تاریخچه جواهرات ایران – چطور


تاریخچه جواهرات ایران باستان پر از رازهای ناگفته و اسرار فاش نشده است که افراد زیادی در سراسر دنیا، همواره رویای دستیابی به این رمز و رازها را در سر خود می‌پروانند. در گوشه به گوشه ایران، به دلیل تمدن عظیم و سرگذشت باشکوهی که داشته است، جواهرات فوق‌العاده گرانبها و ارزشمندی نهفته و هر ساله بخش قابل توجهی از آن توسط باستان شناسان و مردم بومی مناطق کشف می‌شود‌. از سلطنت کوروش کبیر گرفته تا اساطیر سلجوقی و ساسانی و… همه دارای میراث نفیسی هستند که به نوبه خود، نقش قابل توجهی در آواره تاریخچه جواهرات ایران باستان بر سر زبان‌ها داشته است. فلذا اگر شما عزیزان هم علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر راجع به جواهرات باستانی سرزمین آریاییان در دوره‌های مختلف هستید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

تاریخچه جواهرات دوره هخامنشیان

 

نمی‌توان در رابطه با تاریخچه جواهرات ایران باستان صحبت کرد و حرفی از تاریخ باشکوه هخامنشیان به میان نیاورد! این سلطنت قدرتمند و باشکوه، که در دوره داریوش اول به اوج خود رسیده بود، تلاش بسیاری برای بهبود وضع مردم ایران زمین می‌کرد. مردم عادی و رعایا از وضع معیشت نسبتا خوبی برخوردار بودند و برای مالیات، گاها به جای پول نقد؛ طلا یا ظروف گران قیمت به خزانه دربار اعطا می‌کردند. حتی شواهد حک شده بر آثار باقی مانده از بنای تخت جمشید نشان‌دهنده مراسمات مربوط به زمان‌هایی است که مردم هدایای باشکوهی برای پادشاه به ارمغان می‌آوردند.

در بین این نقوش، برخی از آثار به وضوح بیانگر آن است که مردمان با شادکامی برای پادشاه خود هدایای گران قیمتی نظیر زیورآلات مختلف و ظروف زرین هدیه می‌آورند. پیش از اینکه به بررسی ادامه ماجرا بپردازیم، بهتر است حالا که حرف از زر و سیم شده است؛ یک طلا فروشی معتبر و خوش سابقه را هم خدمت شما عزیزان معرفی کنیم که سال‌هاست با فروش حضوری و اینترنتی انواع طلا و جواهرات نظیر حلقه نامزدی، گردنبند، دستبند و…، با کمترین اجرت و بالاترین کیفیت، همواره رضایت مشتریان را به خود جلب کرده است.

این مجموعه که گالری طلا و جواهرات حقانی نام دارد، در بین خریداران زیورآلات طلا، همواره به مشتری مداری معروف بوده و با توجه به عرضه انواع اکسسوری طلا با قیمت منصفانه، به عنوان یکی از بهترین طلافروشی‌های ایران از نظر مشتریان شناخته شده است. شما عزیزان هم می‌توانید برای خرید طلا از فروشگاه حقانی، به وبسایت این مجموعه مراجعه فرمایید و از بین محصولات متنوع، آنچه را که باب میل‌تان است انتخاب کنید. خب، حال بازگردیم سر اصل مطلب و ادامه ماجرا…!

 

  • جواهرات باقی مانده از سلسله هخامنشی

همانطور که چندی پیش بدان اشاره کردیم، در این دوره، کشور ما غرق در سیم و زر بود و به دلیل رفاه اقتصادی و معیشتی مردم، دادوستد جواهرات رونق خوبی داشت. به همین خاطر از این دوره، جواهرات فراوانی به جا مانده است که در ادامه به معرفی چند مورد از آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • گنجینه ارزشمند جیحون (آمودریا): این گنج باشکوه، به عنوان یکی از بزرگترین گنجینه‌های ایران شناخته شده است و مملو از طلا و جواهرات مختلفی نظیر بازوبند، پلاک، مجسمه و… است. در حال حاضر، آمودریا در موزه ویکتوریا و آلبرت انگلستان آرمیده است و تکه‌ای از پازل تاریخچه جواهرات ایران باستان محسوب می‌شود.
  • مقبره شوش: یکی دیگر از گنج‌های باشکوه دوره هخامنشی که یادگاری از تاریخچه جواهرات در ایران است آثار کشف شده از یک مقبره باستانی در شوش است. پیش از اینکه به سراغ بررسی این گنجینه باشکوه برویم، پیشنهاد می‌کنیم که برای خرید النگو طلا اینجا کلیک کنید.

خب حالا در رابطه با گنج مقبره شوش باید بگوییم که این خزانه آثار ارزشمند بسیاری داشته است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: گردنبند جواهر نشان شیر طلا، سینه ریز با ۱۸ پلاک طلا، دو عدد بازوبند، چند دکمه، یک جفت گوشواره و… در حال حاضر این کلکسیون در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شود.

