تورم آمریکا بعد از 12 ماه افزایش یافت؛ آیا نرخ بهره افزایش پیدا می‌کند؟


بعد از ۱۲ ماه کاهش متوالی نرخ تورم، داده‌های آماری نشان می‌دهند که بالاخره در ماه ژوئیه ۲۰۲۳ تورم آمریکا افزایش پیدا کرده است. با این حساب آیا فدرال رزرو برای کنترل تورم مجدد نرخ بهره را افزایش می‌دهد؟ 

به گزارش والکس و به نقل از usatoday، کنترل تورم برای فدرال رزرو چالش‌برانگیز شده است. درحالی که تحلیلگران معتقدند که ادامه سیاست‌های فعلی بانک مرکزی مبنی بر افزایش نرخ بهره می‌تواند باعث رکود اقتصادی در نیمه اول سال ۲۰۲۴ شود، ظاهرا فدرال رزرو چاره‌ای جز اینکار ندارد. 

براساس شاخص قیمت مصرف‌کننده که معیاری برای قیمت کالاها و خدمات در سراسر جهان است، قیمت‌های مصرف کننده در ایالات متحده در ماه ژوئیه (تیر ماه) نسبت به ماه گذشته ۰.۲ واحد درصد افزایش یافته و به رقم ۳.۲ درصد رسیده است. این افزایش تورم تا حد زیادی به دلیل یک ویژگی فنی در محاسبه سود سالانه قیمت است. 

ژوئن ۲۰۲۲ تورم سالانه آمریکا به بالاترین حد خود در ۴۰ سال گذشته رسیده و چیزی در حدود ۹.۱ درصد بود. بعد از آن روند کاهش تورم برای ۱۲ ماه ادامه پیدا کرد. هر چند حالا ما شاهد اندکی افزایش در نرخ تورم هستیم اما همین نرخ ۳.۲ درصدی نیز نشان دهنده یک کاهش چشمگیر نسبت به سال گذشته میلادی است. انتظار می‌رود که نرخ فعلی تورم تا پایان سال ثابت باقی بماند. اما آیا این مساله برای فدرال رزرو قابل قبول است؟ 

هدف نهایی بانک مرکزی آمریکا رسیدن به سطح ۲ درصدی تورم است که با توجه به نرخ فعلی، مسیری طولانی و سخت پیش روی فدرال رزرو قرار گرفته است. آن‌ها در مورد هزینه خدمات که باعث افزایش دستمزد می‌شود نگران هستند زیرا این موضوع خود می‌تواند تورم فعلی را افزایش دهد. هرچند که با کم شدن فشار اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا اوضاع از قبل بهتر شد اما فدرال رزرو همچنان مجبور است با اعمال سیاست‌های انقباضی، نرخ بهره را برای کنترل تورم افزایش دهد، موضوعی که مستقیما روی قیمت ارزهای دیجیتال تاثیرگذار است. 

در ماه گذشته شاهد این بودیم که فدرال رزرو با رساندن نرخ بهره به رقمی ۵.۵ درصد که در ۲۲ سال گذشته بی‌سابقه بود فشار را بیشتر کرد و نشان داد برای کنترل تورم بسیار مصمم است. 

ما در بخش اخبار والکس به این موضوع پرداخته بودیم که احتمالا نرخ بهره تا پایان ۲۰۲۳ برای یک دوره دیگر افزایش پیدا می‌کند. مساله‌ای که رئیس فدرال رزرو روی آن تاکیده کرده بود و اخیرا یکی از اعضای بانک مرکزی آمریکا هم موضعی مشابه را اتخاد کرد و گفت رسیدن به سطح ۲ درصدی تورم هدف نهایی آن‌ها خواهد بود.

هزینه مسکن دوباره بزرگ‌ترین محرک تورم بود، اگرچه افزایش‌ها کمی کند شده اما اجاره‌بها در ماه جولای ۰.۴ درصد افزایش یافت است. هزینه‌های بیمه خودرو نسبت به سال گذشته ۱۷.۸ درصد و قیمت تعمیر خودرو ۱۲.۷ درصد افزایش را تجربه کرده‌اند. اما با این حال قیمت خودروهای دست دوم ۱.۳ درصد کاهش را نشان می‌دهند. کرایه‌های خطوط هوایی تا حد زیادی به دلیل کاهش قیمت سوخت جت، ۸.۱ درصد کاهش یافت و نرخ هتل ۰.۳ درصد و قیمت مبلمان ۲.۸ درصد کاهش را تجربه کردند. 

با نگاهی به آمار و ارقامی که منتشر شده و بررسی شرایط بازار و اظهارنظرهای مسئولان بانک مرکزی این طور نتیجه می‌گیریم که برای فدرال رزرو در موقعیت فعلی، افزایش نرخ بهره امری اجتناب‌ناپذیر است.