خیانت صغیر چیست؟ نشانه ها، راه های توقف و مبارزه


خیانت همیشه به معنای ورود شخص ثالث به رابطه نیست. اگر کاری را انجام می دادید که اگر شوهرتان با شما بود یا او از آن خبر داشت انجام نمی دادید، ممکن است مرتکب زنا شده باشید! وقتی صحبت از خیانت در یک رابطه می شود، همه فکر می کنند که یکی از طرفین با شخص دیگری آشنا شده و با شخص سومی رابطه دارد. اما گاهی افراد به هر دلیلی دو ارزش اصلی یک رابطه یعنی صداقت و تعهد را زیر پا می گذارند و خود را با این بهانه توجیه می کنند که با شخص سومی نبوده اند. چنین اقداماتی خیانت کوچک است و در این مقاله در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

خیانت چیست؟

خیانت به رفتار پنهان و فریبنده ای اطلاق می شود که یک یا هر دو طرف در یک رابطه انجام می دهند. گاهی این رفتارها به قدری ساده و پیش پا افتاده به نظر می رسند که خود فرد متوجه خیانت به شریک عاطفی خود نمی شود. اما همین چیزهای کوچک نیز هنجارشکنی می کند و می تواند اعتمادی را که بین شما و همسرتان وجود دارد به مرور زمان از بین ببرد.

خیانت همیشه منجر به رابطه با شخص ثالث نمی شود، اما همچنان می تواند در رابطه شما با شریک عاشقانه تان مشکل ایجاد کند.

تفاوت بین خیانت کوچک و خیانت عاطفی چیست؟

افراد مختلف تعاریف متفاوتی از خیانت دارند. به طور کلی، رفتارهایی که باعث می شود شریک عاشقانه شما احساس خیانت کند یا رفتارهایی که از او پنهان می کنید، همان اعمالی هستند که ما انواع خیانت را در نظر می گیریم.

خیانت کوچک و خیانت عاطفی تفاوت هایی با هم دارند. خیانت لزوما به معنای شروع یک رابطه جدید نیست و هیچ تماس فیزیکی یا جنسی با شخص سوم وجود ندارد. اما در خیانت عاطفی، یکی از طرفین با فرد دیگری ملاقات می کند، با او ارتباط برقرار می کند و حتی ممکن است با او رابطه جنسی برقرار کند. تشخیص خیانت عاطفی معمولا راحت تر از خیانت کوچک است و گاهی حتی خود خیانتکار نیز به اشتباه خود اعتراف می کند. اما با خیانت صغیر، شاید حتی خود شخص هم نداند که اشتباه کرده است!

گاهی اوقات وقتی فردی از ارتباط عاطفی با شریک زندگی خود سرد می شود، به خیانت های کوچک روی می آورد. او با کسی رابطه جنسی ندارد و از نظر ظاهری به همسرش وابسته است، اما می تواند با فرد دیگری صمیمی شود، جزئیات زندگی خود را با او در میان بگذارد و حتی از نظر عاطفی به شخص دیگری وابسته شود. صحبت های اولیه در چنین روابطی خیانت های کوچک است و می تواند در آینده منجر به خیانت عاطفی یا جنسی شود.

نمونه هایی از خیانت

اگر نمی دانید رفتاری که انجام می دهید خیانت آمیز است یا نه، فقط 3 سوال ساده از خود بپرسید:

  1. آیا این رفتار را از همسرم پنهان می کنم؟
  2. اگر همسرم بفهمد من چنین کارهایی را انجام می دهم رابطه ما به هم می ریزد؟
  3. اگر همسرم اینگونه رفتار می کرد چه احساسی داشتم؟

پاسخ به این سوالات به طور کامل موقعیت شما را مشخص می کند. اما این انتخاب شماست که بپذیرید رفتار شما خیانت است یا اینکه خود را بهانه بگیرید و به کار خود ادامه دهید. برای درک بهتر مشکل، این چند مثال را بخوانید. چنین رفتارهایی خیانت محسوب می شود:

  • ارسال پیام هایی با لحن عاطفی به شخصی غیر از یک شریک عاشقانه؛
  • دنبال کردن صفحه شرکای عاطفی سابق و برقراری ارتباط با آنها.
  • جستجوی افرادی که بهتر از شریک عاشقانه فعلی شما هستند (به محض اینکه چنین شخصی را پیدا کردید، رابطه فعلی را ترک می کنید و وارد یک رابطه جدید می شوید).
  • دادن شماره تلفن خود به کسی که می‌شناسید شما را دوست دارد.
  • صحبت کردن در مورد تمام جنبه های زندگی شخصی خود با دیگری؛
  • شما بیش از حد تلاش می کنید که برای دیگران جذاب به نظر برسید یا حتی توجه شخص خاصی غیر از یک شریک عاشقانه را به خود جلب کنید.
  • ماندن در رابطه با کسی که به وضوح نشان داده است که شما را دوست دارد.
  • صمیمیت بیش از حد با دوستان جنس مخالف؛
  • شرکت در مجالس خاص بدون شناخت شریک عاطفی.

