دیجیتال مارکتینگ دقیقا چیست و چگونه اجرا می‌شود؟

امروزه به لطف پیشرفت روزافزون فناوری، امکان استفاده از اینترنت برای همه افراد به راحتی قابل دسترسی است و هر روز بر تعداد کاربران این دنیای نسبتا مجازی افزوده می شود.

در واقع، این افزایش همراه با تغییرات گسترده ای ایجاد شد که بر زندگی روزمره ما سایه افکند و به نوبه خود بر سبک و سبک خرید مردم تأثیر گذاشت. تا جایی که بازاریابی سنتی، یعنی بازاریابی بدون استفاده از ابزارها و کانال های دیجیتال، دیگر مانند گذشته کارآمد نیست.

چیزی که همیشه در بازاریابی حائز اهمیت بوده است، ارتباط با مخاطب یا به اصطلاح عامیانه چسباندن نان در فر داغ در زمان مناسب و در مکان مناسب است.

اگر بخواهیم همین سیاست را در دنیای مدرن اعمال کنیم، باید با مشتری در مکانی که زمان زیادی را صرف آن می کند ارتباط برقرار کنیم: اینترنت.

داشتن ایده مناسب هنگام راه اندازی کسب و کار آنلاین بسیار مهم است. مردم محصولی را به این دلیل نمی خرند که آن را دوست دارند، بلکه برای حل یک مشکل. ایده شما باید مشکلات جهان را نیز حل کند و هر چه مشکلی مهمتر را حل کنید، موفقیت مالی بیشتری کسب خواهید کرد و هرچه افراد بیشتری را فعال کنید، موفقیت مالی بیشتری خواهید داشت.

مثلا سایت هایی مثل Digikala, Divar, Sheypoor, Janbalaghi و… هرکدام به نوعی مسئله‌ای را حل کرده‌اند. دیجیکالا خرید انواع لوازم خانه، محصولات سوپرمارکتی و… را آسان کرده یا محمد جانبلاغی مسئله طراحی سایت و سئو را حل کرده که باعث شده کسب و کارهای مردم راحت تر گسترش پیدا کنند و راحت تر مشتری جذب کنند و… .

در وب سایت ما محمد جانبلاغی موضوعاتی مانند بازاریابی آنلاین و استراتژی های آن، راه های کسب درآمد از اینترنت، انواع دیجیتال مارکتینگ مانند ایمیل مارکتینگ یا ایمیل مارکتینگ و بازاریابی محتوا و همچنین موضوعات کلیدی و مهم در این زمینه مانند به عنوان SEO. ) بارها نوشته ایم.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با مفهوم دیجیتال مارکتینگ یا “دیجیتال مارکتینگ”، انواع مختلف آن، وظایف یک بازاریاب دیجیتال، تفاوت بازاریابی دیجیتال با بازاریابی درونگرا و مزایای این نوع بازاریابی به طور دقیق و کامل آشنا کنیم.

بازار یابی. در نهایت به سوالات متداول شما در این زمینه پاسخ خواهیم داد. اما قبل از هر چیز باید به این سوال پاسخ دهیم که بازاریابی دیجیتال به چه معناست.

بیشتر بدانید: 10 استراتژی بازاریابی آنلاین که کسب و کار شما را تقویت می کند

تعریف دیجیتال مارکتینگ

اولین و مهمترین سوال: دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دیجیتال مارکتینگ یک اصطلاح کلی است که تمام کانال ها و روش هایی را در بر می گیرد که از طریق آنها می توانید محصولات و خدمات خود را از طریق دستگاه های الکترونیکی یا اینترنت تبلیغ و تبلیغ کنید.

بازاریابی دیجیتال

تفاوت بین بازاریابی دیجیتال و سنتی

اما تفاوت بازاریابی دیجیتال با روش های قدیمی یا سنتی بازاریابی چیست؟ تفاوت اصلی این دو نوع بازاریابی در این است که کمپین های دیجیتال مارکتینگ منحصراً از طریق کانال های دیجیتال اجرا می شوند و این ویژگی باعث می شود کنترل، ابزار و اطلاعات بهتر و بیشتری برای تحلیل اثربخشی کمپین بازاریابی در اختیار بازاریاب قرار گیرد.

