حمل طلا و جواهرات در پرواز • مجله تصویر زندگی


یکی از مهم‌ترین مواردی که در پروازهای خارجی حائز اهمیت است، مربوط به محتوای بار شما می‌شود. پروازهای خارجی در هر کشوری قوانین و مقررات مشخصی دارد. بخشی از این قوانین به حمل طلا و جواهرات در پرواز اختصاص دارد. از طرفی کشور ترکیه و مخصوصا شهر استانبول جزو مقاصد محبوب بسیاری از ایرانیان است. اکثر افرادی که به استانبول سفر می‌کنند نیز با چمدان‌هایی پر از خرید به ایران بازمی‌گردند. حال اگر شما قصد دارید با بلیط استانبول به تهران به خانه بازگردید، باید با قوانین مربوط به حمل طلا و جواهرات قیمتی در پرواز آشنا باشید.

قبل از هر چیز این نکته را به خاطر داشته باشید که به همراه داشتن طلا و جواهر در فرودگاه و هواپیما کار منطقی و عاقلانه‌ای نیست. اما اگر به هر دلیلی مجبور به انجام این کار شدید، حتما با قوانین مربوط به آن آشنا شوید. همچنین حین پرواز به خوبی از آن‌ها مراقبت کنید. در ادامه این مطلب مقررات مربوط به حمال طلا، نقره، زیورآلات و جوهرات را در کشور ایران بررسی خواهیم کرد.

بررسی حمل طلا و زیورآلات در فرودگاه

حمل طلا و جواهرات در سفرهای داخلی و خارجی در شرایط مختلف قوانین متفاوتی دارد. برای مثال بسیاری از افراد بخشی از جواهرات و زیورآلات خود را برای استفاده شخصی به همراه خود می‌برند. در این صورت اگر میزان استانداری داشته باشد، مشکلی ایجاد نمی‌کند. فقط توجه داشته باشید که چنین اشیاء قیمتی را حتما با خود به داخل کابین هواپیما ببرید. در این صورت در طول مسیر مدام جلوی چشمتان است و نگرانی بابت مفقود شدن آن وجود نخواهد داشت. اما اگر به همراه چمدان‌ها به قسمت حمل بار برود، احتمال آسیب دیدن آن چندین برابر خواهد شد.

 

حالت دیگری که در حمل طلا و جواهرات در فرودگاه وجود دارد این است که با هدف تجارت خارج یا وارد شود. در این صورت شما باید برای حمل این بار مجوز داشته باشید. بنابراین اگر به قصد تجارت به ترکیه سفر کردید حتما به دنبال کسب مجوز بروید. زیرا زمانی که با بلیط استانبول به تهران در حال بازگشت به ایران هستید، حتما به آن مجوز نیاز خواهید داشت.

بررسی قوانین مربوط به حمل بار در سفرهای هوایی

هر مسافر در پروازهای هوایی مجاز به حمل یک میزان مشخص بار است. این میزان استاندارد مشخصی دارد. حال در این میان حمل طلا و جواهرات نیز قوانین مختص به خود را دارد. در همین راستا خوب است بدانید که در تمام کلاس‌های پروازی نوع اکونومی به جز نرخ هفت، هر نفر مجاز است تا حداکثر ۲۰ کیلوگرم بار به همراه خود داشته باشد. این میزان برای کلاس نرخ هفت به ۲۵ کیلوگرم می‌رسد. همچنین مسافران پروازهای فرست کلاس نیز می‌توانند حداکثر ۳۰ کیلوگرم بار داشته باشند.

حال در این میان میزان طلا و جواهراتی که مجاز به حمل آن هستید باید به گونه‌ای باشد که به عنوان مصرف شخصی شناخته شود و جنبه تجاری پیدا نکند. در همین راستا کیف یا ساکی که مخصوص حمل طلا و جواهراتتان است باید ابعادی حدود ۷۰ در ۵۰ سانتی‌متر داشته باشد.

در واقع می‌توان این گونه گفت که شما هنگام ورود یا خروج از کشور ایران، مجاز هستید که حداکثر ۱۵۰ گرم طلا، جواهرات مختلف به همراه داشته باشید. حال این مقدار می‌تواند شامل انواع زیورآلات مثل گوشواره، انگشتر، گردندبند، دستنبد و … باشد. این مقدار اگر بیش از حد مجاز باشد جنبه تجاری پیدا می‌کند. در این صورت باید از بانک مرکزی برای حمل آن در پرواز مجوز کسب کنید.

حمل طلا به شکل سکه و شمش در پرواز

زمانی که صحبت از قوانین مربوط به حمل طلا و جواهرات در پروازهای داخلی و خارجی می‌شود، مقصود فقط زیورآلات از جنس طلا و نقره نیست. طلای آب‌شده و شمش نیز شامل این قوانین می‌شود. در واقع می‌توان این گونه گفت که حمل شمش طلا در همه سفرهای هوایی غیرمجاز است. بنابراین فقط در صورت کسب مجوز از بانک مرکزی تبدیل به امری مجاز می‌شود. از طرف دیگر، سکه طلا نیز جزو ارزهای رایج کشور محسوب می‌شود. بنابراین وجود هر تعداد سکه طلا (حتی یک عدد) در بار یک مسافر، جزو موارد غیرقانونی در فرودگاه است.

حمل نقره و اشیاء قیمتی در سفرهای هوایی

برای حمل نقره و اشیائ قیمتی دیگری از جنس برنز، پلاتین و … نیز قوانین و مقرارتی وجود دارد. طبق این قوانین حداکثر وزن مجاز برای زیورآلات از جنس نقره ۱۵۰ گرم است. اما اگر زیورآلات یک مسافر ترکیبی از چند جنس مختلف باشد، مجموع آن‌ها در بیشترین حالت ممکن باید به همین ۱۵۰ گرم برسد.

همچنین سنگ‌های قیمتی که معمولا در زیورآلات مختلف استفاده می‌شوند (مثل آویز گردن‌بند یا نگین انگشتر) نیز حداکثر باید یک قیراط باشند. این قوانین برای ظروفی از جنس نقره نیز بخش مجزایی دارد. طبق این قانون، حمل ظروف نقره در پروازهای داخلی و خارجی تا سقف سه کیلوگرم مجاز خواهد بود. البته در صورتی که این ظروف جزو آثار تاریخی نباشد.

حمل زیورآلات گران قیمت و جواهرات در هواپیما

به طور کلی حمل طلا و زیورآلات گران‌بها در پروازهای داخلی و خارجی یک ریسک است. مخصوصا اگر به منظور مصرف شخصی حمل شود. بسیاری از افراد به شهرها و کشورهای مختلف می‌روند و طی خریدهایی که در سفرشان انجام می‌دهند چند تکه طلا هم می‌خرند. حمل این طلاها تا خانه اگر به میزان مجاز باشد مشکلی ایجاد نمی‌کند.

حال اگر طی سفرتان به استانبول چند تکه طلا برای خود خریده‌اید و در حالی که بلیط استانبول به تهران را در دست دارید وارد فرودگاه شده‌اید، خوب است کمی با قوانین مربوط به آن نیز آشنا شوید. البته در نهایت ممکن است در گیت‌های ورودی و خروجی کمی معطل شوید. اما اگر قوانین را رعایت کرده‌اید اصلا نگران نباشید. زیرا در نهایت اوضاع به خوبی پیش می‌رود و پرواز آرامی خواهید داشت.