تست پاپ اسمیر چیست؟ بهترین زمان اجرا + تفسیر نتایج


اگر پاپ اسمیر با تست HPV ترکیب شود، زنان بالای 30 سال می توانند هر پنج سال یک بار تست پاپ اسمیر انجام دهند. اگر عوامل خطر خاصی دارید، پزشک ممکن است بدون در نظر گرفتن سن شما انجام تست پاپ را در فواصل کوتاه‌تر توصیه کند. این عوامل خطر عبارتند از:

  • تشخیص سرطان دهانه رحم یا پاپ اسمیر که وجود سلول های پیش سرطانی را نشان می دهد
  • مواجهه قبل از تولد با دی اتیل استیل بسترول (DES).
  • عفونت HIV
  • تضعیف سیستم ایمنی به دلیل پیوند عضو، شیمی درمانی یا استفاده طولانی مدت از کورتیکواستروئیدها.
  • سابقه سیگار کشیدن

شما و پزشکتان می توانید در مورد مزایا و خطرات تست پاپ صحبت کنید و بر اساس عوامل خطر خود تصمیم بگیرید که چند بار آن را انجام دهید.

چگونه برای آزمایش پاپ اسمیر آماده شویم؟

برای اینکه تست را بهتر انجام دهید و نتایج کاذب نداشته باشید باید به نکات زیر توجه کنید:

  • دو روز قبل از انجام آزمایش بهتر است رابطه جنسی نداشته باشید و از دارو، پماد و اسپری واژینال استفاده نکنید.
  • بهترین زمان برای انجام تست پاپ پانزدهمین روز سیکل قاعدگی است. اگر پریود یا لکه بینی دارید، باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. زیرا ممکن است نتیجه آزمایش را تحت تأثیر قرار دهد.

در بیشتر موارد انجام تست پاپ تا 24 هفته اول بارداری بی خطر است. زنان باردار برای انجام این آزمایش باید آمادگی های ذکر شده را داشته باشند. اگر این زنان می خواهند بعد از زایمان آزمایش پاپ انجام دهند، باید حداقل 12 هفته بعد از زایمان صبر کنند.

روش های مختلف انجام تست پاپ چیست؟

تست پاپ اسمیر به دو صورت انجام می شود. در روش قدیمی، سلول های دهانه رحم به یک لام شیشه ای (یک تکه شیشه کوچک مستطیلی شکل) منتقل می شود و به آزمایشگاه ارسال می شود. این روش چندان دقیق نیست. زیرا تنها حدود 20 درصد از سلول ها به لام منتقل می شوند و نمونه را می توان با ترشحات واژینال یا خون رنگ آمیزی کرد.

پاپ اسمیر مایع نوع دیگری از تست پاپ اسمیر است که دقت بیشتری دارد. برای انجام این آزمایش، نمونه را با برس به محیط مایع مخصوص منتقل می کنند. در اسمیر مایع می توان مواد زائد را از نمونه جدا کرد و حدود 80 تا 90 درصد سلول ها را بررسی کرد.

تست پاپ معمولا در مطب پزشک انجام می شود. برای انجام این تست، باید پوشش پایین بدن را به طور کامل بردارید. سپس روی تخت زنان دراز بکشید و پاهای خود را روی رکاب قرار دهید.

سپس پزشک با وسیله ای به نام اسپکولوم که فلزی یا پلاستیکی است دیواره های واژن را باز می کند تا بتواند دهانه رحم را به خوبی ببیند. قرار دادن اسپکولوم ممکن است باعث احساس فشار در ناحیه لگن شود. در این مرحله بهتر است یک نفس عمیق بکشید و سعی کنید قسمت پایین تنه منقبض نشود.

پس از قرار دادن اسپکولوم، پزشک نمونه ای از دهانه رحم گرفته و برای بررسی به آزمایشگاه می فرستد. اگر فردی عفونت یا التهاب در واژن و دهانه رحم نداشته باشد، تست پاپ بدون درد خواهد بود.

بعد از پاپ اسمیر چه انتظاری باید داشت؟

بعد از انجام آزمایش نیازی به مراقبت خاصی نیست و فرد می تواند به فعالیت های روزانه خود بپردازد.

بسته به نوع تست پاپ اسمیر، پزشک نمونه سلولی گرفته شده از دهانه رحم را به یک ظرف حاوی مایع مخصوص (پاپ اسمیر مایع) یا روی یک لام شیشه ای (پاپ اسمیر معمولی) منتقل می کند. نمونه ها به آزمایشگاه برده می شوند و در آنجا زیر میکروسکوپ بررسی می شوند. سپس نتیجه آزمایش توسط پزشک تفسیر می شود.

