تغییر کاربری ملک را چگونه انجام دهیم؟


تغییر کاربری ملک به شرایطی که در آن زمین یا ساختمان با هدف متفاوتی خواهان استفاده باشد، اطلاق می­گردد. به عنوان مثال برخی از آپارتمان­های موجود در سطح شهر که با هدف مسکونی ساخته شده­اند، پس از مدتی برای اهداف تجاری یا ورزشی استفاده می­شوند، این قبیل ساختمان­ها در دسته ساختمان­های تغییر کاربری یافته قرار دارند.

ما در این مطلب به صورت مفصل به مواردی همچون اینکه بازسازی ساختمان چیست؟، انتخاب بهترین سبک طراحی پس از بازسازی ملک و اینکه چگونه می­توان مراحل مختلف تغییر کاربری را انجام داد، می­پردازیم. پس اگر موارد ذکر شده دغدغه شما هستند یا خواهان کسب اطلاعات در این رابطه هستید، حتما با این مقاله همراه باشید.

بررسی فرآیند بازسازی ساختمان تا تغییر کاربری آن

ما در این بخش به این موضوع که روش­های بازسازی ساختمان به چه صورت هستند و بازسازی ساختمان چگونه بر تغییر کاربری آن تاثیرگذار است، می­پردازیم. بعلاوه به پاسخ این سوال که چطور بهترین سبک دکوراسیون داخلی خانه را انتخاب کنیم؟ پرداخته و نکاتی برای کاربردی بودن فرآیند بازسازی نیز ذکر می­کنیم.

چرا فرآیند بازسازی ساختمان یا ملک صورت می­گیرد؟

در سال­های اخیر بسیاری از خانه­های قدیمی به جای ساخت دوباره بازسازی می­شوند تا بتوان با هزینه­ای کمتر، اتلاف انرژی و زمان در بهترین حالت ممکن اقدام به نوسازی آنها کرد. به طور معمول این فرآیند در ساختمان­ها و املاکی که زیربنای خوب و مستحکمی دارند و کارفرما مایل به تغییر نمای داخلی یا حتی بعضا بیرونی ساختمان است، صورت می­گیرد.

اغلب از مهندسین کاربلد یا متخصصین دکوراسیون داخلی برای بازسازی فضا با توجه به نیاز کارفرما، هدف وی و حتی نوسازی ساختمان یاری گرفته می­شود. در واقع اگر ساختمانی از مسکونی به تجاری یا اداری تغییر کاربری دهد، نیاز به بازسازی آن هست تا بتوان با توجه به هدف کارفرما از ساختمان استفاده بهتری داشت.

نحوه انتخاب بهترین سبک طراحی برای بازسازی ملک

ما در بخش قبلی به این موضوع که بازسازی ساختمان می­تواند تاثیرات مثبتی در راستای تغییر کاربری آن داشته باشد، پرداختیم اما به یکی از مسائل مهم که قبل از بازسازی ملک باید مدنظر داشت هم اشاره کردیم. در واقع نوع چیدمان، دکور فضا و سبکی که برای طراحی داخلی ملک مدنظر گرفته می­شود بیش از آنچه که فکر کنید بر بخش تغییر کاربری ملک تاثیرگذار خواهد بود. اما برای بازسازی اصولی و حرفه­ای به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ در ادامه به این موارد می­پردازیم:

  • حتما از یک مجموعه کاربلد برای معماری و نقشه کشی اصولی راهنمایی بگیرید.
  • نوع سبک و معماری مدنظرتان را برای ساختمان جدید شناسایی کنید.
  • پس از شناخت سلیقه خود نیاز به اخذ مشورت از یک مجموعه کاربلد است.
  • سپس در رابطه با رنگ­ها، سبک معماری اجرایی، جزئیات ساختمان با وی صحبت کنید.
  • در انتها فرآیند بازسازی را به مجموعه حرفه­ای منتخبتان به دور از هر گونه نگرانی بسپارید.

تاثیرات مثبت بازسازی ساختمان بر فرآیند تغییر کاربری ملک

هنگامی که نیاز به تغییر کاربری ساختمان است، یکی از بهترین روش­ها برای آماده سازی ملک بازسازی آن است. تصور کنید ملکی که خواهان تغییر نوع استفاده آن هستید را نوسازی کرده و با توجه به کاربری جدید آن تغییراتی در آن لحاظ نموده و از آن بهره ببرید، قطعا این موضوع باعث افزایش کیفیت استفاده از ملک می­شود.

علاوه بر این بازسازی ملک باعث نوسازی فضای داخلی می­گردد که این موضوع بر افزایش قیمت فروش یا اجاره ملک تاثیر مثبتی دارد. در ادامه به مراحل مختلف تغییر کاربری ساختمان پرداخته و با انواع مختلف آن آشنا می­شویم.

مراحل تغییر کاربری ملک

پس از شناسایی تاثیراتی که بازسازی ساختمان می­تواند بر تغییر کاربری ملک بگذارد، نیاز است با کلیه مراحلی که قبل از تغییر کاربری باید آنها را انجام داد، آشنا شویم. دانستن این مراحل به شما دید واضح و دقیقی از پروسه­ای که نیاز به انجام آن هست، می­دهد و به دور از استرس اضافی مراحل را قدم به قدم پیش خواهید برد. تغییر کاربری ملک 4 مرحله اصلی دارد که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

مرحله اول، انتخاب نوع کاربری مناسب ملک

زمانی که تصمیم به تغییر کاربری ساختمانی بگیرید، نیاز به انجام مراحل اداری خاصی است. قبل از انجام این موارد باید بدانید مایل هستید نوع کاربری فعلی ساختمان را به چه مدلی تغییر دهید. از انواع مختلف کاربری می­توان به مسکونی، تجاری، ورزشی، اداری، خدماتی، صنعتی و کشاورزی اشاره کرد. فراموش نکنید این مرحله از مراحل قانونی تغییر کاربری ساختمان است که باید قبل از هر مرحله دیگری انجام شود، در غیر اینصورت تغییر کاربری غیرقانونی بوده و پیگیرد قانونی خواهد داشت.

مرحله دوم، انجام مراحل اداری

پس از انتخاب نوع کاربری، نیاز به آماده سازی مدارک همچون سند یا قولنامه ملک، اطلاعات صاحب ملک، اطلاعات مورد نیاز دیگر همچون نقشه کاربری ملک و … را به همراه اظهارنامه­ای مبنی بر تغییر کاربری ساختمان به شهرداری برده و مراحل بعدی همچون علت تغییر کاربری، پرداختی­های مورد نیاز شهرداری نظیر عوارض شهرداری و نوع کاربری بعدی ملک را به شهرداری منطقه اطلاع دهید. در صورت موافقت شهرداری با تغییر کاربری می­توانید این مرحله بازسازی را با خیال راحت انجام دهید.

مرحله سوم، انتخاب مجموعه­ای کاربلد برای بازسازی

پس از انجام کارهای اداری نیاز به یافتن مجموعه­ای از مهندسین و معماران ساختمان برای اعمال تغییرات است. شما با مراجعه به متخصصینی که اقدام به ارائه خدمات در این حوزه می­کنند و مشاهده سوابق کاری آنها می­توانید مناسب­ترین مجموعه را برای خود برگزیده و صفر تا صد کار را به آنها بسپارید. حتما قبل از انتخاب مجموعه مورد نظرتان نمونه کارهای آن را مشاهده کنید.

مرحله آخر، شروع پروسه بازسازی ملک

هنگامی که شما مجموعه کاربلد مهندسین خود را انتخاب کنید آنها متناسب با سلیقه، بودجه، بازه زمانی شما و نوع کاربری مدنظرتان، خدمات مورد نیاز ملک را انجام می­دهند تا شما بتوانید به دور از هر گونه دغدغه­ای به نوسازی و تغییر بخش داخلی یا خارجی ساختمان بپردازید.

توجه داشته باشید اگر ملک مشاع هست شما نمی­توانید در قسمت­های بیرونی تغییری لحاظ کنید و صرفا تغییرات شامل بخش درونی ساختمان می­شود. فراموش نکنید حتما در رابطه با جزئیاتی همچون رنگ مدنظرتان یا سلیقه معماری خود با گروه معمار منتخبتان صحبت کنید.

کلام پایانی

ما در این مطلب به صورت مفصل مراحل مختلف تغییر کاربری ملک را بررسی کردیم، علاوه بر این به فرآیند بازسازی ملک و سپس به تاثیرات مثبت بازسازی ساختمان بر تغییر کاربری پرداختیم تا شما با توجه به مراحل ذکر شده بتوانید از بهترین روش های بازسازی ساختمان برای تغییر کاربری بهره ببرید. در صورتی که قصد بازسازی واحد مسکونی یا تجاری خود دارید، حتما آن را پس از انجام تحقیقات کامل به یک پروه متخصص و خبره بسپارید که تجربه بسیاری در این زمینه داشته باشد. همچنین اگر در خصوص نحوه تغییر کاربری ملک سوالی در ذهن دارید، حتما با ما به اشتراک بگذارید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر