رتیک در آزمایش خون + تعبیر تست رتیک


هر کدام از ما حداقل یک بار آزمایش خون داده ایم. در برگه ای از این آزمایش با علائم اختصاری ما به چیزهای مختلفی برمی خوریم که گاهی دوست داریم آنها را شخصی و در خانه تفسیر کنیم.

امروزه با یکی از این علائم، فاکتور است رتیک در آزمایش خون بهتر با هم آشنا خواهیم شد. اگر به دنبال راه هایی برای خواندن برگه آزمایش خون توصیه می کنم مقاله مرتبط را نیز مطالعه کنید.

Retic برای شمارش رتیکولوسیت ها یا گلبول های قرمز نابالغ (RBC) طراحی شده است. این سلول ها در مغز استخوان (ماده اسفنجی داخل استخوان) تولید می شوند و به جریان خون رها می شوند.

رتیکولوسیت ها معمولاً تنها حدود 1٪ از کل گلبول های قرمز خون را تشکیل می دهند و تنها زمانی قابل توجه هستند که به عنوان درصدی از کل گلبول های قرمز شمارش شوند.

آشنایی با فاکتور رتیک در آزمایش خون

شمارش رتیکولوسیت ها (رتیک در آزمایش خون) در واقع تعداد این گلبول های قرمز نابالغ را در جریان خون اندازه گیری می کند. این کار بینشی در مورد سرعت ساخت این سلول ها در مغز استخوان ارائه می دهد.

Retic به تشخیص مغز استخوان از کم خونی، خونریزی یا همولیز در آزمایش خون کمک می کند و به ارزیابی فعالیت مغز استخوان و پاسخ به مداخلات درمانی کمک می کند. برخی از نتایج آزمایش شامل یک کسر رتیکولوسیتی نابالغ (IRF) است که با توانایی رنگ‌آمیزی رتیکولوسیت تعیین می‌شود.

رتیکولوسیت های جوان دارای درجه بالاتری از رنگ آمیزی RNA هستند. تعداد بالای غیر طبیعی رتیکولوسیت های نابالغ ممکن است نشان دهنده وضعیتی باشد که در آن گلبول های قرمز خون بیشتر تولید می شوند، مانند پس از تجویز اریتروپویتین. IRF همچنین در تشخیص اریتروپوزیس جدید یا افزایش یافته پس از پیوند مغز استخوان یا سلول های بنیادی مفید است.

چرا فاکتور Retic اندازه گیری می شود؟

این آزمایش برای تعیین اینکه آیا گلبول های قرمز خون با سرعت صحیح در مغز استخوان تولید می شوند یا خیر انجام می شود. تعداد رتیکولوسیت ها در خون نشان دهنده سرعت تولید و رها شدن آنها از مغز استخوان است.

شمارش رتیکولوسیت ها زمانی مفید است که پزشک به اطلاعات بیشتری در مورد کم خونی (تعداد کم گلبول های قرمز خون) نیاز داشته باشد. به عنوان مثال، اگر کم خونی رخ دهد، ممکن است تعداد رتیکولوسیت ها در خون کم باشد زیرا سلول های رتیکولوسیت کمتری توسط مغز استخوان تولید می شود.

این تعداد می‌تواند زیاد باشد زیرا رتیکولوسیت‌های بیشتری برای جایگزینی گلبول‌های قرمز بالغی که در اثر بیماری از بین می‌روند تولید می‌شوند. این آزمایش همچنین می تواند برای بررسی اینکه آیا درمان کم خونی موثر است یا خیر، استفاده شود.

آمادگی برای آزمایش شمارش رتیکولوسیت

هیچ آمادگی خاصی لازم نیست. در روز آزمایش، پوشیدن پیراهن یا لباس آستین کوتاه برای تکنسین خون برای خون‌گیری آسان‌تر می‌شود. اگر فرزندتان در 3 ماه گذشته تزریق خون داشته است به پزشک اطلاع دهید. زیرا این می تواند بر تعداد رتیکولوسیت ها تأثیر بگذارد.

روشی برای بررسی تعداد رتیکولوسیت ها

یک متخصص پزشکی معمولاً پس از تمیز کردن سطح پوست با یک ماده ضد عفونی کننده و قرار دادن یک نوار الاستیک (تورنیکه) در اطراف بازو برای اعمال فشار و متورم شدن رگ‌ها از خون، خون را از ورید خارج می‌کند. یک سوزن به داخل سیاهرگ وارد می شود و خون از بدن گرفته می شود و در یک ویال یا سرنگ جمع آوری می شود.

پس از عمل، نوار الاستیک برداشته می شود. پس از خون گیری، سوزن برداشته می شود و محل آن را با پنبه یا بانداژ می پوشانند تا خونریزی متوقف شود. خون گیری برای این آزمایش فقط چند دقیقه طول می کشد.

گرفتن نمونه خون فقط به طور موقت ناخوشایند است و می تواند به سرعت وارد کردن یک سوزن در پوست باشد. پس از آن، ممکن است مقداری کبودی خفیف وجود داشته باشد که باید ظرف چند روز از بین برود.

هنگامی که سوزن برای خونگیری وارد می شود، برخی افراد درد خفیفی را احساس می کنند. دیگران فقط احساس خارش یا گزگز می کنند. پس از آن، ممکن است مقداری کبودی وجود داشته باشد که به زودی از بین می رود.

شمارش رتیکولوسیت مطلق

تعداد رتیکولوسیت ها با تقسیم تعداد رتیکولوسیت ها بر تعداد کل گلبول های قرمز محاسبه می شود:

تعداد رتیکولوسیت ها (درصد) = تعداد رتیکولوسیت ها / تعداد گلبول های قرمز

هنگامی که تعداد گلبول های قرمز خون کم است (در مورد کم خونی)، مغز استخوان معمولا با افزایش تعداد گلبول های قرمز نابالغ (رتیکولوسیت ها) که در گردش خون آزاد می شوند، پاسخ می دهد. انتظار می رود که تعداد رتیکولوسیت ها در درجات مختلف کم خونی افزایش یابد.

اگر رتیکولوسیت افزایش نیابد، این نشان می دهد که مشکلی در مغز استخوان یا کمبود مواد لازم برای تولید گلبول های قرمز وجود دارد.

اگر فردی کم خون باشد، تعداد مطلق رتیکولوسیت ها می تواند گمراه کننده باشد، زیرا تشخیص اینکه آیا تعداد رتیکولوسیت ها با شدت مورد کم خونی به همان اندازه که انتظار می رود افزایش یافته است مشکل است. محاسبات برای تعیین تعداد رتیکولوسیت اصلاح شده و گاهی اوقات شاخص تولید رتیکولوسیت می تواند این مشکل را حل کند.

نکات مربوط به آنالیز رتیک در آزمایش خون

رتیکولوسیت ها معمولاً با استفاده از روش خودکار آزمایش می شوند، اما آزمایش را می توان به صورت دستی یا زمانی که نتایج به دست آمده مشکوک است انجام داد.

محدودیت های آزمایش شمارش رتیکولوسیت

محدودیت‌های متعددی برای شمارش رتیکولوسیت‌ها وجود دارد که می‌تواند منجر به نتایج کمتر دقیق یا نادرست شود. اگر فردی اخیراً تزریق خون داشته باشد، شمارش هم خون فرد و هم خون اهدایی را نشان می دهد. گاهی اوقات خطاهای آزمایشگاهی رخ می دهد، مانند شمارش نادرست (هنگامی که به صورت دستی انجام می شود)، مشکلات رویه ای در نمونه گیری خون، ذخیره سازی نامناسب نمونه، یا آلودگی.

تست های اضافی

تعداد رتیکولوسیت ها معمولاً همراه است (یا به دنبال آن) شمارش کامل خون (CBC) انجام می شود. شمارش کامل خون (CBC) شامل تعداد کل انواع مختلف سلول های خونی است:

شاخص‌های گلبول قرمز در CBC ویژگی‌های گلبول‌های قرمز را توصیف می‌کنند و وقتی با تعداد رتیکولوسیت‌ها ترکیب می‌شوند، در تشخیص کم خونی بسیار مفید هستند.

علاوه بر این آزمایش‌ها، آزمایش‌های دیگری نیز ممکن است برای ارزیابی کم خونی انجام شود، از جمله اسمیر خون محیطی برای مورفولوژی، مطالعات آهن و غیره.

به دست آوردن نتایج آزمایش شمارش رتیکولوسیت

نمونه خون توسط دستگاه پردازش می شود و نتایج معمولاً ظرف چند ساعت یا چند روز در دسترس است. اگر تعداد رتیکولوسیت ها غیرطبیعی باشد، ممکن است آزمایش های بیشتری برای تعیین علت مشکل و نحوه درمان آن مورد نیاز باشد.

نتیجه آزمایش خون طبیعی برای فاکتور رتیک برای بزرگسالان سالمی که کم خونی ندارند، حدود 0.5٪ تا 2.5٪ است. محدوده طبیعی به سطح هموگلوبین بستگی دارد. هموگلوبین پروتئینی در گلبول های قرمز است که اکسیژن را حمل می کند. اگر هموگلوبین پایین باشد (به دلیل خونریزی یا تخریب گلبول های قرمز)، دامنه آن بیشتر است.

محدوده مقادیر متوسط ​​بین آزمایشگاه های مختلف ممکن است کمی متفاوت باشد. برخی از آزمایشگاه ها از اندازه گیری های متفاوتی استفاده می کنند یا نمونه های مختلفی را آزمایش می کنند. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد معنای نتایج آزمایش خاص خود صحبت کنید.

تفسیر نتایج آزمایش خون رتیک

محدوده طبیعی تعداد رتیکولوسیت ها بدون کم خونی به شرح زیر است:

زنان مسن 0.5٪ – 2.5٪
مردان بالغ 0.5٪ – 1.5٪
خون بند ناف 3.0٪ – 7.0٪
نوزاد 1.1٪ – 4.5٪
عزیزم 0.5٪ – 3.1٪
کودکان بالای 6 ماه 0.5٪ – 4.0٪
کسر رتیکولوسیت نابالغ (IRF) 0.13٪ – 0.31٪

با شروع کم خونی، انتظار می رود تعداد رتیکولوسیت ها بالا باشد زیرا پاسخ به کم خونی افزایش تولید مغز استخوان است. در این شرایط، تعداد کم یا حتی نرمال رتیکولوسیت ها ممکن است نشانه ای از عملکرد کافی مغز استخوان باشد.

متأسفانه، هنگامی که کم خونی وجود دارد، شمارش رتیکولوسیت مطلق ممکن است منعکس کننده آنچه در مغز استخوان اتفاق می افتد نباشد. برای جبران این عدم شفافیت، اولین تعدیل انجام می شود.

نتایج غیر طبیعی چه چیزی را نشان می دهد؟

شمارش رتیکولوسیت بالاتر ممکن است نشان دهنده موارد زیر باشد:

  • کم خونی ناشی از تخریب زودرس گلبول های قرمز (کم خونی همولیتیک)
  • خون ریزی
  • اختلال خونی جنین یا نوزاد (اریتروبلاستوز فتالیس)
  • بیماری کلیوی، با افزایش تولید هورمونی به نام اریتروپویتین

تعداد رتیکولوسیت های کمتر از حد طبیعی ممکن است نشان دهنده موارد زیر باشد:

  • نارسایی مغز استخوان (مثلاً استفاده از یک داروی خاص، تومور، پرتودرمانی یا عفونت)
  • سیروز کبدی
  • کم خونی ناشی از سطوح پایین آهن یا سطوح پایین ویتامین B12 یا فولات است
  • بیماری مزمن کلیوی

تعداد رتیکولوسیت ها ممکن است در دوران بارداری بیشتر باشد. برای تفسیر تست بارداری و تشخیص بارداری می توانید مقاله را مطالعه کنید HCG در آزمایش خون ادامه مطلب

خطرات آزمایش شمارش رتیکولوسیت

شمارش رتیکولوسیت یک روش بی خطر در نظر گرفته می شود. با این حال، مانند بسیاری از آزمایش های پزشکی، برخی از مشکلات ممکن است هنگام خون گیری رخ دهد. مصرف خون خطر کمی دارد. اندازه رگ ها و عروق از فردی به فرد دیگر و از یک طرف بدن به سمت دیگر متفاوت است.

ممکن است خونگیری از برخی افراد دشوارتر از دیگران باشد. سایر خطرات مرتبط با خونگیری جزئی هستند اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • غش یا سرگیجه
  • هماتوم (جمع شدن خون در زیر پوست و تشکیل توده یا کبودی)
  • درد با چندین سوراخ برای تعیین محل رگ
  • عفونت (هنگام شکستن پوست)