ترید با هوش مصنوعی؛راهی برای ورود به بازارهای مالی


هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت است و به مرور پای آن در همه جنبه‌های زندگی روزمره ما باز خواهد شد. اما تا به حال در مورد ترید با هوش مصنوعی چیزی شنیده‌اید؟

ترید با هوش مصنوعی مفهوم جدیدی نیست؛ زمان زیادی است که این تکنولوژی وجود دارد و معامله‌گران موفق در سراسر جهان از این فناوری برای انجام معاملات خود استفاده می‌کنند.

اما هوش مصنوعی در ترید تا چه اندازه تاثیرگذار است و آیا این قدرت را دارد تا انسان را به طور کامل از گردونه معاملات حذف کند؟

در این مقاله از بورسینس، به بررسی کامل ترید با هوش مصنوعی می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا به دنیای جدید و ناشناخته هوش مصنوعی قدم بگذارید.

منظور از ترید با هوش مصنوعی چیست؟

ترید با هوش مصنوعی به این معنی است که بدون نیاز به تعامل انسانی، بتوانید دارایی‌ها را خرید و فروش کنید.

در واقع ترید با هوش مصنوعی طیف گسترده‌ای از تکنیک‌های معاملاتی خودکار را پوشش می‌دهد و نرم‌افزار آن، معاملات را بر اساس تنظیمات مورد نظر شما پیش می‌برد. 

فناوری هوش مصنوعی از میلیون‌ها داده قبلی استفاده می‌کند تا بتواند دستور داده شده را در یک ثانیه تجزیه و تحلیل کند. در واقع این فناوری بر اساس اطلاعات و داده‌های گذشته تصمیمات منطقی می‌گیرد. 

پلتفرم‌های معاملاتی هوش مصنوعی زیادی در بازار وجود دارد که از این تکنولوژی برای اتوماتیک‌سازی معاملات استفاده می‌کنند.

به بیان دیگر، این تکنولوژی به تریدرها این امکان را می‌دهد که رویکرد غیر مستقیم برای معاملات خود داشته باشند و نیازی به مطالعه نمودارها و بررسی مداوم بازار ندارند.

اگر به هوش مصنوعی علاقه دارید توصیه می‌کنیم بخوانید: تاریخچه هوش مصنوعی؛ از آلن تورینگ تا ChatGPT

ترید با هوش مصنوعی چگونه انجام می‌شود؟

ترید با هوش مصنوعی از یک الگوریتم برای انجام معاملات به صورت خودکار و بدون نیاز به تعامل انسانی استفاده می‌کند.

همچنین این الگوریتم عموما از پیش تعیین شده است. در واقع، ربات هوش مصنوعی، داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند و بر اساس آن داده‌ها، نتیجه نهایی را به شما ارائه می‌دهد. 

پیچیده‌ترین ربات‌های هوش مصنوعی متعلق به موسسات مالی است. به طور کلی، ربات‌های ترید هوش مصنوعی از تریدرهای مبتدی بهتر عمل می‌کنند و نرخ موفقیت بالایی دارند.

علاوه بر هوش مصنوعی تریدر، ربات‌های ترید نیز وجود دارند که معمولا با دادن یک استراتژی می‌توانند به صورت خودکار معامله کنند.

آن‌ها بر اساس یک الگوریتم معاملاتی پیش می‌روند که توسط معامله‌گر دیگری طراحی شده است. این نرم‌افزار معمولاً روی یک سیستم مبتنی بر قوانین طراحی می‌شود.

این بدان معناست که معاملات تحت شرایط خاصی صورت می‌گیرد. در همین راستا بخوانید: ربات ارز دیجیتال؛ نحوه ترید بیت‌کوین با نرم افزار haas

مزایای ترید با هوش مصنوعی

اکنون شما می‌دانید ترید با هوش مصنوعی چیست و چگونه کار می‌کند. بنابراین، در ادامه این مبحث به بررسی مزایای ترید با هوش مصنوعی می‌پردازیم:

تصمیمات معاملاتی مبتنی بر داده‌ها

ربات‌های معاملاتی هوش مصنوعی می‌توانند میلیون‌ها سناریو را در یک ثانیه تجزیه و تحلیل کنند و از این طریق، تحلیل داده‌ها ساده‌تر می‌شود.

یک انسان هرگز نمی‌تواند داده‌ها را به سرعت یک ربات ترید هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل کند. 

به بیان دیگر، تصمیمات معاملاتی یک ربات بر اساس مقدار بسیار زیادی از داده‌های تاریخی گرفته می‌شود.

یک ربات ترید هوش مصنوعی تحقیقات لازم را از طرف شما انجام می‌دهد و این امکان را برای شما فراهم می‌کند که داده‌های مورد نیازتان را کنترل کنید. 

شما به کمک این ربات می‌توانید از طیف وسیع‌تری از فعالیت‌های معاملاتی استفاده کنید و نیازی نیست که زمان زیادی را برای انجام تحقیقات دستی بگذارید.

انجام ترید 24/7

ترید و معامله‌گری شغلی نیست که از ساعت 9 صبح تا 5 عصر برای آن وقت بگذارید. این سرمایه‌گذاری همیشه در حال حرکت است و در هر ثانیه و هر لحظه تغییر می‌کند.

هرچند، هیچ معامله‌گری نمی‌تواند 24 ساعت در 7 روز هفته را صرف ترید کند. 

این زمان زیادیست؛ حتی متعهدترین و موفق‌ترین معامله‌گران نیز چنین زمانی را ندارند. بنابراین، استفاده از ربات ترید هوش مصنوعی به شما این امکان را می‌دهد که از مزایای بازار سهام به صورت 24 ساعت در 7 روز هفته استفاده کنید. 

انسان به طور معمول دچار خستگی ذهنی و جسمی می‌شود، اما یک ربات ترید هوش مصنوعی قادر است به طور مداوم و بدون خستگی کار کند. در واقع حساب معاملاتی شما در تمام ساعات برای ترید آماده است.

در این حوزه ما معاملات الگوریتمی را پیشنهاد می‌کنیم: بررسی معاملات الگوریتمی (Algorithmic Trading) و انواع آن

حذف کامل احساسات در معاملات

زمانی که معامله می‌کنید، ممکن است درگیر احساسات شوید و این احساسات روی معامله شما تاثیر بگذارد.

در واقع، این احساسات شامل یک تصمیم فوری، غریزی و بدون انجام تحقیق است. حتی ممکن است برای پس گرفتن سرمایه از دست رفته خود دست به یک تلاش غیرمنطقی بزنید. 

تمامی این کارها ناشی از احساسات شماست و می‌تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. اگر چنین رفتارهایی دارد توصیه می‌کنیم بخوانید: چگونه از سرمایه گذاری احساسی در بازارهای مالی پرهیز کنیم؟

از آنجایی که سیستم‌های معاملاتی هوش مصنوعی دخالت انسان را حذف می‌کند، تحت تاثیر احساسات قرار نمی‌گیرد و تصمیمات معاملاتی خود را بر اساس داده‌های تاریخی و قوانین الگوریتم پیش می‌برد.

این ربات به معامله‌گران کمک می‌کند تا از خطرات معاملات هیجانی اجتناب کنند و معاملات خود را به شرایط از پیش تعیین شده در الگوریتم ربات هوش مصنوعی واگذار کنند.

مناسب برای معامله‌گران مبتدی و پیشرفته

ترید با هوش مصنوعی هم برای افراد مبتدی و هم معامله‌گران پیشرفته بسیار مناسب است.

پس اگر در ترید مبتدی هستید یا در معامله‌گری مهارت دارید این ربات کار شما را آسان‌تر می‌کند. هم‌چنین، مبتدیان می‌توانند بدون نیاز به تجربه قبلی به بازار معاملاتی دسترسی داشته باشند. 

این تکنولوژی حتی به تازه کاران نیز کمک می‌کند که بدون نیاز به تحقیقات گسترده، مستقیماً وارد ترید شوند و به ربات ترید هوش مصنوعی اجازه خرید و فروش مستقل دارایی‌ها را می‌دهد.

معامله‌گران با تجربه نیز می‌توانند با استفاده از یک سیستم معاملاتی هوش مصنوعی، به بازارهای جدید ورود کنند و در تمام ساعات روز ترید داشته باشند.

هم‌چنین، ربات‌های ترید فشار کاری را از روی دوش معامله‌گر برمی‌دارند و به کاهش استرس و افزایش اطمینان در معاملات کمک می‌کنند.

ورود به معاملات جدید

به طور کلی، برای ورود به معاملات جدید، نیاز به تحقیقات زیادی دارید زیرا قبل از شروع هر معامله باید زمان زیادی را صرف تجزیه و تحلیل نمودارها و بررسی بازار کنید.

علاوه بر این، بازارهای جدید به دلیل اختلاف زمانی محدود می‌شوند. به عنوان مثال ترید در بورس ایران و بورس لندن به دلیل تفاوت‌های زمانی قابل توجهی که دارند، یک چالش برای شما به وجود می‌آوردند.

این موضوع توانایی شما را برای ترید در بازارهای جدید و گسترش سبد معاملاتی محدود می‌کند.

استفاده از ربات ترید هوش مصنوعی به شما کمک می‌کند که به راحتی در بازار مورد نظرتان ورود کنید، زیرا معاملات می‌توانند به طور مستقل توسط ربات در هر زمانی از روز انجام شوند.

هم‌چنین، شما نیاز به تحقیقات ندارید زیرا معاملات بر اساس داده‌های قبلی موجود در نرم افزار هوش مصنوعی صورت می‌گیرد.

استراتژی‌های معاملاتی بهینه

یکی دیگر از مزایای ربات ترید هوش مصنوعی در معاملات الگوریتمی این است که این ربات‌ها توانایی یادگیری و تطبیق در طول زمان را دارند.

در واقع، الگوریتم‌های ربات هوش مصنوعی، به طور مداوم داده‌های بازار را تجزیه و تحلیل می‌کنند و استراتژی‌های معاملاتی خود را طبق آن داده‌ها اصلاح می‌کنند.

خطرات و معایب ترید با هوش مصنوعی

اگرچه ترید با هوش مصنوعی مزایای زیادی دارد، اما در کنار این مزایا، آگاهی از خطرات و معایب مرتبط با این تکنولوژی نیز به شما کمک می‌کند:

تکیه بر یک الگوریتم ناشناس

یک سیستم معاملاتی هوش مصنوعی تنها زمانی خوب عمل می‌کند که الگوریتم آن اصولی و درست باشد. اگرچه هوش مصنوعی یک فناوری قدرتمند است، اما همیشه عملکرد آن به کارایی نرم‌افزار خودش بستگی دارد.

از آنجایی که الگوریتم سیستم‌های معاملاتی هوش مصنوعی منتشر نشده‌اند، هیچ‌کس نمی‌داند این الگوریتم‌ها دقیقاً چگونه کار می‌کنند و در هر زمان چه تصمیم‌هایی می‌گیرند.

در واقع، اگر یک ربات معاملاتی هوش مصنوعی درست برنامه‌ریزی و طراحی نشده باشد، می‌تواند منجر به ضرر جبران ناپذیری برای شما شود، زیرا معاملاتی که انجام می‌دهد ضعیف است.

علاوه بر این، پلتفرم‌های معاملاتی زیادی نیز وجود دارند که از این فرصت استفاده کرده و اقدام به کلاهبرداری از معامله‌گران می‌کنند. 

هم‌چنین، برخی از این پلتفرم‌ها ادعا می‌کنند که سود تضمین شده به شما می‌دهند اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد. به همین دلیل، قبل از انتخاب پلتفرم معاملاتی هوش مصنوعی حتماً تحقیق کنید تا سرمایه خود را از دست ندهید.