آیا انجام آزمایش پاپ اسمیر خطراتی دارد؟

ممکن است در حین انجام آزمایش احساس ناراحتی کنید، اما به طور کلی، آزمایش پاپ اسمیر یک آزمایش بی خطر محسوب می شود.

نتایج پاپ اسمیر به چه معناست؟

تست پاپ به پزشک از وجود سلول های سرطانی یا پیش سرطانی در دهانه رحم اطلاع می دهد. این تست یکی از نتایج زیر را نشان می دهد:

اسمیر طبیعی

اگر در نمونه گرفته شده از دهانه رحم فقط سلول های طبیعی دیده شود، گفته می شود که نتیجه آزمایش منفی است. در این صورت فرد نیاز به درمان یا معاینه دیگری ندارد. اما او باید در آزمون بعدی شرکت کند. منفی بودن تست پاپ به معنای مصونیت و از بین بردن خطر عفونت نیست.

اسمیر غیر طبیعی

در این حالت نتیجه آزمایش مثبت است و سلول های غیر طبیعی یا غیر طبیعی در نمونه گرفته شده از دهانه رحم دیده می شود. نتیجه مثبت لزوماً به معنای ابتلا به سرطان رحم نیست. دریافت این نتیجه نشان دهنده وجود سلول های غیر طبیعی در دهانه رحم است که برخی از آنها ممکن است پیش سرطانی باشند. تفسیر یک نتیجه مثبت به نوع سلول های شناسایی شده بستگی دارد:

سلول های سنگفرشی غیر طبیعی با اهمیت نامشخص (ASCUS)

سلول های سنگفرشی نازک و مسطح هستند و در سطح دهانه رحم سالم رشد می کنند. در مورد ASCUS، اسمیر سلول های سنگفرشی را نشان می دهد که کمی غیر طبیعی هستند، اما تغییرات به وضوح وجود سلول های پیش سرطانی را نشان نمی دهد.

با آزمایش پاپ اسمیر مایع، پزشک می تواند نمونه را از نظر ویروس هایی که باعث سرطان می شوند (از جمله انواع ویروس پاپیلومای انسانی) بررسی کند.

اگر ویروس خطرناکی وجود نداشته باشد، سلول های غیرطبیعی که در نتیجه آزمایش یافت می شوند خیلی نگران کننده نیستند. در صورت وجود ویروس های خطرناک، آزمایش های اضافی باید انجام شود.

ضایعات داخل اپیتلیال سنگفرشی

این عبارت نشان می دهد که سلول های جمع آوری شده ممکن است پیش سرطانی باشند. اگر اندازه تغییر کوچک باشد، به این معنی است که اندازه، شکل و سایر ویژگی های سلول ها نشان می دهد که سال ها طول می کشد تا ضایعات پیش سرطانی به سرطان تبدیل شوند.

اگر میزان تغییر زیاد باشد، احتمال اینکه ضایعه خیلی زودتر به سرطان تبدیل شود، بیشتر است. در این شرایط، آزمایش های تشخیصی دیگری مورد نیاز است.

سلول های غده ای غیر طبیعی

سلول های غده ای در رحم و دهانه آن رشد می کنند و مخاط تولید می کنند. سلول های غده ای ممکن است کمی غیر طبیعی به نظر برسند، اما مشخص نیست که آیا سرطانی هستند یا خیر. با انجام آزمایشات بیشتر می توان منبع سلول های غیر طبیعی و اهمیت آنها را مشخص کرد.

کارسینوم سلول سنگفرشی یا آدنوکارسینوم

این نتیجه به این معنی است که سلول های جمع آوری شده توسط پاپ اسمیر آنقدر غیرعادی به نظر می رسند که پزشک تقریباً مطمئن است که سرطان است.

“کارسینوم سلول سنگفرشی” به سرطان هایی گفته می شود که در سلول های سطح صاف واژن یا دهانه رحم ایجاد می شوند. سرطان هایی که سلول های غده ای را درگیر می کنند “آدنوکارسینوم” نامیده می شوند. در صورت یافتن چنین سلول هایی، پزشک توصیه می کند که بیمار به سرعت مورد ارزیابی قرار گیرد.

