راههای تقویت عزت نفس در اسلام را بشناسید


راه های افزایش عزت نفس در اسلام به خوبی تعریف شده است. اسلام دین توکل محکم بر خداست. کدام بنده را می شناسید که به خدای خود ایمان داشته باشد و در اعمالش اعتماد به نفس نداشته باشد؟

اعتماد به نفس در واقع یکی از عوامل اصلی دستیابی به هر چیزی در زندگی است. این ویژگی است که می تواند شما را از یک بازنده به یک برنده در چند ثانیه اول برقراری ارتباط با کسی یا سخنرانی تبدیل کند.

اعتماد به نفس از روز اول خلقت بشر به عنوان یک صفت پسندیده مطرح بوده است. مثلاً وقتی هابیل قربانی خود را به خداوند تقدیم کرد تا این چالش را بپذیرد، زمانی که موسی (ع) با فرعون روبرو شد، وقتی آسیا (ع) با ایمان خود با شوهرش روبرو شد، یا زمانی که حضرت محمد (ص) علیه مشرکان موعظه کرد… همه آنها نمونه هایی از اعتماد به نفس واقعی هستند.

در ادامه این مقاله مجله اینترنتی مگ عالیه با ما همراه باشید تا در مورد راه های افزایش عزت نفس در اسلام بیشتر بدانید.

دیدگاه اسلام در مورد نیاز به اعتماد به نفس در زندگی

سناریوهای ذکر شده در بالا نشان می دهد که اگر به اهدافی که می خواهید در زندگی به آنها برسید ایمان دارید، باید اعتماد به نفس و شجاعت داشته باشید. اما چگونه می توان اعتماد به نفس را به دست آورد؟ و راه های افزایش عزت نفس در اسلام چیست؟

با نگاهی به سیره پیامبر، می بینیم که ایشان با تعامل هر چه بیشتر با مردم نسبت به آنچه که موعظه می کردند، اطمینان پیدا کردند.

او با سخنان حکیمانه و شخصیتی جذاب و نفس گیر سعی در قانع آنها داشت. او خیلی زود طرفدارانی پیدا کرد و به تدریج خود را به عنوان یک رهبر مطمئن در جامعه تثبیت کرد.

بنابراین، راه اصلی کسب اعتماد به نفس این است که هر روز با افراد غریبه زیادی ارتباط برقرار کنید تا زمانی که طبیعی شود.

داشتن اعتماد به نفس به این معنی نیست که شما به کمک خدا نیاز ندارید

اعتماد به نفس یک ویژگی اکتسابی است که مسلمانان باید بدانند چگونه آن را کسب کنند و راه های افزایش اعتماد به نفس در اسلام را بیاموزند. اما بالاتر از همه، بین اعتماد به نفس و تکبر تفاوت وجود دارد.

اعتماد به نفس یعنی اینکه بدانید خداوند چه ویژگی های خوبی به شما داده است و تلاش برای رسیدن به آنچه به نفع شماست. اگر از آن سوء استفاده کنید، خود را پر از غرور و تکبر خواهید کرد که این دو مشکل مخرب است.

اگر نعمت هایی را که خداوند به شما داده و خوبی هایی که خداوند به شما داده است را انکار کنید، تنبل و بی عاطفه خواهید شد. شما ناامید می شوید و نعمت هایی را که خداوند به شما داده است از دست می دهید. خداوند در آیات 9 و 10 سوره مبارکه شمس می فرماید:

«در حقيقت، او موفق شد كه خود را تزكيه كند (يعني با پيروي از ايمان واقعي توحيد اسلامي و انجام عمل صالح و اطاعت و انجام آنچه خداوند دستور داده است). »

و همانا کسی که خود را فاسد کند شکست می‌خورد (یعنی از آنچه خدا مقدر کرده است با انکار ایمان واقعی توحید اسلامی یا پیروی از شرک یا انجام هر کار بدی).

در اینجا لازم است به یک نکته مهم اشاره کنیم که از نظر مسلمانان، اتکا به نفس به معنای عدم نیاز به یاری پروردگار نیست. اما این بدان معنا نیست که به مردم نیاز ندارد.

چرا عزت نفس و عزت در اسلام مورد تشویق قرار گرفته است؟

خداوند در توصیف مؤمنانی که از بیشترین پاداش موفقیت شخصی برخوردارند، در سوره عنکبوت، آیه 59، می فرماید:

«کسانی که صبر کردند و بر پروردگارشان توکل کردند».

آنان که صبر کردند و بر پروردگارشان توکل کردند.

می بینید که در این آیه خداوند ما را برای ایجاد اعتماد به نفس توصیف می کند. راه های افزایش عزت نفس در اسلام راه هایی است که باید بر اساس توکل به خدا ایجاد کنید.

فرقی نمی کند دختری ناامن باشی یا پسر. راه های افزایش عزت نفس از دیدگاه اسلام برای همه سنین و جنسیت ها قابل اجرا است.

ما نمی توانیم به خودمان اعتماد کنیم زیرا احساس می کنیم در حال حاضر به خودمان اعتماد یا اعتقاد نداریم.

