حداقل معدل برای مهاجرت تحصیلی به آمریکا چقدر است؟


ایالات متحده آمریکا یکی از بهترین مقاصد برای مهاجرت تحصیلی است و دارای بهترین کالج ها و دانشگاه های جهان است و معتبرترین مدارک تحصیلی توسط دانشگاه های این کشور اعطا می شود.

مدارک دکتری صادر شده توسط دانشگاه های آمریکا در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده و شناخته شده است و دانشگاه های آمریکا از مجهزترین و پیشرفته ترین آنها هستند. هر ساله دانشجویان زیادی مایل به تحصیل در دانشگاه های آمریکا هستند و به همین دلیل به آمریکا مهاجرت می کنند.

اخذ پذیرش در دانشگاه های آمریکا یکی از کارهایی است که باید با دقت و احتیاط فراوان انجام شود و متاسفانه برای ایرانی ها چندان آسان نیست و محدودیت های بیشتری وجود دارد.

از آنجایی که معدل یکی از شرایط مهم مهاجرت تحصیلی به آمریکا می باشد، در این مقاله قصد داریم بیشتر در این مورد صحبت کنیم.

نمره معدل چقدر است؟

شاید کنجکاو باشید GPA چیست؟ اصطلاح معدل (معدل) میانگین نمرات تحصیلی است که بین 0 تا 4 تعریف می شود.

دانشجویانی که قصد مهاجرت به آمریکا را دارند باید این امتیاز را در گزارش خود داشته باشند، بنابراین نحوه محاسبه معدل یکی از موارد اصلی محسوب می شود.

معدل یا معدل شما، عددی است که نشان می دهد به طور متوسط ​​در دوره های قبلی چقدر خوب عمل کرده اید و نمرات کلی شما بالا یا پایین بوده است. سپس از این عدد برای ارزیابی اینکه آیا استانداردها و انتظارات تعیین شده توسط برنامه تحصیلی یا دانشگاه را برآورده می کنید استفاده می شود.

محاسبه این نمره در دانشگاه های آمریکا به این صورت است که در پایان هر ترم تحصیلی، نمره دریافتی دانشجو در مقیاس حرفی سنجیده می شود و سپس بر اساس نسبت های مشخص بین 0 تا 4 نمره گذاری می شود.

از آنجایی که حداکثر معدل در ایران 20 است، این معدل باید به معدل تبدیل شود. چون مقیاسی که استاندارد جهانی است این معدل است و همه معدل ها باید با این مقیاس سنجیده شوند.

مقیاس های زیر نمونه هایی از تبدیل معدل ایران به معدل می باشد:

  • نمره 16 تا 20 معادل 4 است
  • امتیاز 14 تا 99 معادل 3 است
  • نمره 12 تا 99 معادل 2 است
  • نمره 10 تا 99 معادل 1 است
  • نمره زیر 10 برابر با 0 است

چگونه معدل را محاسبه کنیم؟

برای محاسبه نمره معدل ابتدا باید نمرات هر درس را در مقیاسی بین 0 تا 4 طبقه بندی کنید و آن نمرات را در ضریب آن درس ضرب کنید و سپس مجموع اعداد حاصل را بر تعداد کل واحدها تقسیم کنید.

توجه داشته باشید که اگر درس را نگذرانده اید باید آخرین نمره ای را که در آن درس گرفته اید درج کنید. در واقع دروسی که شرکت نکرده اید تاثیری بر معدل شما ندارد.

انواع معدل

دو نوع GPA در آمریکا وجود دارد که در زیر به توضیح هر کدام می پردازیم:

  • معدل کل: این همان معدل شما است، اما بدون احتساب دروس شکست خورده محاسبه می شود. همانطور که می دانید در ایران عدم موفقیت در دوره ها معدل شما را تحت تاثیر قرار می دهد اما در مورد این نوع معدل اینگونه نیست.
  • معدل پایه: نمره کسب شده از دروس تخصصی با توجه به رشته تحصیلی شما معدل می شود و به نوعی معدل می شود. در این صورت دروس عمومی و پایه در معدل محاسبه نمی شود. در مقطع کارشناسی ارشد به دلیل تخصصی بودن تمامی دروس، معدل کل با معدل اصلی یکسان است. باید بدانید که دروس الزامی در مقطع کارشناسی ارشد در این نوع معدل به حساب نمی آید.

حداقل معدل برای پذیرش در دانشگاه های آمریکا

پذیرش در دانشگاه های آمریکا شرطی دارد که معمولاً هر دانشگاهی برای بررسی رزومه تحصیلی شما حداقل معدل در نظر می گیرد. در زیر به برخی از این حداقل ها در دانشگاه های آمریکا می پردازیم:

  • دانشگاه بینگهامتون با حداقل معدل 62
  • دانشگاه لیهای با حداقل معدل 62
  • دانشگاه کالیفرنیا با حداقل معدل 62
  • دانشگاه آلاباما با حداقل معدل 3
  • دانشگاه تمپل با حداقل معدل 3

و سایر دانشگاه های آمریکا که معمولا با معدل یکسان دانشجو می پذیرند.

اگر قصد مهاجرت به آمریکا را دارید باید بدانید که در صورت داشتن مدرک دیپلم 12 ساله می توانید در مقطع لیسانس تحصیل کنید و می توانید برای پذیرش از دانشگاه های آمریکا اقدام کنید اما باید معدل لازم را داشته باشید. معدل برای پذیرش و همچنین داشتن مدرک آیلتس با حداقل نمره 6.

مدت زمان تحصیل شما در مقطع کارشناسی در دانشگاه های آمریکا معمولاً حدود 4 سال است و اگر مستقیماً از مقطع کارشناسی برای تحصیل در مقطع کارشناسی اقدام می کنید، اگر معدل پایینی دارید، ممکن است به دلیل شرط معدل قبول نشوید، بنابراین توصیه ما این است که مدرک کاردانی بعد از فارغ التحصیلی است و با معدل بالاتر کاردانی برای پذیرش از دانشگاه های آمریکا اقدام کنید.

امکان پذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز وجود دارد اما شرایط پذیرش با مقطع کارشناسی کمی متفاوت است. در این صورت باید مدرک لیسانس را گذرانده باشید. مدرک کارشناسی ارشد در دانشگاه های آمریکا معمولاً دو سال طول می کشد و معدل مانند مدرک کارشناسی در پذیرش لحاظ می شود.

حداقل نمره آیلتس دانشجویان در این دوره 6.5 می باشد و شرکت در برخی آزمون ها مانند GRE، GMAT، MCAT و LAST برای پذیرش در این دوره الزامی است.

طبق معدل ایران حداقل معدل برای پذیرش در مقاطع بالاتر 16 است.

اگر قصد تحصیل در مقطع دکترا را دارید باید در نظر داشته باشید که این دوره تحصیلی در آمریکا معمولا بین 4 تا 6 سال به طول می انجامد و مدرک زبان مورد نیاز برای پذیرش در این مقطع، نمره آیلتس 7 می باشد. همچنین دانشجویان باید یک نامه پوششی، یک توصیه نامه و یک سرپرست داشته باشید. دکترا در آمریکا یک دوره تحقیقاتی است و در پایان این مدرک مدرک معتبری به شما ارائه می شود.

حداقل معدل دکتری 14 است و هر چه معدل بالاتر باشد شانس پذیرش شما بیشتر است.

آخرین کلمه

پس از دریافت پذیرش از دانشگاه های آمریکا، نوبت به اخذ ویزای تحصیلی می رسد. در مقاله چگونه می توانم از سفارت آمریکا وقت بگیرم؟ از سایت اسکوریز می خوانیم: اولین کاری که برای گرفتن وقت ویزای آمریکا (ویزای غیر مهاجرتی) باید انجام دهید پر کردن فرم DS-160 است.

پر کردن صحیح و دقیق این فرم بسیار مهم است زیرا اشتباه در هر قسمت از آن و تناقض می تواند باعث از دست دادن زمان شما شود تا بعداً بسیاری از قسمت های این فرم ویرایش شوند. بنابراین لازم است در پرکردن این فرم دقت زیادی به خرج داده و قدم به قدم آن را چندین بار بررسی کنید.

سلب مسئولیت: ایده آل مگ فقط این متن تبلیغاتی را نمایش می دهد و ویرایشگر مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد.