تکنیک های مدیریت استرس در خانه، محل کار، در روابط و غیره وبلاگ سایت آرامیا


هیچ فرمول ثابتی برای مدیریت استرس وجود ندارد. بسته به نوع و مدت استرس شما، روش هر فرد برای مقابله با استرس با دیگری بسیار متفاوت خواهد بود. اما در صورت لزوم، داشتن مجموعه ای از تکنیک های کلی مدیریت استرس مفید است. اگر می خواهید بدانید که چگونه به سرعت آرام شوید و استرس را کاهش دهید، به جای درستی آمده اید، ما در این مقاله لیست جامعی از تکنیک های مدیریت استرس را گردآوری کرده ایم.

مزایای آموزش مدیریت استرس

یادگیری مدیریت استرس به طور موثر برای سلامتی و رفاه طولانی مدت شما بسیار مهم است. در اینجا چهار مزیت اصلی استفاده از تکنیک های مدیریت استرس آورده شده است:

سیستم ایمنی قوی تر: استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند و شما را در برابر بیماری ها آسیب پذیرتر می کند. آرامش و کاهش استرس به تقویت دفاع طبیعی بدن شما کمک می کند.

حفظ وزن طبیعی و سالم: استرس می تواند باعث پرخوری یا کاهش اشتها شود. گاهی اوقات همین استرس است که باعث می شود ما به سمت غذاهای ناسالم پر از قند، چربی اشباع و نمک روی بیاوریم. این نوع واکنش استرس می تواند باعث افزایش وزن شود. بنابراین، کاهش سطح آن می تواند به کنترل اشتها و گرسنگی شما کمک زیادی کند.

کمک به خواب بهتر: استرس خواب را دشوار می کند و به دلیل آدرنالین اضافی که در جریان خون ترشح می کند، باعث تنش عضلانی می شود. مدیریت استرس می تواند اندورفین را افزایش دهد که به آرامش عضلات و بهبود خواب کمک می کند.

بهبود خلق و خو و روابط: استرس می تواند شما را بداخلاق و تحریک پذیر کند و با تغییر نگرش، بر نحوه واکنش شما به رفتار نزدیک ترین افراد زندگی تان تأثیر می گذارد. در نتیجه می تواند به روابط شما آسیب برساند. کاهش سطح استرس می تواند به بازیابی تعادل کمک کند.

استراتژی های مدیریت استرس

کمی استرس می تواند برای شما مفید باشد. اما استرس مزمن می تواند بر سلامت روحی و جسمی شما تأثیر منفی بگذارد. در این قسمت از مقاله راه حل هایی را به شما می دهیم تا بتوانید از پس مدیریت استرس در بخش های مختلف زندگی خود برآیید.

4 راه برای مقابله با استرس در خانه

خانه باید سرپناه باشد. اما گاهی این خانه می تواند یکی از مهم ترین منابع استرس در زندگی ما باشد. به عنوان مثال، ممکن است در روابط خود با یکی از اعضای خانواده یا همسایه مشکل داشته باشید یا با مشکلات مالی و فعالیت های روزانه خود دست و پنجه نرم کنید. در اینجا چهار راه برای مدیریت استرس در خانه وجود دارد:

1. صحبت کنید

اگر احساس می کنید کسی در خانه از شما سوء استفاده می کند، با او صحبت کنید. به آنها بگویید که چگونه رفتار آنها بر شما تأثیر می گذارد. برقراری ارتباط با مشکل به شما کمک می کند راه حلی پیدا کنید و استرس خود را کاهش دهید.

2. اقدام کنید

اگر در مورد مشکلی استرس دارید، بهترین استراتژی یافتن راهی برای حل آن است. این راه حل استرسی را که این مشکل برای شما ایجاد می کند کاهش می دهد. مردم دوست دارند مشکلات را حل کنند، بنابراین یافتن راه حل به شما احساس رضایت و آرامش زیادی می دهد.

