تست CBC چیست؟ تفسیر تست cbc


خون مایع حیاتی بدن انسان است که از چهار قسمت اصلی تشکیل شده است: پلاسما، گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها. شمارش این قسمت ها و بررسی وضعیت آنها یکی از مهم ترین ابزار پزشکان برای تشخیص بیماری ها، کمبودها و سلامت کلی ما است. این شمارش با تفسیر تست CBC انجام می شود.

در تعریف ساده، آزمایش خون CBC که مخفف عبارت Complete Blood Count است، گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها را شمارش می‌کند. افزایش یا کاهش هر یک از این اجزا ممکن است نشانه ای از بیماری یا یک وضعیت تهدید کننده سلامت باشد.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ به تفسیر تست CBC می پردازیم. اگر شما هم می خواهید آزمایش خون خود را در منزل بدون مراجعه به پزشک تفسیر کنید، فراموش نکنید که با ما همراه باشید.

CBC در آزمایش خون چیست؟

همانطور که گفته شد، آزمایش خون CBC قسمت های مختلف خون را شمارش می کند. هر کدام از این قسمت ها وظیفه خاصی دارند و کم و زیاد شدن آنها باید به دقت مورد توجه قرار گیرد:

قسمت های مختلف خون سمبل وظیفه ای که بر عهده آنهاست
سلول های قرمز خون RBC آنها اکسیژن را به قسمت های مختلف بدن حمل می کنند
هموگلوبین HGB پروتئینی که بخش اصلی گلبول های قرمز است.
گلبول های سفید خون WBC آنها بخش اصلی سیستم ایمنی بدن را تشکیل می دهند.
پلاکت ها PLT آنها باعث لخته شدن خون و توقف خونریزی می شوند
پلاسما پلاسما قسمت مایع خون که اجزای دیگر در آن شناور هستند.

در طول تست CBC علاوه بر موارد فوق فاکتورهای دیگری نیز اندازه گیری می شود. البته این عوامل در نهایت به یکی از اجزای اصلی خون مربوط می شود:

  • HGB در آزمایش خون (هموگلوبین): این پروتئینی است که بخش اصلی گلبول های قرمز را تشکیل می دهد.
  • هماتوکریت (PCV): میزان خونی که حاوی گلبول های قرمز است را اندازه گیری می کند.
  • MCV در آزمایش خون (متوسط ​​گلبول های قرمز خون): میانگین حجم یا اندازه گلبول های قرمز شما را اندازه گیری می کند.
  • MHC در آزمایش خون (هموگلوبین سلول میانی): میزان هموگلوبین را در گلبول های قرمز طبیعی نشان می دهد.
  • MCHC در آزمایش خون (میانگین غلظت هموگلوبین سلولی): غلظت هموگلوبین را در مقدار معینی از خون اندازه گیری می کند.
  • واریانس حجم گلبول قرمز (RDW): تفاوت اندازه گلبول های قرمز را نشان می دهد.
  • میانگین حجم پلاکت (MPV): اندازه متوسط ​​پلاکت های خون شما را نشان می دهد.
  • عرض توزیع پلاکتی (PDW): نشان می دهد که اندازه پلاکت های شما چقدر متفاوت است.

آزمایش افتراقی گلبول های سفید

اندازه گیری گلبول های سفید یکی از مهمترین بخش های تفسیر آزمایش CBC است. به طور کلی 5 نوع گلبول سفید در بدن انسان وجود دارد که عبارتند از:

در شمارش سلول های خونی یا آزمایش CBC، این سلول های خونی شمارش نمی شوند و تنها یک عامل برای شمارش کل گلبول های سفید (WBC) در نظر گرفته می شود.

اگر پزشک شما بخواهد تعداد هر یک از 5 نوع گلبول سفید خون شما را بداند، آزمایشی به نام دیفرانسیل گلبول های سفید را به آزمایش CBC اضافه می کند.

چرا پزشک آزمایش CBC را تجویز می کند؟

پزشک شما ممکن است آزمایش CBC را به عنوان بخشی از یک معاینه معمول یا یک معاینه کامل بدن تجویز کند. گاهی حتی پس از مشاهده علائم غیر قابل توضیح مانند خونریزی یا کبودی، این آزمایش توسط پزشک به عنوان فرد بیمار در نظر گرفته می شود.

تفسیر آزمایش CBC می تواند به پزشک شما در تشخیص موارد زیر کمک کند:

  • بسیاری از پزشکان این آزمایش را برای به دست آوردن تصویر واضحی از وضعیت اولیه سلامتی شما تجویز می کنند.
  • این آزمایش می تواند علت علائمی مانند تب بالا، ضعف، خستگی، قرمزی، تورم، کبودی و غیره را شناسایی کند.
  • برخی اختلالات و بیماری ها مانند کم خونی یا لوسمی که مستقیماً بر تعداد گلبول های قرمز تأثیر می گذارد با تفسیر آزمایش CBC تشخیص داده می شود.
  • با کمک این آزمایش، پزشک می تواند تأثیر برخی داروها را بر تعداد سلول های خونی بررسی کند.

