درباره بیماری گریوز تیروئید چه میدانید ؟


تیروئید یک غده درون‌ ریز پروانه ‌ای شکل کوچک است که در جلوی گردن قرار دارد و وظیفه اصلی آن کنترل متابولیسم ( سوخت و ساز بدن ) است ، یعنی فرایندی که طی آن بدن با ترشح هورمون‌ های خاصی مواد غذایی مصرفی را به انرژی تبدیل می‌ کند. افزایش بیش از حد هورمون‌ های تیروئید که به عنوان پرکاری تیروئید شناخته می‌ شود و بدن را با مشکلات زیادی روبرو می‌ کند . پرکاری تیروئید دلایل مختلفی دارد که شایع ‌ترین آن بیماری گریوز است. در این متن با ما همراه باشید تا درباره این بیماری اطلاعات بیشتری کسب کنید ..

سلامت داخلی خود را درک کنید و از بیماری ‌های مزمن جلوتر بمانید ، شما میتوانید با نمونه گیری‌ در منزل و اقدامات بعدی قابل اجرا ، دوره سلامتی خود را افزایش دهید .

بیماری گریوز تیروئید چیست ؟

با اینکه این بیماری روی غده تیروئید تاثیر می ‌گذارد ، اما در دسته بیماری‌ های خودایمن قرار می ‌گیرد . گریوز زمانی ایجاد می‌ شود که بدن آنتی ‌بادی ‌هایی می‌ سازد که می ‌تواند اثر تخریبی روی بخشی از غده تیروئید داشته باشد و در همان حال این آنتی بادی ‌ها بر روی گیرنده‌ های فعال کننده غده تیروئید تاثیر می ‌گذارند ؛ به همین دلیل غده تیروئید ، به‌ صورت اشتباه ، توسط این آنتی بادی ‌ ها فعال می شوند .

برای بهبود این بیماری نیاز به ویزیت یک متخصص میباشد : ویزیت متخصص داخلی در منزل

این فعالیت زیاد غده تیروئید ، علائمی برای بدن به همراه دارد . بیماری گریوز تیروئید از آن جهت اهمیت دارد که غده تیروئید بر روی متابولیسم بدن تاثیر بسیاری می ‌گذارد ، به همین دلیل فعالیت نادرست آن روی تمام بدن همچون پوست ، چشم ، اشتها ، میزان فعالیت و… تاثیر دارد . به همین دلیل نمی ‌توان گفت بیماری گریوز یا تیروئیدیت هاشیموتو ، که نوعی کم‌ کاری تیروئیدی خودایمن است ، کدام خطرناک‌ تر هستند .

بیماری گریوز تیروئید چه علائم و نشانه هایی دارد ؟

علائم بیماری گریوز می تواند به سرعت یا به تدریج ایجاد شود , این علائم عبارتند از :

اضطراب و تحریک پذیری

ضربان قلب سریع و نامنظم

کاهش وزن با وجود افزایش اشتها

مشکلات خواب

ضعف عضلانی

تعریق زیاد

ریزش مو

خستگی

افزایش حساسیت به گرم

ضخیم شدن پوست

برآمدگی چشم ها (افتالموپاتی گریوز)

بیماری گریوز چه عوارضی میتواند به همراه داشته باشد ؟

در برخی موارد، بیماری گریوز می تواند منجر به عوارض جدی شود ، مانند :

اختلالات قلبی

ناتوانی در بارداری

شکستگی استخوان

اختلالات قاعدگی

بیماری گریوز چگونه تشخیص داده می شود ؟

بیماری گریوز در سه مرحله تشخیص داده میشود .این مراحل عبارتند از :

شرح حال بیمار : در شرح حال بیمار ، پزشک به دنبال علائم و نشانه های بیماری گریوز ، مانند اضطراب و تحریک پذیری ، کاهش وزن با وجود افزایش اشتها ، خستگی ، تعریق زیاد ، مشکلات خواب ، ضعف عضلانی ، ریزش مو و… خواهد بود .

 

معاینه فیزیکی : پزشک در معاینه فیزیکی به دنبال علائمی مانند ضربان قلب سریع ، صدای خس خس در ریه ها، و برآمدگی چشم ها ، خواهد بود

 

آزمایش خون : آزمایشات خون به پزشک کمک می کنند تا میزان هورمون های تیروئید در خون را اندازه گیری کند . در افراد مبتلا به بیماری گریوز ، میزان هورمون های تیروئید معمولاً بالا است .آزمایشات دیگر که ممکن است برای تشخیص بیماری گریوز انجام شوند عبارتند از :

آزمایش جذب ید رادیواکتیو

آزمایش آنتی بادی تحریک کننده تیروئید

بیماری

بیماری گریوز چگونه درمان می شود ؟

درمان بیماری گریوز معمولاً با دارو های ضد تیروئید انجام می شود . دارو های ضد تیروئید می توانند به کاهش تولید هورمون های تیروئید کمک کنند .

اگر سالمندی دارید و دچار زخم وحشتناک بستر شده است : درمان زخم بستر در منزل

در برخی موارد ممکن است نیاز به جراحی برای برداشتن غده تیروئید باشد . جراحی معمولاً در موارد زیر انجام می شود :

عدم پاسخ به درمان با دارو های ضد تیروئید

عوارض جانبی جدی ناشی از دارو های ضد تیروئید

وجود توده های سرطانی در غده تیروئید

درمان بیماری گریوز معمولاً موفقیت آمیز است . با درمان مناسب ، اکثر افراد مبتلا به بیماری گریوز می توانند زندگی سالم و فعالی داشته باشند و به زندگی عادی خود ادامه دهند .

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر