در اینجا بهترین گیاهان برای گرمازدگی آورده شده است


تابستان در راه است و گرمای شدید می تواند هر کسی را دچار گرمازدگی کند. آشناترین علائم این بیماری تعریق زیاد و احساس ضعف و سردرد است. اما باید بدانید که گرمازدگی شدید می تواند تهدید کننده زندگی باشد. خوشبختانه در این مورد درمان های سنتی و خانگی موثری وجود دارد که یکی از آنها استفاده از گیاهان دارویی برای گرمازدگی است.

چقدر با این گیاهان خنک کننده مفید و طبیعی آشنا هستید؟ آیا می دانید چگونه از آنها استفاده کنید و عوارض جانبی احتمالی آنها چیست؟ با این مقاله از مجله مگ عالیه روی خط بمانید میتوانی در برخورد با افرادی که از گرمازدگی رنج می برند موثرتر باشید.

درمان گیاهی گرمازدگی با چای بادرنجبویه

علف لیمو با نام علمی «Cymbopogon» گیاهی معطر از خانواده گندم است که به آن آچار، نی نرم، پوتار، گربه دشتی و علف معطر نیز می گویند. این گیاه که بومی سریلانکا و جنوب هند است به عنوان یک ماده طعم دهنده در غذاهای آسیایی استفاده می شود. بادرنجبویه همچنین دارای خواص درمانی قابل توجهی است و سرشار از آنتی اکسیدان های قدرتمند مختلف است که از عملکرد مخرب رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری می کند.

گیاه چمن لیمو

علف لیمو ضد میکروبی و ضد التهابی است. کلیه ها و کبد را سم زدایی می کند و فواید زیادی برای دستگاه گوارش دارد. همچنین مصرف آن در تابستان از گرمازدگی جلوگیری می کند و بدن شما را خنک نگه می دارد.

طرز تهیه چای بادرنجبویه

برای تهیه این چای می توانید از برگ های تازه یا خشک شده بادرنجبویه استفاده کنید.

  • در صورت استفاده از برگ های تازه، یک چهارم فنجان علف لیمو را با دو فنجان آب بجوشانید و سه دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.
  • اگر از گیاه خشک استفاده می کنید، دو قاشق غذاخوری علف لیمو را در یک فنجان آب جوش بریزید و 10 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.

عوارض جانبی احتمالی علف لیمو

توجه داشته باشید که مصرف زیاد بادرنجبویه باعث خستگی، سرگیجه، تکرر ادرار، گرسنگی و خشکی دهان می شود. همچنین، این گیاه ممکن است با داروهای ادرارآور و داروهای فشار خون تداخل داشته باشد.

مصرف علف لیمو برای زنان باردار و شیرده ممنوع است. زیرا می تواند باعث سقط جنین و آسیب به جنین شود.

اگر محدودیت های ذکر شده در بالا را ندارید، مصرف یک یا دو فنجان چای بادرنجبویه در روز اشکالی ندارد.

گل داودی یکی از بهترین گیاهان برای درمان گرمازدگی است

یکی دیگر از گیاهان شفابخش گرمازدگی گل داوودی است. این گیاه که از خانواده کاسیانو است ظاهر بسیار زیبایی دارد و در کنار طبیعت سرد و طعم خاص خود به عنوان یک خنک کننده طبیعی دمای بدن را متعادل نگه می دارد.

چای گل داودی

این گیاه در طب سنتی چینی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و برای درمان بیماری های قلبی عروقی، تنفسی، گوارشی و غیره استفاده می شود. بیماری ها علاوه بر گرمازدگی گل داودی سرشار از ویتامین های C و B است و نقش موثری در سم زدایی خون دارد.

طرز تهیه چای گل داوودی

برای تهیه این چای مفید، پنج لیتر آب را در قابلمه ای بجوشانید و 50 گرم گل داوودی خشک را به آن اضافه کنید. مخلوط به دست آمده را به مدت دو دقیقه روی حرارت هم بزنید سپس 50 گرم شکر را در آن حل کنید و در نهایت پس از صاف کردن چای، آن را بنوشید.

عوارض احتمالی مصرف گل داوودی

گل داودی ممکن است با داروهای سرطان یا ایدز تداخل داشته باشد. همچنین مواردی از مسمومیت، حساسیت و درماتیت پوستی نیز برای این گیاه گزارش شده است. توصیه می شود زنان باردار یا شیرده از مصرف آن خودداری کنند.

