داروی آملودیپین همه چیز درباره آملودیپین، نحوه استفاده و عوارض جانبی آن


آملودیپین یک مسدود کننده کانال کلسیم است که باعث گشاد شدن عروق خونی و بهبود جریان خون می شود.

آملودیپین برای درمان درد قفسه سینه (آنژین صدری) و سایر شرایط ناشی از بیماری عروق کرونر استفاده می شود. آملودیپین همچنین برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. کاهش فشار خون می تواند خطر سکته مغزی یا حمله قلبی را کاهش دهد.

آملودیپین را می توان در بزرگسالان و کودکان حداقل 6 سال استفاده کرد.

نام متداول: آملودیپین (در LOE di peen)

برندها: کاترزیا، نوروالک

اطلاعات مهم

قبل از مصرف آملودیپین، اگر نارسایی احتقانی قلب یا بیماری کبدی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. نوشیدن الکل می تواند فشار خون شما را افزایش دهد و ممکن است عوارض جانبی آملودیپین را افزایش دهد. اگر فشار خون بالا دارید؛ یا حتی اگر احساس خوبی دارید؛ مصرف آملودیپین را ادامه دهید. فشار خون بالا اغلب بدون علامت است. ممکن است لازم باشد تا آخر عمر از داروهای فشار خون استفاده کنید.

آملودیپین تنها بخشی از یک برنامه درمانی کامل است که ممکن است شامل رژیم غذایی، ورزش، کنترل وزن و سایر داروها باشد. رژیم غذایی، داروها و ورزش خود را دنبال کنید. در مورد سایر داروهای فشار خون و قلب که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. درد قفسه سینه ممکن است با شروع مصرف آملودیپین یا افزایش دوز بدتر شود. اگر درد قفسه سینه شدید یا مداوم است، با پزشک خود تماس بگیرید.

قبل از مصرف آملودیپین

اگر به آملودیپین حساسیت دارید، نباید از آن استفاده کنید. برای اطمینان از اینکه آملودیپین برای شما بی خطر است، در صورتی که تا به حال داشته اید به پزشک خود اطلاع دهید:

  • بیماری کبد؛ یا
  • مشکل دریچه قلب به نام تنگی آئورت.

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید. مشخص نیست که آیا آملودیپین به جنین آسیب می رساند یا خیر. با این حال، فشار خون بالا در دوران بارداری می تواند عوارضی مانند دیابت یا اکلامپسی (فشار خون بالا که خطرناک است و می تواند منجر به مشکلات پزشکی برای مادر و نوزاد شود) ایجاد کند.

مزایای درمان فشار خون بالا ممکن است با خطرات زیادی برای کودک همراه باشد. آملودیپین ممکن است وارد شیر مادر شود، اما اثرات آن بر روی شیرخوار ناشناخته است. در صورت شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید. مصرف آملودیپین برای افراد زیر 6 سال تایید نشده است.

چگونه باید آملودیپین مصرف کنم؟

آملودیپین را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. تمام دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید. پزشک شما ممکن است گاهی اوقات دوز مصرفی شما را تغییر دهد تا مطمئن شود بهترین نتایج را دریافت می کنید. این دارو را در مقادیر بیشتر یا کمتر یا بیشتر از مقدار توصیه شده استفاده نکنید. می توانید آملودیپین را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. دارو را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید. قبل از اندازه گیری دوز، مایع خوراکی (کاتارسیس) را تکان دهید. از سرنگ دوز ارائه شده استفاده کنید یا از یک دستگاه اندازه گیری دارو (نه قاشق آشپزخانه) استفاده کنید.

فشار خون شما باید مرتباً چک شود. درد قفسه سینه ممکن است با شروع مصرف آملودیپین یا افزایش دوز بدتر شود. اگر درد قفسه سینه شدید یا مداوم است، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر فشار خون بالا دارید، حتی اگر احساس خوبی دارید از آملودیپین استفاده کنید. فشار خون بالا اغلب بدون علامت است. ممکن است لازم باشد تا آخر عمر از داروهای فشار خون استفاده کنید.

فشار خون بالا یا بیماری قلبی شما ممکن است با ترکیبی از داروها درمان شود. از تمام داروها طبق دستور پزشک استفاده کنید. راهنمای دارو یا دستورالعمل های بیمار ارائه شده با هر دارو را بخوانید. بدون نظر پزشک دوز مصرفی خود را تغییر ندهید یا مصرف هیچ یک از داروهای خود را قطع نکنید. این امر به ویژه در صورت استفاده از نیتروگلیسیرین بسیار مهم است.

آملودیپین تنها بخشی از یک برنامه درمانی کامل است که ممکن است شامل رژیم غذایی، ورزش، کنترل وزن و سایر داروها باشد. رژیم غذایی، داروها و ورزش خود را دنبال کنید. در دمای اتاق و دور از رطوبت، گرما و نور نگهداری شود.

اگر یک دوز را فراموش کنم چه؟

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. اگر بیش از 12 ساعت تاخیر دارید، نوبت فراموش شده را رها کنید. برای جبران دوز فراموش شده داروی اضافی مصرف نکنید.

اگر زیاد مصرف کنم چه اتفاقی می افتد؟

فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل ضربان قلب سریع، قرمزی یا گرمی دست یا پا، یا غش باشد.

هنگام مصرف آملودیپین از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

از ایستادن ناگهانی از حالت نشسته خودداری کنید. در این صورت ممکن است احساس سرگیجه داشته باشید. به آرامی بایستید و ثابت باشید تا زمین نخورید.

عوارض جانبی آملودیپین

اگر علائم واکنش آلرژیک به آملودیپین مانند کهیر را دارید. دشواری در تنفس؛ اگر در صورت، لب ها، زبان یا گلو ورم کردید، به دنبال کمک فوری پزشکی باشید. در موارد نادر، هنگامی که برای اولین بار مصرف آملودیپین را شروع می کنید، آنژین صدری شما ممکن است بدتر شود یا ممکن است دچار حمله قلبی شوید. در صورت مشاهده علائمی مانند: درد یا فشار قفسه سینه، درد در ناحیه فک یا شانه، حالت تهوع و تعریق، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر دارید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تپش قلب یا بال زدن در قفسه سینه؛
  • تشدید درد قفسه سینه؛
  • تورم پا یا مچ پا.
  • خواب آلودگی شدید. یا
  • احساس سبکی، مانند احساس مرگ.

عوارض جانبی رایج آملودیپین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرگیجه، خواب آلودگی.
  • من بسیار خسته ام؛
  • درد معده، حالت تهوع؛ یا
  • گرگرفتگی (گرما، قرمزی یا احساس سوزش).

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

چه داروهای دیگری بر آملودیپین تأثیر می گذارد؟

در مورد تمام داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید و داروهایی که استفاده می کنید یا شروع به مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید، به خصوص موارد زیر:

  • نیتروگلیسیرین؛
  • سیمواستاتین (Zocor، Simco، Vytorin)؛ یا
  • هر داروی فشار خون دیگری

این لیست کامل نیست. سایر داروها ممکن است با آملودیپین تداخل داشته باشند. از جمله داروهای بدون نسخه، ویتامین های بدون نسخه و محصولات گیاهی. همه تداخلات احتمالی در این راهنمای دارویی ذکر نشده است.

اطلاعات بیشتر

به یاد داشته باشید که آملودیپین و سایر داروها را از دسترس کودکان دور نگه دارید. هرگز داروهای خود را با دیگران به اشتراک نگذارید. و آملودیپین را فقط طبق دستور مصرف کنید. همیشه با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که اطلاعات نشان داده شده در این صفحه برای شرایط فردی شما مناسب است.