تاریخچه جواهرات دوره ساسانیان

 

بخش دیگری از تاریخچه جواهر در ایران مربوط به دوره ساسانیان است‌. اگر روزی به کرمانشاه یا استان فارس سفر کردید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما سری به نقش رستم یا طاق بستان باشکوه بزنید و نظاره‌گر قدرت و استعداد هنرمندان دوره ساسانیان شوید. در این بناها، تصاویر جالبی از اساطیر ساسانی و طرح تاج و لباس‌های آنان شکل گرفته است و به خوبی ثروت، قدرت و آبادانی آن دوره به تصویر می‌کشد.

در بین تاریخچه جواهرات در ایران، دوره ساسانیان زرق و برق بیشتری داشته است، زیرا در این زمان برای اینکه قدرت و ثروت یک پادشاه را ثابت کنند، انواع پارچه‌های ظریف و گران‌قیمت، زیورآلات طلا و نقره و تاج‌های نگین دار فوق‌العاده چشم نوازی را طراحی و تولید کرده و به واسطه آن، شوکت و جاه اساطیر خود را به سایر سرزمین‌ها اثبات می‌کردند.

نکته جالبی که در رابطه با جواهرات دوره ساسانی مطرح است، این است که یکی از مورخین نقل کرده، وضع لباس و تجملات هر پادشاه ساسانی با دیگری متفاوت بود و هر یک از آن‌ها، زیورآلات و گنجینه‌های منحصر بفردی داشتند و این تفاوت بیشتر در تاج سلطنت آنان نمایان می‌شد. به طور مثال شاپور اول، تاجی به رنگ قرمز در سبز داشت، و اردشیر بابکان تاجی به رنگ سبز و زر بر سر می‌نهاد. قباهای زربفت و لباس‌های مزین شده به زر و سیم هم که بر تن می‌کردند، دیگر جای خود دارد؛ و به همین خاطر گنجینه و جواهرات فراوانی از این دوره برای ایرانیان به یادگار مانده است.

تاریخچه جواهرات دوره اشکانیان

گنجینه‌های متعددی از زیورآلات و طلا و نقره دوران اشکانی در نقاط مختلف ایران کشف شده است؛ در واقع پس از اینکه اسکندر به ایران حمله کرد و دوره سلطنت سلسله باشکوه هخامنشیان به پایان رسید؛ حدودا در 250 ق.م، اعضای سلسله اشکانیان به مقابله با سلطنت اسکندر (پادشاه سلوکیان) برخاستند و پس از غلبه بر آنان، دوره سلطنت سلسله اشکانیان را در ایران برپا داشتند.

در این دوره هم علاقه به زیورآلات و ساخت عناصر هنری با طلا و نقره رواج زیادی داشته است. البته اگر برای تماشای آثار و جواهرات بر جای مانده از دوره اشکانیان به موزه بروید و آن را با اشیا باستانی سایر دوره‌ها مقایسه کنید، متوجه یک تفاوت عجیب خواهید بود؛ و آن هم این است که در دوره سلطنت اشکانیان، هنرمندان و زرگرها، بیشتر زیورآلاتی که طراحی می‌کردند، حالت آرایشی داشته است. به‌طور مثال، از این دوره یک جفت گوشواره زیبا به شکل دانه‌های انار بر جای مانده است که هم اکنون در موزه نگهداری می‌شود. به طور کلی طرح‌های این دوران به قدری زیبا و چشم نواز بود که حتی در سایر ممالک آن دوره، نظیر روم باستان هم طرفداران زیادی پیدا کرد. در زمان اشکانیان هم مانند حکومت هخامنشیان، استفاده از گردنبند، گوشواره و… بسیار رواج داشت و اغلب جواهرات و آثار کشف شده از آنان دوره، اکسسوری‌های طلا و نفره زنانه و مردانه است.

تاریخچه جواهرات دوران اسلامی

طی گذر زمان و پیشرفت‌هایی که هنرمندان و زرگران در دوره‌های مختلف این سرزمین داشتند، در دوران اسلامی به استعداد و مهارت بالایی دست یافته بودند و ما امروزه در موزه‌ها، شاهد آثار باستانی باشکوهی از دوره اسلامی هستیم. مثلا خزانه جواهرات ملی ایران یکی از بزرگترین گنجینه‌های تاریخ این سرزمین است که گویای ارزش هنر دست صنعتگران ایرانی است.

خرید طلا و جواهر آنلاین با اجرت پایین

تا اینجای کار با انواع جواهرات دوران مختلف آشنا شدیم و دانستیم که کشور ایران، تاریخ عظیم و پرثمری داشته و در دوره سلطنت سلسله‌های گوناگون، همواره برای زیبایی و هنر ارزش قائل بوده است. از این‌رو اهمیت به گنجینه‌ها و زیورآلات باشکوه در این کشور، نسل به نسل چرخیده و حالا در این دوران شاهد ارزش و جایگاه ویژه زیورآلات طلا و نقره در بین مردم هستیم.

پس اگر قصد خرید انواع اکسسوری طلا، به قیمت مناسب و کیفیت بالا را دارید می‌توانید به فروشگاه اینترنتی طلا و جواهرات حقانی مراجعه کنید، و از بین محصولات متنوع، آنچه باب میل‌تان است، خریداری فرمایید. ضمنا امکان خرید حضوری هم فراهم است تا خیال شما عزیزان از بابت کیفیت محصولی که خریداری می‌کنید، آسوده باشد.