اگر تست پاپ غیر طبیعی باشد، برای بررسی بیشتر از بیوپسی و کولپوسکوپی استفاده می شود:

بیوپسی

پزشک ممکن است از هر ناحیه ای که غیر طبیعی به نظر می رسد، نمونه بافت (بیوپسی) بگیرد. سپس نمونه بافت برای تجزیه و تحلیل و تشخیص نهایی به آزمایشگاه فرستاده می شود.

کولپوسکوپی

برای انجام این آزمایش که در مطب پزشک انجام می شود، فرد باید روی تخت زنان دراز بکشد و دیواره های واژن با اسپکولوم باز شود.

پزشک با دستگاهی به نام کولپوسکوپ به بافت های دهانه رحم نگاه می کند و در صورت مشکوک شدن به بافت یا توده از آن نمونه برداری می کند. نمونه برداری از دهانه رحم معمولاً درد زیادی ندارد و ممکن است پزشک برای این کار از داروهای بیهوشی استفاده کند.

پس از بیوپسی، نمونه برای شناسایی نوع سلول های مشکوک به آزمایشگاه فرستاده می شود. سلول های مشکوک می توانند پیش سرطانی یا سرطانی باشند. مرحله پیش سرطانی از سرطانی شدن بافت دهانه رحم دور است و قابل درمان است.

اگر سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه باشد، می توان آن را با رادیوتراپی، شیمی درمانی یا جراحی درمان کرد.

نتایج چقدر دقیق هستند؟

پاپ اسمیر یک روش مطمئن برای غربالگری سرطان دهانه رحم است و انجام منظم آن احتمال مرگ ناشی از این بیماری را حداقل تا 80 درصد کاهش می دهد. با این حال، بدون نقص نیست; زیرا احتمال گرفتن نتیجه منفی کاذب وجود دارد.

نتیجه منفی کاذب به این معنی است که اگرچه سلول های غیر طبیعی وجود دارند، اما آزمایش نمی تواند آنها را تشخیص دهد. عواملی که می توانند باعث یک نتیجه منفی کاذب شوند عبارتند از:

  • سلول های ناکافی از دهانه رحم جمع آوری شده است
  • تعداد کم سلول های غیر طبیعی
  • وجود خون یا سلول های التهابی که از تشخیص سلول های غیر طبیعی جلوگیری می کند

اگرچه این احتمال وجود دارد که سلول های غیرطبیعی شناسایی نشوند، اما زمان به نفع شماست. سرطان دهانه رحم چندین سال طول می کشد تا ایجاد شود. بنابراین، اگر یکی از آزمایش‌ها نتواند سلول‌های غیرطبیعی را تشخیص دهد، آزمایش بعدی به احتمال زیاد این کار را انجام خواهد داد.

نکات مهم در مورد تست پاپ اسمیر

تست پاپ یکی از مهم ترین و پرکاربردترین تست ها برای تشخیص زودهنگام سرطان است. مهم ترین نکاتی که برای انجام این تست باید به آن توجه کرد عبارتند از:

  • زنان 21 تا 29 ساله باید هر سه سال یکبار و زنان 30 تا 65 سال هر سه تا پنج سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند. بسته به شرایط و سابقه پزشکی شما، پزشک ممکن است این آزمایش را در فواصل کوتاه‌تر توصیه کند.

  • قاعدگی زمان مناسبی برای انجام این آزمایش نیست. زیرا خونریزی می تواند دقت آزمایش را کاهش دهد. بهتر است این آزمایش را در اواسط سیکل قاعدگی انجام دهید.
  • زنان باردار تا هفته بیست و چهارم بارداری می توانند تست پاپ اسمیر را انجام دهند. پس از این مدت، آزمایش دردناک خواهد بود. تست پاپ را می توان تا 12 هفته پس از زایمان انجام داد.
  • ممکن است در طول آزمایش احساس سوزش یا فشار کنید. آرامش و تنفس عمیق احتمال درد را کاهش می دهد. خشکی واژن و اندومتریوز تست پاپ را دردناک تر می کند.

آخرین کلمه

سیتوسمیر درد ندارد و اصلا ترسناک نیست. زنان باید بدانند که انجام این آزمایش به صورت دوره ای به تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم کمک می کند.

تشخیص سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه درمان آن را آسان تر می کند. باید بدانید که این بیماری در مراحل پیشرفته به سایر بافت های دستگاه تناسلی و حتی سایر بافت های بدن سرایت می کند و این مشکل می تواند باعث مرگ شود.

اگر سوالی در مورد تست پاپ دارید می توانید از ما بپرسید.

سوالات متداول