درد شکم چیست؟ علت، علائم + 7 راه حل درمانی


آخرین باری که برای امتحان شرکت کردید یا با یک لحظه تعیین کننده در زندگی خود مواجه شدید چه زمانی بود؟ چه احساسی داشتید علاوه بر تعدادی از علائم فیزیکی استرس، آیا تا به حال پروانه هایی را در شکم خود احساس کرده اید یا گره هایی را در روده خود احساس کرده اید؟ این یک بیماری بسیار شایع است و به آن درد نوروپاتیک معده می گویند. این مقاله را تا آخر بخوانید تا به شما بگویم درد شکم چیست؟

درد معده چگونه است؟

مغز و معده شما رابطه منحصر به فردی دارند. در نتیجه، چیزهایی که انتظار دارید فقط اثر روانی داشته باشند نیز می توانند علائمی را در بدن شما ایجاد کنند. در برخی موارد، حتی ممکن است آن را در شکم خود احساس کنید و باعث شود فکر کنید چیز دیگری دارید. ناراحتی معده می تواند برای برخی افراد شایع باشد. این در حالی است که به گفته پزشکان و علم پزشکی این یک بیماری رسمی و تشخیصی نیست.

درد عصبی در معده می تواند با سلامت عاطفی یا روانی، سلامت گوارش یا روده یا حتی ترکیبی از هر دو مرتبط باشد و به ندرت می تواند به معنای جدی تر باشد. این مشکل همچنین می تواند نحوه عملکرد طبیعی دستگاه گوارش شما در مواقع استرس باشد. علائم رایج سندرم روده تحریک پذیر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اضطراب
  • سفتی، گرفتگی، گرفتگی، احساس گره در معده
  • احساس عصبی یا اضطراب
  • لرزش، لرزش، انقباضات عضلانی
  • نفخ مکرر
  • ناراحتی معده، حالت تهوع یا بی حالی
  • سوء هاضمه یا سیری سریع هنگام غذا خوردن
  • احساس گرما، بال زدن یا تورم در قسمت پایین معده
  • افزایش دفع ادرار و اجابت مزاج

در موارد نادر، ناراحتی معده می تواند به طور جدی روده ها را تحت تاثیر قرار دهد. تکرر ادرار، ادرار کنترل نشده، حرکات روده و گاهی آروغ زدن یا استفراغ می تواند نتیجه ناراحتی معده باشد، اما نه همیشه. در ادامه این مقاله با نحوه ارتباط مغز و معده آشنا خواهید شد. مهمتر از آن، متوجه خواهید شد که آیا استرس دلیل اصلی درد معده شماست یا خیر.

علت درد معده چیست؟

اگر فقط عصبی شوید، به احتمال زیاد دچار معده درد عصبی خواهید شد و این ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. مغز و روده از طریق عصب واگ که یکی از بزرگترین اعصاب بدن است به هم متصل می شوند. این عصب سیگنال هایی را از مغز به روده و بالعکس می فرستد و در هنگام بروز استرس و اضطراب، تحریک پذیری و اختلالات گوارشی را افزایش می دهد.

اگر علائم معده به طور منظم دارید، و به خصوص اگر علائم شما به تدریج بدتر می شود، ممکن است لازم باشد به سطح استرس و سلامت گوارش خود توجه بیشتری داشته باشید. در موارد نادر، گرفتگی معده ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل سلامتی باشد. اگر ناراحتی معده یک تجربه رایج است، با پزشک خود مشورت کنید. پزشکان معمولاً موارد زیر را برای تشخیص علت درد معده بررسی می کنند:

  • سندرم روده تحریک‌پذیر
  • زخم معده
  • بیماری التهابی روده
  • بیماری سلیاک
  • اختلال مخرب
  • حتی به ندرت، ناراحتی معده می تواند با سنگ کیسه صفرا یا آسیب عصب واگ همراه باشد.

اگر بنا به تشخیص پزشک علت معده درد شما هیچ یک از موارد فوق نباشد، یک اتفاق کاملا طبیعی است که به راحتی قابل کنترل است.

