جاهای دیدنی بجنورد؛ جاذبه‌های بکر برای عاشقان طبیعت


بجنورد نامی آشنا برای گردشگران و طبیعت‌گردان استان خراسان شمالی است. شهر مشهد در ۲۶۵کیلومتری و شهر گرگان در ۳۰۷کیلومتری این شهر زیبا قرار دارد. در صورتی که جزو طبیعت‌گردان و گردشگران حرفه‌ای باشید، با این شهر و دیدنی‌هایش چندان ناآشنا نیستید، اما اگر اغلب بجنورد و بیرجند و بروجرد را با هم اشتباه می‌کنید، باید با جاهای دیدنی بجنورد بیشتر آشنا شوید تا دیگر به اشتباه نیفتید! در این مقاله، با شما به بجنورد زیبا سفر می‌کنیم تا با دیدنی‌های این شهر بیشتر آشنا شوید.

۱. گردشگاه بابا امان و طبیعت تماشایی آن

این گردشگاه ۲۵۰هکتاری با درختان چنار ۴۰۰ساله یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی بجنورد به شمار می‌رود. معمولا کسانی که مسافر مشهدند، به این گردشگاه سری می‌زنند تا شبی را در اینجا بگذرانند. با وجود این، زیبایی‌های این گردشگاه از استراحتگاهی بین‌راهی بسیار بیشتر است. پارک جنگلی با درختانی مانند چنار، زالزالک و اقاقیا، چشمه آبگرم و رودخانه‌ای برای ماهیگیری بخشی از جذابیت‌های این پارک قدیمی هستند. اگر کمی خوش‌شانس باشید، شاید هنگام گردش و استراحت در این پارک یک یا چند گوزن زرد یا آهو هم ببینید.

آدرس: ۱۰کیلومتری شمال شرقی بجنورد، ۳۰۰متری جاده بجنورد به مشهد

۲. گردشگاه بش قارداش؛ از مشهورترین جاهای دیدنی بجنورد

گردشگاه بابا امان تنها گردشگاه طبیعی بجنورد نیست. البته برخی از گردشگران بش قارداش را یکی از جاهای دیدنی اسفراین می‌دانند، چون در مسیر این شهر قرار دارد اما فرقی نمی‌کند و بش قارداش متعلق به هر شهری که باشد، به‌اندازه بابا امان جذاب و تماشایی است. این گردشگاه بقعه‌ای قدیمی دارد که قدمتش به زمان اشکانیان و ساسانیان می‌رسد. این بقعه تاریخی زرتشتی و چشمه آبگرم بش قارداش هر سال بسیاری از طبیعت‌گردان عاشق جاهای دیدنی خراسان شمالی را به شهر بجنورد می‌کشانند تا هم یک مکان تاریخی را ببینند و هم در یکی از چشمه‌های آبگرم معروف در شرق ایران خستگی سفر را فراموش کنند.

آدرس: ۷کیلومتری بجنورد، ابتدای جاده بجنورد به اسفراین

۳. حسینیه جاجرمی‌؛ حسینیه‌ای به‌قدمت تاریخ قاجار

اگر هنگام سفر به بجنورد هوس کردید در دل تاریخ قدم بزنید، تماشای حسینیه جاجرمی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این حسینیه را فردی به‌نام استاد غلامرضا بنا یزدی ساخته است. سال‌های سال مردم بجنورد، به‌ویژه آنهایی که از جاجرم به این شهر آمده‌ بودند، برای عزاداری در مناسبت‌های مذهبی راهی این حسینیه می‌شدند. کم‌کم با قدیمی‌شدن بنای حسینیه جاجرمی‌ها، این حسینیه به مکان محبوب علاقه‌مندان به تاریخ تبدیل شد. کافی است روی ایوان این حسینیه بایستید تا صدای هیئت‌های عزاداری را از دل تاریخ و اتاق‌های تودرتوی این حسینیه بشنوید.

آدرس: بجنورد، خیابان طالقانی شرقی، کوچه جاجرمی

۴. آبشار مرتفع حمید بجنورد

اگر از میان دره‌های پرپیچ‌وخم روستای حمید بجنورد بگذرید، به آبشاری مرتفع می‌رسید. نام این آبشار ۲۵متری که از میان دو ستون سنگی سرازیر شده، حمید است. آبشار حمید از روستای آبچور سرچشمه می‌گیرد تا بعد از طی‌کردن مسیری کوهستانی به چشمه و حوضچه‌های اطراف این آبشار سرازیر شود. احتمالا بعد از پیمودن مسیر این آبشار خسته و تشنه می‌شوید. به شما پیشنهاد می‌کنیم از آب گوارای حوضچه‌های اطراف آبشار بچشید تا مزه بهشتی آن شما را شگفت‌زده کند.

آدرس: ۷کیلومتری شرق بجنورد، نزدیک روستای حمید

۵. دره بازخانه

یکی دیگر از جاهای دیدنی بجنورد که نباید از تماشای آن غافل شوید، دره بازخانه است. این دره تماشایی مخصوص کسانی است که دوست دارند در طبیعت سرسبز گردش و صخره‌نوردی کنند. بعد از اینکه استخوانی سبک کردید هم می‌توانید در کنار یکی از چشمه‌های این دره بنشینید. اگر هم سفرتان در فصل برداشت محصول باشد، احتمالا صندوق‌های گردوی تازه یا آلبالو را می‌بینید که در گوشه و کنار این دره منتظر خریداران هستند.

آدرس: ۱۱کیلومتری جنوب بجنورد، روستای بازخانه

۶. عمارت سردار مفخم بجنورد؛ یادگاری از دوران قاجار

این عمارت بخشی از دارالحکومه مفخم است که در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد. دارالحکومه که معماری به‌تبحر ممتحن‌الملک داشت، از بخش‌های مختلفی از جمله آینه‌خانه، باغ فواره، دروازه ورودی باشکوه و عمارت کلاه‌فرنگی تشکیل شده بود. این همه زیبایی با زلزله‌ای ویرانگر فروریخت تا تنها آینه‌خانه و عمارت کلاه‌فرنگی برجا بمانند. بااین‌حال، با قدم‌زدن میان همین عمارت و آینه‌خانه نیز می‌توانید به دوره قاجار سفر کنید.

آدرس: بجنورد، انتهای خیابان شریعتی شمالی

۷. آبشار بکر بیار

احتمالا هنگام سفر به مشهد یا گرگان بارها نام آشخانه را روی تابلوهای راهنمای مسیر دیده‌اید، اما به آن چندان توجه نکرده‌اید. در این صورت، یکی از بکرترین آبشارهای آن حوالی را نادیده گرفته‌اید. آبشار «بیار» در روستایی با همین نام در نزدیکی آشخانه واقع شده است و از ارتفاعات این روستا سرچشمه می‌گیرد. اگر یک مرتبه کنار این آبشار ۱۵متری بنشینید و به مناظر بکر و جنگلی اطراف آن خیره شوید، تا سال‌های سال این خاطره را فراموش نخواهید کرد.

آدرس: ۱کیلومتری جنوب آشخانه و ۵۲کیلومتری غرب بجنورد، روستای بیار

۸. چشمه آب گرم ایوب و ماجرای اسرارآمیزش

در شمال شرقی بجنورد، روستایی کنار یک چشمه آبگرم هست که درباره آن حکایات بسیاری نقل می‌کنند. مشهورترین این داستان‌ها به زمانی مربوط می‌شود که ایوب پیامبر از کنار این روستا عبور کرده است. گفته می‌شود که ایوب نبی در نزدیکی این روستا از فرط خستگی عصایش را به زمین می‌کوبد و ناگهان چشمه‌ای با آب گوارا از زمین می‌جوشد. چشمه ایوب از همان زمان به جا مانده است و آبی گرم و شفابخش دارد. زیارتگاهی که در کنار این چشمه قرار دارد نیز منسوب به همین ماجراست.

آدرس: ۹۵کیلومتری شمال شرقی بجنورد، بخش گرمخان، دهستان گیفان، روستای ایوب پیغمبر

۹. دریاچه سد شیرین‌دره؛ جایی برای تفریحات آبی

این دریاچه حاصل جمع‌شدن آب رود شیرین‌دره در کنار سدی است که در سال ۱۳۸۴ در این منطقه ساخته شد. اگر در سفر به بجنورد هوس قایق‌سواری، ماهیگیری یا شنا کردید، باید از شمال غربی بجنورد ۶۵کیلومتر دور شوید تا راهی دریاچه‌ای شوید که مناظر تماشایی و هوایی مطبوع دارد.

آدرس: ۶۵کیلومتری شمال غربی بجنورد، محدوده شهرستان مانه و سملقان

۱۰. روستای گردشگری پاقلعه و آرامش وصف‌ناپذیرش

برای نشستن در دامنه‌های سرسبز و دره‌های تماشایی پاقلعه باید حدود ۱۱ کیلومتر به سمت جنوب بجنورد رانندگی کنید. این روستا که یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی بجنورد محسوب می‌شود، فضایی آرام و هوایی دلنشین دارد. قدم زدن در طبیعت این روستا، برای مدتی شما را از زندگی شلوغ و پرهیاهوی شهری رها می‌کند.

آدرس: حدود ۱۲کیلومتری جنوب بجنورد

۱۱. سرچشمه شوقان و آب زلال و گوارایش

از میان کوه سربه‌فلک‌کشیده‌ای در روستای شوقان چشمه‌ای جوشیده است که زندگی مردم این روستا به آن وابسته است. این چشمه با آبی گوارا و زلال خستگی را از تن هر گردشگری می‌زداید.

آدرس: شوقان، ۵کیلومتری شمال غربی میدان امام خمینی

۱۲. روستای پلکانی اسفیدان

اگر یک مرتبه به این روستای پلکانی سفر کنید، متوجه خواهید شد که چرا در سال ۱۳۸۵ به اسفیدان لقب زیباترین روستای ایران را داده‌اند. این روستا با مناظر بکر طبیعی، غارها، آبشارها و چشمه‌های خروشان و باغ‌های میوه دل هر گردشگر صاحب ذوقی را می‌رباید.

آدرس: ۴۵کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، روستای اسفیدان

۱۳. آتشکده اسپاخو و سرگذشت پررمزورازش

معماری اسپاخو به معماری آتشکده‌های زرتشتیان در زمان ساسانیان شباهت دارد. با وجود این، مردم محلی این روستا معتقدند که این آتشکده زمانی کلیسای مسیحیان بوده است. فرقی نمی‌کند که اسپاخو کلیسا بوده است یا آتشکده، چون به‌هرحال علاقه‌مندان به تاریخ این سرزمین از تماشای این مکان تاریخی لذت می‌برند.

آدرس: ۱۰۰کیلومتری غرب شهر بجنورد، در مجاورت روستای اسپاخو

۱۴. باغ دره بهشتی

اگر از اهالی شهرستان «راز و جرگلان» معنای بهشت را بپرسید، احتمالا برایتان جایی شبیه به باغ دره را توصیف می‌کنند. این دره بهشتی در نزدیکی آشخانه واقع شده است و کمتر کسی از وجود آن خبر دارد. راز طبیعت بکر و فوق‌العاده زیبای این دره نیز همین است. اگر در فصل بهار راهی باغ دره شوید، شکوفه‌های صورتی و ارغوانی را می‌بینید که لابه‌لای پونه‌های وحشی معطر خودنمایی می‌کنند. احتمالا با دیدن این مناظر شما هم باغ دره را هم‌معنی بهشت بدانید.

آدرس: ۱۰کیلومتری جاده بین‌المللی بجنورد به آشخانه، راه فرعی سمت چپ

۱۵. منطقه حفاظت‌شده قرخود

کنار پارک ملی گلستان و در دامنه رشته‌کوه تکلان، منطقه‌ای کوهستانی و صعب‌العبور به‌نام قرخود قرار دارد. طبیعت زیبای این منطقه پناهگاه امنی است که در آن هر نوع جانور و گیاه نادری که فکرش را بکنید زندگی می‌کند.

آدرس: شرق بجنورد، کنار پارک ملی گلستان

۱۶. خانه بانک ملی بجنورد؛ نماد تجدد شهر

این بنای تاریخی در اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی، یعنی درست همان موقع که حاکمان ایران به فکر ساخت ایرانی مدرن بودند، ساخته شد. اگر به معماری خانه بانک ملی توجه کنید، خواهید دید که به خانه‌ها و بناهای اروپایی آن زمان شباهت بسیاری دارد. کافی است زیر سقف شیروانی زیبا و در کنار ستون‌های ایوان این بنا بایستید تا صدای پای تجدد در تاریخ ایران را بشنوید.

