ثبت نام پیاده روی اربعین ۱۴۰۲ در سامانه سماح (my.haj.ir) • مجله تصویر زندگی


معاون سازمان حج و زیارت، متقاضیان می‌توانند با ورود به سامانه سماح تاریخ سفر و مرز خروج خود را انتخاب و روند بیمه اربعین را تکمیل کنند. همچنین متقاضیان می‌توانند برای نام نویسی به دفاتر خدمات زیارتی مراجعه کنند.

بنابر اعلام رییس ستاد مرکزی اربعین، زائران اربعین باید عملیات بیمه خود را انجام دهند تا ثبت‌نام آن‌ها در این سامانه قطعی شود. مبلغ بیمه زائران به ازای هر نفر ۳۵ هزار تومان است.

همچنین عنوان شده است: برای سفر اربعین لازم است گذرنامه هر شخص حداقل ۶ ماه اعتبار از تاریخ اعزام داشته باشد. ثبت دقیق شماره تلفن همراه هر یک از زائران در اطلاع‌رسانی‌ها مهم و ضروری است؛ چرا که امور گمشدگان و ارتباط هم‌گروهی‌ها در پیاده‌روی اربعین، بسیار حائز اهمیت است.

تاکید شده است زائرانی که قصد عزیمت به صورت گروهی دارند حتماً به صورت گروهی ثبت‌نام کنند. در این صورت باید یک نفر به عنوان سرگروه معرفی شود. ثبت‌نام گروهی در اطلاع‌رسانی هم‌گروهی‌ها و امور گمشدگان بسیار مؤثر خواهد بود.

با توجه به میزان جمعیت به زائران توصیه شده است برنامه برگشت خود را حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ اعزام تعیین و برنامه‌ریزی کنند.

همچنین توصیه شده است پس از پایان ثبت‌نام، کارت شناسایی چاپ شود و در طول سفر همراه زائران به خصوص افراد مسن و کودکان باشد. همچنین بارکد (QRcod) تولیدشده نیز به تعداد نیاز چاپ و به وسایل همراه چسبانده شود. کارت شناسایی همراه زائران و بارکد الصاق‌شده به وسایل، در امور گمشدگان بسیار راه‌گشا خواهد بود.

سازمان حج و زیارت یادآور شده است چنانچه هرگونه محدودیتی از سوی دولت عراق برای تشرف به زیارت اربعین در نظر گرفته شود، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

شرایط ثبت نام سفر اربعین امسال

  1. داشتن گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار از تاریخ اعزام الزامی است؛ در صورت لزوم نسبت به دریافت گذرنامه جدید اقدام گردد.
  2. ثبت دقیق شماره تلفن همراه هر یک از زائرین در اطلاع رسانی های مهم و ضروری، امور گمشدگان و ارتباط هم گروهی ها در پیاده روی اربعین، بسیار حائز اهمیت است لذا دقت لازم صورت پذیرد.
  3. تأکید می نماید زایرینی که قصد عزیمت به صورت گروهی را دارند حتماً به صورت گروهی ثبت نام نمایند. در این صورت می بایست یک نفر به عنوان سرگروه معرفی شود. ثبت نام گروهی در اطلاع رسانی هم گروهی ها، امور گمشدگان و … بسیار موثر خواهد بود.
  4. با عنایت به سیل مشتاقان زیارت اربعین حسینی و با توجه به محدودیت های موجود و به منظور امکان بهره مندی سایر زائرین از این فرصت ارزشمند، خواهشمند است زائرین گرامی برنامه برگشت خود را حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ اعزام تعیین و برنامه ریزی نمایند.
  5. از شرایط و تعهدات بیمه اربعین آگاهی کامل حاصل گردد.
  6. دستورالعمل های بهداشتی، توصیه های کنسولی و امنیتی، آموزش ها و … مطالعه و مورد توجه جدی قرار گیرد.
  7. پس از اتمام ثبت نام، کارت شناسایی چاپ شود و در طول سفر همراه زائرین به خصوص افراد مسن و کودکان باشد. همچنین بارکد (QRcod) تولید شده نیز به تعداد نیاز چاپ و به وسایل همراه چسبانده شود. کارت شناسایی همراه زائرین و بارکد الصاق شده به وسایل، در امور گمشدگان بسیار راه گشا خواهد بود.
  8. چنانچه هرگونه محدودیتی از سوی دولت عراق برای تشرف به زیارت اربعین در نظر گرفته شود، اطلاع رسانی خواهد شد.
  9. طبق نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مصوبه ستاد مرکزی اربعین و با توجه به شرایط خاص ایام اربعین:
    الف) بیماران ذیل از تشرف به عتبات در این ایام منع شده اند و تاکید می شود از ثبت نام خودداری نمایند:- بیماران دیابتی با زخم و یا عفونت اندام.
    – بیماران دیابتی که مشکل کلیوی دارند.
    – بیماران مبتلا به رتینوپاتی پیشرفته.
    – بیماران دارای عوارض و علایم قلبی و عروقی.
    – بیمارانی که کنترل نامطلوب قند دارند یا قند ناشتای ۲۵۰ و بالاتر دارند.
    – بیماران مبتلا به سرطان که در حال درمان هستند.
    – بیماران مبتلا به سرطان که وضعیت جسمانی نامطلوب دارند.
    – بیماران مبتلا به آسم و COPD شدید و یا کنترل نشده.
    – افرادی که بنا به نظر پزشک دارای بیماری واگیر می باشند (بالاخص بیماریهای تنفسی، گوارشی و پوستی).
    – افرادی که دارای بیماری حاد تب دار می باشند تا حداقل ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از قطع تب بدون استفاده از داروهای تب بر، بالاخص بیماریهای تنفسی و گوارشی و پوستی با انجام معاینه مجدد.
    ب) افراد ذیل الذکر نیز حتی الامکان از ثبت نام و تشرف به زیارت اربعین خودداری نمایند:
    – زنان باردار.
    – سالمندان بالای ۶۵ سال.
    – افراد دارای بیماری های زمینه‌ای صعب العلاج.
    – افراد دارای فشارخون بالای کنترل نشده.
    – افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده.
    – افراد چاق با ضریب توده بدنی بیش از ۴۰.
    – افراد دارای ضعف یا نقص سیستم ایمنی.
    – افرادی که در حال طی دوران درمان شیمی درمانی می باشند.

در خاتمه تاکید می نماید:

با توجه به اینکه برنامه ریزی خادمین شما در ستاد مرکزی اربعین براساس اطلاعات ثبت شده متقاضیان عزیز در سامانه ثبت نام اعم از: مرز خروجی، تاریخ خروج از مرز و سایر اطلاعات ثبت شده می باشد، لذا خواهشمند است ضمن دقت در ثبت اطلاعات، براساس همان اطلاعات ثبتی برنامه ریزی و اقدام فرمایید تا با مشکلی مواجه نشوید.
ضمنا با توجه به تعیین ظرفیت روزانه برای خروج از هر یک از مرزهای زمینی، در صورت تکمیل شدن ظرفیت هر یک از روزها، متقاضیان محترم می بایست نسبت به انتخاب تاریخ و یا مرز خروجی دیگری اقدام نمایند.
تکمیل فرایند ثبت نام منوط به مشاهده عبارت “زائر گرامی، ثبت نام شما با موفقیت انجام شد.” می باشد:

مراحل ثبت نام پیاده روی اربعین در سامانه سماح my.haj.ir

رفع ۱۰ مشکل سامانه سماح هنگام ثبت نام

به گزارش ایمنا: مشکل سامانه سماح، قطعی و در مواردی اختلال در ورود به سایت، باعث شده است متقاضیان سفر اربعین با مشکل مواجه شوند. در ادامه ۱۰ مشکل سامانه سماح هنگام ثبت‌نام از جمله کد پیگیری، قطعی سامانه سماح، سیم‌کارت مطابق با کد ملی و تغییر تاریخ سفر را بررسی می‌کنیم و نحوه برطرف کردن آن را خواهیم گفت.

  1. اگر مشکل دریافت کد رهگیری در سامانه سماح را دارید؛ برای دریافت شماره پیگیری باید ثبت نام را کامل انجام دهید و حق بیمه مسافرتی را نیز پرداخت کنید. اگر این مراحل را کامل انجام داده‌اید و کد رهگیری را دریافت نکرده‌اید، مجدداً وارد پروفایل خود شوید، انصراف دهید و شماره شبا را وارد نمائید. مبلغ ثبت نام به شما پس داده می‌شود و می‌توانید دوباره ثبت نام کنید. اگر باز هم به مشکل برخوردید به یکی از دفاتر پلیس+ ۱۰ مراجعه نمایید. به دلیل اختلالات اینترنت و تقاضای زیاد سامانه سماح دچار اختلال شده است.
  2. اگر مشکل قطعی سامانه سماح و اختلال در آن را دارید؛ به دلیل حجم بالای درخواست‌ها سایت چند روزی است که قطع شده است. طبق پیگیری‌ها این مشکل به زودی برطرف خواهد شد.
  3. اگر برای ثبت نام در سامانه سماح مشکل سیم کارتی که با شماره ملی‌تان مطابقت ندارد را دارید، یا زیر ۱۸ سال هستید و هنوز سیم کارت دریافت نکردید؛ بهتر است یک سیم کارت به نام خود تهیه کنید؛ چرا که باید حتماً سیم کارت مطابق با کد ملی داشت. اگر زیر ۱۸ سال دارید می‌توانید به یک گروه ملحق شوید تا سرگروه شما را ثبت نام نماید یا از طریق والدین خود اقدام کنید.
  4. اگر برای ثبت نام در سامانه سماح و پیاده روی اربعین مشکل نداشتن تلفن همراه دارید؛ باید به یکی از مراکز پلیس + ۱۰ مراجعه کنید تا ثبت نام شما را انجام دهند.
  5. اگر می‌خواهید در پیاده روی اربعین شرکت کنید و جز اتباع خارجه هستید؛ به منظور ثبت‌نام آسان، هوشمند و سریع، اتباع می‌توانند به سامانه سهما مراجعه نمایند یا در صورت عدم دسترسی به بستر اینترنتی، با مراجعه حضوری به دفاتر خدمات و اشتغال اتباع خارجی سازمان ملی مهاجرت اقدام به ثبت نام نمایند.
  6. اگر می‌خواهید تاریخ سفر به کربلا را در سامانه سماح تغییر دهید؛ به سامانه سماح مراجعه کنید. وارد حساب کاربری خود شوید و از قسمت ویرایش اطلاعات تاریخ را عوض کنید.
  7. اگر هنوز پاسپورتتان را دریافت نکردید؛ فرصت ثبت نام تا ۳ روز قبل از مراسم اربعین است. می‌توانید تا آن زمان ثبت نام خود را انجام دهید. به مراکز پلیس + ۱۰ مراجعه کنید تا سریع‌تر گذرنامه زیارتی موقت خود را دریافت نمایید.
  8. اگر می‌خواهید زودتر از تاریخ مقرر به کربلا سفر کنید باید صبر کنید تا سامانه سماح باز شود.
  9. اگر به عنوان سرگروه مشکل تأیید اعضا را در سایت سماح دارید باید به مراکز پلیس + ۱۰ مراجعه نمایید.
  10. اگر می‌خواهید ثبت نام سفرتان را از حالت فردی به گروهی تغییر دهید، به سامانه سماح وارد شوید. وارد حساب کاربری خود شوید و در گزینه ثبت انصراف اطلاعات خود را وارد کرده شماره شبا خود را وارد کنید و انصراف خود را ثبت نمایید.

صدور گذرنامه زیارتی با ۵۰ هزار تومان و تحویل ۵ روزه

سخنگوی پلیس گفت: صدور گذرنامه زیارتی با یک هشتم قیمت و درکمترین زمان ممکن برای ایام محرم و سفر در دستور کار پلیس قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری مهر، سردار منتظر المهدی، سخنگوی پلیس اعلام کرد: صدور گذرنامه زیارتی با یک هشتم قیمت و در کمترین زمان ممکن برای ایام محرم و سفر در دستور کار پلیس قرار گرفت مشاهدات عینی و بررسی سوابق سنوات قبل، حکایت از آن دارد که امسال نیز خیل عاشقان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در راهپیمایی اربعین حضور چشمگیر داشته باشند.

وی افزود: با رایزنی و مذاکرات به عمل آمده فی‌مابین وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق و تفاهم صورت گرفته با پلیس مقرر گردید، گذرنامه زیارتی برای متقاضیان عتبات عالیات صادر شود.

شرایط صدور گذرنامه زیارتی

  • این گذرنامه صرفا برای مسافرت زیارتی به کشور عراق قابل استفاده می باشد.
  • افرادی که گذرنامه معتبر داشته باشند امکان دریافت گذرنامه زیارتی ندارند.
  • این گذرنامه فقط برای یک نفر (فردی که با کدملی خود وارد سامانه شده است) صادر می شود و افراد در همه سنین می توانند پس از ثبت نام در سامانه با نام کاربری خود وارد شوند و درخواست گذر زیارتی ثبت نمایند.

مدارک موردنیاز گذرنامه زیارتی

  • تصویر موافقت رسمی همسر برای بانوان دارای همسر.
  • تصویر گواهی فوت یا طلاق نامه برای بانوانی که همسر آنها فوت شده یا طلاق گرفته اند. آن دسته از بانوان متاهل که به دلیل عدم دسترسی به همسر(مفقودالاثر یا غیرقابل دسترس بودن) قادر به اخذ رضایت نمی باشند صرفا با ارائه نامه از مرجع قضایی(دادستانی محل سکونت) می توانند درخصوص تقاضای اخذ گذرنامه زیارتی اقدام نمایند.
  • تصویر موافقت رسمی ولی یا قیم برای متقاضیان کمتر از ۱۸ سال (متقاضیان زیر ۱۸ سال درصورت فوت ولی و عدم دسترسی به جد پدری و مشخص نشدن قیم یا ولی قهری با ارائه مجوز از مرجع قضایی(دادستانی محل سکونت) می توانند درخصوص تقاضای اخذ گذرنامه زیارتی اقدام نمایند.
  • درصورتی که در سامانه عکس وجود نداشته باشد بارگذاری عکس رنگی زمینه سفید ۴*۶ (تمام رخ، بدون عینک، بدون کلاه و کروات، از تاریخ گرفتن آن بیش از یک سال سپری نشده باشد، درمورد دوشیزگان بالای شش سال با رعایت کامل حجاب اسلامی)
  • کارکنان شاغل در نیروهای مسلح امکان ثبت درخواست گذرنامه زیارتی به صورت اینترنتی ندارند و باید به مراکز پلیس مهاجرت و گذرنامه شهر خود مراجعه نمایند.
  • به منظور ثبت درخواست صدور گذرنامه زیارتی لازم است اطلاعات آدرس، محل صدور و محل تولد شما در سامانه وجود داشته باشد. درصورتی که اطلاعات محل تولد یا محل صدور وجود ندارد در صفحه اطلاعات فردی آنها را وارد کنید و درصورت عدم وجود آدرس، آدرس خود را در سامانه ثبت نمایید.

اعتبار گذرنامه زیارتی چند سال است؟

اعتبار این گذرنامه‌های زیارتی، مانند دیگر گذرنامه‌ها ۵ سال بوده و صرفاً برای سفر به عتبات عالیات در ماه‌های محرم و صفر است، هر چند که رایزنی‌های لازم با طرفِ عراقی، برای استفاده در سایر ایامِ سال نیز در دستور کار قرار دارد.

هزینه صدور گذرنامه زیارتی چقدر است؟

سخنگوی فراجا گفت: هزینه صدور گذرنامه حدود ۵۰ هزار تومان برآورد شده است که در مقایسه با گذرنامه عادی خیلی ارزان‌تر و حدود یک هشتم قیمت است.

زمان تحویل گذرنامه زیارتی چند روز است؟

سردار منتظرالمهدی خاطر نشان کرد: این گذرنامه زیارتی از زمان درخواست تا تحویل بین ۳ تا ۵ روز کاری به دست متقاضیان درب منزل خواهد رسید؛

درخواست گذرنامه زیارتی از طریق اپلیکیشن پلیس من

فرایند ثبت و درخواست گذرنامه زیارتی صرفاً از طریق اپلیکیشن پلیس من انجام می‌شود و برای آن دسته از عزیزانی که امکان استفاده از اپلیکیشن برایشان دشوار است می‌توانند با مراجعه به دفاتر اداره مهاجرت و گذرنامه در مراکز استان‌ها (نه دفاتر پلیس +۱۰) درسراسر کشور درخواست خودشان را ثبت و ارسال کنند.

شرایط صدور گذرنامه زیارتی برای اتباع خارجی

وی اعلام کرد: اتباع خارجی مقیم ایران باید با مراجعه به دفاتر کفالت در سراسر کشور، درخواست خود را برای صدور مدرک مسافرتیِ زیارت عتبات عالیات ثبت کنند و طبق روال و در اسرع وقت برای آنها نیز مدرک مسافرتی مربوطه صادر و تحویل خواهد شد؛ در این خصوص نیز مرز چذابه برای تردد اتباع بیگانه مقیم ایران در نظر گرفته شده است.

سخنگوی فراجا گفت: پلیس از بهمن ماه سال گذشته بالغ بر ۴۰۰ هزار گذرنامه برای متقاضیانی که در سال‌های گذشته برگه تردد زیارتی دریافت و موفق نشده بودند گذرنامه دریافت کنند گذرنامه بین المللی صادر و به درب منزل آنها ارسال کرده است.