علاوه بر موارد فوق، ممکن است قبلاً درمان خاصی را از پزشک خود دریافت کرده باشید و اکنون آزمایش CBC به شما کمک می کند تا اثربخشی درمان خود را تعیین کنید. به عبارت دیگر، این آزمایش به پزشک کمک می کند تا تأثیر مثبت یا منفی درمان را بر بیماری قبلی شما درک کند.

تفسیر تست CBC

برگه آزمایش خون CBC شامل دو ستون اصلی است:

ستون اول شامل محدوده نرمال عوامل مختلف است. در همین حال، ستون دوم نتایج آزمایش را نشان می دهد. برای هر یک از اختصارات موجود در این برگه (که هر کدام به عاملی مانند گلبول های قرمز، گلبول های سفید و غیره اشاره دارد)، نتایج تفسیر شده و در محدوده طبیعی بررسی می شوند.

اگر نتایج هر یک از فاکتورها در محدوده نرمال باشد، نشان دهنده این است که بدن شما از نظر آن عامل در وضعیت طبیعی قرار دارد. در غیر این صورت، نتایج غیر طبیعی تلقی می شود و باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

محدوده نرمال عوامل مختلف برای آزمایش CBC در جدول زیر فهرست شده است:

اختصارات تست CBC رنج طبیعی برای مردان رنج طبیعی برای زنان
RGB (شمارش گلبول های قرمز) 4.35 تا 5.65 میلیون در میلی لیتر خون 3.92 تا 5.13 میلیون در میلی لیتر خون
HGB (هموگلوبین) 132 تا 166 گرم در لیتر 116 تا 150 گرم در لیتر
هماتوکریت (PCV) 38 تا 48 درصد 35 تا 44 درصد
WBC (گلبول های سفید خون) 3.4 تا 9.6 میلیارد در لیتر 3.4 تا 9.6 میلیارد در لیتر
پلاکت (تعداد پلاکت) 135 تا 317 میلیارد در لیتر 157 تا 371 میلیارد در لیتر

تست CBC شما بر اساس محدوده طبیعی که در جدول بالا می بینید تفسیر می شود. اگر هر یک از عوامل بیشتر یا کمتر از اعداد ذکر شده باشد، پزشک آزمایشات تکمیلی را انجام می دهد.

اگر تعداد گلبول های قرمز خون شما بسیار کمتر از حد طبیعی باشد، به کم خونی یا بیماری زمینه ای دیگری مبتلا هستید.

نکتههماتوکریت بسیار پایین در آزمایش CBC ممکن است نشان دهنده کمبود باشد هستند این ماده معدنی نقش اساسی در تشکیل گلبول های قرمز دارد.

اگر فاکتور MCV در تفسیر آزمایش CBC شما کمتر از حد طبیعی باشد، ممکن است نشان دهنده کمبود فولات یا ویتامین B12 باشد.

فاکتور WBC را می توان در برگه آزمایش خون مشاهده کرد، این به سلامت کلی سیستم ایمنی بدن شما اشاره دارد. سطوح بالا یا پایین این عامل می تواند نشان دهنده عفونت، التهاب یا بیماری خودایمنی باشد. پزشک در این شرایط آزمایش های دیگری را برای تعیین وضعیت دقیق تجویز می کند.

چرا تست CBC بی نتیجه است؟

شمارش کامل خون معمولاً یک آزمایش تشخیصی قطعی نیست. نتایج غیرطبیعی CBC ممکن است نیاز به پیگیری داشته باشد، به عنوان مثال، اگر در غیر این صورت سالم هستید و هیچ علامت یا نشانه ای از بیماری ندارید، نتایج کمی غیر طبیعی CBC ممکن است باعث نگرانی باشد.

اما اگر در معرض درمان سرطان هستید (غربالگری سرطان دهانه رحم با استفاده از اسمیرنتایج شمارش کامل خون خارج از محدوده طبیعی منجر به تغییر در برنامه درمانی می شود.

در برخی موارد، اگر نتایج شما به طور قابل توجهی بالاتر یا کمتر از حد طبیعی باشد، ممکن است پزشک شما را به یک پزشک متخصص در اختلالات خونی (هماتولوژیست) ارجاع دهد.

نحوه انجام تست CBC

این آزمایش نیاز به آمادگی خاصی ندارد و شما می توانید به راحتی آن را در هر زمانی از شبانه روز انجام دهید. لازم نیست قبل از آزمایش CBC خوردن یا نوشیدن را قطع کنید.

یک پرستار یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی با یک سوزن مقداری خون از بازوی شما می گیرد و آن را در یک لوله مخصوص به آزمایشگاه می فرستد. این آزمایش عوارض خطرناکی ندارد و ممکن است در عرض چند دقیقه احساس سوزش یا گزگز داشته باشید.

تفسیر آزمایش CBC باید توسط یک پزشک متخصص انجام شود. با این حال، با رعایت دستورالعمل های ذکر شده در این مقاله، می توانید نتایج را تا حدودی خودتان تجزیه و تحلیل کنید.

آخرین کلمه

شمارش کامل خون یکی از آزمایشات معمولی است که هر فرد حداقل یک بار در زندگی خود انجام می دهد. این آزمایش می تواند تصویری کلی از سلامت شما ارائه دهد.

در این مقاله به بررسی خطای تست CBC پرداختیم. اگر همچنان سوال یا ابهامی در این زمینه دارید، لطفا در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به شما پاسخ دهیم.