تجسم خلاق چیست؟


تجسم خلاق را هرکسی می تواند یاد بگیرد و انجام دهد و نیازی به داشتن استعداد و توانایی های منحصر به فرد ندارید این روش یکی از ابزارهای جذابی است که می تواند به ما انگیزه دهد و در راه رسیدن به خواسته هایمان کمک کند.

تجسم خلاق از دو کلمه تجسم و خلاق تشکیل شده است در واقع ما از قدرت تجسم خود برای ایجاد تصاویر دلخواه خود استفاده می کنیم. به طور خاص، منظور ما از تجسم این است که بتوانیم تصاویری را که می خواهیم با ذهن خود ببینیم، و منظور ما از خلاقیت، توانایی خلق کردن است.

هر پدیده ارزشمندی در ایجاد خود دو مرحله دارد مرحله اول خلقت در عالم ذهن و مرحله دوم خلقت در عالم واقع است.

در این زمینه جمله معروف رابین شارما (رابین شارما) وجود دارد:

همه چیز دو بار خلق می شود، ابتدا در ذهن ما و سپس در واقعیت

زمانی که ادیسون در تلاش برای اختراع لامپ بود، احتمالاً تنها یک تصویر در ذهن خود داشت. او راه های مختلفی را برای رسیدن به لامپ امتحان کرد اما نتوانست به آنچه در ذهنش بود دست یابد. او سخت تلاش می کرد تا به آنچه در ذهن خود خلق کرده دست یابد و آنچه را که در ذهن خود ساخته در دنیای واقعی خلق کند. او پس از تلاش بیش از هزار راه توانست به هدف خود برسد و لامپ را در دنیای واقعی بسازد.

تجسم خلاق چگونه کار می کند؟

در تجسم خلاق، ما سعی می کنیم آگاهانه تصاویر را ایجاد یا تغییر دهیم. از این تکنیک برای کاهش درد و کنترل خشم و همچنین افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس استفاده می شود.
به عبارت دقیق تر، همه ما از تجسم و تجسم خلاق استفاده می کنیم، اما ناخودآگاه. فرض کنید وقتی گرسنه هستید به غذا فکر می کنید و تصویر غذای خوشمزه را در ذهن خود می بینید و گاهی عطر غذا را استشمام می کنید.

عدم استفاده از تجسم خلاق به معنای استفاده نکردن از یک زمین بازی بی پایان است. منظور از زمین بازی یک زمین بی پایان و نامحدود است که در آن می توانیم انواع تمرینات را انجام دهیم.

بسیاری از مردم به این موضوع اعتقادی ندارند و حتی آن را مضحک و بی اثر می دانند. آنها تحقیقات علمی را نادیده می گیرند و هرگز آن را به روش صحیح انجام ندادند.
اگر تجسم خلاق را جدی نگیریم و از آن بهره ببریم، در دایره محدود زندگی گرفتار می شویم، در حالی که با قدرت تجسم خلاق می توانیم به هر کجا که بخواهیم برویم و هر کاری بخواهیم انجام دهیم.

اگر از تجسم خلاقانه استفاده نکنیم نمی توانیم از محدودیت های خود فراتر برویم و این باعث رکود و عدم رشد می شود و اگر رشد نکنیم باد ما را خواهد برد.
شما می توانید با تجسم خلاق بر تمام محدودیت های خود غلبه کنید. روزی روزگاری سفر به ماه توهمی بیش نبود.

شاید یکی از دلایل موفقیت کسانی که از تجسم خلاق استفاده می کنند را بتوان از انیشتین گرفت که می گفت با علم می توان از نقطه A به نقطه B رسید، اما با تخیل می توان از نقطه A به هر جایی رسید.

پائولو کوئیلو می گوید که از نوجوانی آرزو داشتم نویسنده شوم. او با این ایده زندگی می‌کرد که نویسنده می‌شود و توانست تصویری را که در ذهنش خلق کرده در دنیای واقعی خلق کند و نویسنده‌ای ماندگار شود.

مراحل تجسم خلاق

برای تجسم خلاق، لازم است چشمان خود را در محیطی آرام و ساکت با شرایط راحت ببندید و به چیزی که دوست دارید فکر کنید و در ذهن خود ببینید.

یکی از روش های ساده در تجسم خلاق، روش سه مرحله ای است. روش سه مرحله ای بسیار ساده است.

مرحله اول خلقت است. در مرحله ایجاد، شما برای اولین بار تصویر مورد نظر خود را در ذهن خود ایجاد می کنید، به عنوان مثال اگر می خواهید پایان نامه خود را به بهترین شکل ممکن ارائه دهید، باید تصویری را در ذهن خود ایجاد کنید. شما خود را در حال ارائه و انجام آن به بهترین شکل می بینید.

در مرحله ایجاد باید به نکات زیر توجه کنید.

  • از عکس ها لذت ببرید
  • محیط مانند واقعیت است.

مرحله دوم تکرار است. در این مرحله باید تصویری را که ساخته اید تکرار کنید و دوباره حس خوب را تجربه کنید. شما باید این کار را هر روز انجام دهید و تصاویر را در بهترین حالت خود ببینید.

مرحله سوم بهبود است. در مرحله بهبود باید به تدریج تصویری را که ساخته اید کاملتر و بهتر کنید. هر بار باید محدودیت های ذهن خود را شناسایی کرده و در آن مرحله بر آن غلبه کنید.

شما باید این مرحله را به سه روش انجام دهید. اول، دیدن تک تک لحظات. این بدان معناست که می توانید فیلم را کاملتر و واضح تر ببینید. دوم، به دلیل فرآیندی که اتفاق می افتد. این بدان معنی است که می توانید فرآیند را بهتر مدیریت کنید و ارائه بهتری داشته باشید. سوم از جهت محیط است. این بدان معنی است که شما می توانید محیط خود را کاملتر و طبیعی تر از قبل ببینید.

اگر بخواهیم این مرحله را با یک فیلم مقایسه کنیم، به این صورت است:

  • فیلم کاملتر و بیشتر است. اجازه بدید ببینم
  • اتفاقات بهتری را در فیلم ببینیم
  • صحنه بهتری را در فیلم ببینیم

مرحله دوم و سوم به معنای تکرار و بهبود هر بار است اما مرحله ایجاد فقط یک بار اتفاق می افتد.

یادداشت های پایانی در مورد تجسم خلاق

چند نکته وجود دارد که باید قبل از انجام تجسم از آنها آگاه باشید

  • موضوعی که می خواهید یک تجسم خلاقانه برای آن ایجاد کنید.
  • نتیجه ای که می خواهید خلاقانه تجسم کنید.
  • مکانی که می خواهید در آن تجسم خلاقانه ای ایجاد کنید.
  • ساعتی که می خواهید تجسم خلاقانه ای ایجاد کنید.
  • مدت زمان تجسم خلاق

اگر تجسم و تجسم خلاق برای شما دشوار است، ابتدا تجسم را تمرین کنید. برای تمرین تجسم، شیئی مانند لیوان را در مقابل خود قرار دهید و به آن نگاه کنید، چشمان خود را ببندید و سعی کنید آن را در ذهن خود مجسم کنید. با تکرار و پشتکار می توانید این کار را به خوبی انجام دهید. شاید در ابتدا تصاویر قطع شده باشند یا تصاویری تار مشاهده کنید، مشکلی نیست، تنها کاری که باید انجام دهید این است که ادامه دهید. اگر تسلیم نشوید و به راه خود ادامه دهید، مطمئناً موفق خواهید شد.

منابع: betterhelp