تفاوت بین علاقه و استعداد – بهترین قدم


بسیاری از افراد ممکن است فکر کنند که مقوله های استعداد و علاقه یکی هستند و گاهی اوقات از این دو به جای یکدیگر استفاده می کنند. اما باید بدانید که این دو موضوع تعاریف و دسته بندی های متفاوتی دارند و هر کدام تاثیر متفاوتی در موفقیت انسان دارند. گاهی اوقات اتفاق می افتد. اینکه فردی به موضوعی علاقه دارد اما استعدادی در آن موضوع ندارد و گاهی دقیقا برعکس این موضوع اتفاق می افتد که در این مقاله به تعریف این دو مشکل می پردازیم و توضیح می دهیم که تفاوت بین علاقه و استعداد چه چیزی و چه چیزی مهمتر است پس تا انتها با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانید

استعداد چیست؟

قبل از هر چیز خوب است بدانیم تعریف استعداد و علاقه چیست تا بتوانیم تفاوت آنها را بهتر درک کنیم. بدون شک وجود استعداد در کار کمک زیادی به موفقیت در آن می کند و راه را برای ما هموار می کند اما استعداد دقیقا چیست؟ آیا تعریف دقیق و جامعی برای آن وجود دارد؟

در مقاله استعداد چیست به تفصیل در مورد تعریف و ویژگی های استعداد صحبت کردیم و اگر بخواهیم تعریف استعداد را به طور خلاصه بیان کنیم می توان گفت:

استعداد یعنی یادگیری و توسعه یک مهارت با انرژی و زمان کمتر

در واقع می توان گفت استعداد یعنی داشتن زمینه و شرایط مناسب برای پرورش مهارت، مانند خاک حاصلخیزی که قابلیت داشتن انواع گیاهان را دارد.

***
بخوانید: تفاوت بین استعداد و مهارت
***

علاقه چیست؟

عشق واژه ای است که در زندگی روزمره زیاد استفاده می شود و شاید بسیاری از ما بتوانیم برای آن تعریفی ارائه کنیم اما اگر بخواهیم تعریف دقیق تری از عشق ارائه دهیم می توان گفت:

علاقه یک میل درونی به یک موضوع است به گونه ای که ما را به سمت آن می کشاند

در مقاله یافتن علاقه به موضوع مورد علاقه با جزئیات بیشتری پرداخته ایم. اگر می خواهید در مورد این موضوع بیشتر بخوانید، توصیه می کنیم این مقاله را مطالعه کنید.

تفاوت بین علاقه و استعداد چیست؟

اکنون که با تعریف علاقه و استعداد آشنا شدید، نوبت به توضیح تفاوت های این دو مقوله می رسد. اگر به تعریف علاقه و استعداد دقت و توجه کرده باشید، مطمئناً می توانید تفاوت این دو را تشخیص دهید. اما اگر بخواهیم این تفاوت ها دقیق تر باشد، می توانیم موارد زیر را بشماریم:

اولین تفاوت بین استعداد و علاقه

طبق تعریف ما از علاقه و استعداد، اولین تفاوت این دو را می توان در جذابیت و میل دید. در علاقه، جاذبه و جاذبه همیشه وجود دارد و علاقه با آن شناخته می شود، اما ممکن است در جاذبه و جاذبه نباشد و شاید فرد اصلاً از وجود آن آگاه نباشد.

تفاوت دوم

در تعریف استعداد گفتیم که استعداد باعث می شود افراد در آن موضوع سریعتر یاد بگیرند، اما در مورد علاقه همیشه اینطور نیست، ممکن است انسان به چیزی علاقه مند باشد اما برای یادگیری و کسب مهارت در آن، او با مشکلات روبرو می شود و مجبور است سخت کار کند.

تفاوت سوم

اگر به شما گفته شود که به چه چیزی علاقه دارید، ذکر چند نکته بسیار آسان است، مثلاً بگویید:

دوچرخه سواری، پیاده روی و مسافرت را دوست دارم

اما اگر از شما بپرسند در چه زمینه ای استعداد دارید، ممکن است مجبور شوید کمی فکر کنید و یا هرگز نتوانید به درستی آنها را ابراز کنید.بنابراین، سومین تفاوت بین استعداد و علاقه این است که علاقه ها به راحتی تشخیص داده می شوند، اما استعدادها کشف نمی شوند. ، بنابراین بررسی یا انجام تست تناسب اندام آسان و شاید ضروری باشد.

چهارمین تفاوت بین استعداد و علاقه

اگر دقت کرده باشید علایق ما به شدت به عوامل محیطی وابسته است و عوامل خارجی می توانند بسیار موثر باشند. مثلاً وقتی لیگ های جهانی والیبال هر روز و با تبلیغات زیاد برگزار می شود، افراد زیادی به والیبال علاقه مند هستند. ممکن است آنها هم در کلاس ها ثبت نام کنند و شاید تا چند ماه دیگر که جام جهانی برگزار می شود، همین افراد علاقه مند شوند که فوتبالیست شوند.

این عدد نشان می دهد که عوامل بیرونی و محیطی تاثیر زیادی در شدت و ضعف علایق ما دارند، اما در مورد استعداد همیشه اینطور نیست. بسیاری از استعدادهای ما ریشه در دوران کودکی دارد و بسیاری از آنها ممکن است با ما متولد شده باشند.

آیا استعداد و علاقه در تعامل هستند؟

نکته بسیار مهمی که در مورد تفاوت بین استعداد و علاقه باید به آن توجه کرد این است که استعداد و علاقه گاهی اوقات می توانند روی یکدیگر تأثیر بگذارند، مثلاً کودکی را تصور کنید که در خانواده ای اهل موسیقی بزرگ شده و بارها افتخارات و موفقیت ها را دیده است. بنابراین بدون شک این کودک به موسیقی علاقه مند است و شروع به یادگیری موسیقی و تمرین با سازها کرد و به لطف حمایت والدینش به تدریج استعداد نواختن موسیقی پیدا کرد. او رشد می کند و این علاقه او را مستعد می کند.

با توجه به این مثال متوجه شدید که گاهی اوقات علایق ما می تواند زمینه ساز رشد استعدادهای ما باشد. اما عکس آن نیز صادق است. یعنی گاهی اوقات افراد در فلان رشته استعداد دارند، اما چون کسی آنها را تشویق به انجام آن نکرده است، متوجه آن نشده اند و ممکن است پس از چند بار انجام آن و گرفتن نتایج خوب، به آن علاقه مند شوند.

به عنوان مثال نوجوانی را تصور کنید که استعداد کار با ابزار دارد، اما موقعیت های زیادی برای برداشتن ابزار نداشته است، سپس به طور تصادفی شروع به تعمیر یک وسیله می کند و متوجه می شود که او و اطرافیانش چقدر خوب و راحت این کار را انجام داده اند. خیلی از او تعریف کردند؟ همین مشکل باعث شد تا چندین بار دیگر این کار را تکرار کند و به موفقیت های بیشتری دست پیدا کند و در نتیجه همه اینها کم کم علاقه به کار با ابزار پیدا کرد.

علاقه مهمتر است یا استعداد؟

یکی از سوالات چالش برانگیز که متفکران در مورد آن نظرات متفاوتی را مطرح می کنند این است.یعنی عده ای فکر می کنند برای رسیدن به موفقیت علاقه مهمتر از استعداد است و برخی دیگر استعداد را مهمتر از علاقه می دانند.هر دو گروه دلایل خاص خود را دارند و ما در اینجا هر دو نظریه را توضیح خواهیم داد تا بیشتر با آنها آشنا شوید.

استدلال کسانی که استعداد را مهمتر از علاقه می دانند این است که اگر در چیزی استعداد نداشته باشیم بعداً آن را یاد می گیریم و بعداً رشد می کنیم و این موضوع می تواند ما را در رسیدن به خوش شانسی نیز دچار مشکل کند. می بینیم که برخی افراد با صرف زمان و انرژی کمتر می توانند خیلی سریعتر از ما رشد کنند و این مشکل می تواند عامل بزرگی در بی انگیزگی ما باشد.

و اما استدلال افرادی که می گویند علاقه مهمتر از استعداد است، معتقدند اگر در چیزی استعداد داشته باشیم اما علاقه ای نداشته باشیم می توانیم به محض اینکه مانع یا مشکلی پیش آمد میدان را ترک کنیم و نسبت به موفقیت بی تفاوت شویم زیرا وجود دارد. انگیزه ای به نام علاقه نیست که ما را به جلو سوق دهد.

در نهایت با توجه به هر دو طرف قضیه، می توان نتیجه گرفت که اگر علاقه و استعداد در یک چیز مشترک باشد، احتمال موفقیت بسیار زیاد است، زیرا هم میل و جذابیت علاقه در آن است و هم توانایی. که در استعداد است. می تواند به ما در رسیدن به هدفمان کمک کند.

چه کنیم تا استعداد و علاقه مان مشترک شود؟

همانطور که گفتیم بهترین موقعیتی که می تواند ما را به موفقیت نزدیک کند، داشتن علاقه و استعداد همزمان به یک موضوع است، سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چگونه این دو مورد را از هم جدا کنیم؟

پاسخی که می توان به این مشکل داد این است که بستگی به سن افراد دارد همانطور که در مقاله توانایی های کودکان بیان شد بهترین سن برای کشف استعدادها قبل از 8 سالگی است زیرا در این سن توانایی برای پرورش هوش و استعدادها بسیار بالاست و می توانید استعداد افراد را به خوبی شکوفا کنید و با چند تکنیک می توانید فرزندتان را به آن علاقه مند کنید.

اما اگر قرار است استعدادیابی در سنین بالا اتفاق بیفتد، بهتر است ابتدا تیپ شخصیتی افراد را دریابید و سپس فرد را در موقعیتی قرار دهید که به مشاغل مرتبط با آن تیپ ها علاقه مند شود تا بتواند به کارهای بیشتری دست پیدا کند. موفقیت، پیدا کردن

برای کشف علاقه و استعداد خود چه کنیم؟

اما سوال مهمی که ممکن است پرسیده باشید این است که برای کشف علاقه و استعداد واقعی خود چه باید بکنیم؟ سوال استعدادیابی و کشف علایق یکی از سوالات تخصصی است که باید توسط متخصصین این حوزه برای شما انجام شود. بهترین گام سال هاست که به صورت حرفه ای در این زمینه فعالیت می کند و می تواند در این زمینه به شما مشاوره و راهنمایی کند و همچنین دوره آموزشی همراه با پشتیبانی را برای شما تدارک دیده است که در آن بین 0 تا 100 استعدادیابی و کشف علایق می باشد. شناخته می شود و شما می توانید علایق و استعدادهای خود را کشف و کشف کنید.

برای آشنایی با این دوره آموزشی، روی دوره کشف استعداد و علاقه کلیک کنید.

در نهایت اگر سوال یا پیشنهادی دارید می توانید نظر خود را در قسمت نظارت با ما در میان بگذارید.

علاقه و استعداد باید برای انتخاب رشته دانشگاهی باشد