تست هوش IQ ریون | گام برتر


تست هوش ریون یا تست IQ به عنوان تست هوش تصویری و غیرکلامی و یکی از شاخص های معتبر سنجش هوش در سراسر دنیا شناخته می شود. تست هوش ریون به اندازه گیری استدلال انتزاعی یعنی همان پردازش شناختی برای توانایی درک و تفکر منطقی با مفاهیم پیچیده‌ ، هوش بصری ، فضایی و سیال معروف است. تفسیر و نتیجه تست هوش ریون به شناخت بهتر و کامل تر از استعداد و توانایی های ما کمک میکند تا بتوانیم کار ها ، اهداف و رشته هایی متناسب با پتانسیل فکری و ذهنی خود، انتخاب کنیم. همراه ما باشید تا بیشتر با تست ریون و تفسیر آن آشنا میشویم:

آنچه در این مقاله می خوانید

تست هوش ریون چیست؟

علاقه ریون به روانشناسی در سنین پایه باعث شد تا ابزارهای سنجش توانایی کودکان را مورد مطالعه قرار دهد. با وجود اینکه ریون در کودکی پدر خود را از دست داد و مراقبت از مادر و دو خواهرش را به عهده گرفت، و اهداف بزرگش را نیز دنبال کرد. او سرپرست مدرسه ای برای کودکانی با شرایط ناتوانی فیزیکی شد. پس تصمیم گرفت که آزمونی را تدوین و طراحی کند که بهره هوشی عمومی را مورد سنجش قرار دهد. روش تدوین این تست هوش IQ در پایان نامه کارشناسی ارشد وی تشریح شد.

تست هوش ریون (Raven IQ Test) یا همان ماتریس‌های پیشرونده ریون (Ravens Progressive Matrices) سوالات که برای محاسبه ضریب هوشی، در سال 1936 توسط جان سی ریون (روانشناس بریتانیایی) طراحی و در سال 1938 منتشر شد. آزمون ماتریس پیش رونده یعنی سوالات این تست مرحله به مرحله سخت‌تر می‌شود. اولین سؤال آزمون ساده‌ ترین سؤال و آخرین سؤال آن سخت‌ترین سوال خواهد بود. در تست هوش رایگان IQ ، مجموعه ای از تصاویر ارائه می شود که جای خالی را باید با انتخاب یک تصویر درست پیشنهادی پر نماید.

تست هوش ریون به صورت استاندارد یک آزمون با 60 سوال تصویری 4 گزینه ای به صورت آیتم گرافیکی که در پنج دسته ( A ، B ، C ، D ، E )به صورت 12 آیتم مرتب شده است. بسیاری از الگو های تست IQ در قالب 6×6، 4×4، 3×3 یا 2×2 ارائه می شوند که زمان انجام تست هوش ریون معمولا حدود 40 تا 60 دقیقه طول می کشد.

تمام سوالات شامل طراحی هندسی بصری با یک قطعه گم شده و یا ادامه و کامل کننده ی قطعات است. قبل از پر کردن قطعه گمشده، چهار تا هشت گزینه برای انتخاب، به آزمون‌دهنده داده می‌شود. از بین تصویر پازلی یکی از تصاویر کامل کننده شکل اصلی می باشد که آزمون دهنده بایستی شکل درست را از روی طرح گرافیکی شناسایی کند.

تست هوش ریون IQ و انواع آن

تست هوش IQ ریون از میان انواع هوش ، می‌تواند اطلاعات معتبری را برای عملکرد شناختی و حل مسئله در بزرگسالان یا کودکان فراهم کند. اما جان ریون درباره تست هوشی که خود طراحی کرده ،گفته است :

برای سنجش هوش افراد، فقط نباید از این تست استفاده کنیم، بلکه باید منابع اطلاعاتی دیگری را نیز در نظر بگیریم تا این آزمون بسیار قدرتمندتر و نتایج آن قابل‌ استناد تر شوند.

تست هوش ریون می تواند هوش فضایی دیداری و هوش ریاضی منطقی را در نظر بگیرد.

شرکت‌کنندگان تست هوش ریون برای اینکه بتوانند با موفقیت این تست را پشت سر بگذارند باید از توانایی سازنده خود (eductive ability) استفاده کنند. توانایی سازنده، یعنی یافتن روابط و همبستگی‌ها در اطلاعات که به نظر می‌رسد ربطی به ‌هم ندارند. این نوع توانایی فکری، ما را ملزم به مقایسه، کسر، بازنمایی ذهنی و استفاده از اصول استدلالی و منطقی می‌کند.

