دلیل واریز نشدن یارانه مرداد ۱۴۰۲ • مجله تصویر زندگی


کسر اقساط تسهیلات اربعین و وام کرونایی

در صورتیکه سرپرستان خانوار پیش از این نسبت به دریافت تسهیلات قرض الحسنه ۱۰ میلیون ریالی دوم کرونا اقدام نموده‌اند، باقی مانده اقساط وام کرونا این تسهیلات از مبلغ واریزی به حساب آنان کسر خواهد شد.

همچنین سرپرستان خانواری که تسهیلات اعزام به عتبات عالیات (اربعین) را دریافت نموده اند اقساط وام اربعین به نسبت بعد خانوار از حساب ایشان کسر خواهد شد.


ویدیو : چرا یارانه من قطع شده است و چه کار باید بکنم؟

اگر شما احساس می کنید که دهک بندی خانوار شما نیاز به بازبینی دارد این ویدیو را تماشا کنید تا ببینید چه چیزهایی ممکن است موجب تغییر دهک بندی شما گردد. دهک بندی خانوار با یک سری از شاخص ها از جمله چهار شاخص زیر تعیین می شود:

  1. بُعد خانوار (تعداد اعضای خانواده)
  2. تراکنش های بانکی
  3. اطلاعات خودرو
  4. حقوق و درآمد افراد

ممکن است دهک بندی شما به خاطر یکی از موارد زیر تغییر یافته باشد:

گروه اول: اگر در یک خانواده فرزندان ازدواج کردند و یا زندگی مستقل تشکیل دادند اما هنوز خانوار خودشان را از والدین جدا نکرده اند چون مجموع درآمدشان باهم حساب می شود ممکن است موجب شود خانوار ایشان در دهک ده قرار بگیرد. این افراد می توانند بعد از ثبت درخواست بررسی در سامانه حمایت و رجوع به سازوکاری که سازمان هدفمندی یارانه ها اعلام می کند با مراجعه به سایت این سازمان یا پلیس +۱۰ نسبت به تفکیک خانوار خودشان اقدام کنند.

گروه دوم: بعضی از افراد مثل کارپردازها و یا مدیران خرید هستند حساب شخصی و تجاری خودشان را جدا نکرده اند و یا وقتی افراد کارت بانکی خودشان را در اختیار دیگران گذاشته اند تا با آن کار کنند. اگر تراکنش بانکی این افراد به این دلایل بالا رفته باشد ممکن است باعث شود دهک دهمی شناسایی شوند. در مورد اول برای رفع این مشکل باید حساب شخصی و تجاری را جدا کنند و در مورد دوم باید بدانند این کار می تواند تبعات حقوقی برای این افراد داشته باشد و نباید کارت خود را در اختیار دیگران قرار دهند. وزارت رفاه بعد از ۳ ماه این افراد را وسع سنجی می کند، در صورتی که تا ان موقع حسابشان تفکیک شده باشد مشمول یارانه خواهند شد.

گروه سوم: افرادی هم هستند که خودرو خود را به صورت قولنامه ای فروخته اند، چون خودرو این افراد هنوز فک پلاک نشده است جزو اموالشان به حساب می آید و ممکن است باعث شود جزو دهک ده قرار گیرند. این افراد برای حل این مشکل باید به مراکز فک پلاک مراجعه کنند تا خودرویی که فروخته اند از لیست دارایشان حذف شود.

گروه چهارم: البته گروه دیگری هم هستند که واقعا درآمد بالایی دارند اما به دلیل داشتن بیماری خاص و پرهزینه یکی از اعضای خانواده نیاز به حمایت دارند. این عزیزان مشمول شرایط خاص می شوند و می توانند با مراجعه به سایت اعتراض به دهک بندی و اعلام شرایط خود تخت بررسی مجدد قرار بگیرند. در این زمینه وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی هم نظارت دارند.

حذف یارانه با خرید ارز سهمیه ای : دولت امسال برنامه دارد یارانه خریداران ارز سهمیه ای را با توجه به ضرورت افتتاح حساب ارزی و امکان احصای دقیق اطلاعات، قطع کند.

شنیده ها حاکی از آن است با توجه به آن که خرید ارز سهمیه ای نیازمند افتتاح حساب ارزی است و واریز ارز اسکناس به حساب ارزی پس از ۷۲ ساعت انجام می شود این امر موجب رصد دقیق خریداران ارز سهمیه ای و حذف یارانه آنها با توجه به تمکن مالی و گردش حساب بالای آنها خواهد بود.

  افراد می توانند بعد از اصلاح موارد گفته شده با مراجعه به سامانه حمایت نسبت به ثبت بررسی مجدد وضعیت خود اقدام کنند تا مجدد تحت آزمون وسع قرار بگیرند و در صورت مشمول شدن یارانه خود را دریافت کنند.

آیا یارانه خریداران دلار سهمیه‌ای حذف شده است؟

برخی از مردم این ماه هنوز یارانه نگرفته‌اند و برخی دیگر مبلغ کمتری برای آنها واریز شده است. چرا یارانه نقدی عده ای واریز نشده است؟
۲۰ بهمن ماه  طبق روال ماه های گذشته واریز یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی انجام شد. اما برخی از مردم می‌گویند که یارانه آنها واریز نشده و برخی که یارانه ۴۰۰ هزار تومانی می‌گرفته‌اند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان دریافت کرده‌اند.
هنوز هیچ کدام از مقامات سازمان هدفمندی یارانه‌ها درباره واریز نشدن یارانه برخی از افراد در بهمن ماه توضیحی نداده است. اما پیش از این اعلام کرده بودند که دهک‌بندی خانوارها شناور است و ممکن است دهک درآمدی خانوارها تغییر کند و افراد از یک دهک به دهک دیگری وارد شوند.

دو ماه قبل و همزمان با اوج گرفتن قیمت دلار و خرید دلار سهمیه‌ای هم اعلام شد که احتمال دارد افرادی که دلار سهمیه‌ای می‌خرند از لیست یارانه حذف شوند.

دلیل واریز نشدن یارانه به حساب رفاه و قرض الحسنه مهر ایران

با پیگیری‌هایی که تجارت‌نیوز انجام داد، مشخص شد اشکال کار کجاست؛ اختلال سامانه در دو بانک. افرادی که یارانه خود را از دو بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و بانک رفاه دریافت می‌کنند، هنوز مبلغ یارانه به دستشان نرسیده است. اختلال سامانه -اشکالی که برای ایرانی‌ها چندان هم تازه نیست- علت این امر عنوان شده اما به نگرانی خانوار از این بابت که مبادا از گروه یارانه‌بگیران حذف شده باشند، دامن زده است. این در حالیست که پیشتر، داریوش ابوحمزه، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خبر داده بود که فعلا دولت برنامه و سیاستی برای حذف یارانه‌بگیران تا پایان سال ندارد.

اما گروه بعدی یارانه‌بگیران به مبلغ یارانه اعتراض دارند؛ ظاهرا برخلاف ماه‌های قبل به‌جای ۴۰۰ هزار تومان، ۱۰۰ هزار تومان کمتر به حسابشان واریز شده است. در این باره هم پیشتر وزیر اقتصاد توضیح داده بود که قرار نیست در رقم یارانه نقدی تغییری ایجاد شود که حالا از الان شاهد این تغییر باشیم. لایحه بودجه هم در حالی تقدیم مجلس شد که رقم یارانه نقدی ثابت مانده بود. در این باره هیچ مسئولی اظهار نظری نداشته است، فقط امروز طیبه حسینی، سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده که پرداخت یارانه نقدی تا پایان سال تغییری ندارد، اما در بودجه سال آینده هر رقمی که برای یارانه ابلاغ شود، همان مبلغ پرداخت خواهد شد. با اینحال، سرپرستان خانوار از کجا می‌توانند پیگیر اعتراضات خود باشند؟

چند روش برای پیگیری پرداخت یارانه نقدی

مسئولان مربوطه می‌گویند مردم از چند روش می‌توانند به دهک‌بندی یا دیگر مشکلات خود درباره یارانه نقدی اعتراض کنند. دو سامانه‌ای که معرفی شده؛ یکی سامانه ثبت اعتراض و درخواست بازبینی و دیگری سامانه ثبت‌نام از جاماندگان یارانه است. وزارت رفاه هم اعلام کرده که سرپرستان خانوار می‌توانند جهت ثبت یا پیگیری درخواست خود به آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

همچنین، یکی دیگر از راه‌ها پیگیری با کمک کد ملی است. افراد می‌توانند با شماره تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرند. در مرحله بعد باید کد ملی سرپرست خانوار را وارد کنند. با وارد کردن کد ملی و شماره تماس سرپرست خانوار، مشخص می‌شود که آیا یارانه به خانوار تعلق می‌گیرد یا نه.

آنچه در ادامه می‌آید پیام برخی از مردم درباره:

علت واریز نشدن یارانه بهمن ۱۴۰۱

«باسلام من جز دهک اول هستم فعلا تا این ساعت یارانه من واریز نشده قبلا بیستم بعد از ظهر واریز می‌شد لطفا راهنمایی بفرماید چه کنم؟»

«برای ماهم نریختن. بانک قرض الحسنه مهرایران هستیم.»

« من بانک رفاه هستم اما برای من هم واریز نشده است.»

« ما هم بانک رفاه هستیم برای ما هم واریز نشده هنوز. بعضیا گفتن نشسته تو حساب ولی اس ام‌اس نیومده ولی موجودی بگیری هست، ما که موجودی هم گرفتیم خبری نبود!»

بخوانید: آخرین اخبار یارانه نقدی در ۲۴ ساعت گذشته

چرا یارانه بهمن ماه کم واریز شد؟
دسته دوم پیام‌ها مربوط به افرادی است که یارانه آنها واریز شده اما مبلغ آن به اندازه ماه‌های قبل نیست.

«چرا یارانه بهمن ماه را کم ریختن؟»

«ما دو نفرهستیم برای یک نفر واریز شده است.»

«با سلام قبلا یارانه سه نفری ما یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود و جزو دهک اول تا سوم بودیم. بعد یارانه ما ۹۰۰ هزار تومان شد و این ماه هم شده ۵۵۰ هزار تومان! علت کم واریز شدن یارانه چیست؟»

«چرا برای بنده یارانه بهمن ماه رو کم ریختن برای بنده که خانواده ۳ نفری هستم جزو کم درآمدی قشر جامعه هستم ۴۲۰ هزارتومان ریختن!»

«اقساط وام کرونا تموم شد این ماه دلیل کم کردن یارانه چه بود؟ مالیات یا چیز دیگه؟ برای خانواده سه نفره حدود ۲۲هزار تومن کم شد درحالی که وام مرحله دوم رو هم نگرفتیم!»

«برای من که دو ماهه واریز نشده. مراجعه هم کردم پاسخگو نیستن. اصلا علم ندارن که چرا پرداخت نشده.»

«سوال بنده اینه قبلأ یارانه ۴۰۰تومانی دریافت میکردم حالا یکدفعه کم شده ۳۰۰تومان شده تحت پوشش کمیته امداد هستیم خانواده ۳نفره هستیم.»

«میگن اگر دلار سهمیه‌ای گرفته باشیم احتمال حذف یارانه هست. من دلار گرفتم اما یارانه ام کم نشده و مثل ماه‌های قبل واریز شده.»