خارش پوست؛ علل و درمان خارش پوست • مجله تصویر زندگی


علل خارش پوست و درمان آن

خارش پوست یک وضعیت ناخوشایند است و می تواند همراه با مشکلات و بیماری های دیگری مانند خشکی پوست، بیماری های پوستی، بارداری و در موارد نادر سرطان رخ دهد. خارش یکی از شایع ترین شکایات پوستی است که گاهی آنقدر شدید می شود که خواب و آرامش را از انسان سلب می کند. شدت خارش گاهی به حدی است که بیمار با خاراندن مکرر بدن خود را زخمی می کند.

دلایل خارش پوست چیست؟

علل احتمالی و شایع از دست دادن پوست ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پوست خشک – اگر روی پوست خود جوش و قرمزی نمی بینید یا تغییرات تیز و ناگهانی روی پوست خود نمی بینید، احتمالاً مشکل شما خشکی پوست است.

مشکلات پوستی و بثورات – بسیاری از مشکلات پوستی باعث خارش می شوند. اگزما، پسوریازیس، گال، شپش، آبله مرغان و کهیر از جمله این مشکلات هستند.

بیماری های داخلی این بیماری ها شامل مشکلات کبدی، سوء جذب گندم (بیماری سلیاک)، نارسایی کلیه، کم خونی فقر آهن، مشکلات تیروئید و سرطان هایی مانند لوسمی و لنفوم است. در این نوع بیماری ها و مشکلات معمولاً خارش کل بدن را درگیر می کند.

اختلالات عصبی – مشکلاتی که سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهند مانند ام اس، دیابت، زونا و غیره می توانند باعث خارش پوست شوند.

التهاب و واکنش آلرژیک – پشم، مواد شیمیایی، شوینده ها و سایر مواد می توانند باعث التهاب و خارش پوست شوند. گاهی اوقات موادی مانند سموم یا لوازم آرایشی باعث واکنش آلرژیک می شوند. آلرژی غذایی نیز باعث واکنش های آلرژیک می شود.

مواد مخدر – واکنش به داروها مانند آنتی بیوتیک ها، ضد قارچ ها یا مواد مخدر باعث بثورات پوستی و خارش می شود.

بارداری – در دوران بارداری، برخی از زنان دچار خارش به خصوص در ناحیه شکم، ران، سینه و بازو می شوند. همچنین بیماری هایی که باعث خارش پوست می شوند در دوران بارداری تشدید می شوند.

درمان خارش پوست

هنگامی که علت خارش پوست مشخص می شود، بسته به علت بیماری از برخی از درمان های زیر استفاده می شود:

درمان های پزشکی برای خارش پوست

کرم های کورتیکواستروئیدی این کرم ها که به صورت موضعی استفاده می شوند می توانند به کاهش خارش پوست و کنترل آن کمک کنند. برای استفاده از این کرم ها می توانید آن را روی نواحی خارش دار قرار داده و با باند نخی روی آن ها بپوشانید. این پانسمان ها معمولاً در آب یا محلول های دیگر مرطوب می شوند تا به جذب بهتر کرم کمک کنند.
مهار کننده های کلسینورین برخی از داروها، مانند تاکرولیموس و پیمکرولیموس، گاهی اوقات به جای کرم های کورتیکواستروئیدی استفاده می شود، به خصوص زمانی که ناحیه خارش کوچک است.
قرص آنتی هیستامین پزشک ممکن است داروهای ضد حساسیت برای درمان خارش تجویز کند. این داروها عبارتند از ستیریزین، لوراتادین یا دیفن هیدرامین. آنتی هیستامین ها، که خواب آور نیز هستند، برای افرادی که در شب زیاد خارش دارند مفیدتر است زیرا به آنها کمک می کند راحت تر و بهتر بخوابند.

درمان بیماری خارش پوست

اگر علت بیماری داخلی باشد، هر علتی که باشد، از کمبود آهن گرفته تا مشکلات تیروئید، درمان بیماری همراه به درمان خارش کمک می کند.
نور درمانی برای درمان خارش پوست

فتوتراپی شامل قرار دادن پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش خاص است. این درمان توسط پزشک و دستگاه ویژه وی انجام می شود. معمولا چندین جلسه فتوتراپی برای نتیجه گیری لازم است.

درمان های خانگی برای خارش پوست

برای تسکین موقت خارش و تحمل بیشتر آن، رعایت موارد زیر ضروری است:

از کرم های مرطوب کننده با کیفیت استفاده کنید. حداقل یک یا دو بار در روز از این کرم ها استفاده کنید و روی ناحیه خارش دار تمرکز کنید.
از کرم های ضد خارش یا محلول های ضد خارش در ناحیه خارش استفاده کنید.

استفاده کوتاه مدت از کرم های حاوی حداقل 1٪ هیدروکورتیزون ممکن است به طور موقت مشکل شما را بهبود بخشد.

بی حس کننده های موضعی مانند لیدوکائین و بنزوکائین می توانند کمک کنند.

در کودکان زیر دو سال بدون تجویز پزشک از بنزوکائین استفاده نکنید.
تا جایی که می توانید از خارش پوست خودداری کنید.

اگر نمی توانید از خارش جلوگیری کنید، محل خارش را بپوشانید، ناخن های خود را کوتاه کنید و شب ها از دستکش استفاده کنید.
از کمپرس سرد و مرطوب استفاده کنید.

پوشاندن ناحیه آسیب دیده با باند نیز به جلوگیری از خارش کمک می کند.
حمام آب گرم نیز کمک می کند.

مخلوط کردن آب حمام با جوش شیرین نیز می تواند کمک کننده باشد.
از لباس های گشاد و نخی استفاده کنید.
از شوینده های ملایمی که رنگ و عطر ندارند استفاده کنید.

پس از شستشو با صابون، مطمئن شوید که صابون یا مواد شوینده روی پوست را با آب بشویید.
برای شستن لباس ها و حوله ها از شوینده های ملایم و بدون عطر استفاده کنید.

هنگام شستن لباس ها مقدار آب را افزایش دهید.
از چیزهایی که پوست شما را تحریک می کند و واکنش آلرژیک ایجاد می کند، اجتناب کنید. این مواد شامل گردنبند، جواهرات، عطر و هزاران ماده دیگر است.
قبل از خروج از خانه و قرار گرفتن در معرض نور خورشید از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.