3. سازماندهی کنید

اگر دنیای بیرون شما آشفته باشد، می تواند ذهن شما را تحت تأثیر قرار دهد و باعث شود بیشتر احساس استرس کنید. داشتن خانه ای تمیز و مرتب کمک زیادی به حفظ تعادل روانی و کاهش استرس با ایجاد حس کنترل بر زندگی می کند.

4. فضای خود را ایجاد کنید

در صورت امکان، جایی در خانه خود پیدا کنید که بتوانید تنها باشید و مدتی را به تنهایی بگذرانید. لازم نیست بزرگ باشد، اما باید جایی باشد که مزاحم نشوید.

4 تکنیک برای مدیریت استرس در محل کار

برای بسیاری از افراد، کار می تواند به یک عامل استرس زا در زندگی آنها تبدیل شود و حتی طبق مطالعات، سطح استرس روزانه کارگران در سال 2020 به بالاترین حد خود رسیده است. از آنجایی که استرس می تواند بر کار و سایر بخش های زندگی شما تأثیر بگذارد، استرس را کاهش می دهد. در محل کار مهمتر از همیشه است. شما می توانید از این چهار تکنیک برای مدیریت استرس در محل کار استفاده کنید:

1- انتظارات را درک کنید

دانستن انتظارات شغلی خود برای ایفای نقش خود در کار ضروری است. ندانستن دقیقاً چه وظایفی دارید می تواند باعث استرس شود. به همین دلیل بهتر است در مواقعی که گیج هستید از سرپرست خود توضیح بخواهید.

2. از انجام چند کار خودداری کنید

چندوظیفه ای در مدت زمان کوتاهی بازده کاری شما را کاهش می دهد. نه تنها این، بلکه باعث می شود که استرس بیشتری داشته باشید و احتمال انجام کاری اشتباه را افزایش دهید. انجام یک کار در یک زمان استرس کمتری دارد و به شما کمک می کند به نتایج بهتری برسید.

3. تعارض را به حداقل برسانید

درگیری های محل کار می تواند منبع اصلی استرس باشد. با اجتناب از موضوعات بحث برانگیز مانند سیاست، مذهب یا شایعات، درگیری های احتمالی را به حداقل برسانید.

4. راحت باشید

ناراحتی ناشی از صندلی ها یا میزهای نامناسب، صداهای آزاردهنده و حتی لباس می تواند باعث ایجاد احساس استرس در شما شود. برای مدیریت استرس، محیط کار و لباس خود را طوری تنظیم کنید که تا حد امکان راحت باشد.

4 تکنیک برای مدیریت استرس در روابط

روابط بین فردی پیچیده است و می تواند منبع بزرگی برای استرس باشد. بیایید به چهار راه برای مقابله با روابط استرس زا نگاه کنیم:

1. عوامل استرس زای خارجی را از بین ببرید

سطوح بالای استرس در یک یا هر دو طرف می تواند بر توانایی آنها در برقراری ارتباط موثر و مدیریت تعارض تأثیر بگذارد و اگر درمان نشود، اغلب باعث ایجاد استرس در رابطه می شود. در صورت امکان سعی کنید عوامل استرس زای خارجی را از بین ببرید. اگر این امکان پذیر نیست، به دنبال راه هایی برای مدیریت استرس به صورت فردی باشید تا از تأثیر آن بر رابطه جلوگیری کنید.

2. ریشه مشکل را پیدا کنید

وقتی مشکلی در یک جنبه از یک رابطه وجود داشته باشد، می تواند به بخش های دیگر سرایت کند و به منبع استرس تبدیل شود. صحبت کردن با یکدیگر برای رسیدن به عمق موضوع و تلاش برای حل آن ضروری است.

3. برای خود وقت بگذارید

پیدا کردن زمان برای خود برای افراد در یک رابطه می تواند دشوار باشد و می تواند احساس خفگی و استرس در شما ایجاد کند. مهم است که برای خود و چیزهایی که از آنها لذت می برید وقت بگذارید.