تست هوش ریون برای چه سنی است؟

تست هوش ریون برای همه ی افراد مناسب است اما سوالات آن باید متناسب با سن فرد آزمون دهنده به صورت استاندارد طرح شود. حالا قرار است مراحل، مزایا ویژگی های تست هوش ریون را در افراد مختلف با سنین متفاوت بررسی کنیم.

تست هوش ریون بزرگسالان

انجام آسان و ساده و سرعت مطلوب ارائه نتيجه، باعث محبوبيت و گسترش تست هوش ریون شده است. در واقع اکنون این تست، بخش مهمی از تست‌های روان‌شناختی در فرایندهای انتخاب مشاغل است.تست هوش IQ در موقعيت‌های مختلف که به صورت کلی اطلاعاتی را در مورد هوش دانش آموزان، دانشجویان و یا متقاضیان شغلی میخواهد، گرفته میشود.سهولت انجام و سرعت مطلوب ارائه نتيجه، باعث محبوبيت و گسترش اين تست هوش شده است. به همین خاطر ممکن است که شما هم این تست را در مدرسه و فرایندهای سنجش و استخدام انجام داده باشید.

تست هوش ریون برای افراد بزرگسال و بالای هجده سال، آزمون مناسبی محسوب می‌شود. در بررسی داده‌ها و نتایج آن ، مشاهده شده‌ است که عملکرد تست ریون در بزرگسالان نتایج قابل قبولی دارد و میزان خطای آن پایین است. البته تست ریون برای افراد بزرگسالی که دچار آسیب‌های مغزی هستند، مناسب نیست و داده صحیحی از تفسیر آن به دست نمی آید.

تست IQ می تواند بسیاری از قدرت های تحلیلی ذهن و فکر هر شخصی را به درستی تشخیص دهد ؛ کاربرد های هوش ریون مانند :

  1. حل مسئله و رمزگشایی
  2. درک و بهبود تجزیه‌ و تحلیل
  3. بررسی هوش منطقی ریاضی
  4. بررسی هوش دیداری فضایی
  5. بهبود درک بصری و استدلال تحلیلی
  6. سنجش هوش افراد با فرهنگ های مختلف
  7. سنجش استدلال مفهومی و هوش غیر کلامی
  8. محاسبه ضریب هوش از 6 سالگی تا 85 سالگی
  9. کشف استعداد و شناخت توانمندی های شغلی
  10. شناخت توانایی‌های حل مسئله و پردازش اطلاعات در افراد
  11. بهره مندی از نتایج تست هوش در پژوهش‌ها و مطالعات علمی
  12. بررسی و ارزیابی هوش افراد در آزمون های سنجش مدارس،دانشگاه و استخدامی

تست هوش ریون نوجوانان

در تست هوش ریون برای نوجوانان معمولا 50 تا 60 سوال تصویری در اختیار نوجوان قرار می گیرد که بیشتر این تصاویر اشکال هندسی هستند. پس از پاسخ دادن به سوالات تصویری که به صورت ماتریسی هستند، ضریب هوشی IQ نوجوان مشخص می شود.

تست هوش ریون دقیقا همان تست هوش و استعداد تحلیلی تیزهوشان در آزمون ورودی تیزهوشان در پایه ششم به هفتم و یا نهم به دهم است که دانش آموزان باید به تکنیک‌های طلایی جهت حل سوالات هوش غیرکلامی آشنا باشند؛ به روش‌های تست زنی تسلط کافی داشته باشند تا بتوانند در زمان تعیین شده به مطالعه تمامی سوالات و پاسخ به آن‌ها برسند. در تست هوش ریون پیشرفته ، توانایی دیدن تصاویر از زوایای مختلف یک توانمندی مهم به شمار می‌ آید که با هوش فضایی هر نوجوانی ارتباط مستقیم دارد..

تست هوش ریون کودکان

تست هوش ریون برای کودکان ، مناسب سنین 5 تا 9 سال است. تست ریون کودکان ،بهره هوشی کودکان را در ۱۰ طیف (نابغه، تیزهوش، باهوش، متوسط، مرزی، مرزی ضعیف، کودن و غیره) مشخص میکند .

تصاویر رنگی این تست بر اساس منطق و هوش دیداری کودک است که سوالات به‌ ترتیب سخت‌تر می‌شود. کودک برای پاسخ به سؤالات محدودیت زمانی ندارد. پس از اتمام آزمون ،نمره خامی در اختیارتان قرار میگیرد مجموع پاسخ‌های صحیح هست. اندازه‌گیری بهره هوشی با توجه به سن و نمره خام به دست خواهد آمد. در نهایت بهره هوشی مشخص می‌کند که کودک در کدام بخش از طیف ۱۰ درجه‌ای قرار دارد.

انواع تست هوش ریون

تست هوش ریون در سه شکل مختلف و برای توانایی های مختلف پاسخ دهندگان ارائه می شود :

ماتریس پیشرونده استاندارد

دفترچه سؤال این مدل تست شامل 5 مجموعه (A-E) است که هرکدام 12 آیتم دارند (برای مثال A1 تا A12) است که به‌تدریج سخت‌تر می شوند و به توانایی شناختی بیشتری برای رمزگشایی یا تحلیل اطلاعات نیاز دارند. همه آیتم‌ها با رنگ مشکی و با پس‌زمینه سفید مشخص شده‌اند.

ماتریس های پیشرونده رنگی

مدل دیگری از تست ریون،ماتریس های پیشرونده رنگی (Colored Progressive Matrices) است. این تست هوش ریون برای کودکان 5 تا 11 ساله، سالمندان و افراد دارای اختلال ذهنی و جسمی طراحی شده و شامل مجموعه های A و B از ماتریس های استاندارد است.

اکثر سوالات بر روی یک پس زمینه رنگی ارائه شده اند تا به لحاظ بصری برای شرکت کنندگان راحت تر و جذاب تر باشد. تعداد سوالات مجموعه B کمتر از A است که به صورت سیاه و سفید ارائه می شوند. بنابراین اگر موضوعی بیش از انتظارات آزمایشگر باشد، به مجموعه های C ، D و E از ماتریس های استاندارد رجوع می کند.

ماتریس های پیشرونده پیشرفته

تست هوش ریون مدل ماتریس پیشرفته (Advanced Progressive Matrices) شامل 48 سوال است که به صورت یک مجموعه 12 تایی در مجموعه اول و مجموعه دوم به صورت 36 تایی ارائه می شود.

در این مدل نیز همانند ماتریس های پیشرفته استاندارد سوالات به صورت سیاه و سفید بر روی زمینه سفید ارائه می شوند، و با پیشرفت در هر مجموعه پاسخ دادن به تست ها سخت تر می شود. این آزمون برای بزرگسالان و نوجوانان دارای هوش متوسط به بالا مناسب است.

تفسیر و جواب تست هوش ریون

در تست IQ ، افراد بر اساس نمره کسب شده از آزمون در شش طبقه هوشی و شغلی متناسب با استدلال های درونی دسته بندی می‌شوند:

  • 1) نابغه ( ضریب هوش بالاتر از 120) = استاد ، دانشمند ، پزشک و جراح ، مهندس ، محقق…
  • 2) تیزهوش (ضریب هوش بین 110 تا 120) = پرستار ، مدیر ، پلیس ، داروساز…
  • 3) متوسط (ضریب هوش بین 90 تا 110) = کارمند ، فروشنده و مغازه دار ، حسابدار ، معلم ، قصاب و جوشکار…
  • 4) کم هوش (ضریب هوش بین 80 تا 90) = آشپز ، نقاش ، خیاط ، شیرینی فروش…
  • 5) مرزی (ضریب هوش بین 70 تا 80) = نانوا ، کشاورز ، نجار…

6) مرزی ضعیف (ضریب هوش کمتر از 70) = کسانی که مشکلات و آسیب های ذهنی دارند و….

بعد از تست ریون و بسیاری از تست های دیگر ، باید بدانیم که مهمترین بخش زندگی ما همان کشف رسالت ما در زندگی است که بتوانیم به درستی استعداد و توانمندی خود را پیدا کنیم و در مسیری که هماهنگی بیشتری با شخصیت ما دارد ، قدم برداریم.

تیم مختصص گام برتر بعد از سالها تجربه و تحقیق در زمینه ی استعدادیابی و مدت ها بررسی در میان تمام تست های شخصیت شناسی ، امروز در کنار شماست تا مسیر اصلی شغلی و رسالت بزرگ تان را در زندگی و برای رسیدن به موفقیت پیدا کنید. فقط کافی است که روی تصویر زیر کلیک کنید تا استعداد خودتان را کشف کنید.

امیدواریم که با مطالعه مقاله تست ریون ، به خوبی با آزمون ریون آشنا شده باشید. اگر سوال ، نظر و یا تجربه از انجام تست ریون داشتید ، خوشحال میشویم که در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.
با گام های برتر در مسیر استعداد و رسیدن به اهداف تان موفق باشید…