روانشناسی رنگ: رنگ ها چگونه بر خلق و خو، احساسات و رفتار تأثیر می گذارند؟


مضطرب در اتاق زرد؟ آیا رنگ آبی آرامش و راحتی را برای شما به ارمغان می آورد؟ هنرمندان و طراحان داخلی مدت‌ها بر این باور بودند که رنگ می‌تواند به طور چشمگیری بر خلق و خو و احساسات تأثیر بگذارد. پابلو پیکاسو یک بار گفت: “رنگ ها، مانند ویژگی ها، تغییرات در احساسات را دنبال می کنند.”

روانشناسی رنگ یک ابزار ارتباطی قدرتمند است. و می توان از آن برای نشان دادن عمل، تأثیر بر خلق و خو و حتی تأثیر بر پاسخ های فیزیولوژیکی استفاده کرد. برخی رنگ ها با افزایش فشار خون، افزایش متابولیسم و ​​فشار چشم مرتبط هستند.

بنابراین روانشناسی رنگ دقیقاً چگونه کار می کند؟ روانشناسی رنگ چگونه بر خلق و خو و رفتار تأثیر می گذارد؟

روانشناسی رنگ چیست؟

در سال 1666، دانشمند انگلیسی سر اسحاق نیوتن کشف کرد که وقتی نور سفید خالص از یک منشور عبور می کند، به تمام رنگ های قابل مشاهده جدا می شود. نیوتن همچنین کشف کرد که هر رنگ از یک طول موج تشکیل شده است. و دیگر نمی توان آن را به رنگ های دیگر جدا کرد. آزمایشات بعدی نشان داد که می توان از نور برای ایجاد رنگ های دیگر استفاده کرد. برای مثال نور قرمز با نور زرد رنگ نارنجی ایجاد می کند. برخی از رنگ‌ها مانند سبز و سرخابی هنگام مخلوط شدن، یکدیگر را متمایز می‌کنند و در نتیجه نور سفید ایجاد می‌شود. اگر تا به حال نقاشی کرده باشید، احتمالا متوجه شده اید که چگونه رنگ های خاصی را می توان برای ایجاد رنگ های دیگر مخلوط کرد.

محققان اندرو الیوت و مارکوس مایر می‌گویند: «با توجه به غلبه رنگ، انتظار می‌رود روانشناسی رنگ به خوبی توسعه یابد. با کمال تعجب، کار نظری یا تجربی کمی تا به امروز در مورد تأثیر رنگ بر عملکرد روانی انجام شده است. و آنچه انجام شده است بیشتر با ملاحظات عملی انجام شده است تا با دقت علمی.” علیرغم کمبود کلی تحقیق در این زمینه، مفهوم روانشناسی رنگ به موضوعی داغ در بازاریابی، هنر، طراحی و سایر زمینه ها تبدیل شده است. شواهد در این زمینه در بهترین حالت حکایتی است، اما محققان و متخصصان اکتشافات و مشاهدات مهمی در مورد روانشناسی رنگ و تأثیر آن بر خلق و خو، احساسات و رفتار انجام داده اند.

اثرات روانی رنگ

چرا رنگ چنین نیروی قدرتمندی در زندگی ما است؟ چه اثراتی می تواند بر بدن و ذهن ما داشته باشد؟ در حالی که درک رنگ تا حدودی ذهنی است، برخی از جلوه های رنگی وجود دارند که معنای کلی دارند. رنگ‌های طیف قرمز به رنگ‌های گرم معروف هستند. و شامل قرمز، نارنجی و زرد هستند. این رنگ های گرم احساسات را از احساس گرما و راحتی تا احساس خشم و خصومت را بر می انگیزند.

رنگ های طیف آبی به عنوان رنگ های سرد شناخته می شوند. و شامل رنگ های آبی، بنفش و سبز هستند. این رنگ ها اغلب به عنوان رنگ های آرام توصیف می شوند. اما می توانند احساس غم و بی تفاوتی را در ذهن برانگیزند. واکنش مردم به رنگ های مختلف چگونه است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اثرات احتمالی و اطلاع از اینکه سایر خوانندگان به چه واکنشی نشان داده اند، رنگ های زیر را انتخاب کنید:

روانشناسی رنگ به عنوان درمان

چندین فرهنگ باستانی، از جمله مصری ها و چینی ها، کروموتراپی یا استفاده از رنگ را برای شفا انجام می دادند. گاهی اوقات کرایوتراپی نور درمانی یا رنگ درمانی نامیده می شود. امروزه رنگ درمانی به عنوان یک درمان جامع یا جایگزین استفاده می شود.

  • قرمز برای تحریک بدن و ذهن و افزایش گردش خون استفاده می شود.
  • اعتقاد بر این است که رنگ رنگ زرد اعصاب را تحریک می کند و بدن را تصفیه می کند.
  • از جانب نارنجی برای بهبود ریه ها و افزایش سطح انرژی استفاده می شود.
  • باور این است که فرزند پسر بیماری ها را تسکین می دهد و درد را درمان می کند.
  • اعتقاد بر این است که رنگ آبیهمشکلات پوستی را کاهش می دهد.