4. مهارت های ارتباطی خود را بهبود بخشید

ارتباط ضعیف می تواند منجر به سوء تفاهم، مشاجره و استرس شود. یادگیری برقراری ارتباط موثر و سازنده می تواند تا حد زیادی از تعارض و استرس بکاهد.

4 راه برای مقابله سریع با استرس

گاهی اوقات باید راهی برای کاهش سریع سطح استرس خود پیدا کنید. این چهار تکنیک مدیریت استرس را برای دفعه بعد که با یک موقعیت استرس زا مواجه شدید در جیب پشتی خود نگه دارید:

1. پیاده روی کنید

هر نوع ورزش می تواند یک کاهش دهنده استرس موثر باشد. یک پیاده روی کوتاه این مزیت را دارد که شما را از منبع استرس دور می کند. مهم نیست دلیل استرس شما چیست، مشاجره با یک رئیس یا شریک سختگیر، یا مشکلی که فقط قابل حل نیست… پیاده روی می تواند به شما در مدیریت استرس کمک کند. این عمل ساده به شما این امکان را می دهد که ذهن خود را پاک کنید، آرام شوید و از منظر دیگری به موقعیت نزدیک شوید.

2. نفس عمیق بکشید

چند نفس عمیق می تواند فورا استرس را از بین ببرد. مطمئن شوید که با شکم خود نفس بکشید، زیرا تنفس کم عمق به بدن سیگنال می دهد که هنوز پاسخ استرس لازم است. ممکن است یادگیری برخی تمرینات تنفسی از یک معلم با تجربه برای شما مفید باشد. این تمرینات را در دسترس داشته باشید و زمانی که استرس دارید از آنها استفاده کنید.

3. از رایحه درمانی استفاده کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که رایحه‌های خاصی – مانند آنهایی که در روغن‌های ضروری یافت می‌شوند – می‌توانند سطح هورمون‌های استرس را در بدن ما کاهش دهند. خواه شمع معطر، بخور یا گل های تازه باشد، سعی کنید از عطر استفاده کنید تا در هنگام استرس به آرامش برسید.

4. یکی از عزیزان را در آغوش بگیرید

در آغوش گرفتن یک راه فوق العاده برای مبارزه با استرس است زیرا اکسی توسین ترشح می کند، “هورمون عشق” مسئول پیوند. همچنین فشار خون و ترشح هورمون استرس نوراپی نفرین را کاهش می دهد. این هورمون پاسخ آرامش را فعال می کند و به شما کمک می کند تا سریع آرام شوید.

3 تکنیک برای مدیریت استرس طولانی مدت

پیشگیری بهتر از درمان است و استرس نیز از این قاعده مستثنی نیست. از این راهکارهای پیشگیرانه برای کاهش استرس طولانی مدت استفاده کنید:

1. به طور منظم ورزش کنید

گفتیم که فعالیت بدنی یک تسکین دهنده قوی استرس کوتاه مدت است. ورزش باعث ترشح اندورفین می شود که باعث می شود احساس خوبی داشته باشیم و به طور طبیعی به کاهش استرس کمک می کنیم. اما در دراز مدت، ورزش به مبارزه با اثرات فیزیکی استرس کمک می کند. ورزش قلب شما را سالم نگه می دارد و سطح سلامت کلی شما را بهبود می بخشد. چه دویدن، یوگا یا تای چی، کلید حفظ یک برنامه ورزشی منظم، یافتن کاری است که از انجام آن لذت می برید.

ممکن است این مقاله برای شما مفید باشد: یوگا برای کاهش استرس

2. رژیم غذایی متعادل داشته باشید

خوردن یک رژیم غذایی نامناسب می تواند پاسخ استرس شما را بدتر کند. استرس می تواند ما را به سمت غذاهای بسیار اعتیادآور و فرآوری شده با نمک، قند و چربی وادار کند. این غذاها قند خون شما را بالا می برند و باعث ترشح بیشتر کورتیزول، هورمون استرس می شوند. این باعث می شود بیشتر احساس اضطراب و استرس کنید. بنابراین، داشتن یک رژیم غذایی متعادل به شدت توصیه می شود.

3. ذهن آگاهی را تمرین کنید

تمرینات ذهن آگاهی مانند مدیتیشن از تکنیک های موثر مدیریت استرس هستند. تمرین قدردانی یکی دیگر از تکنیک های موثر برای مدیریت استرس طولانی مدت است و به شما کمک می کند افکار منفی را به افکار مثبت تبدیل کنید.

خواندن این مطلب توصیه می شود: آرامش درونی چیست؟

هنگام مدیریت استرس چه کارهایی را نباید انجام داد

هنگام تلاش برای مدیریت استرس، ممکن است برخی از مراحل اشتباه را انتخاب کنید. در اینجا چهار نکته برای مدیریت استرس وجود دارد:

1. استرس را در محیط اطراف خود نپذیرید

محیط خود را با دوری از افراد و موقعیت هایی که باعث استرس شما می شوند مدیریت کنید. به عنوان مثال، اگر در خانه کار می کنید، مطمئن شوید که مکانی آرام برای کار دارید که مزاحمتی برای شما ایجاد نشود.

2. لیست کارهای خود را بیش از حد توان خود ننویسید

مدیریت زمان یک مهارت کلیدی مدیریت استرس است. برنامه ریزی می تواند به شما کمک کند تا ضرب الاجل ها را به طور موثرتری رعایت کنید و به موقع در جلسات حاضر شوید. فراموش نکنید که موانع پیش بینی نشده را در نظر بگیرید.

3. از مراقبت از خود غافل نشوید

هنگام مقابله با استرس، زمانی را برای یک روال مراقبت از خود اختصاص دهید که شما را از نظر جسمی و روحی سالم نگه می دارد. همچنین، ممکن است به زمان بیشتری برای خود نیاز داشته باشید. اگر چنین است، سعی کنید حد و مرزهایی را برای حفظ تعادل بین کار و زندگی تعیین کنید.

4. امید خود را از دست ندهید

بخش بزرگی از رویارویی موفقیت آمیز با عوامل استرس زا این است که باور داشته باشید که می توانید بر آنها غلبه کنید. این تغییر مثبت در طرز فکر در کاهش سطح استرس ضروری است. اگر احساس ناراحتی می کنید، سعی کنید سوژه را دوباره قاب کنید. به عبارتی مانند “من می توانم آن را انجام دهم” فکر کنید و آن را هر روز با خود تکرار کنید. مانترای مانند این می تواند به شما کمک کند عزت نفس خود را افزایش دهید تا بر استرس خود غلبه کنید و به توانایی های خود اعتماد کنید.

چه زمانی برای مدیریت استرس باید به پزشک مراجعه کرد؟

استرس بر افراد مختلف تأثیر متفاوتی می گذارد. در صورت مشاهده علائم زیر حتما با پزشک متخصص مشورت کنید:

  • تغییر در عادات غذایی یا خواب شما، مانند بی خوابی یا از دست دادن اشتها
  • سردرد، حالت تهوع یا استفراغ
  • درد قفسه سینه
  • سرگیجه
  • تنگی نفس یا هیپرونتیلاسیون
  • نبض تند
  • من احساس افسردگی میکنم
  • اضطراب
  • افکار خودکشی
  • عملکرد خود را در محل کار کاهش دهید
  • بدتر شدن روابط شما با عزیزان

آخرین کلمه

تکنیک های مدیریت استرس می تواند به شما کمک کند تا هر بخش از زندگی خود را بهبود ببخشید، از سلامتی گرفته تا کار و روابط … پس حتما برخی از این تکنیک های مدیریت استرس را امتحان کنید تا تعادل و استرس را در زندگی روزمره خود کاهش دهید. مطمئن باشید، با گذشت زمان، اقدامات روزانه خودمراقبتی می تواند منجر به کاهش استرس، بهبود خواب، سلامتی بهتر و بهزیستی کلی شود.

از اینکه تا انتها همراه ما بودید متشکریم، اگر سوالی یا نظری داشتید لطفا کامنت بگذارید.

منبع:

bestup.com