غیر قابل پیش بینی بودن بازار

بازارهای سهام مانند تمامی بازارهای دیگر می‌توانند در هر زمانی تغییر کنند. حتی اگر ربات هوش مصنوعی شما به صورت ماهانه نتایج ثابتی داشته باشد، هیچ تضمینی برای ادامه آن موفقیت وجود ندارد، زیرا بازارهای مالی ثبات ندارند و هر لحظه در حال تغییر هستند. 

بهتر است به طور مداوم ربات هوش مصنوعی خود را در حین معامله مشاهده و ارزیابی کنید و از این طریق مطمئن شوید که استراتژی ربات به درستی کار می‌کند. درست است که ترید با هوش مصنوعی یک معامله خودکار و اتوماتیک است، اما همچنان باید برای اطمینان از عملکرد آن زمانی را برای بررسی بازار و روند ربات اختصاص دهید.

ریسک سرمایه‌گذاری

یک چالش بزرگ پیش روی ربات هوش مصنوعی، ریسک سرمایه‌گذاری است.

در واقع، ممکن است هنگام سرمایه‌گذاری در سهام یا سایر ارزهای دیجیتال، سرمایه خود را از دست بدهید زیرا سرمایه‌گذاری همیشه پر ریسک است. 

هم‌چنین، عملکرد گذشته یک سهام یا ارز دیجیتال، تضمین کننده نتایج یا بازده آتی آن نیست.

به علاوه، تضمینی وجود ندارد که هر استراتژی سرمایه‌گذاری به طور صد درصد به تارگت تعیین شده برسد. بنابراین، به عنوان یک سرمایه‌گذار، قبل از انجام سرمایه‌گذاری ریسک‌های خود را بررسی کنید.

خطر Overfitting

خطر دیگری که ربات هوش مصنوعی را تهدید می‌کند، خطر Overfitting است. Overfitting یک خطای مدل سازی در علم داده است.

این اتفاق زمانی می‌افتد که یک الگوریتم هوش مصنوعی، داده‌های آموزشی را به جای یادگیری، حفظ کرده باشد،یا بیش از حد آموزش دیده باشد.

در نتیجه این الگوریتم اتفاقات جدید بازار را لحاظ نمی‌کند و در صورت بروز شرایط جدید ضعیف عمل می‌کند و ممکن است تصمیمات معاملاتی پرریسک بگیرد.

خطر دستکاری یا هک

چالش دیگری که ترید با هوش مصنوعی را تهدید می‌کند، هک شدن الگوریتم‌های ربات ترید است. هکرها این قدرت را دارند که الگوریتم‌های ربات ترید را دستکاری کنند و به این ترتیب ربات، معاملات بدون سود انجام می‌دهد. 

این اتفاق خطر‌های مالی قابل توجهی را برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند. برای مقابله با این چالش، تریدرها باید از ربات هوش مصنوعی قوی و ایمن استفاده کنند.

به علاوه معامله‌گران باید مطمئن شوند که استراتژی‌های مدیریت ریسک مناسبی برای شرایط بحرانی و ضرر مالی در نظر دارند.

آیا ترید با هوش مصنوعی جایگزین روش سنتی ترید می‌شود؟

بسیاری از مردم نگران این هستند که ربات‌ها یا کامپیوترها به طور کامل جایگزین انسان شوند.

اگرچه ربات هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که معاملات را هوشمندانه‌تر، سریع‌تر و موثرتر انجام دهد، اما بعید است که ربات ترید بتواند به طور کامل جایگزین انسان در معاملات مالی شود.

هوش مصنوعی محدودیت‌های خودش را دارد. اگرچه ربات ترید داده‌ها را بسیار سریع‌تر از انسان تجزیه و تحلیل می‌کند، اما فاقد مهارت شهود انسانی است و تنها می‌تواند بر اساس داده‌های تاریخی و الگوریتم‌های از پیش تعریف شده، تصمیم‌گیری کند.

به بیان دیگر، ربات ترید هوش مصنوعی بدون الگوریتم‌های دست‌ساز قادر به انجام هیچ معامله‌ای نیست.

