توجه چیست؟ انواع توجه را بشناسید و برای بهبود آن تمرین کنید.


توجه یعنی در دنیایی پر از چیزهایی برای دیدن، شنیدن، چشیدن، لمس کردن و بوییدن، شما همه چیز را درک می کنید، اما به یک چیز بیشتر توجه و حساس هستید. در کلاس صدای دانش آموزانی که از سالن عبور می کنند می شنوید، دانش آموزان کلاس را می بینید، غذا را بو می کنید و همه این موارد را درک می کنید، اما حداکثر توجه شما معطوف به صحبت های معلم و یادگیری درس است. . گاهی اوقات حواس‌تان به محرک‌ها پرت می‌شود و سطح توجهتان پایین می‌آید، اما می‌توانید دوباره آن را بازیابی کنید.

توجه چیست؟

توجه یک فرآیند شناختی است که در آن فرد از تمام توانایی های ادراکی خود برای پردازش اطلاعات مربوط به یک محرک معین استفاده می کند و سایر محرک های محیط را نادیده می گیرد. برای مثال، فرض کنید در یک تالار عروسی هستید. صداهای موسیقی، گفتگوی مهمانان، بازی های کودکانه و صداهای مختلف دیگر شنیده می شود. در همین شرایط تلفن همراه شما زنگ می زند و بدون توجه به صداهای مختلف، برای دقایقی تمام توجه خود را روی صدای تماس گیرنده متمرکز می کنید. در دسترس است، صدای او سخنان او را می شنوید و درک می کنید.

سیستم شناختی ما محدود است یا به عبارت دیگر سیستم شناختی ما دارای فیلتری است که اجازه می دهد اطلاعات خاصی در هر واحد زمان عبور کند. این فیلتر که گلوگاه شناختی نیز نامیده می‌شود، می‌تواند پردازش اطلاعات اولیه را در اولویت قرار دهد و از کار با اطلاعات دیگر خودداری کند، به همین دلیل توجه از نظر ظرفیت و مدت محدود است، یعنی می‌توان به مدت زمان مشخصی توجه کرد. عمق. بنابراین، می‌توان دامنه توجه را این‌طور تعریف کرد: مدت زمانی که در طی آن می‌توانیم آگاهانه و آگاهانه توجه خود را بدون پرت شدن به یک شی معین معطوف کنیم.

توجه را می توان به طور کلی به دو دسته تقسیم کرد: توجه انتخابی و توجه بی رویه.

در توجه انتخابی، فرد به طور داوطلبانه و آگاهانه به یک محرک آشنا، آموخته شده در گذشته، مورد انتظار و سازگار با هدف و انتظارات توجه می کند. در توجه انتخابی، یک فرد با انگیزه و هوشیاری بالا به دنبال هدفی خاص است، به همین دلیل است که اطلاعات خاصی را از میان انواع اطلاعات موجود انتخاب می کند و آن را پردازش می کند.

اما در توجه غیرانتخابی محرک های تازه، غیرمنتظره، جدید و اغراق آمیز، توجه فرد را به خود جلب می کند و باعث می شود که سیستم شناختی فرد از پردازش اطلاعات دیگر اجتناب کند و تمام انرژی خود را برای ارضای کنجکاوی خود در مورد این محرک ناآشنا به کار گیرد ادراک یک محرک نامعین توجه غیرانتخابی به طور خود به خود، ناخودآگاه و از محرک هایی شروع می شود که دور از انتظارات و انتظارات ما هستند و معمولاً سیستم شناختی تمام تلاش خود را برای اصلاح آن می کند.

اهمیت و فواید ذهن آگاهی چیست؟

به طور کلی می توان گفت که توانایی توجه یکی از مهم ترین توانایی های شناختی انسان است. برای درک اهمیت توجه، تصور کنید که فردی توانایی توجه به یک شی خاص یا یک محرک خاص را نداشته و همواره اطلاعات مختلفی بدون هیچ فیلتری به طور همزمان وارد ذهن و سیستم پردازش ذهن انسان می شود.

ذهن انسان تا چه اندازه توانسته اطلاعات مختلف را از یکدیگر جدا کند؟ آیا توانستیم برای موضوعات و محرک های مختلف اطلاعات صحیح و کافی به دست آوریم؟ چقدر به صحت داده هایمان اطمینان داشتیم؟ آیا می توانید تصور کنید که در هنگام برخورد با محرک های مختلف، سردرگمی و گیجی؟ همانطور که می بینید توجه یکی از مهمترین وظایف مغز انسان است و فواید بسیار و متنوعی دارد که در این قسمت به طور خلاصه به آن می پردازیم:

1_ فکر کردن

ما انسان ها نمی توانیم به موضوع یا هدف خاصی بدون توجه به آن و دریافت اطلاعات متفاوت از جهات مختلف فکر کنیم.