بنابراین یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای افزایش اعتماد به نفس در اسلام و راهی که خداوند ما را برای ایجاد اعتماد به نفس راهنمایی می‌کند، اعتمادسازی به خالق است. اگر به خدا توکل کنی مشکلی پیش نمیاد چون خدا شکست نمیخوره.

اعتماد به نفس از دیدگاه قرآن کریم

اعتماد به نفس به شما کمک می کند با آنچه می ترسید روبرو شوید. نمونه ای که به شما نشان می دهیم از سوره یوسف آیه 33 است که یوسف (علیه السلام) می فرماید:

«پروردگارا، زندان من عزیزتر از آن چیزی است که مرا می‌خوانند».

می بینید، واکنش طبیعی به چیزهایی که از آنها می ترسیم اجتناب از آنهاست. اما در این آیه خداوند داستان حضرت یوسف (علیه السلام) را برای ما بیان می کند که در آن حضرت خدا را ندا می دهد و از آزمایشی که با آن روبروست نجات می یابد و توکل او به خدا به او اطمینان می دهد.

او برای محاکمه ای که پیش رو دارد خواهان زندان است. چه کسی زندان می خواهد؟ معمولا از آن فرار می کنید و به سمت خواسته های خود می روید.

این اختیاری بود که یوسف (ع) داشت. یا زندان یا فریب دادن این زنان. پس ببین چه اعتماد به نفسی به او داد تا انجام دهد.

اعتماد به نفس به شما کمک می کند با ترس خود روبرو شوید.

خداوند با نمایش سرگذشت یکی از بزرگترین پیامبران تاریخ بشر راه هایی برای افزایش اعتماد به نفس در اسلام به ما نشان داد و ما را از این نوع اعتماد به نفس آگاه کرد.

اما اگر به زندگی حضرت یوسف (ع) نگاه کنیم، می بینیم که او مردی بود که خانواده نداشت و در سرزمینی زندگی می کرد که هیچ پشتوانه ای نداشت.

اما با وجود همه اینها، اعتماد او به خدا به او اعتماد به نفس داد تا با چیزهایی که از آن می ترسید روبرو شود.

به یاد داشته باشید که این زندان مانند زندان‌هایی نیست که امروز می‌شناسیم که در آن مرخصی داده می‌شود و غذا و سایر امکانات رفاهی مانند تلویزیون و سرگرمی در آن فراهم شده است. این زندان مانند سیاه چال در تاریکی است، در محیطی وحشتناک سرد و مرطوب که هیچکس دوست ندارد آنجا باشد.

با این حال، به دلیل توکل به خدا با ترس مواجه شد. زیرا می دانست که توکل به خدا به این معناست که خدا در نهایت او را نجات خواهد داد. و این به او اعتماد به نفس داد.

دعا برای اعتماد به نفس و اعتماد به نفس در صحبت کردن

یکی از بزرگترین مشکلاتی که بسیاری از ما با آن روبرو هستیم، اعتماد به نفس هنگام صحبت در جمع است. از این رو خداوند در قرآن دعای حضرت موسی (ع) را به ما می آموزد که در گفتار خود مانعی داشت.

او در سخنان خود دچار لکنت زبان شد و در این دعا از خداوند حلالیت خواست. خداوند در سوره طه می فرماید:

گفت: پروردگارا سینه ام را برای من گشاد کن (25) و کارم را آسان کن (26) و گره از زبانم بگشا (27) تا سخنم را بفهمند (28)».

«پروردگارا سینه ام را بگشا و زبانم را بگشا و اعمالم را آسان گردان و زبانم را بگشا تا سخنان مرا بفهمند».

این یکی از دعاهایی است که قرآن در این وحی ابدی برای ما آورده است و یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس در اسلام است. این همان دعایی است که حضرت موسی علیه السلام در هنگام مواجهه با فرعون خواند و از گفتار خود اطمینان نداشت.

اگر این دعا را بخوانی، خدا کمکت می کند. باز هم به سمت آنچه می خواهیم گام برمی داریم، چه گفتار و چه عمل. ما می توانیم هر کاری که بخواهیم انجام دهیم، اما بزرگترین اعتماد به نتیجه، توکل به خداست.

اگر برای نتایج خود به خدا اعتماد کنید و به سادگی قدم ها را بردارید، به فردی مطمئن تبدیل خواهید شد که می خواهید باشید.

راههای افزایش عزت نفس در اسلام

اعتماد به نفس راه موفقیت در زندگی است. اگرچه تحت فشار منفی قرار نمی گیرید، اما شک، نگرانی و ناامنی در مورد توانایی ها آغاز شکست است.

بسیاری از توانایی ها از بین می روند زیرا صاحبان آنها ارزش توانایی هایی را که خداوند متعال به آنها داده است را درک نمی کنند.

اگر به درستی از آنها استفاده می کردند به خیلی چیزها می رسیدند. در اینجا چند قدم وجود دارد که می توانید برای از بین بردن بسیاری از ایده ها و احساسات منفی در زندگی، اعم از افکار، رفتار، اخلاق، عادات یا کلمات انجام دهید.

