خطرات استفاده طولانی مدت از کولر و آب برای سلامت کودکان


در فصول گرم سال سیستم های سرمایشی نقش مهمی در سبک زندگی شهروندان دارند. اما استفاده مداوم از این سیستم ها علاوه بر هزینه برق، سلامت خانواده و به خصوص فرزندان را تحت تاثیر قرار می دهد.

در این گزارش به بررسی مضرات استفاده طولانی مدت از کولرهای گازی و آبی برای سلامت کودکان می پردازیم.

هوای خشک به پوست، چشم و رگ های خونی کودک آسیب می رساند

در طی فرآیند خنک سازی هوا با کولر گازی، رطوبت فضا جذب می شود. اگرچه هوای خشک احساس خنکی را بهتر منتقل می کند، اما قرار گرفتن در معرض این هوای خشک در درازمدت خطرات زیادی را برای همه به خصوص کودکان به همراه خواهد داشت.

به گزارش کاماپرس، مویرگ های تنفسی نوزادان نسبت به بزرگسالان به سطح پوست نزدیکتر است. این مشکل احتمال آسیب به این مویرگ ها و خونریزی آنها را نسبت به بزرگسالان افزایش می دهد. هوای خشک با آسیب به مخاط بینی احتمال این خونریزی را افزایش می دهد. سرفه، خشکی چشم و خارش و حساسیت پوست به دلیل خشکی از دیگر مضرات هوای خشک ناشی از استفاده غیرعادی از کولر برای کودکان است.

کودکان بیشتر در معرض خطر گرمازدگی هستند

در کودکان، به ویژه در دوران نوزادی، سیستم عصبی هنوز به اندازه کافی رشد نکرده است. بنابراین، کودکان مانند بزرگسالان فاقد توانایی سازگاری بدن خود با محیط خود هستند. گرچه سردی مداوم هوا برای بزرگسالان نیز بی ضرر نیست و عوارضی مانند سردرد، خستگی، کاهش تحمل هوای گرم و تحریک آلرژی و آسم را به همراه دارد، اما مضرات کاهش مداوم دما از کولر گازی بیشتر است. برای کودکان نسبت به بزرگسالان

کودکان مدت بیشتری را در خواب عمیق می گذرانند. در این مرحله از خواب ضربان قلب افزایش می یابد. این مشکل یکی از دلایل تعریق کودک است. به دلیل این تعریق نمی توان در فصول گرم سال با لباس های پشمی یا پتوهای ضخیم پوشانید. بنابراین ترکیب تعریق و دمای پایین، سرماخوردگی و بیماری های مشابه را برای کودکان اجتناب ناپذیر خواهد کرد. علاوه بر این، به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هوای خنک تر، احتمال هیپوترمی در کودکان وجود دارد.

آلرژی ها و بیماری های ناشی از ذرات معلق و میکروب های موجود در هوا

حساسیت دستگاه تنفسی نوزادان بر کسی پوشیده نیست. ممانعت از ورود هوای تازه و گردش مداوم هوای قدیمی در اتاقی که کولر به مدت طولانی کار می کند منجر به انتقال عوامل بیماری زا از فردی به فرد دیگر می شود. تجمع ذرات گرد و غبار و در نتیجه عوامل بیماری زا در کانال های کولر که دائما فعال است از دیگر دلایل بروز این بیماری ها به ویژه در کودکان است.

از سوی دیگر شایان ذکر است که با ورود گرما، هم مدل مصرف برق خانگی و هم مدل محاسبه هزینه های آن تغییر می کند. سهم عمده مصرف برق در فصول گرم سال به بخش سرمایش تعلق دارد. کولر آبی اگرچه مصرف کمتری نسبت به کولر گازی دارد، اما استفاده طولانی مدت از هر دو علاوه بر تاثیر بر قبض برق، مشکلات سلامتی را برای خانواده به خصوص فرزندان به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام

/ پایان گزارش تبلیغاتی