تقویت عزت نفس زنان + راه حل ها و دلایل اهمیت آن


افزایش عزت نفس زنان یکی از مواردی است که همواره در جامعه و برای زنان مطرح بوده است. هویت زنان اغلب شکننده و متناقض است.

زنان در محل کار نقش قربانی یا متقلب را بازی می کنند. آنها در خانه احساس بی فایده بودن می کنند. گاهی زنانه و گاهی مردانه عمل می کنند و مدام بین نقش های جنسیتی رفت و آمد دارند. یک روز کاملا حلیم، غمگین و در حاشیه هستند و روز دیگر در حال اجرا و تبلیغات هستند.

در این مقاله از ایده آل مگ در مورد عزت نفس زنانه و راه های تقویت آن صحبت خواهیم کرد. در این میان اشاره ای کوتاه به عزت نفس مرد و تفاوت زن و مرد در داشتن عزت نفس خواهیم داشت.

زنان با اعتماد به نفس چه ویژگی هایی دارند؟

همه ما می خواهیم زنانی با اعتماد به نفس باشیم. با نحوه راه رفتن، احوالپرسی و رفتار زنان در موقعیت های مختلف اجتماعی می توانید متوجه شوید که زنان چقدر اعتماد به نفس دارند.

اعتماد به نفس چیست و چگونه تعریف می شود؟ اعتماد به نفس به زبان ساده همان اعتمادی است که شما به خود دارید. این احساس اعتماد به نفس است که باعث می شود از ویژگی ها و توانایی های خود قدردانی کنید و نسبت به آن ها گرم باشید.

انواع قاطعیت شما را در برخی از جنبه های زندگی موفق تر می کند. مثلاً ممکن است در آشپزی عزت نفس بالایی داشته باشید، اما در نقاشی خوب نباشید.

اعتماد به نفس بزرگترین تفاوت بین افراد موفق و ناموفق است. ذهن ابزار قدرتمندی است که در اختیار ماست. تأثیر ذهن بر آنچه در زندگی می توانیم به دست آوریم را نباید دست کم گرفت.

زنان با اعتماد به نفس متفاوت از دیگران برای رسیدن به این نتایج چه کار می کنند؟ بیایید نگاهی به 12 ویژگی زنان با اعتماد به نفس بیندازیم.

1. در برابر هنجارها و انتظارات اجتماعی که از آنها وجود دارد سر تعظیم فرود نمی آورند

قوانین و هنجارهای محدود کننده زیادی در جامعه وجود دارد که انتظار می رود ما به عنوان زنان از آنها پیروی کنیم. گاهی اوقات آنقدر زیاد است که هیچ کس نمی تواند آنها را برآورده کند.

از شما انتظار می رود که جذاب و زیبا باشید، اما نه بیش از حد! یا به قول خود عمل کنید، اما آرام باشید و زیاد حرف نزنید! انتظار می رود خانه ای تمیز و مرتب داشته باشید.

روزانه غذاهای سالم تهیه کنید. بچه هایی با رفتار خوب تربیت کنید و در عین حال در کارتان بسیار خوب باشید. انتظار می رود در سن خاصی ازدواج کنید یا در سن خاصی صاحب فرزند شوید. شما باید سبک زندگی را که از قبل تعیین شده بود و در آن شرکت نکردید، پیاده کنید.

این انتظارات بیش از حد و گاه متناقض از زنان نمونه ای از خشونت علیه آنان است و عزت نفس آنان را به شدت زیر سوال خواهد برد.

یک زن با اعتماد به نفس شخصیت منحصر به فرد خود را دارد و خود را فردی کامل می بیند. بنابراین نیازی به ادغام با دیگران احساس نمی کند. این بدان معنا نیست که یک زن با اعتماد به نفس دوستانی ندارد، بلکه به این معنا نیست که نیازی به کسی یا چیزی برای ابراز وجود ندارد.

او اجازه نمی دهد نظرات دیگران بر اعمال او تأثیر بگذارد. در عوض، عمل او تحت تأثیر ایمان و جهان بینی خودش و آنچه که فکر می کند درست یا مهم است، می باشد. یک زن با اعتماد به نفس کارهایی را انجام می دهد که قبلاً به آنها فکر کرده است.

با افزایش عزت نفس زنان، به جای پذیرش انتظارات دیگران از خود، می توانند درست را از نادرست تشخیص دهند و درست را انتخاب کنند.

بنابراین اگرچه بسیاری از هنجارها و انتظارات جامعه نادرست و در مواردی عادی است، اما این زنان صرفاً به این دلیل که جامعه این قوانین را می پذیرد و این الزامات را دارد انجام نمی دهند.

افزایش عزت نفس زنان باعث می شود هنجارهایی را که از نظر اخلاقی یا غیر اخلاقی اشتباه هستند زیر سوال ببرند و راه دیگری را انتخاب کنند.

اعتماد به نفس زنان باعث می شود که هرگز از بیان نظر خود در مورد مسائل مهم نترسند.

2. اهداف خود را دنبال کنید

دانستن اینکه چه چیزی باعث می شود کار کنید و به چه چیزهایی علاقه دارید به شما قدرت و انگیزه می دهد. زنان با اعتماد به نفس می دانند که به چه چیزی علاقه دارند و آن را دنبال می کنند. آنها هدف خود را می دانند و زندگی آنها بر اساس این اصول هدایت می شود.

به این ترتیب، آنها می توانند با اطمینان وارد شغلی شوند که به آنها رضایت می دهد، آنها را هیجان زده می کند، و حدس می زنند، اعتماد به نفس بیشتری برای موفقیت در کاری که به آن علاقه دارند به دست می آورند.

شما قدرت و شادی زیادی را در زندگی با هدف تجربه می کنید و زنان با اعتماد به نفس از این موضوع آگاه هستند و با قدرت رویاهایی را دنبال می کنند که آتش شور را شعله ور می کند.

3. ذهن محدود کننده را خاموش می کنند

افزایش عزت نفس زنان، آنها را به خوبی از ذهن محدود کننده آگاه می کند. آنها تمام تلاش خود را می کنند تا صداهایی را که مدام به شما می گویند که نمی توانید، به اندازه کافی خوب نیستید، خاموش کنند.

راه حل این مشکل شناخت این صداهاست. در پاسخ به این صداها باید بگویید «ممنون از این اخطار!» و آنها فکر می‌کنند که این صداها واقعاً غیرضروری و محدودکننده هستند.

4. کمک می خواهند و از مشاوره بهره مند می شوند.

زنان با اعتماد به نفس می دانند که درخواست کمک شرم ندارد. آنها درک می کنند که هیچ کس نمی تواند همه چیز را انجام دهد یا همه چیز را بداند.

5. آنها می دانند چه زمانی نه بگویند.

یک زن با اعتماد به نفس از نه گفتن هراسی ندارد. شما زمان و زندگی محدودی دارید اما منابع و انتخاب های نامحدودی دارید، بنابراین باید بتوانید عاقلانه انتخاب کنید و برای این کار باید به بسیاری از انتخاب ها نه بگویید.

شخصی از شما می خواهد که برای چند ساعت از کودک نگهداری کنید، به آنها پول قرض دهید، پروژه ای را انجام دهید یا به جایی بروید. اگر اینها چیزهایی نیستند که واقعاً دوست دارید، باید نه بگویید. چند بار اول سخته ولی خوب میشی پس کارهایی را صرفاً برای جلب رضایت دیگران انجام ندهید.

6. این زنان به خوبی از خود مراقبت می کنند

اگر کمبود خواب یا گرسنگی دارید، یا زمانی برای استراحت و شادابی ندارید، نمی توانید عظمت خود را نشان دهید و ایده ها و رویاهای خود را دنبال کنید. بنابراین مراقبت از خود برای افزایش عزت نفس زنان بسیار مهم است.

7. از شکست نمی ترسند

همه ما دوست داریم در منطقه امن خود زندگی کنیم و از آن خارج نشویم. ما از شکست می ترسیم و آسایش یک منطقه امن را به شکست ترجیح می دهیم زنان با اعتماد به نفس اجازه نمی دهند ترس از شکست آنها را از حرکت به جلو باز دارد.