2_ یادگیری

ما انسان ها همیشه برای رشد و بقای خود نیاز به یادگیری موضوعات و مهارت های مختلف داشته ایم و از آنجایی که بدون توجه به موضوعات در جهات مختلف قادر به مطالعه و یادگیری نیستیم، می توان گفت که توجه، کلید اصلی یادگیری و یادگیری است. بدون توجه، یادگیری مختل خواهد شد

3_ بهبود کیفیت

اگر بخواهیم وظایف و وظایف مختلف خود را به صورت کیفی و درست انجام دهیم، باید همواره بتوانیم در طی مراحل مختلف به جهت گیری های مختلف و داده های مختلف این کار توجه کنیم تا شرایط را پردازش کنیم و وظیفه خود را به بهترین نحو انجام دهیم.

4_ موفق باشید

همانطور که بیان شد برای رسیدن به موفقیت در امور مختلف باید به موضوع مورد نظر توجه کرده و تمرکز قابل قبولی روی آن داشته باشیم تا به هدف خود برسیم و موفق باشیم.

5_ تصمیم گیری

برای اینکه بتوانیم در مورد مسائل مختلف تصمیم گیری کنیم، باید بدون حواس پرتی به جنبه های مختلف توجه کنیم و به طور انتخابی برای مدتی توجه خود را حفظ کنیم تا بتوانیم جنبه های مختلف را سنجیده و عمل کنیم.

انواع توجه چیست؟

امروزه انواع مختلفی از توجه وجود دارد، اما مشهورترین دسته توجه به سلبرگ و متیو تعلق دارد که با تحقیقات علمی حواس سه گانه بینایی، شنوایی و لامسه توجه را به 5 دسته کلی تقسیم کردند. در این قسمت به توضیح مختصری در مورد آنها می پردازیم:

1_ توجه متمرکز

توجه متمرکز در واقع نوعی رفلکس توجه است. این به معنای جذب و توجه به یک محرک خارجی بینایی، لمسی یا شنیداری در محیط است که نیاز به توجه فوری و اقدام سریع دارد. مثل توجه به صدای بلند.

2- توجه محدود یا تقسیم شده

توجه تقسیم شده، تقسیم توجه بین چندین کار یا محرک به طور همزمان است. در این نوع توجه، فرد به جای یک محرک، توجه خود را بر روی چند محرک متمرکز می کند و به جای اینکه توجه خود را تغییر دهد، به همه محرک ها به طور همزمان توجه می کند و می تواند چندین پاسخ و کار را همزمان انجام دهد. لازم به ذکر است که ظرفیت توجه انسان محدود است و با تقسیم آن به هر کار کمتر توجه می شود و ممکن است کیفیت عملکرد کار یا کیفیت توجه کاهش یابد. مانند برقراری تماس تلفنی، آشپزی، کمک به بچه ها در انجام تکالیف و غیره. و تخصیص توجه بین آنها.

3- توجه مستمر

توجه پایدار توانایی تمرکز بر یک چیز برای مدت طولانی و پایدار بدون توجه به سایر محرک های داخلی و خارجی است. توجه پایدار که تمرکز نیز نامیده می‌شود، شامل انتخاب یک محرک از بین محرک‌های مختلف، تمرکز توجه بر روی آن، نادیده گرفتن محرک‌های بیرونی و درونی، بازگرداندن توجه به محرک زمانی که حواسش پرت می‌شود و نگه داشتن توجه روی یک عامل خاص برای مدت طولانی است. .e. تحقیقات نشان می دهد که توجه پایدار در اوایل دهه 40 به اوج خود می رسد و سپس با افزایش سن به تدریج کاهش می یابد. (منبع)

4_ توجه قطع شده

توجه پایدار به انعطاف روانی فرد بستگی دارد، زیرا فرد باید بتواند توجه خود را بین دو یا چند وظیفه که دارای خواسته های شناختی متفاوتی هستند، تغییر دهد. توجه تقسیم شده با توجه تقسیم شده متفاوت است، زیرا در توجه تقسیم شده، فرد به چند کار به طور همزمان توجه می کند و باید توجه خود را بین وظایف تقسیم کند، اما در توجه تقسیم شده، توجه از یک کار به کار دیگر منتقل می شود.

5_ توجه انتخابی

در توجه انتخابی، فرد محرکی را برای تمرکز بر روی آن انتخاب می کند و سایر محرک های درونی (مانند افکار) و بیرونی (مانند صداها) را کنترل می کند. مثلاً انتخاب می کنید که به موضوع کتابی که می خوانید توجه کنید و سعی کنید صدای تلویزیون، آژیر ماشین پلیس در خیابان یا حرکت اعضای خانواده در خانه را کنترل کنید تا بتوانید توجه محدودی را که دارید روی موضوع انتخابی خود متمرکز کنید

تفاوت بین توجه و تمرکز چیست؟

اگر بخواهیم تفاوت تمرکز و توجه را خلاصه کنیم، باید بگوییم که در توجه، انسان تمام محرک های محیط را درک می کند و در محدوده توجه او است، اما می خواهد سهم بیشتری از توجه خود را به آن اختصاص دهد. یک شیء و محرک خاص؛ اما در تمرکز، فرد تمام محرک های اطراف را نادیده می گیرد و تمام توجه خود را روی یک شی متمرکز می کند که به آن توجه پایدار نیز می گویند.

