داستان آمریکایی، آماده بردن اسکار


جشنواره فیلم تورنتو فیلم برنده تماشاگران این دوره را معرفی و اعلام کرد، «داستان آمریکایی» فیلم طنز ساخته کورد جفرسون جایزه فیلم منتخب مردم را به خود اختصاص داد. به این ترتیب شانس اسکار برای این فیلم افزایش پیدا کرد.

جایزه منتخب مردم جشنواره تورنتو یکی از بهترین عوامل برای پیش‌بینی درباره موفقیت یک فیلم است. در سال‌های گذشته «کتاب سبز»، «۱۲ سال بردگی» و «سرزمین آوارگان» که قبلاً فیلم منتخب تماشاگران تورنتو شده بودند، در نهایت به عنوان بهترین فیلم اسکار شناخته شدند. «بلفاست»، «لالا لند»، «جوجو خرگوشه» و «فابلمن‌ها» هم همگی نامزد بهترین فیلم اسکار شدند.

جایزه فیلم منتخب مردم سال ۱۹۷۸ ایجاد شد و از آن زمان ۷ فیلم برنده این جایزه عنوان بهترین فیلم اسکار را هم کسب کردند.

«دارندگان» درامی درباره مدرسه شبانه‌روزی ساخته الکساندر پین فیلم دوم انتخاب مردم شد و انیمیشن «پسر و مرغ‌ ماهی‌خوار» ساخته هایائو میازاکی هم انتخاب بعدی بود.

«دیکس: موزیکال»، طنزی پرخاشگر از لری چارلز، کارگردان «بورات»، برنده بخش جنون نیمه‌شب شد و در بخش مستند هم جایزه تماشاگران به فیلم «آقای لباس پوشیدن: جادوی باورپذیری» ساخته رابرت مک کالوم رسید.

«داستان آمریکایی» با اکران در تورنتو تحسین منتقدان را برانگیخت و بسیاری از منتقدان از بازی جفری رایت در نقش استاد دانشگاهی که پس از نوشتن یک کتاب کلیشه‌ای درباره زندگی سیاه‌پوستان به عنوان یک شوخی به شهرت ادبی دست پیدا می‌کند، تجلیل کردند. منتقد ورایتی هم نوشت این فیلم می‌تواند در اسکار بدرخشد و از بهترین فیلم‌های اول یک کارگردان از زمان «زیبایی آمریکایی» سام مندس است.

جفرسون که نویسنده سریال‌های «جانشینی» و «نگهبانان» بوده، اولین تجربه کارگردانی خود را با این فیلم انجام داد و خودش هم فیلمنامه آن را نوشت. این فیلم با اقتباس از رمان «پاک کردن» اثر پرسیوال اورت در سال ۲۰۰۱ ساخته شده است.

امتیاز شما به این پست