موثرترین و موفق‌ترین استراتژی‌های معاملاتی، ترکیبی از انسان و هوش مصنوعی است. برای مثال، معامله‌گر برای تجزیه و تحلیل بازار و شناسایی فرصت‌ها از هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

سپس با کمک اطلاعات به دست آمده یک استراتژی معاملاتی موثر می‌سازد و برای اجرا آن استراتژی از هوش مصنوعی کمک می‌گیرد.

آیا هوش مصنوعی می‌تواند بازار را پیش بینی کند؟

رایچ‌ترین ربات‌های معاملاتی هوش مصنوعی مانند ربات‌های DCA یا ربات‌های گرید تریدینگ (grid trading) توانایی پیش‌بینی مسیر بعدی بازار را ندارند.

اما سیستم‌های پیچیده‌تر هوش مصنوعی به اندازه‌ای پیشرفت کرده‌اند که می‌توانند حرکت بازار را با دقت شگفت انگیزی پیش‌بینی کنند.

از آنجایی که هوش مصنوعی کل تاریخ معاملات یک دارایی را پردازش می‌کند، می‌تواند بهتر از انسان رفتار بازار را تشخیص دهد.

به بیان دیگر، هوش مصنوعی با کمک این داده‌ها، در زمان درست، معامله انجام می‌دهد و روند آتی بازار را پیش بینی می‌کند.

آیا ترید با هوش مصنوعی سودآور است؟

همانطور که گفتیم هوش مصنوعی به داده‌ها و پارامترهای از پیش تعیین شده متکی است.

در نتیجه، ترید با هوش مصنوعی در صورتی سودآور است که الگوریتم درستی داشته باشد و مجموعه‌ای از داده‌ها دقیق و با کیفیت را در اختیارش قرار بدهند. 

اکثر ربات‌های معاملاتی هوش مصنوعی که در دسترس عموم قرار دارند، از نظر کاربرد محدود هستند.

هیچ شکی وجود ندارد که ربات‌های هوش مصنوعی روزبه‌روز قدرتمندتر می‌شوند اما ربات هوش مصنوعی که سودآوری آن قطعی باشد تاکنون برای عموم منتشر نشده است.

در ادامه همانطور که می‌بینید سوالاتی را از هوش مصنوعی ChatGPT در رابطه با زمان خرید بیت کوین و بهترین سهام برای خرید در حال حاضر کردیم که نتایج آن را می‌توانید ببینید:

.

ترید با هوش مصنوعی چه تفاوتی با کپی تریدینگ دارد؟

ترید با هوش مصنوعی شامل واگذاری تجزیه و تحلیل بازار و تصمیمات معاملاتی به یک ربات ترید اتوماتیک است. این در حالی است که کپی تریدینگ (Copy Trading) این اصل را با دانش یک معامله‌گر خبره ترکیب می‌کند.

همانطور که از نامش مشخص است، کپی تریدینگ شامل تقلید از اقدامات یک معامله‌گر با تجربه و بهره‌مندی از تخصص آن است.

در واقع، شما یک معامله‌گر با تجربه را انتخاب کرده و سپس از استراتژی و تصمیمات معاملاتی آن فرد تقلید می‌کنید:

  • برخلاف سیستم‌های معاملاتی مبتنی بر هوش مصنوعی، کپی تریدینگ شهود انسانی را وارد معامله می‌کند. در واقع شما برای تصمیم گیری به الگوریتم‌های ناشناخته تکیه نمی‌کنید.
  • کپی تریدینگ مانند ترید با هوش مصنوعی این امکان را به شما می‌دهد که بدون دانش قبلی وارد بازار معاملاتی جدید شوید. این امر باعث می‌شود که کپی تریدینگ راهی عالی برای کسب تجربه در ترید و کسب سود زیاد باشد.
  • به علاوه، به کمک کپی تریدینگ می‌توانید رویکردی غیر مستقیم به معاملات داشته باشید. به این ترتیب، احساسات از معامله حذف می‌شود و معاملات منطقی انجام می‌دهید.
  • هم‌چنین می‌توانید بدون توجه به ساعت کاری، 24/7 معامله کنید.

4 مرحله برای ترید با هوش مصنوعی

اکنون شما همه چیز را در مورد ربات‌های هوش مصنوعی می‌دانید. در ادامه به 5 مرحله مهم برای ترید با هوش مصنوعی اشاره می‌کنیم:

1. با فناوری هوش مصنوعی آشنا شوید

صنعت هوش مصنوعی بر تحقیق، توسعه و ساخت جدیدترین و بهترین ابزارها متمرکز است که می‌تواند زندگی روزمره ما را آسان‌تر کند. در واقع، این فناوری برای حل مشکلات برنامه‌ریزی شده است و توانایی فکر کردن دارد. 

بنابراین، قبل از استفاده از ربات هوش مصنوعی حتماً اطلاعات جامع و کاملی در این حوزه کسب کنید تا تصمیمات منطقی‌تر و بهتری بگیرید.

2. دارایی مورد نظر خود را انتخاب کنید

قبل از اینکه ترید با هوش مصنوعی را شروع کنید، حتماً باید سهام یا دارایی مورد نظر خود را انتخاب کنید. با انتخاب دارایی می‌توانید معاملات خود را دقیق‌تر انجام دهید.

بنابراین توصیه می‌کنیم این مرحله را به هوش مصنوعی واگذار نکنید.

3. فرصت‌های ورود را از طریق تحلیل خودتان شناسایی کنید

تجزیه و تحلیل بخش مهمی از یک ترید موفق است. درست است که هوش مصنوعی داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند و استراتژی پر سود خود را دارد، اما حتماً قبل از باز کردن معامله، تحلیل‌های خود را انجام دهید.

4. پلتفرم خود را انتخاب و ترید را شروع کنید

بعد از اینکه تجزیه و تحلیل‌های خود را انجام دادید ربات ترید را برای شروع معامله تنظیم کنید.

حتماً توصیه می‌کنیم که بعد از شروع معامله، ربات را به حال خود رها نکنید و حتماً روند آن را بررسی کنید. این کار به شما کمک می‌کند که خطرات احتمالی را از بین ببرید.

در همین راستا بهترین ربات‌ها برای ترید فیوچرز را بخوانید: معرفی 9 ربات فیوچرز محبوب برای ترید ارز دیجیتال

سوالات متداول

ترید با هوش مصنوعی چیست؟

ترید با هوش مصنوعی به این معنی است که بدون نیاز به تعامل انسانی، بتوانید دارایی‌ها را خرید و فروش کنید. در واقع ترید با هوش مصنوعی طیف گسترده‌ای از تکنیک‌های معاملاتی خودکار را پوشش می‌دهد و نرم‌افزار آن، معاملات را بر اساس تنظیمات مورد نظر شما پیش می‌برد. 

ترید با هوش مصنوعی چگونه انجام می‌شود؟

ترید با هوش مصنوعی از یک الگوریتم برای انجام معاملات به صورت خودکار و بدون نیاز به تعامل انسانی استفاده می‌کند. همچنین این الگوریتم عموما از پیش تعیین شده است. در واقع، ربات هوش مصنوعی، داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند و بر اساس آن داده‌ها، نتیجه نهایی را به شما ارائه می‌دهد. 

مزایای ترید با هوش مصنوعی چیست؟

گرفتن تصمیمات معاملاتی مبتنی بر داده‌ها، انجام معاملات به صورت 24/7، حذف کامل احساسات در معاملات، مناسب برای معامله‌گران مبتدی و پیشرفته از مهمترین مزایای ترید با هوش مصنوعی است.

نتیجه‌گیری

ترید با هوش مصنوعی روز به روز محبوب‌تر از قبل می‌شود و در حال حاضر معامله‌گران زیادی از این ربات‌ها برای تصمیم گیری دقیق معاملاتی خود استفاده می‌کنند. 

ربات هوش مصنوعی در کنار مزایای زیادی که دارد خطراتی نیز برای معامله‌گران ایجاد می‌کند. هرچند با وجود این چالش‌ها، استفاده از هوش مصنوعی در معاملات الگوریتمی در سال‌های آینده بیشتر می‌شود.

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید: