درمان خانگی سیاتیک: ورزش، رژیم غذایی و طب سنتی


سیاتیک باعث درد، سوزش و سنگینی در ساق پا می شود و بسیار آزاردهنده است. سیاتیک معمولاً بدون نیاز به درمان دارویی برطرف می شود. اما ممکن است بیش از یک ماه طول بکشد و در نتیجه زندگی روزمره شما را مختل کند.

برای کاهش درد سیاتیک در خانه می توانید داروهای ذکر شده در زیر را امتحان کنید. معمولاً این روش‌ها به تسکین موقت درد کمک می‌کنند، همچنین در این مقاله به برخی دیگر از علل اصلی سیاتیک، از بین بردن علائم و جلوگیری از عود آن‌ها می‌پردازیم.

عصب سیاتیک چیست؟

درد عصب سیاتیک گاهی می تواند آنقدر آزاردهنده و ناتوان کننده باشد که حتی نمی توانید از روی کاناپه بلند شوید. احتمالاً افرادی را دیده‌اید که از سیاتیک رنج می‌برند، زیرا این بیماری بسیار شایع است و 10 تا 40 درصد از افراد در طول زندگی‌شان به آن مبتلا هستند.

عصب سیاتیک از قسمت تحتانی کمر و ران ها شروع می شود، از پاها می گذرد و به زانو ختم می شود. درد سیاتیک زمانی رخ می دهد که هر بخشی از این مسیر مختل شود.

علل شایع سیاتیک عبارتند از:

همچنین، درد سیاتیک می تواند ناشی از وضعیتی به نام سندرم پیریفورمیس باشد. عضله پیریفورمیس از لبه ستون فقرات تا بالای ران شما امتداد دارد. گاهی اوقات این اسپاسم عضلانی می‌تواند عصب سیاتیک را که در نزدیکی آن قرار دارد فشار دهد، در نهایت این عامل باعث درد سیاتیک می‌شود.

به طور کلی، درد سیاتیک می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. شناسایی علت درد یکی از اولین قدم ها برای حل مشکل است. به طور کلی، علل اصلی این عارضه در پشت و باسن یافت می شود.

بیشتر بخوانید: سیاتیک چیست؟ 5 راه برای کاهش سریع درد سیاتیک در خانه

درمان های خانگی برای تسکین فوری سیاتیک

بهتر است به محض ظاهر شدن مجدد سیاتیک درمان را شروع کنید، اما برای تشخیص درد عصب سیاتیک قبل از شروع درمان حتما با پزشک مشورت کنید، زیرا در بسیاری از موارد ممکن است درد شما ناشی از دیسک کمر یا سایر مشکلات غیر مرتبط با سیاتیک باشد. رگ پس از مراجعه به پزشک و تشخیص درد عصب سیاتیک، نکات زیر را برای تسکین فوری درد امتحان کنید.

لگن خود را خنک کنید.

یخ درمانی می تواند به سرعت درد شدید و سوزش سیاتیک شما را تسکین دهد. هنگامی که یخ را روی لگن و ریشه عصب سیاتیک می گذارید، کاهش دما باعث انقباض رگ های خونی و کاهش جریان خون می شود و عصب را بی حس می کند و در نهایت باعث تسکین فوری درد می شود. یخ درمانی همچنین ماهیچه های شما را خنک می کند و در نتیجه اسپاسم عضلانی را کاهش می دهد.

انجام یخ درمانی در خانه آسان است. می توانید کیسه سبزیجات یخ زده خود را از فریزر بردارید یا چند تکه یخ را در یک حوله ضخیم بپیچید. یخ درمانی را به مدت 15 دقیقه متوالی انجام دهید و هر بار 2 ساعت استراحت کنید. برای جلوگیری از آسیب پوست، یک حوله یا مانع پارچه ای بین سطح پوست و کیسه یخ قرار دهید.

از مسکن های موضعی استفاده کنید.

پمادها، کرم ها یا ژل های حاوی متیل سالیسیلات، منتول، ترولامین سالیسیلات، کپسایسین، کافور یا کانابیدیول اثر موضعی دارند و می توانند به سرعت درد را تسکین دهند. این داروها باعث تغییر حجم جریان خون، ایجاد بیهوشی در ناحیه مورد نظر و در نهایت کاهش التهاب می شوند.

داروهای مصرف محلی را می توان در داروخانه بدون نسخه خریداری کرد. طبق دستورالعمل مقدار مشخص شده را روی لگن خود بمالید و سپس به آرامی ناحیه را ماساژ دهید. هنگام استفاده از داروهای موضعی، از یخ یا گرما درمانی به طور همزمان استفاده نکنید، زیرا این کار باعث کاهش اثربخشی درمان می شود.

با توپ تنیس ماساژ دهید.

اگر از یک جسم سخت و گرد مانند توپ تنیس استفاده کنید، درد سیاتیک کاهش می یابد. توپ تنیس مانند یک غلتک فوم عمل می کند و به شل شدن بافت نرم، کاهش تنش عضلانی، تسکین اعصاب تحت فشار و بهبود انعطاف پذیری در ناحیه کمر کمک می کند.

روی یک صندلی با تکیه گاه محکم بنشینید و توپ تنیس را بین پشتی صندلی و کمر خود قرار دهید. این روش به عنوان یک ماساژ فوری عمل می کند و درد سیاتیک را تسکین می دهد. در حالت نشسته، توپ را فشار دهید و روی نقاط حساس تمرکز کنید، سپس به آرامی از یک سمت پشت خود به سمت دیگر حرکت کنید. در نهایت، این روش باعث کاهش تنش در عضلات سفت کمر شما و کاهش درد سیاتیک می شود. اگر به فشار بیشتری نیاز دارید، می توانید از توپ لاکراس به همان روش جایگزین استفاده کنید.

برای درمان سیاتیک ورزش کنید

ممکن است فکر کنید برای جلوگیری از عود سیاتیک باید به بدن خود استراحت دهید، اما استراحت به طور موقت درد را تسکین می دهد، اما عدم تحرک طولانی مدت می تواند سیاتیک را بدتر کند. با پزشک خود در مورد یک برنامه ورزشی صحبت کنید تا به شما کمک کند هنگام درمان سیاتیک فعال بمانید. به خاطر داشته باشید که برنامه تمرینی باید طبق دستور انجام شود زیرا ورزش های نامناسب می توانند درد سیاتیک را بدتر کرده و روند بهبودی شما را طولانی تر کنند.

به طور کلی، ورزش هایی که عضلات بدن شما را درگیر می کنند، از بهترین ورزش ها برای کاهش درد سیاتیک و تقویت عضلات و در عین حال حمایت از ستون فقرات هستند. در مقاله زیر چند تمرین مختلف مناسب برای افرادی که با سیاتیک دست و پنجه نرم می کنند یا مستعد کمردرد مزمن هستند، ذکر شده است.

  • پیاده روی: بهترین ورزش برای کمر شما 30 دقیقه پیاده روی در روز است. پیاده روی در واقع به بدن شما یک تمرین هوازی می دهد.
  • شنا: شنا ضربان قلب شما را افزایش می دهد و کالری می سوزاند. علاوه بر این، این تمرین ستون فقرات شما را نرم می کند. می توانید بین ایروبیک در آب، پیاده روی در آب یا شنا در استخر یکی را انتخاب کنید.
  • پیلاتس: با بهبود قدرت ذهنی و قدرت مرکزی، پیلاتس به شما کمک می کند تا ستون فقرات خود را در یک راستا قرار دهید. این تمرین بدن شما را درگیر حرکات عمدی و کنترل شده می کند و به شکل گیری بدن شما کمک می کند.
  • یوگا: حرکات ملایم یوگا، مانند توالی گربه-گاو، ژست کودک یا سگ رو به بالا، برای کمر عالی هستند. بسیاری از ژست‌های اصلی این تمرین باعث تسکین سریع درد می‌شوند و به رفع گرفتگی در ناحیه کمر کمک می‌کنند. همچنین عضلاتی که ممکن است در اثر نشستن سفت شوند با این تمرین شل می شوند.
  • حرکات کششی: تمرینات کششی روزانه، اگر قبل از بلند شدن از رختخواب انجام شود، به گرم شدن عضلات کمک می کند و برای تسکین درد سیاتیک بسیار مفید است. کشش باید آسان و ملایم باشد.

تغذیه برای سیاتیک

برای افراد مبتلا به سیاتیک استفاده از غذاهای غنی از منیزیم توصیه می شود. این ماده مغذی به بدن شما کمک می کند تا انقباضات عضلانی خود را راحت تر آزاد کند. غذاهای غنی از منیزیم عبارتند از: اسفناج، شاتوت سوئیسی، شکلات تلخ، دانه کدو تنبل خشک، لوبیا سیاه، آووکادو، انجیر خشک، ماست، موز، محصولات لبنی، زردآلو، ماهی و برنج قهوه ای. خوردن بیشتر این غذاها می تواند به شما در مدیریت و تسکین درد سیاتیک کمک کند.

وضعیت خود را اصلاح کنید.

چه پشت میز خود بنشینید و چه در خانه استراحت کنید، نگه داشتن بدن در یک وضعیت برای مدت طولانی می تواند درد سیاتیک شما را بدتر کند. به همین دلیل لازم است هر 20 دقیقه وضعیت بدن را تغییر دهید. حفظ وضعیت بدنی مناسب می تواند فشار روی ستون فقرات و علائم سیاتیک را کاهش دهد.

طب سوزنی

طب سوزنی یک روش سنتی است که منشا آن چین است. این روش با شل کردن عضلات سفت، بهبود گردش خون، تنظیم سیستم عصبی و آزادسازی انتقال دهنده های عصبی، درد را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که طب سوزنی یک درمان موثر برای سیاتیک است و عوارض جانبی مسکن ها و شل کننده های عضلانی را ندارد. به طور کلی، طب سوزنی به عنوان یک روش درمانی ایمن شناخته می شود که می تواند به طور موثر درد سیاتیک را بدون جراحی کاهش دهد.

منبع:

سلب مسئولیت: ایده آل مگ فقط این متن تبلیغاتی را نمایش می دهد و ویرایشگر مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد.

امتیاز شما برای این پست