8. دیگران را زیر پای خود نمی گذارند تا از خود بالاتر بروند

زنان با اعتماد به نفس دیگران را دست کم نمی گیرند. با سر پایین آنها به دیگران کمک می کنند، آنها را راهنمایی می کنند و سعی می کنند به پیشرفت دیگران کمک کنند.

اگر زنی را می بینید که به دیگران می خندد، قلدری می کند، حسادت می کند و از آنها به عنوان ابزاری برای بالا بردن خود استفاده می کند، این نشانه زنی با عزت نفس پایین است. زنان با اعتماد به نفس برای بالا بردن خود نیازی ندارند که دیگران روی آنها قدم بگذارند.

9. عیب های خود را می پذیرند

پذیرفتن عیوب به این معنا نیست که افراد برای بهبود و بهبود عیوب خود تلاش نمی کنند، اما نقص هایی وجود دارد که ما نمی توانیم آنها را تغییر دهیم. راه یادگیری پذیرش این عیوب است. نه درد و نه گریه!

10. از مقایسه های بی دلیل اجتناب می کنند

یک زن با اعتماد به نفس همیشه خودش را فقط با دیروز و گذشته اش مقایسه می کند. اگر بخواهیم از آن مقایسه درس بگیریم، نه حسادت و بدخواهی و تخریب خود و دیگران، اشکالی ندارد که خودمان را با دیگران مقایسه کنیم. این زنان همچنین می دانند که موفقیت زمان می برد.

11. آنها معتقدند که ارزشمند هستند

آنها با خودشان خوب هستند و اجازه نمی دهند دیگران وارد فضای شخصی آنها شوند و برای آنها تعیین تکلیف کنند. زنان با اعتماد به نفس می دانند که شایسته و ارزشمند هستند. اگر شرایط آنها را آزار می دهد اعتراض می کنند و شرایط را زیر سوال می برند.

12. خوب گوش می دهند و می دانند چه زمانی صحبت کنند

زنان با اعتماد به نفس بیشتر گوش می دهند تا صحبت کنند. آنها وضعیت را ارزیابی می کنند و سپس صحبت می کنند.

آنها همیشه در موقعیت های مناسب کلمات معناداری به زبان می آورند و فقط برای شکستن سکوت صحبت نمی کنند.

نیاز به عزت نفس در زنان

اعتماد به نفس باعث افزایش عزت نفس شما می شود. وقتی اعتماد به نفس دارید؛

  • شما برای هر کاری که می توانید انجام دهید از خودتان قدردانی می کنید.
  • وقتی صحبت می کنید مردم نیز به شما احترام می گذارند.
  • شما به شغل کم درآمدی که با توانایی های شما همخوانی ندارد راضی نمی شوید.
  • شما با فردی که لیاقت شما را ندارد ارتباط برقرار نمی کنید.
  • شما درست و به موقع صحبت می کنید و به زور حرف نمی زنید.
  • شما با عزت نفس بالا در مقابل دیگران ظاهر خواهید شد، بنابراین شانس بیشتری برای شغل، رابطه و زندگی خوب خواهید داشت.

عزت نفس بالا شما را به شدت جذاب می کند و شریک زندگی تان را بیشتر و بیشتر به شما علاقه مند می کند. با اعتماد به نفس بالا، دنیا در دستان شما خواهد بود! اضطراب، استرس و نگرانی شما تا حد زیادی کاهش می یابد و خود را فردی شادتر خواهید یافت.

چرا زنان نسبت به مردان عزت نفس کمتری دارند؟

دلایل اصلی عدم عزت نفس در زنان نسبت به مردان دلایل تحصیلی، انتظارات بسیار بالا و گاه متناقض از زنان است. برای برآورده ساختن این انتظارات، زنان مجبور می شوند از خودشان بودن دست بردارند و کاهش شدید عزت نفس را تجربه کنند.

دلایل جامعه شناختی و روانشناختی مانند خود خواری و کمال گرایی زنان که خود ریشه در بسیاری از عوامل دیگر دارد باعث کاهش عزت نفس زنان نسبت به مردان می شود.

زبان بدن زنان در مورد عزت نفس آنها چه می گوید؟

زبان بدن راهی عالی برای تشخیص میزان اعتماد به نفس افراد است. افزایش عزت نفس در زنان نیز با کنترل زبان بدن امکان پذیر است.

چه کار کنیم که با اعتماد به نفس به نظر برسیم؟

  • یک اشتباه رایج در بین خانم ها این است که بیش از حد سر تکان می دهند. سعی کنید فقط زمانی سر تکان دهید که واقعاً با کسی موافق هستید، نه به طور پیش فرض همیشه.
  • لبخند ساختگی نزنید همیشه به زنان یادآوری می شود که اگر می خواهند دوست داشته شوند، باید لبخند بزنند. نکته اینجاست که لبخند مصنوعی نشانه ضعف و ناراحتی است. فقط زمانی که نیاز دارید لبخند بزنید و آن هم نشان دادن دندان هایتان است.

  • زیاد به خودت دست نزن زنان در هنگام عصبانیت با موها یا جواهرات خود بازی می کنند یا رفتارهای دیگری انجام می دهند. این حرکات می تواند شما را جذاب جلوه دهد. استفاده از این حرکات در زندگی شخصی باعث جذب شریک زندگی شما می شود، اما خارج از حوزه ارتباط شخصی، این پیام را به طرف مقابل می دهد که من ناامن هستم.
  • وقتی با مردم صحبت می کنید، انگشتان پا را به سمت آنها نشانه بگیرید. این عمل نشان دهنده علاقه به گفتگو با طرف مقابل است. خوب گوش دادن یکی از نشانه های عزت نفس بالاست.

راههای افزایش و تقویت عزت نفس در زنان

زنان با اعتماد به نفس زیادی در اطراف ما وجود دارند، چه افراد مشهور و چه دوستان. اما این زنان چگونه خودباوری لازم برای شکوفایی توانایی های خود را پرورش می دهند؟ چگونه آنها حتی در خطر شکست و تحقیر به تلاش ادامه می دهند؟

اگر از آنها بپرسید که چگونه عزت نفس را افزایش دهید، قطعا این تمرینات عملی اعتماد به نفس را معرفی خواهند کرد.

مسوولیت اعمال خود را بپذیر

این اولین و مهمترین عنصر در فرمول عزت نفس است. مسئولیت پذیری یکی از راه های افزایش عزت نفس در اسلام است. شما و فقط شما می توانید اتفاقات جدیدی را در زندگی خود رقم بزنید. اگر منتظر باشید تا سرنوشت به شما اعتماد به نفس بیشتری بدهد، مدت زیادی منتظر خواهید بود.

راه رسیدن به اعتماد به نفس راهی است که باید طی کنید. هیچ کس دیگری نمی تواند این کار را برای شما انجام دهد.

زندگی کن

چیز جدیدی را امتحان کن. تنهایی برای شام بیرون برو در کلاس و رشته ای با موضوع ناشناخته شرکت کنید. اندازه گیری توانایی های خود در کارهای جدید راهی عالی برای به دست آوردن اعتماد به نفس بیشتر و افزایش عزت نفس شماست.

یک برنامه عملیاتی ایجاد کنید و آن را اجرا کنید

هدفی را برای پیشرفت شخصی یا شغلی انتخاب کنید. مراحل لازم برای رسیدن به آن را مشخص کنید. این مراحل را به صورت جدول زمانی ترسیم کنید. یعنی کاری که در هر لحظه باید انجام دهید.

حالا هر مرحله را طبق برنامه انجام دهید و بهانه نیاورید. در این صورت با هر قدم کوچکی که برمی دارید، اعتماد به نفس شما افزایش می یابد!

به ظاهر و زیبایی توجه کنید

با توجه به مشکلات روحی و روانی زنان، ظاهر معقول و تمیز می تواند عزت نفس زنان را افزایش دهد.

ورزش

ورزش باعث ایجاد انرژی و ترشح هورمون هایی می شود که تاثیر زیادی در افزایش عزت نفس دارند.

آخرین کلمه

همانطور که این مقاله می گوید، افزایش عزت نفس شما را به فردی موفق در زندگی تبدیل می کند. کمتر استرس داشته باشید و تسلیم خواسته های دیگران نشوید.

به نظر شما کدام یک از راه حل های این مقاله برای افزایش عزت نفس زنان مفیدتر است؟ لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.