نشانه های خیانت

همانطور که گفتیم تشخیص خیانت کوچک کار آسانی نیست. این رفتارها در ساده‌ترین بخش‌های زندگی روزمره مانند شبکه‌های اجتماعی یا محل کار رخ می‌دهد. در مرحله بعد، ما به 4 نشانه خیانت کوچک می پردازیم تا بتوانید تشخیص دهید که آیا شریک عاطفی شما مرتکب خیانت های کوچک می شود یا خیر.

1. رازداری

هر نوع خیانت معمولاً با پنهان کاری، دروغ و فریب همراه است. البته پنهان کاری را نباید با حفظ حریم خصوصی در زندگی مشترک اشتباه گرفت. افرادی که پنهان می شوند معمولاً کارهای زیر را انجام می دهند:

  • دروغ گفتن یا پنهان کردن فعالیت در شبکه های اجتماعی (مانند استفاده از قابلیت مخفی کردن استوری اینستاگرام)؛
  • حذف یا رمزگذاری پیام ها؛
  • کم کردن صدا هنگام صحبت با تلفن یا رفتن به اتاق های دیگر برای صحبت؛
  • خاموش شدن ناگهانی صفحه گوشی موبایل وقتی متوجه ورود دیگران به محیط می شوند.

2. حواس پرتی

افرادی که دست به خیانت های کوچک می زنند معمولاً توجه خود را به جای دیگری معطوف می کنند. آنها شریک زندگی خود را نادیده می گیرند و گیج به نظر می رسند. البته در نظر داشته باشید که همه ذهن ما هر از چند گاهی درگیر فعالیت های بی شمار زندگی است و کمتر به اطرافیان خود توجه می کنیم. این نشانه خیانت نیست. اما اگر این حواس پرتی ها ادامه پیدا کند، یعنی محل کار لنگ می زند!

افرادی که خیانت می کنند معمولاً علاوه بر حواس پرتی، علائم زیر را نیز دارند:

  • بیشتر اوقات آنها به تلفن همراه، تبلت یا لپ تاپ خود نگاه می کنند.
  • در حین فعالیت های دو نفره (مثل شام دو نفره در رستوران)، توجه آنها به جای دیگری است.
  • وقتی صمیمانه با آنها صحبت می کنید، آنها بی تفاوت هستند یا نمی فهمند چه می گویید.
  • آنها از نظر عاطفی و جنسی از شریک زندگی خود فاصله می گیرند.
  • آنها از شریک عاطفی خود غفلت می کنند و رابطه خود را نادیده می گیرند.

3. نقض حریم خصوصی اتصال

وقتی وارد یک رابطه عاطفی می‌شوید، به ناچار مرزهایی وجود خواهد داشت که باید به آنها پایبند باشید. به عنوان مثال اگر همسرتان دوست ندارد شما از مدل های معروف در شبکه های اجتماعی پیروی کنید، نباید این کار را انجام دهید. تعیین این مرزها بر عهده دو طرف است و برای هرکس متفاوت خواهد بود. وقتی خیانت های کوچک شروع می شود، به تدریج زیر پا گذاشتن مرزهای رابطه برای فرد عادی می شود. مثلاً اگر چه مرد می داند که همسرش از رابطه او با همسر سابقش ناراحت است، اما اهمیتی نمی دهد و با همسر سابقش صحبت می کند. زیر پا گذاشتن این مرزها می تواند نشانه خیانت باشد.

4. حالت دفاعی

وقتی مچ خیانتکار را می گیرید با مکانیسم های دفاعی او مقابله می کنید و این مشکل با خیانت کوچک هم وجود دارد. فرد خیانتکار ممکن است کار خود را کوچک جلوه دهد یا حتی فرد مقابل را سرزنش کند. مثلا به شریک عاشقانه اش می گوید: «اگر به من توجه کافی می کردی، برای همسر سابقم نامه نمی نوشتم! آنها همچنین ممکن است سعی کنند با توضیح بیش از حد و بهانه هایی که منفی به نظر می رسند، شما را متقاعد کنند.

آیا دارم تقلب می کنم

همه مردم قصد تقلب ندارند. گاهی رفتار اشتباهی که انجام می دهند برایشان عادی به نظر می رسد و نمی دانند که باید جلوی آن را بگیرند. اگر در هر یک از فعالیت های زیر شرکت می کنید، پتانسیل خیانت را دارید و باید مراقب رفتار و روابط عاطفی خود باشید:

  • دوست دارید با افرادی که در فضای مجازی برایتان جذاب هستند ارتباط برقرار کنید.
  • در فضای مجازی یا در گروه های مختلف مجرد ظاهر می شوید.
  • شما بدون اطلاع شریک عاشقانه خود با افراد دیگری ملاقات می کنید.
  • پیام ها یا تماس هایی دارید که از شریک عاشقانه خود پنهان می کنید. حتی ممکن است شماره شخصی را با نام دیگری ذخیره کرده باشید تا او نداند شما به آن شخص متصل هستید.

آیا به من خیانت شد؟

در قسمت های قبل در مورد نشانه های خیانت صغیر صحبت کردیم. اگر دلتان به شما می گوید که به شما خیانت شده است، به آن اعتماد کنید و کمی بیشتر به رفتار همسرتان توجه کنید. تا زمانی که از این مشکل مطمئن نشدید یا علائم متفاوتی را مشاهده نکردید، در مورد شک و تردید خود صحبت نکنید. اما اگر در این مورد مطمئن هستید از او توضیح بخواهید.

اگر این علائم را در رفتار شوهرتان مشاهده کردید، ممکن است به شما خیانت شده باشد:

  • اخیراً همسر شما زمان زیادی را با فردی می گذراند که نمی شناسید و قبلاً نامش را نشنیده اید و هیچ ارتباطی بین او و همسرتان وجود نداشت.
  • شوهرتان شما را نادیده می گیرد و رابطه شما را نادیده می گیرد.
  • همسرتان در محل کار، شبکه‌های اجتماعی یا قرار ملاقات‌ها از شما نام نمی‌برد و حتی زمانی که می‌گوید، حلقه ازدواج خود را نمی‌زند.
  • وقتی درباره رفتارش با او صحبت می کنید، حالت تدافعی به خود می گیرد، کارهایش را کم اهمیت جلوه می دهد و به شما می گوید که بیش از حد حساس هستید.

دلیل خیانت چیست؟

این مشکل دلایل مختلفی دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید حتی زوج های خوشبختی که همدیگر را دوست دارند، گاهی اوقات مرتکب خیانت های کوچک می شوند! خیانت دلایل مختلفی دارد، اما معمولاً توسط افرادی انجام می شود که از رابطه خود راضی نیستند. این نارضایتی ممکن است ناشی از عزت نفس پایین، مرزهای نامشخص رابطه یا کیفیت پایین رابطه باشد.

چند نمونه از مهمترین دلایل خیانت کوچک در یک رابطه عبارتند از:

  • جدا شدن از رابطه؛
  • نگرش بی دقت به خیانت (فرد معتقد است که رفتار او خیانت محسوب نمی شود و به رابطه عاطفی او آسیب نمی رساند).
  • مرزهای روابط نامشخص؛
  • ناامیدی از رابطه و نیاز به تنوع؛
  • فقدان صمیمیت و عشق یا نقص جنسی در رابطه؛
  • بی توجهی به یک یا هر دو طرف در رابطه.

چگونه در برابر خیانت های کوچک واکنش نشان دهیم؟

واکنش افراد مختلف به خیانت متفاوت است. بعضی ها فکر می کنند این مشکل آنقدرها هم جدی نیست و فقط از شوهرشان می خواهند که این رفتار اشتباه را ادامه ندهد و او هم این مشکل را می پذیرد. اما برخی افراد به دلیل آن آسیب روحی می بینند. این به شما بستگی دارد که به دلیل یک خیانت جزئی رابطه را پایان دهید یا آن را درست کنید. اما در زیر توصیه هایی در مورد پاسخ صحیح به این مشکل ارائه می دهیم.

  • واکنش بیش از حد همیشه منجر به پشیمانی می شود. به خودتان زمان زیادی برای پردازش افکار و احساسات خود بدهید و سپس در مورد آن با شریک زندگی خود صحبت کنید.
  • قبل از اینکه به سراغ شوهرتان بروید، برنامه ریزی کنید که چه می خواهید بگویید و در مورد آن چه خواهید کرد.
  • مطمئن شوید که شریک عاشقانه شما می داند که کاری که انجام داده است خیانت به خرد بوده و شما را ناراحت کرده است.
  • اگر شریک عاشقانه شما اشتباه خود را نمی پذیرد یا تمایلی به بازگرداندن اعتماد از دست رفته ندارد، در ادامه رابطه خود تجدید نظر کنید.

آیا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

زوج درمانی راه حل خوبی برای افرادی است که می خواهند رابطه خود را اصلاح کنند. البته به شرطی که وقت بگذارید و به قرارهایتان متعهد شوید. با زوج درمانی می توانید احساسات، نگرانی ها و مشکلات رابطه خود را شناسایی کنید. شناسایی این عوامل به شما کمک می کند اعتماد از دست رفته را بازسازی کنید و رابطه خود را بهبود بخشید.

آخرین کلمه؛ تعهد یک تعهد است نه لطف!

در این مقاله درباره خیانت صغیر توضیح دادیم و به نشانه های آن نگاهی انداختیم. اگر به دنبال یک رابطه سالم هستید، باید به مرزهایی که با شریک زندگی خود تعیین کرده اید پایبند باشید. خیانت های کوچک ممکن است در ابتدا مشکلی ایجاد نکند و شریک عاشقانه شما متوجه آنها نشود، اما به مرور زمان به رابطه شما آسیب می رساند و اعتماد بین شما را از بین می برد. به دست آوردن مجدد اعتماد از دست رفته غیرممکن نیست، اما چندین سال زمان و تلاش لازم است.

اگر می خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاشقانه یا حتی خودتان در یک رابطه را بفهمید، باید این کتاب را بخوانید.