آدرس: بجنورد، خیابان امیریه جنوبی

۱۷. غار سوله قواق و چشمه‌ای شگفت‌انگیز

از جمله مناظر شگفت‌انگیز و جاهای دیدنی بجنورد غار سوله قواق است. با سفر به روستای اسپاخو و تماشای غار سوله قواق حتما از دیدن چشمه‌ای که از دهانه این غار به بیرون سرازیر شده است، شگفت‌زده خواهید شد.

آدرس: بجنورد، حوالی روستای اسپاخو

۱۸. کاروانسرای سبزه‌میدان و صدای پای مسافران خسته

این کاروانسرا که یکی دیگر از جاهای دیدنی خراسان شمالی و بجنورد محسوب می‌شود، در دوران ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است. اگر در کنار یکی از ۳۴ حجره این کاروانسرا بنشینید یا به حمام قدیمی آن سری بزنید، می‌توانید صدای هیاهوی مسافران خسته‌ای را بشنوید که به این استراحتگاه آمده‌اند تا شبی خستگی سفر را فراموش کنند.

این کاروانسرا در حال حاضر در اختیار کسبه این منطقه است و حال و روز خوبی ندارد.

آدرس: بجنورد، میدان شهدا

۱۹. چشمه آب معدنی مهمانک

این چشمه آب معدنی زمین‌های کشاورزی روستای مهمانک را سیراب می‌کند، اما پیش از آن پذیرای طبیعت‌گردانی می‌شود که به شرق این روستا آمده‌اند تا یکی از جذاب‌ترین چشمه‌های این حوالی را ببینند.

آدرس: بجنورد، روستای مهمانک

۲۰. کوشک علی‌آباد؛ شکارگاهی قدیمی

اگر به روستای علی‌آباد در شمال شرق بجنورد سفر کنید، می‌توانید این بنای تاریخی را در میان باغی بزرگ ببینید. بنای کوشک روستای علی‌آباد روزگاری محل استقرار حاکمان ایل شادلو بود، اما در حال حاضر از آن همه شکوه و جلال این شکارگاه قدیمی تنها بنایی بر جای مانده است که ۴ ورودی اصلی، چند اتاق و بقایایی از یک حوضخانه دارد.

آدرس: ۳کیلومتری شمال شرقی بجنورد، روستای علی‌آباد

۲۱. بند خاکی عبدل‌آباد و آب پربرکتش

حوالی حصار گرم‌خان در ۱۸کیلومتری شرق بجنورد، روستایی به‌نام عبدل‌آباد با یک سد خاکی قرار دارد. در فصل‌های سرد، این بند خاکی از آب باران و برف پرآب می‌شود تا در فصل‌های گرم پذیرای گردشگران شود. اهالی عبدل‌آباد از آب پربرکت این بند برای آبیاری اراضی خود و پرورش ماهی استفاده می‌کنند.

آدرس: ۲۸کیلومتری شمال شرقی بجنورد، حصار گرم‏خان، روستای عبدل‌‏آباد

شما بگویید

بجنورد شهری است که معمولا پس از تماشای جاهای دیدنی قوچان، اسفراین، شیروان، مشهد یا حتی گرگان به آن می‌رسید. این شهر بزرگ استان خراسان شمالی جاذبه‌هایی تماشایی فراوان و طبیعتی بکر دارد. تماشای جاذبه‌های این شهر در کنار بازدید از جاهای دیدنی شیروان و سایر شهرهای این حوالی هر گردشگر و طبیعت‌گرد مشتاقی را شگفت‌زده می‌کند.

در این مقاله، ۲۱ جاذبه این شهر و مناطق اطراف آن را معرفی کردیم. به این فهرست باید نام‌های دیگری همچون امامزاده سلطان سید عباس، قبرستان باغلق و رشته‌ کوه کپه داغ را هم اضافه کرد. آیا شما تاکنون به این شهر دیدنی رفته‌اید؟ به‌نظرتان کدام‌یک از جاهای دیدنی بجنورد از بقیه جذاب‌تر است؟ دلیل این جذابیت را چه می‌دانید؟


فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید





اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید