راهکارهایی برای کاهش سردرد در دوران بارداری


سردرد در دوران بارداری معمولا در زنان به دلیل تغییرات هورمونی و نوسانات در دوران بارداری شایع است.

به گفته دکتر محمد صمدیان، استاد برتر جراحی مغز و اعصاب دانشگاه شهید بهشتی تهران در کلینیک جامع پایه جمجمه و هیپوفیز ایران، در دوران بارداری ممکن است سردرد زنان باردار تشدید یا کاهش یابد.

اگر در دوران بارداری بدون دلیل دچار سردردهای مکرر می شوید، بهتر است برای انجام آزمایشات تکمیلی با پزشک متخصص مشورت کنید. زیرا ممکن است نشانه بیماری خطرناکی به نام پره اکلامپسی باشد که نیاز به مداخله متخصص زنان دارد.

سردرد در دوران بارداری

دوران بارداری دوران بسیار زیبایی است که سرآغاز هستی و آفرینش محسوب می شود. اما گاهی برخی از خانم ها در این دوران به دلیل مشکلات متعددی که یکی از آنها سردرد بارداری است، برای باردار شدن مشکل پیدا می کنند.

به گفته دکتر محمد صمدیان، استاد برتر جراحی مغز و اعصاب دانشگاه شهید بهشتی تهران، سردرد یک بیماری شایع در بین زنان چه در دوران بارداری و چه در خارج از آن است. اما طبیعی یا غیرعادی بودن این سردردها ضروری است که این موضوع توسط پزشکان متخصص بررسی و علت آن مشخص شود.

بیشتر سردردهای دوران بارداری سردرد تنشی است. اما در کنار آنها سردردهای میگرنی به ویژه میگرن های یک طرفه در دوران بارداری شایع است. در زنان مبتلا به میگرن، سردردهای میگرنی ممکن است در اوایل بارداری تشدید شود و سپس به تدریج در ماه های بعد فروکش کند. اما برای برخی دیگر، ممکن است تغییری در شدت و فراوانی سردردهای میگرنی در دوران بارداری ایجاد نشود.

یکی دیگر از انواع سردردهای بارداری که چندان رایج نیستند، سردردهای خوشه ای هستند. با این نوع سردرد، زن باردار به طور ناگهانی و به طور همزمان و به طور مداوم دچار سردرد شدید در اطراف شقیقه یا چشم می شود. خوشبختانه سردردهای خوشه ای در دوران بارداری رایج نیستند.

علت سردرد شدید در بارداری چیست؟

بسیاری از زنان در دوران بارداری دچار سردرد می شوند. بیشتر سردردهای دوران بارداری در سه ماهه اول و سوم بارداری رخ می دهد. اگر شما یک زن باردار هستید، ممکن است در حدود هفته نهم بارداری متوجه افزایش سردرد شوید. به گفته دکتر صمدیان، استاد دانشگاه شهید بهشتی، سردرد در مراحل اولیه بارداری جدا از تغییرات هورمونی می تواند به دلیل افزایش حجم خون سازی در بدن شما باشد. همچنین سایر علل اصلی سردرد در دوران بارداری به شرح زیر است:

  • او به اندازه کافی نمی خوابد
  • ترک کافئین (قهوه) و چای (چای) و نوشیدنی های کافئین دار
  • قند خون پایین
  • کم آبی بدن
  • تجربه استرس و تنش
  • وضعیت بدنی ضعیف، به ویژه مطابق با رشد جنین
  • شما اختلالات اضطرابی دارید
  • اختلالات خلقی، به خصوص افسردگی دارید

به یاد داشته باشید که این علل و نوع سردرد شما در هر مرحله از بارداری ممکن است با دیگری متفاوت باشد. علل و علل سردرد بارداری در 3 ماهه اول با سه ماهه سوم بسیار متفاوت است که باید توسط پزشک متخصص بررسی شود.

سردرد در دوران بارداری و رابطه جنسی جنین

در دوران بارداری متوجه خواهید شد که تقریباً همه در این زمینه متخصص هستند و همه در مورد مشکلات بارداری و نحوه حل یا تفسیر آن نظر دارند! یکی از آنها جنسیت جنین شماست. در مورد چگونگی تعیین جنسیت در جنین و ارتباط بین علائم و نشانه های بارداری و جنسیت جنین که معمولاً بیشتر تخیلی و افسانه ای هستند تا واقعیت، مطالب زیادی گفته شده است. به گفته دکتر محمد صمدیان، استاد برتر جراحی مغز و اعصاب دانشگاه شهید بهشتی تهران، یکی از خرافات درباره رابطه سردرد در بارداری و جنسیت جنین است. با توجه به دانش پزشکی موجود و آخرین تحقیقات انجام شده در زمینه زنان و زایمان، دقیق ترین روش برای تعیین جنسیت جنین، سونوگرافی در هفته بیستم بارداری است.

برای سردرد در دوران بارداری چه بخوریم

یکی از ساده ترین راه ها برای کاهش سردرد در دوران بارداری، تغییر رژیم غذایی است. به گفته دکتر محمد صمدیان، استاد برتر جراحی مغز و اعصاب دانشگاه شهید بهشتی تهران، کلینیک گسترده قاعده جمجمه و غده هیپوفیز ایران، رعایت توصیه های ساده غذایی می تواند به زنان باردار کمک زیادی به کاهش و مدیریت سردرد در دوران بارداری کند. نکات تغذیه ای برای کاهش سردرد در دوران بارداری عبارتند از:

  • آب و مایعات بیشتری بنوشید
  • یک برنامه غذایی منظم
  • رژیم غذایی صحیح و مناسب که توسط متخصص تغذیه برای بارداری شما تجویز می شود.

در عین حال، زنانی که سابقه میگرن دارند باید تا حد امکان از مصرف مواد زیر در رژیم غذایی خود برای پیشگیری و کاهش حملات میگرنی خودداری کنند:

شکلات مواد غذایی کنسرو شده
ماست پنیر باقی مانده
بادام زمینی مونوسدیم گلوتامات (MSG)
نان سفید کافئین (قهوه و نوشیدنی های کافئین دار)
کرم رنگ تین (چای سیاه)

برای سردرد بارداری چه قرصی مصرف کنیم؟

به گفته دکتر محمد صمدیان، از آنجایی که دوران بارداری دوران بسیار حساسی است، مصرف بسیاری از مسکن ها را می توان خطرناک دانست. بسیاری از داروهایی که به طور معمول برای درمان و تسکین سردرد مصرف می کنیم، اگر در دوران بارداری استفاده شوند، باعث ایجاد نقص در اندام های جنین می شوند. اگر سردرد خفیف دارید، در صورت تجویز پزشک می توانید پاراستامول یا استامینوفن مصرف کنید.

در عین حال باید توجه داشت که برای درمان سردرد در دوران بارداری نباید از مسکن های حاوی کافئین، کدئین، ضد التهاب، ایبوپروفن و آسپرین در دوران بارداری استفاده کرد. گاهی اوقات، در صورت ابتلا به پره اکلامپسی، پزشک ممکن است برای درمان آن آسپرین را به صورت محدود و کنترل شده تجویز کند. اما به خاطر داشته باشید که آسپرین نباید برای درمان سردرد در دوران بارداری استفاده شود.

درمان سردرد در دوران بارداری

راه های مختلفی برای درمان سردرد در دوران بارداری وجود دارد. همانطور که در قسمت قبل گفته شد، برای درمان سردرد در دوران بارداری از آسپرین یا ایبوپروفن استفاده نکنید. برخی از مطالعات حتی نشان می دهد که مصرف استامینوفن (تیلنول) در دوران بارداری می تواند باعث آسیب پنهانی به سیستم عصبی جنین شود. به گفته دکتر محمد صمدیان، بهترین استاد جراحی مغز و اعصاب دانشگاه دانش شهید بهشتی تهران در کلینیک جامع قاعده جمجمه و هیپوفیز ایران، روش های بسیار ساده ای برای کاهش سردرد در دوران بارداری بدون نیاز به دارو وجود دارد که عبارتند از:

  • مصرف آب و مایعات زیاد
  • استراحت بدنی کافی
  • ساعات خواب را افزایش دهید
  • استفاده از کیسه یخ روی گردن برای سردردهای تنشی
  • استفاده از حوله و کمپرس داغ برای سردردهای سینوسی
  • ورزش و کشش روزانه
  • حداقل 30 دقیقه در روز پیاده روی کنید
  • استفاده از روش های مدیریت استرس مانند بیوفیدبک، نوروفیدبک، آرامش عضلانی و یادگیری مهارت های روانی برای مدیریت استرس
  • مصرف مکمل های کوآنزیم Q10 و منیزیم
  • ساعات کار را کاهش دهید
  • فیزیوتراپی
  • عدم مصرف الکل
  • سیگار کشیدن ممنوع

درمان میگرن در دوران بارداری با طب سنتی

در مورد طب سنتی توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که غذا می تواند اثرات درمانی داشته باشد که برخی از آنها از نظر علمی تایید شده است، به همین دلیل حتی مصرف گیاهان و ادویه ها نیز باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

سلب مسئولیت: ایده آل مگ فقط این متن تبلیغاتی را نمایش می دهد و تیم تحریریه مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد.