جوش های سیاه بینی و چانه را با 11 درمان خانگی موثر درمان کنید


جوش های سر سیاه یکی از سرسخت ترین مشکلات پوستی هستند. تا بتوانیم برای مدتی آنها را درمان کنیم. اما باز هم شاهد بازگشت آن جوش های مزاحم خواهیم بود. جالب است بدانید که جوش های سرسیاه می توانند در هر نقطه از پوست ظاهر شوند.

با این حال، ما اغلب آنها را در نواحی پوست چرب مانند بینی و چانه می بینیم. از آنجایی که سبک زندگی مرد مدرن بسیار شلوغ است، احتمالاً نمی تواند زمان زیادی را برای درمان جوش های سر سیاه روی صورت اختصاص دهد. از طرفی فشردن یا کندن این جوانه ها نیز باعث تکثیر آنها می شود. پس راه حل چیست؟

در این مقاله از سایت مگ عالیه ما هر آنچه را که باید در مورد جوش های سر سیاه بدانید به شما خواهیم گفت. مهمتر از همه، ما چند درمان خانگی موثر و آسان برای کمک به حل این مشکل آماده کرده ایم. در آینده با ما همراه باشید.

نقطه سیاه چیست؟

پوست دارای منافذی است که فولیکول های مو در آن قرار دارند. با مسدود کردن این منافذ، سلول‌های مرده پوست و روغن‌های موجود در منافذ در معرض هوا قرار گرفته و اکسید می‌شوند. پس از فرآیند اکسیداسیون، منافذ پوست و ناخالصی های موجود در آن سیاه شده و جوش های سرسیاه را تشکیل می دهند. جوش های سرسیاه می توانند روی صورت، گردن، پشت، سینه، بازوها و حتی شانه ها ظاهر شوند. این جوش ها نوعی آکنه خفیف هستند.

چه عواملی باعث ایجاد جوش های سر سیاه می شود؟

  • تغییرات هورمونی می تواند یکی از دلایل ایجاد جوش های سر سیاه باشد. مثلا در دوران بلوغ بدن دچار تغییرات هورمونی می شود. در نتیجه این تغییرات، پوست با افزایش تولید چربی از غدد چربی مواجه می شود که عامل ایجاد جوش های سرسیاه است. بعد از بلوغ، تغییرات هورمونی ناشی از قاعدگی، بارداری و استفاده از قرص های ضد بارداری نیز می تواند باعث ایجاد جوش های سر سیاه شود.
  • تولید بیش از حد سلول های پوست می تواند منجر به جوش های سر سیاه شود.
  • استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی می تواند منافذ پوست را مسدود کند و در نتیجه زمینه پیدایش جوش های سرسیاه را فراهم کند.
  • تعرق مفرط همچنین یکی از موارد دیگری است که می تواند منافذ پوست شما را مسدود کند و جوش های سر سیاه را آسان تر تشکیل دهد.
  • تراشیدن موهای ناخواسته برخی از قسمت های بدن می توانند فولیکول های مو را تحریک کنند و منافذ پوست را برای جوش های سرسیاه آماده کنند.
  • بیماری ها و شرایط روانی خاص مانند استرس، سندرم تخمدان پلی کیستیک و حتی PMS نیز می تواند منجر به جوش سرسیاه و انواع دیگر آکنه شود.

چگونه جوش های سر سیاه را قبل از درمان تشخیص دهیم؟

اگر ضایعات کوچک سیاه روی پوست خود دارید، احتمالاً جوش های سرسیاه دارید. نقاط سیاه دارای بافت برجسته هستند. اما از نظر اندازه کوچکتر از سایر انواع جوش هستند. بهتر است این جوش ها را در ناحیه بینی، پیشانی، چانه و گونه ها جستجو کنید.

به طور کلی جوش های سرسیاه ملتهب و بی ضرر نیستند. همچنین مانند سایر جوش ها چرک نمی کنند و عفونی نمی شوند. جوش های سرسیاه مستقیما روی سطح پوست قابل مشاهده هستند و رنگ تیره ای دارند. اگر این جوش ها به خوبی درمان نشوند، ممکن است تعداد آنها افزایش یابد و پوست تیره به نظر برسد.

11 روشی خانگی و آسان برای درمان جوش های سر سیاه


1- روغن درخت چای

روغن درخت چای خاصیت ضد کومدون زایی دارد. ترکیبات کمدوژنیک موادی هستند که با مسدود کردن منافذ، کومدون ها (نوعی التهاب پوست) را ایجاد می کنند. کومدون ها بعداً به آکنه تبدیل می شوند. به همین دلیل روغن درخت چای با استفاده از خاصیت ضد کومدون زایی خود می تواند در از بین بردن جوش های سر سیاه موثر باشد.

برای استفاده از این روغن برای درمان جوش های سر سیاه، ۲ تا ۳ قطره روغن درخت چای را با کمی روغن نارگیل مخلوط کنید. سپس یک پد پنبه ای را خیس کنید و روی ناحیه آسیب دیده بمالید. برای به دست آوردن نتیجه مطلوب، این مراحل را 3-4 بار در روز تکرار کنید.

۲- توت فرنگی

توت فرنگی منبع غنی ویتامین C یا اسید اسکوربیک است. ویتامین C به نرم و مرطوب نگه داشتن پوست کمک می کند. این ویتامین با از بین بردن سلول های خشک و مرده پوست، جوش های سرسیاه را کاهش می دهد. همچنین ویتامین C می تواند جوش ها و لک ها را کمرنگ کند.

ابتدا 2 تا 3 عدد توت فرنگی را رنده کرده و نصف قاشق چایخوری آبلیمو و نصف قاشق چایخوری عسل به آنها اضافه کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. این خمیر را روی پوست آسیب دیده از جوش های سرسیاه بمالید. قبل از شستشو با آب، 15 تا 20 دقیقه روی پوست بگذارید. این کار را ۲ تا ۳ بار در هفته انجام دهید.

3- دارچین

سینامالدئید موجود در دارچین می تواند به افزایش تولید کلاژن در پوست کمک کند. به این ترتیب دارچین اندازه منافذ پوست را کاهش داده و پوستی سالم و شفاف را برای فرد به ارمغان می آورد. این به نوبه خود می تواند در کاهش جوش های سر سیاه موثر باشد.

با مخلوط کردن 1 قاشق غذاخوری آب لیمو و 1 قاشق غذاخوری پودر دارچین خمیر درست کنید. خمیر حاصل را روی نواحی آسیب دیده بمالید. سپس بعد از 20 دقیقه بشویید. برای نتیجه بهتر، می توانید این کار را حدود ۲ تا ۳ بار در هفته انجام دهید.

توجه: آب لیمو می تواند باعث تحریک پوست در برخی افراد شود. بنابراین، قبل از امتحان این ماسک، مطمئن شوید که پوست شما به آبلیمو حساس نیست.

4- روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خواص مرطوب کنندگی عالی است. این ویژگی می تواند به تسکین پوست خشک و جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست با سلول های مرده کمک کند. علاوه بر این، اسید لوریک موجود در روغن نارگیل می تواند از آکنه جلوگیری کند و در نتیجه در درمان جوش های سر سیاه موثر باشد.

برای بهره مندی از فواید روغن نارگیل برای پوست، 1 قاشق چایخوری روغن نارگیل خالص و طبیعی را روی ناحیه جوش سرسیاه بمالید. سپس آن را روی پوست بگذارید تا کاملا جذب شود. این روند را دو بار در روز تکرار کنید تا از شر جوش های سر سیاه خلاص شوید.

5- آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا به دلیل خواص مرطوب کنندگی و آبرسانی قوی خود در دنیای زیبایی و سلامت شهرت زیادی دارد. علاوه بر این، آلوئه ورا حاوی روی است که منافذ پوست را سفت می کند و به ساپونین هایی که پوست را تمیز می کند کمک می کند. همه این خواص دست به دست هم می دهند و نقش زیادی در جلوگیری از ظهور جوش های سر سیاه دارند.

ابتدا نصف قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا را روی نواحی مستعد جوش سرسیاه بمالید. بگذارید ژل یک شب روی پوست بماند و وقتی از خواب بیدار شدید آن را با آب بشویید. این روند را هر روز تکرار کنید تا جوش های سر سیاه بهبود یافته و از بین بروند.

6- طب

عسل یکی از قدیمی ترین داروهای طبیعی برای درمان عفونت، التهاب و خشکی پوست در طب سنتی است که امتحان خود را پس داده است. عسل پوست را مرطوب و نرم نگه می دارد. در نتیجه از مسدود شدن منافذ با سلول های خشک و مرده پوست جلوگیری می کند. این می تواند یک گام موثر و کلیدی در درمان جوش های سر سیاه باشد.

برای از بین بردن جوش های سر سیاه به کمک عسل کافی است پنبه ای تهیه کرده و در عسل آغشته کنید. سپس پد را روی جوش های سرسیاه بمالید و بعد از 20 دقیقه پوست را بشویید. این کار را 3-4 بار در هفته انجام دهید تا نتیجه را ببینید.