راهکارهای بهبود توجه چیست؟

به طور کلی می توان گفت که راه های زیادی برای بهبود توجه وجود دارد و اثربخشی این راه ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است، زیرا افراد دارای شرایط زندگی و ویژگی های فردی منحصر به فرد هستند. فرمول کلی برای بهبود ذهن آگاهی این است که تمام کارهای روزانه خود را آگاهانه انجام دهید. سعی کنید هر کار ساده ای مانند مسواک زدن، حمام کردن، راه رفتن، غذا خوردن و غیره را با دقت انجام دهید. به طور کلی، برخی از راه حل های مفید برای بهبود توجه عبارتند از:

1_ وظیفه

سعی کنید از انجام چند کار پرهیز کنید و تمرکز خود را بر انجام تنها یک کار در یک زمان بگذارید تا بتوانید از حداکثر ظرفیت توجه خود استفاده کنید و کیفیت کار خود را افزایش دهید.

2_ خواب کافی

فقدان خواب کافی یا با کیفیت بالا به طور مستقیم با کاهش دامنه توجه مرتبط است، و تحقیقات نشان می دهد که این رابطه به هر دو صورت است. یعنی همانطور که خواب کافی منجر به بهبود خواب می شود، توجه به انجام کارها نیز برای کیفیت خواب موثر است. (منبع)

3- ذهن آگاهی

ذهن آگاهی به معنای حضور در زمان حال و تجربه اینجا و اکنون است، به همین دلیل است که تمرینات ذهن آگاهی و مدیتیشن های مختلف تمرینات ذهن آگاهی بسیار موثری هستند. در تمرینات تمرکز حواس فرد یاد می گیرد که به روش های مختلف به زمان حال توجه کند و توجه خود را بر روی اجرای تمرین متمرکز کند. در همین راستا با دانلود اپلیکیشن مدیتیشن آرامیا می توانید در هر زمان و مکان از انواع مقالات، تمرین ها و فیلم های آموزشی مدیتیشن و تمرینات تنفسی بهره مند شوید.

4_ کاهش حواس پرتی

همانطور که گفته شد، هرچه حواس پرتی اطراف شما کمتر باشد، بهتر می توانید به چیزهای مختلف توجه کنید و از ظرفیت توجه خود نهایت استفاده را ببرید. به همین دلیل بهتر است محیط کاری، تحصیلی، زندگی یا تحصیلی خود را سازماندهی کنید و تا حد امکان از حواس پرتی که منجر به حواس پرتی شما می شود دوری کنید.

5_ استراحت

خستگی ذهن و درگیر شدن بیش از حد در انجام کارهای دشوار، توانایی توجه ذهن را کاهش می دهد و احتمال حواس پرتی و کاهش توجه را افزایش می دهد. پس سعی کنید در ساعات کاری پرمشغله خود زمانی را برای استراحت مغز اختصاص دهید.

6_ برنامه ریزی

اگر برای زمان و کارهای خود برنامه منظم و منطقی داشته باشید، ذهن همیشه می داند که چه کاری باید انجام دهد و دیگر نگران اتلاف وقت یا چیزهای دیگر نخواهد بود، بنابراین بهتر می تواند به کارهایی که در دست دارد توجه کند.

7_ توجه به غذا

یکی از حواس پنج گانه ما حس چشایی است و می توان از آن به عنوان تمرینی برای بهبود توجه استفاده کرد. سعی کنید هر چیزی را که می خورید با دقت و توجه زیاد احساس کنید. بجوید، به بافت، تردی یا نرمی، مزه اصلی، مزه ای که به جا می گذارد، اندازه لقمه، صدایی که می دهد، حرکت ذرات له شده و در نهایت بلع توجه کنید. در حین انجام این تمرین، صداهای اطراف را می شنوید یا افراد و اشیاء مختلف را می بینید، اما به غذا خوردن توجه بیشتری می کنید و در نتیجه سطح توجه شما بهبود می یابد.

8_ توجه به لباس پوشیدن

سعی کنید با وجود درک محرک های اطراف، توجه خود را بر روی لباس پوشیدن و درک تمام احساسات و افکار ناشی از آن متمرکز کنید.

آخرین کلمه

ذهن آگاهی چیزی است که می توان آن را یاد گرفت و همیشه می توان آن را با تمرین بهبود بخشید یا با بی توجهی کاهش داد. بنابراین اگر تمرکز خود را از دست دادید یا به راحتی حواس‌تان پرت شد، خودتان را سرزنش نکنید، فقط به دنبال تمرین‌هایی باشید که تمرکزتان را بهبود ببخشند.

منابع