درمان خانگی گرمازدگی با علف لیمو

بادرنجبویه گیاهی است بلند ساقه با گل های کوچک که رایحه ای تند و شبیه لیمو دارد. این گیاه از خانواده نعناع است و با نام علمی «Melissa officinalis» شناخته می شود. نام ملیسا ریشه یونانی به معنای زنبور دارد و علت نامگذاری آن این است که زنبورها به گلهای معطر و کوچک این گیاه بسیار علاقه دارند.

چای گیاهی بادرنجبویه

بادرنجبویه یک گیاه ضد التهاب و ضد میکروبی است و در تنظیم کلسترول و کاهش فشار خون عالی عمل می کند.

نوشیدن یک فنجان از این چای سالم می تواند سردرد ناشی از گرمای هوا را از بین ببرد و شما را در روزهای گرم تابستان با نشاط و شاداب نگه دارد.

طرز تهیه آبلیمو

برای تهیه دمنوش یا دم کرده بادرنجبویه یک تا سه قاشق چایخوری از این گیاه (می تواند تازه یا خشک باشد) را در یک فنجان آب جوش بریزید و حداقل پنج دقیقه صبر کنید. سپس چای را صاف کرده و بنوشید.

عوارض جانبی احتمالی استفاده از لیموترش

استفاده بیش از حد از بادرنجبویه می تواند عوارضی مانند سرگیجه، خواب آلودگی شدید، خشکی دهان، خستگی، گرسنگی و افزایش ادرار ایجاد کند. علاوه بر این در صورت داشتن اختلالات تیروئید، فشار خون پایین و نبض ضعیف مصرف این گیاه توصیه نمی شود. زنان باردار و کسانی که داروهای ادرار آور مصرف می کنند باید از بادرنجبویه پرهیز کنند.

درمان گرمازدگی گیاهی با اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی چند ساله از خانواده نعناع است که دارای گل آذین های کوچک به رنگ های آبی، قرمز سیر یا بنفش است. استفاده از این گیاه فواید زیادی دارد و می تواند به تسکین سردرد، پاکسازی کبد، درمان بی خوابی و کاهش استرس کمک کند. اسطوخودوس با جلوگیری از بولیمیا وزن شما را متعادل می کند. همچنین در کاهش قند خون و سلامت قلب و عروق موثر است.

چای اسطوخودوس

اسطوخودوس یکی از گیاهان دارویی برای درمان گرمازدگی است که باعث کاهش دمای بدن و خنک شدن بافت های بدن می شود.

طرز تهیه چای اسطوخودوس

سه قاشق گیاه اسطوخودوس خشک یا تازه را به همراه یک برگ لیمو در یک قوری چینی بریزید و مقداری آب جوش اضافه کنید. قوری را روی حرارت غیرمستقیم مانند چای قرار دهید تا 20 دقیقه دم بکشد. سپس نوشیدنی را از صافی صاف کرده و با کمی عسل شیرین کنید.

برخلاف چای و قهوه، این چای کافئین ندارد و بهتر است قبل از خواب آن را بنوشید تا خوابی آرام داشته باشید.

البته در صورت گرمازدگی می توانید از روغن موضعی اسطوخودوس نیز استفاده کنید. برای این منظور روغن نعناع و روغن اسطوخودوس را با روغن بادام یا زیتون (به نسبت مساوی) ترکیب کنید و کمی از این عصاره را به پشت گردن، داخل مچ دست و کف دست بمالید تا دمای بدن کاهش یابد. استفاده از اسطوخودوس برای تسکین اعصاب و پوست آفتاب سوخته بسیار موثر است.

عوارض جانبی احتمالی اسطوخودوس

اسطوخودوس بسیار خواب آور است. بنابراین قبل از رانندگی آن را مصرف نکنید. همچنین باید از مصرف این گیاه با داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین خودداری کنید. زنان باردار و شیرده نمی توانند چای یا چای این گیاه را مصرف کنند. علاوه بر این، استفاده از روغن این گیاه می تواند در برخی افراد واکنش های پوستی آلرژیک ایجاد کند.

نعناع یکی از بهترین گیاهان برای درمان گرمازدگی است

نعنا به عنوان گیاهی چند ساله مانند بوته و ماشین رشد می کند و عطر بسیار قوی و عالی دارد. این گیاه در صنایع آشپزی، پزشکی و آرایشی کاربرد فراوانی دارد. استفاده از این گیاه به صورت تازه، خشک، آب پز، پودر، اسانس و چای مرسوم است و دارای خواص بهداشتی فراوانی است.

چای نعنا

نعناع فلفلی ضد میکروب و ضد التهاب است و مصرف آن باعث آرامش اعصاب می شود. همچنین چای نعناع یکی از بهترین نوشیدنی ها برای رفع تشنگی و درمان گرمازدگی در تابستان است و بدن را از درون خنک می کند.

طرز تهیه چای نعنا

ابتدا آب را بجوشانید و صبر کنید تا دمای آن به حدود 80 درجه سانتیگراد برسد. سپس دو قاشق غذاخوری برگ نعناع تازه یا خشک را در قوری بریزید و یک فنجان آب داغ به آن اضافه کنید. 15 دقیقه طول می کشد تا چای به طور کامل دم بکشد. سپس می توانید نوشیدنی خود را با مقداری عسل یا آب نبات شیرین کرده و بنوشید.

عوارض جانبی احتمالی نعناع فلفلی

مصرف زیاد نعناع می تواند سیستم گوارشی را تحریک کند. این چای قوانین را تعیین می کند. بنابراین مصرف آن برای کسانی که سابقه سقط جنین داشته اند مناسب نیست. زنان باردار و شیرده نیز باید قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند.

چای نعناع می تواند با داروهای مربوط به فشار خون، سوء هاضمه، دیابت و سوزش سر دل تداخل داشته باشد و عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کند.

درمان خانگی گرمازدگی با بابونه

گل بابونه یکی از قدیمی ترین گیاهان دارویی و از خانواده کاسنی است. این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی مفیدی مانند کلسیم و فلوراید است. از طرفی به بهبود کیفیت خواب، بهبود سلامت پوست و مو، کاهش استرس و تنظیم قند خون کمک می کند.

چای بابونه

این چای فوق العاده مقوی اعصاب است و دمای بدن را در صورت گرمازدگی متعادل می کند.

طرز تهیه چای بابونه

برای تهیه این دمنوش تسکین دهنده، یک و نیم فنجان آب در قوری ریخته و روی اجاق قرار دهید تا بجوشد. سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و دو قاشق غذاخوری بابونه خشک را به آن اضافه کنید. درب کتری را بگذارید و اجازه دهید محتویات آن به مدت 10 دقیقه دم بکشد. حالا نوشیدنی را از صافی صاف کرده و بعد از اینکه کمی خنک شد با کمی عسل میل کنید.

عوارض جانبی احتمالی استفاده از بابونه

مراقب تداخلات دارویی بابونه با خواب آورها، مسکن ها، رقیق کننده های خون و ضد میکروب ها باشید. همچنین توجه داشته باشید که مصرف زیاد این چای می تواند خطر سقط جنین، زایمان زودرس و افزایش حالت تهوع را در پی داشته باشد. در برخی موارد مصرف این گیاه منجر به واکنش های آلرژیک مانند گرفتگی یا آبریزش بینی، خارش و قرمزی چشم می شود.

آخرین کلمه

همانطور که در این مقاله ذکر شد، بسیاری از گیاهان در درمان گرمازدگی موثر هستند. البته استفاده از هر یک از این داروهای گیاهی می تواند عوارضی نیز داشته باشد. بنابراین، با در نظر گرفتن محدودیت‌های فردی که از گرمازدگی رنج می‌برد، مانند فشار خون بالا یا سابقه بیماری‌های خاص، آن را در نظر بگیرید. در نهایت از شما دعوت می کنیم تجربیات خود را در مورد درمان های خانگی گرمازدگی با سایر خوانندگان ایده آل مگ به اشتراک بگذارید. شاد و سلامت باشید.

سوالات متداول

چه گیاهانی برای درمان گرمازدگی موثر هستند؟

گیاهانی مانند بابونه، اسطوخودوس، نعناع، ​​بادرنجبویه، گل داوودی و بادرنجبویه در درمان گرمازدگی موثر هستند.

آیا مصرف زیاد نعناع مضر است؟?

نعنا یک نصب خنک کننده است. اما مصرف زیاد آن می تواند باعث اختلالات گوارشی و خطراتی مانند سقط جنین شود.

راه های درمان گرمازدگی با اسطوخودوس چیست؟

می توانید مقداری از چای طبیعی این گیاه را بنوشید یا مقداری از ترکیب روغن این گیاه را به همراه روغن نعناع و روغن زیتون در پشت گردن، کف دست و داخل مچ بمالید.