درمان درد عصبی معده چیست؟

اساساً، معده درد نشانه چیزهای مختلف است و اغلب درمان‌های متفاوتی وجود دارد. با این حال، هنگامی که از درد معده نوروپاتیک رنج می برید، درمان تا حد زیادی حول از بین بردن یا مدیریت استرس و اضطراب برای کاهش تاثیر پاسخ استرس بر سیستم گوارشی است. بهترین راه برای انجام این کار، فعال کردن سیستم عصبی پاراسمپاتیک است که مسئول آرام کردن شماست. سریعترین راه برای فعال کردن این سیستم این است که یک نفس آهسته و عمیق از بینی بکشید و سپس به آرامی از طریق دهان بازدم کنید. ناراحتی معده را اغلب می‌توان با درمان‌های خانگی و طبیعی و همچنین تغییر سبک زندگی درمان کرد:

1- داروهای گیاهی را امتحان کنید

برخی گیاهان دارویی می توانند ناراحتی معده را در برخی افراد تسکین دهند. اگر حالت تهوع دارید، ریشه زنجبیل می تواند کمک کننده باشد. یک تکه از ریشه را بجوید، چای زنجبیل بنوشید یا آب نبات زنجبیل بخورید. گیاهان دیگری مانند نعناع، ​​نعناع، ​​اسطوخودوس یا بادرنجبویه نیز ضد اسپاسم شناخته شده اند. آنها می توانند اسپاسم و سفت شدن عضلات صاف را که باعث ایجاد پروانه در معده، نفخ، گرفتگی و ناراحتی می شود، متوقف کنند. یک یا دو برگ از گیاهان تازه را به صورت خام بخورید، نعناع را بپزید یا از دم کرده این گیاهان استفاده کنید.

می توانید از دمنوش هایی که در این مقاله معرفی کردیم استفاده کنید: چای ضد استرس

2- از کافئین بخصوص قهوه خودداری کنید

محتوای کافئین قهوه می تواند باعث ایجاد و تشدید عصبی شدن و اضطراب شود. علاوه بر این، قهوه همچنین روده ها را تحریک می کند و علائم روده را بدتر می کند. بهتر است نوشیدنی هایی با کافئین کمتر مانند چای سبز را امتحان کنید.

3- تنفس عمیق، تمرکز و مراقبه را تمرین کنید

تمرینات ذهن آگاهی به شما کمک می کند تا روی نفس خود تمرکز کنید و شما را به لحظه حال بازگرداند. این می تواند به مقابله با استرس و اضطرابی که باعث درد عصبی در معده می شود کمک کند. نفس های عمیق می تواند به ویژه مفید باشد. اگر مدیتیشن یا سایر ترفندهای ذهنی که شما را آرام می کند دوست دارید، آنها را امتحان کنید.

این مقاله را بخوانید: 11 برنامه مدیتیشن

4- از بخور آرامش بخش استفاده کنید

بخورهای گیاهی که به عنوان پخش کننده عطر استفاده می شوند، برای کمک به برخی از افراد مبتلا به اضطراب شناخته شده است. محصولاتی با گیاهان تسکین دهنده مانند بابونه، اسطوخودوس یا گل رز بخرید. دستورالعمل های محصول را دنبال کنید. هنگام مواجهه با معده درد عصبی، این محصولات را با زمان و فضای آرامش‌بخش برای خود همراه کنید.

5- مکانی برای استراحت پیدا کنید

در نهایت، زمان و مکانی برای خود پیدا کنید تا ذهن خود را از افکار غیر ضروری پاک کنید و اعصاب خود را کنترل کنید. اگر صحبت کردن با یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا یکی از عزیزان مفید است، در این مدت این کار را انجام دهید. صحبت کردن با فردی که به او اعتماد دارید می تواند به شما در غلبه بر اضطراب کمک کند.

6- خوب بخورید

خوردن غذا با استرس و اضطراب می تواند شما را مستعد درد عصبی معده کند. سعی کنید از یک رژیم غذایی غنی از فیبر استفاده کنید و مقدار زیادی آب بنوشید. همچنین سعی کنید وعده های غذایی خود را طوری برنامه ریزی کنید که از سیستم ایمنی بدن خود حمایت کند. از غذاهای فرآوری شده و مواد قندی بالا خودداری کنید. رژیمی را هدف قرار دهید که 80٪ غذاهای سالم و 20٪ در دسته “سایر” باشد.

7- ورزش کنید

اگر احساس افسردگی و استرس دارید، یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با آن این است که بدنتان را برای ترشح اندورفین تحریک کنید. اندورفین به عنوان یکی از “هورمون های احساس خوب” شناخته می شود که از طریق فعالیت بدنی شدید ترشح می شود و می تواند به طور قابل توجهی خلق و خو و وضعیت ذهنی شما را بهبود بخشد. مطالعات همچنین نشان می دهد که ورزش می تواند سطح استرس را تا 40 درصد کاهش دهد.

تمام تلاش خود را انجام دهید تا ورزش منظم را برنامه ریزی کنید و فعالیت هایی را انتخاب کنید که از استرس و اضطراب خود لذت می برید. همچنین می توانید از این مقاله کمک بگیرید: یوگا برای کاهش استرس

چگونه از معده درد جلوگیری کنیم؟

برخی از داروها راه حلی سریع برای ناراحتی معده هستند. با این حال، اگر این یک اتفاق رایج و دردسرساز است، در اینجا برخی از رویکردهای سبک زندگی جامع وجود دارد که ممکن است مفید باشد.

1- استرس زندگی خود را مدیریت کنید

درد عصبی در شکم ممکن است به این معنی باشد که شما به سادگی کنترل اعصاب خود را از دست می دهید. آیا اخیراً استرس زیادی دارید؟ آیا رویداد بزرگ، مصاحبه شغلی یا تجربه اعصاب خردکنی در راه است؟ خودتان متوجه باشید که با خوردن اعصابتان شرایط را تغییر نمی دهید و این اتفاق چه عصبی باشید و چه نباشید توسعه پیدا می کند و به پایان می رسد.

از سوی دیگر، اگر هر روز با تجربیات استرس‌زای مزمن و بسیاری از علائم گوارشی سر و کار دارید، یافتن زمان و راه‌هایی برای مقابله با استرس ضروری است. پیشنهاد می کنم از راه حل های این مقاله کمک بگیرید: راه حل های علمی برای کاهش استرس

2- کمک به بهبود سلامت روده

درد عصبی در معده ممکن است نشان دهنده اختلال گوارشی باشد. همچنین می تواند به این معنی باشد که هم سطح استرس و هم سلامت گوارشی شما نیاز به بهبود دارند. سوء هاضمه، نفخ و پری عصبی معده از نشانه های قوی این امر است.

تغییرات ساده ای را در رژیم غذایی خود امتحان کنید، مانند خوردن غذاهای غنی از فیبر و پروبیوتیک، یا مصرف فیبر یا مکمل های پروبیوتیک. مطالعات اولیه روی موش‌ها در سال 2011 نشان داد که پروبیوتیک‌ها ممکن است با اثر بر روی عصب واگ به کاهش اضطراب مرتبط با علائم روده کمک کنند. با این حال، قبل از ایجاد هرگونه تغییر عمده در رژیم غذایی یا مصرف مکمل ها (مخصوصاً اگر دارو مصرف می کنید) حتما با پزشک خود صحبت کنید. (منبع)

3- وعده های غذایی را تغییر دهید

سعی کنید به جای وعده های بزرگ، وعده های غذایی کوچکتر بخورید. هنگام مواجهه با پروانه ها در معده، خوردن وعده های غذایی کوچکتر و سبک تر از غذاهایی که هضم آسانی دارند، می تواند به هضم بهتر کمک کند. همچنین می توانید به جای سه وعده غذایی سنگین در روز، وعده های غذایی و میان وعده های مکرر در طول روز بخورید. استفاده از سبزی های برگ دار و تلخ مانند کلم پیچ، اسفناج و کاهو در سالادها توصیه می شود.

آخرین کلمه

در پایان مقاله درد عصبی در معده چیست؟ رسیدیم، امیدواریم نکاتی که در این مقاله به آن اشاره کردیم برای شما مفید بوده باشد. اگر سوال یا نظری دارید، می توانید با ما در میان بگذارید.

منابع:

healthmatch.io

Healthline.com