7- لیموترش

لیمو سرشار از ویتامین C یا اسید اسکوربیک است که خاصیت مرطوب کنندگی دارد. این ماده می تواند به حذف سلول های مرده و خشک پوست کمک کند و همچنین از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری کند. علاوه بر این، ترکیبات موجود در لیمو باعث افزایش تولید کلاژن می شود که به سفت شدن پوست و منافذ پوست کمک می کند. تمام این خواص لیمو باعث شد تا از شر جوش های سر سیاه خلاص شوید.

ابتدا 1 قاشق چایخوری آبلیمو و 1 قاشق چایخوری عسل را با هم مخلوط کنید. سپس خمیر حاصل را روی نواحی آکنه بمالید. اجازه دهید حدود 15 تا 20 دقیقه روی پوست بماند و سپس آن را با آب بشویید. این روند را روزانه تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

توجه: آب لیمو می تواند باعث تحریک پوست در برخی افراد شود. بنابراین، قبل از امتحان این ماسک، مطمئن شوید که پوست شما به آبلیمو حساس نیست.

8- زردچوبه

زردچوبه حاوی ماده فعالی به نام کورکومین است که به دلیل خواص ضد باکتریایی می تواند به پاکسازی منافذ پوست کمک کند. هرچه کثیفی در منافذ کمتر باشد، احتمال بروز جوش های سرسیاه کمتر می شود.

برای درمان جوش های سرسیاه خمیری از 1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه و 1 قاشق چایخوری آب درست کنید. مقدار زیادی از این خمیر را روی مناطقی از پوست که مستعد جوش های سرسیاه هستند بمالید. پس از خشک شدن کامل ماسک زردچوبه روی پوست، آن را با آب بشویید. از این ماسک یک بار در روز استفاده کنید.

9- چای سبز

چای سبز حاوی ماده ای به نام پلی فنول است که می تواند تولید چربی در پوست را کنترل کند. در نتیجه از مسدود شدن منافذ پوست و تشکیل جوش های سرسیاه جلوگیری می کند.

ابتدا دو کیسه چای سبز را خالی کنید و محتویات آنها را در آب گرم بریزید. سپس برگ های چای را با مقداری ژل آلوئه ورا مخلوط کنید. ماسک حاصل را روی نواحی آسیب دیده بمالید. حدود 10-15 دقیقه صبر کنید و سپس بشویید. برای نتیجه بهتر هفته ای دو بار از این ماسک استفاده کنید.

10- روغن جوجوبا

روغن جوجوبا به دلیل خواص ضدالتهابی که دارد کاربردهای زیادی برای پوست و مو دارد. این ویژگی روغن جوجوبا می تواند در از بین بردن التهاب و تورم ناشی از جوش های سرسیاه موثر باشد.

برای از بین بردن جوش های سرسیاه ابتدا 2-3 قطره روغن جوجوبا را با روغن زیتون یا نارگیل مخلوط کنید. مخلوط به دست آمده را با کمک پنبه روی قسمت هایی از پوست که دچار جوش های سرسیاه شده اند بمالید. این کار را چند بار در هفته تکرار کنید تا نتیجه را ببینید.

11- روغن کرچک

اسید چرب اصلی روغن کرچک اسید ریسینولئیک است. این اسید چرب دارای خواص ضد التهابی است و می تواند به کاهش التهاب جوش های سر سیاه کمک کند.

ابتدا 2 تا 3 قطره روغن کرچک را با روغن نارگیل یا زیتون در یک کاسه کوچک مخلوط کنید. سپس آن را در گوشه قرار دهید. در مرحله بعد مقداری آب بجوشانید و حدود 5-3 دقیقه دود کنید تا منافذ پوست شما باز شود. سپس صورت خود را خشک کنید و مخلوطی از روغن کرچک و روغن نارگیل یا زیتون را روی نواحی سر سیاه بمالید. بگذارید روغن یک شب روی جوش ها بماند و صبح روز بعد آن را کاملا بشویید. این مراحل را دو بار در هفته انجام دهید تا از شر جوش های سر سیاه خلاص شوید.

آخرین کلمه

برای از بین بردن و درمان جوش های سر سیاه کافی است هر کدام از راه حل های ذکر شده در این مقاله را بنا به سلیقه خود امتحان کنید. همچنین می توانید در طول هفته از چندین محلول مختلف استفاده کنید و در اسرع وقت با جوش های مزاحم خداحافظی کنید. با این حال، اگر احساس می کنید که پوست شما با مشکلات دیگری مواجه است و برخی موارد منجر به ایجاد جوش های سر سیاه می شود. توصیه می شود با یک متخصص پوست با تجربه مشورت کنید.

امتیاز شما برای این پست