این مراحل به فرد کمک می کند تا خود را از چنین افکار و احساساتی رها کند، خود را از تأثیر آنها رها کند و با اعتماد به نفس بیشتر و امیدهای روشن با زندگی روبرو شود.

گام های افزایش عزت نفس در اسلام

  • مهم ترین افکار و ویژگی های منفی زندگی خود را، نه با جزئیات و نه اغراق، شناسایی کنید.
  • هر فکر یا عملکرد را جداگانه در نظر بگیرید.
  • سعی کنید در مورد هر فکر یا ویژگی به روشی منطقی و تحلیلی فکر کنید که باعث شود دلایل و ماهیت واقعی آنها را درک کنید. شما باید بدانید که آیا واقعی است یا فقط یک توهم.
  • شما باید خود را از این توهم رها کنید. در غیر این صورت باید سعی کنید عوامل ایجاد آن را از بین ببرید و تا حد امکان آن را به حداقل برسانید. همچنین، باید بدانید که هرچه این ویژگی بیشتر ریشه دوانده باشد، تلاش و زمان بیشتری برای خلاص شدن از شر آن نیاز است.
  • در لحظات آرامش و عاری از حواس پرتی و نگرانی، سعی کنید ذهن و افکار خود را به صورت متمرکز با یک موقعیت مثبت مهم مرتبط کنید. تمام جزئیات این موقعیت را با صدا، تصویر، احساس و تمام فضای اطراف به خاطر بسپارید. وقتی به اوج فعالیت ذهنی، تسکین روحی و نشاط دل رسیدید و احساس کردید که از واقعیت فاصله دارید، سعی کنید «الله اکبر»، «سبحان الله» و «لا اله الا الله» بگویید.
  • هر احساس یا فکر منفی در هر شرایطی به ذهن شما خطور می کند، باید مدتی چشمان خود را ببندید و آن افکار را کنار بگذارید. سپس تصور کنید که علامتی وجود دارد که می گوید “ایست”. مدتی به آن کلمه فکر کنید و طوری به آن نگاه کنید که گویی چیز دیگری نمی بینید.
  • با چشمان خود از کلمه فراتر بروید و سعی کنید تصور کنید که پشت آن باغ های شکوفه، رودخانه های روان، پرندگان آوازخوان و نسیمی ملایم وجود دارد. چشمان خود را بسته نگه دارید و سعی کنید برای مدتی از همه چیز لذت ببرید.

به خدای متعال روی آورید

اما اول از همه باید به خدای متعال رجوع کرد. زیرا اوست که ما را به خنده و گریه وا می دارد. پس باید توبه کنید و از خداوند متعال طلب آمرزش کنید و پیوسته به یاد او باشید تا دل خود را زنده نگه دارید. در زیر به برخی از مواردی که در اسلام باعث افزایش عزت نفس می شود اشاره شده است:

  • مسلمان باید به پروردگارش توکل و توکل کند و از او حمایت و کمک بخواهد. مسلمان بدون خدا نمی تواند کاری انجام دهد. اعتماد به نفس یک ویژگی اکتسابی است و مسلمان به یاری و حمایت خداوند نیاز دارد. هر چه بیشتر بر پروردگارش توکل کند، اعتماد به نفسش بیشتر می شود و به بالاترین درجه می رسد.
  • وقتی حضرت موسی و افرادش از دست فرعون و لشکریانش فرار کردند، امانتی که حضرت موسی به پروردگارش داشت را می بینیم. خداوند در سوره مبارکه شعار می فرماید: «و چون دو لشکر همدیگر را دیدند، اصحاب موسی گفتند: حتماً ما را پیشی خواهد گرفت، گفت: پروردگارم با من است». او مرا راهنمایی خواهد کرد.»
  • یافتن نقاط قوت و افزایش آنها؛ یعنی کاری که انسان به خوبی انجام می دهد این است که آنها را توسعه دهد و نقاط ضعف خود را بشناسد و سعی کند با آنها مقابله کند.
  • برای تقویت اعتماد به نفس، مهم است که با سپاسگزاری به آنچه خداوند از نظر مهارت ها و ویژگی های مثبت به شما داده است نگاه کنید. بنابراین، انگیزه عزت نفس را افزایش می دهد.
  • برای مسلمانی که به دنبال راه هایی برای افزایش عزت نفس خود است، بسیار مهم است که کلمات منفی مانند اینکه عزت نفس ندارم یا هرگز در کار موفق نمی شوم، تکرار نکند.

آخرین کلمه

دین مبین اسلام بر اتکاء به نفس تأکید ویژه ای دارد و این امر هم در آیات کلام الله و هم در روایات پیامبر (ص) و اهل بیت (علیهم السلام) کاملاً ملموس و قابل مشاهده است.

در این مقاله به راهکارهای افزایش عزت نفس در اسلام پرداخته ایم. اگر همچنان در این مورد سوال یا ابهامی دارید، فراموش نکنید که در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.