در واقع، بازاریابی دیجیتال با استفاده از کانال های مختلفی که مشتریان امروزی بیشتر وقت خود را در آن می گذرانند، معنا پیدا می کند و شکل می گیرد.

از خود وب سایت گرفته تا تبلیغات دیجیتال، بازاریابی ایمیلی، بروشورهای آنلاین و مواردی از این دست، طیف گسترده ای از تاکتیک ها و روش ها را می توان زیر چتر بازاریابی دیجیتال قرار داد.

تاکتیک ها و نمونه های بازاریابی دیجیتال

یک بازاریاب دیجیتال خوب یا فردی که به نوعی در این زمینه فعالیت می کند باید درک روشن و مناسبی از تأثیر انواع مختلف بازاریابی دیجیتال بر تحقق اهداف اصلی خود داشته باشد.

به عبارت دیگر، برای استفاده حداکثری از روش ها و کانال های دیجیتال رایگان و پولی موجود و اجرای کمپین ها و سیاست های موثرتر، باید بدانید به دنبال چه هستید و برنامه داشته باشید.

برای مثال، یک بازاریاب محتوا ممکن است مجموعه‌ای از پست‌های وبلاگ را از یک کتاب الکترونیکی که اخیراً منتشر شده است تهیه و منتشر کند تا بتواند سرنخ ایجاد کند.

سپس مدیر بازاریابی شبکه های اجتماعی این مجموعه را از طریق پست های منظم و روش های پولی در حساب های رسانه های اجتماعی شرکت تبلیغ می کند.

ضمناً مسئول ایمیل مارکتینگ یا ایمیل مارکتینگ می تواند یک کمپین ایمیلی راه اندازی کند و به عنوان مثال اطلاعات بیشتری در مورد شرکت یا محصول برای کسانی که کتاب مذکور را دریافت کرده اند ارسال کند.

در ادامه بیشتر در مورد این متخصصان یا بهتر است بگوییم بازاریاب های دیجیتال صحبت خواهیم کرد، اما قبل از آن باید با انواع بازاریابی دیجیتال آشنا شویم.

مقاله مرتبط: ۷ استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر که باید بدانید

انواع روش های دیجیتال مارکتینگ

در اینجا رایج‌ترین روش‌های بازاریابی دیجیتال و ابزارها یا کانال‌های مرتبط با هر کدام را ارائه می‌کنیم.

– بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)
سئو به معنای بهینه سازی یک وب سایت برای به دست آوردن موقعیت یا “رتبه” بهتر در صفحات نتایج جستجوی موتورهای جستجو از جمله گوگل و به طور طبیعی افزایش ترافیک ارگانیک یا طبیعی (رایگان) است.

از جمله کانال هایی که باید روی سئوی آنها کار کنید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سایت اینترنتی

وبلاگ

اینفوگرافیک

سئو

بازاریابی محتوا

اصطلاح بازاریابی محتوا به تولید و ترویج محتوا به منظور ایجاد آگاهی از برند، افزایش ترافیک، تولید سرنخ و در نهایت تبدیل سرنخ ها به مشتریان واقعی اشاره دارد. کانال هایی که می توانند در استراتژی بازاریابی محتوای شما نقش داشته باشند، از جمله

ده، به این ترتیب هر بار که روی تبلیغ شما کلیک می شود، فقط به تبلیغ کننده پرداخت می کنید. یکی از رایج ترین و محبوب ترین انواع تبلیغات کلیکی گوگل ادوردز است.

با استفاده از AdWords، می توانید تبلیغ خود را در صفحه مورد نظر خود در بالا یا پایین صفحات نتایج جستجو قرار دهید. سایر کانال های PPC عبارتند از:

تبلیغات پولی فیس بوک
توییت های پرطرفدار در توییتر
و پست های حمایت شده لینکدین

– همکاری در فروش (بازاریابی شریک)

بازاریابی وابسته که با نام‌های بازاریابی وابسته، بازاریابی وابسته، بازاریابی وابسته یا بازاریابی وابسته نیز شناخته می‌شود، نوعی تبلیغات مبتنی بر عملکرد است که در آن در ازای تبلیغ (و فروش) محصولات و خدمات دیگران، کمیسیون دریافت می‌کنید.

برخی از کانال های محبوب بازاریابی وابسته عبارتند از:

تبلیغات ویدیویی را از طریق YouTube Partner Program نمایش دهید

یک لینک ویژه از سیستم های همکاری در فروش دریافت کنید و آن را به حساب هایی که در شبکه های اجتماعی مختلف دارید ارسال کنید.

– تبلیغات همسان یا بومی (تبلیغات بومی)

تبلیغات بومی یا بومی به آن دسته از تبلیغات اطلاق می شود که در قلب محتوای یک وب سایت یا برنامه قرار می گیرند و در آن ترکیب می شوند.

از بهترین نمونه های این نوع تبلیغات می توان به گزارش های تبلیغاتی و لینک های اسپانسر اشاره کرد.

اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی به نرم افزاری اطلاق می شود که فعالیت های بازاریابی شما را خودکار می کند. بسیاری از فعالیت های بازاریابی تکراری که معمولاً به صورت دستی انجام می شوند را می توان به این سیستم ها برون سپاری کرد، از جمله:

ارسال خبرنامه ایمیل

برنامه ریزی برای ارسال خودکار رسانه های اجتماعی

لیست مخاطبین را به روز کنید

سازماندهی فرآیند پرورش رهبری

نظارت و گزارش کمپین بازاریابی

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یکی از مقرون به صرفه ترین راه های ارتباط با مخاطبان است. ایمیل اغلب برای تبلیغ محتوا، تخفیف ها و رویدادها و هدایت افراد به وب سایت یک کسب و کار استفاده می شود. به عنوان مثال، می توانید ایمیل هایی مانند این را برای مخاطبان خود ارسال کنید:

خبرنامه برای مشترکین وبلاگ

ایمیل های بعدی به بازدیدکنندگانی که یک مورد خاص را دانلود کرده اند

ایمیل خوش آمدگویی به مشتری

ارسال پیشنهادات ویژه برای خرید در روزهای خاص به مشتریان وفادار

ارسال نکات و مطالب مفید به صورت زنجیره ای برای پرورش مشتری مشتاق.

بازاریابی ایمیلی

روابط عمومی آنلاین

روابط عمومی آنلاین تلاشی برای کسب و تقویت جایگاه یک کسب و کار و افزایش پوشش خبری آن در نشریات دیجیتال، وبلاگ ها و سایر وب سایت های محتوا محور است.

روابط عمومی آنلاین کاملاً شبیه به روابط عمومی سنتی است، اما در فضای دیجیتال انجام می شود. از جمله کانال هایی که می توانید برای پربارتر کردن روابط عمومی خود استفاده کنید عبارتند از:

ارائه گزارش های رسانه های اجتماعی و تعامل با نظرات کاربران

تعامل با نظرات و نظرات ارسال شده در وب سایت های مختلف مرتبط با شرکت شما
با نظرات ارسال شده در وب سایت یا وبلاگ خود تعامل داشته باشید

– بازاریابی درونگرا

بازاریابی ورودی، بازاریابی ربوده یا جذب یک اصطلاح نسبتاً کلی است که به استفاده از کانال های مختلف بازاریابی دیجیتال برای دستیابی به مشتریان جدید اشاره دارد.

به عبارت دیگر بازاریابی دیجیتال راهی برای جذب مشتریان به محصولات و خدمات تجاری از طریق انواع بازاریابی دیجیتال و به ویژه بازاریابی محتوا است.

در این نوع بازاریابی، با ارائه اطلاعاتی که واقعاً برای مشتری ارزشمند و مفید هستند (مثلاً در خبرنامه ها، وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی)، تجربه بهتری برای آنها ایجاد می کنیم و اعتماد ایجاد می کنیم.

نکته ای که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که استفاده از هر یک از این کانال ها و روش ها به طور موثر مستلزم برنامه ریزی و داشتن چیزی به نام “استراتژی بازاریابی دیجیتال” است.

بیشتر بخوانید: راه های افزایش ترافیک وب سایت و نکاتی که باید بدانید

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

استراتژی بازاریابی دیجیتال یک طرح دقیق با جزئیات فراوان در مورد نحوه استفاده از کانال های بازاریابی دیجیتال مختلف برای دستیابی به اهداف تجاری است.

هنگام طراحی استراتژی دیجیتال مارکتینگ، باید کانال های مورد نظر، منابع مورد نیاز (نیروی انسانی، زمان و پول) برای هر کانال و نتایج مورد نظر را در نظر بگیرید.

یکی از اشتباهات رایجی که بسیاری از مدیران دیجیتال مارکتینگ یا صاحبان کسب و کار مرتکب می شوند این است که سعی می کنند همه کارها را به یکباره و بدون برنامه خاصی انجام دهند و به طور کلی در کانال هایی سرمایه گذاری می کنند که هیچ ربطی به کسب و کار آنها ندارد. بنابراین در نهایت به هیچ نتیجه ای نمی رسند.

استراتژی بازاریابی دیجیتال

در این بخش، با مراحلی که باید برای تدوین استراتژی خود بردارید، آشنا خواهید شد.

مرحله 1: یک وب سایت خوب داشته باشید

اولین قدم ایجاد یک اپلیکیشن سریع و سازگار با موبایل است

آن را طوری پیکربندی کنید که شامل موارد زیر باشد:

چه نوع محتوایی باید تولید شود؟ (متن، ویدئو…)

زمان انتشار این محتوا (تقویم انتشار)

نحوه تبلیغ و تبلیغ محتوا (به عنوان مثال از طریق شبکه های اجتماعی، ایمیل و PPC)

پیاده سازی بازاریابی محتوا

مرحله 4: بازاریابی رسانه های اجتماعی

از رسانه های اجتماعی برای افزایش آگاهی و فروش برند استفاده کنید. با تعریف شخصیت مشتری ایده آل خود، بررسی کنید که کدام شبکه های اجتماعی برای بازاریابی کسب و کار شما مناسب هستند و یک تقویم ارسال برای انتشار محتوا در آن شبکه ها تنظیم کنید.

در عین حال لیستی از افراد محبوب و تاثیرگذار (اینفلوئنسرها) از شبکه های اجتماعی منتخب که احتمالاً به محصول شما علاقه مند هستند یا محتوای شما را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند تهیه کنید.

مقاله مرتبط: چگونه استراتژی رسانه های اجتماعی خود را بهبود بخشیم؟

مرحله 5: بازاریابی ایمیلی را پیاده سازی کنید

با استفاده از چندین تماس برای اقدام در بخش‌های مختلف وب‌سایت و حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود، شروع به ساخت یک لیست ایمیل کنید. به عنوان مثال، می توانید آدرس ایمیل کاربران را با تشویق آنها به ثبت نام در خبرنامه یا دانلود یک مورد رایگان یا شرکت در یک دوره آزمایشی رایگان دریافت کنید.

مرحله 6: از تبلیغات PPC استفاده کنید

در کنار فعالیت های فوق، یک کمپین کلیکی AdWords داشته باشید و افرادی را که کلمات کلیدی مرتبط با محصولات شما را جستجو می کنند، هدف قرار دهید.

از تبلیغات PPC استفاده کنید

مرحله 7: نتایج را اندازه گیری و تجزیه و تحلیل کنید

مطمئن شوید که گوگل آنالیتیکس در وب سایت شما فعال است و به درستی پیکربندی شده است تا بتوانید عملکرد هر یک از مراحل بالا را به دقت اندازه گیری کنید.

یک فایل اکسل باز کنید و جزئیات مربوط به هزینه، تعداد بازدید، تعداد تبدیل (به مشتریان واقعی)، کسانی که تماس گرفته اند و سایر موارد مرتبط را برای هر مورد اضافه کنید.

آنچه در اینجا به عنوان مثال ذکر شده است خلاصه ای از آنچه استراتژی بازاریابی دیجیتال باید شامل شود است.

اگر کسب و کار کوچکی دارید و منابع موجود بسیار محدود است، ممکن است نتوانید تمام این مراحل را انجام دهید.

در این صورت باید رویکردی گام به گام داشته باشید و از وب سایت، سئو و بازاریابی محتوا شروع کنید.

پس از مدتی شاهد افزایش ترافیک و درآمد خواهید بود و سپس می توانید ابزارها و روش های دیگری را به استراتژی بازاریابی دیجیتال خود اضافه کنید.