تحقیقات جدید در روانشناسی رنگ

اکثر روانشناسان رنگ درمانی را با شک و تردید می بینند. و آنها خاطرنشان می کنند که تأثیرات فرضی رنگ اغلب بسیار اغراق آمیز است. رنگ ها نیز در فرهنگ های مختلف معانی مختلفی دارند. تحقیقات در بسیاری از موارد نشان می دهد که اثرات تغییر خلق و خوی رنگ ممکن است موقتی باشد. اتاق آبی ممکن است در ابتدا احساس آرامش را القا کند، اما این اثر پس از مدت کوتاهی ناپدید می شود. با این حال، تحقیقات موجود نشان می دهد که رنگ می تواند افراد را به روش های شگفت انگیزی تحت تاثیر قرار دهد:

  • در یک مطالعه، قرص های دارونما با رنگ گرم در مقایسه با قرص های دارونما با رنگ سرد موثرتر بودند.
  • چراغ های روشنایی با آبی، بر اساس شواهد حکایتی، آنها می توانند منجر به کاهش جرم و جنایت شوند.
  • قرمز باعث می شود مردم با سرعت و قدرت بیشتری واکنش نشان دهند. که به گفته محققان می تواند در حین فعالیت های ورزشی مفید باشد.
  • لباس ها سیاه احتمال مجازات آنها وجود دارد. علاوه بر این، طبق مطالعه‌ای که به داده‌های تاریخی تیم‌های ورزشی و لباس‌های آن‌ها پرداخته بود، دانش‌آموزان تمایل داشتند ویژگی‌های منفی را با فردی که مشکی می‌پوشید مرتبط کنند.

رنگ می تواند عملکرد را تحت تاثیر قرار دهد

مطالعات نشان می دهد که رنگ های خاص می توانند بر عملکرد تأثیر بگذارند. هیچ کس دوست ندارد یک تست درجه بندی شده را ببیند که با جوهر قرمز پوشانده شده است. اما یک مطالعه نشان داد که دیدن رنگ قرمز قبل از آزمون در واقع به نمرات آزمون آسیب می رساند.

در حالی که قرمز اغلب به عنوان تهدید کننده، تحریک کننده یا هیجان انگیز توصیف می شود. بسیاری از تحقیقات قبلی در مورد تأثیر رنگ قرمز تا حد زیادی بی نتیجه بوده است. با این حال، این مطالعه نشان داد که قرار گرفتن دانش آموزان در معرض رنگ قرمز قبل از امتحان تأثیر منفی بر عملکرد امتحان دارد. نتایج نشان داد دانش آموزانی که قبل از امتحان با رنگ قرمز تایپ شده بودند بیش از 20 درصد کمتر از افرادی که با رنگ های سبز و مشکی تایپ شده بودند کسب کردند.

خرید و مصرف رنگ

روان‌شناسی رنگ‌ها نشان می‌دهد که رنگ‌های مختلف می‌توانند طیف وسیعی از تأثیرات را از افزایش خلق و خو گرفته تا القای اضطراب داشته باشند. اما آیا رنگ کالایی که خریداری می کنید می تواند چیزی در مورد شخصیت شما بگوید؟ به عنوان مثال، آیا رنگ ماشین شما می تواند به نوعی با برخی از ویژگی ها یا ویژگی های شخصیتی اصلی مرتبط باشد؟

ترجیحات رنگی شما، چرایی خرید اقلام، می تواند چیزی را در مورد نوع تصویری که می توانید ارائه دهید بیان کند. ترجیحات رنگ، از لباس هایی که می پوشید تا ماشینی که رانندگی می کنید، گاهی اوقات می تواند بیانیه ای در مورد اینکه دیگران چگونه ما را درک می کنند. عوامل دیگری مانند سن و جنسیت نیز می توانند بر انتخاب رنگ ما تأثیر بگذارند.

انتخاب رنگ

  • سفید: رنگ سفید می تواند حس تمیزی و تازگی ایجاد کند. این رنگ اغلب برای تاکید بر احساس جوانی و مدرنیته استفاده می شود.
  • مشکی: سیاه اغلب به عنوان یک رنگ “قدرتمند” توصیف می شود. که شاید به این دلیل باشد که مشکی محبوب ترین رنگ برای خودروهای لوکس است. مردم اغلب این رنگ را به عنوان سکسی، قدرتمند، مرموز و حتی شیطانی توصیف می کنند.
  • نقره اي: این رنگ سومین رنگ محبوب برای وسایل نقلیه است و با حس نوآوری و مدرنیته همراه است. محصولات با تکنولوژی بالا اغلب نقره ای هستند. بنابراین این رنگ اغلب با چیزهای جدید، مدرن و براق همراه است.
  • قرمز: رویای یک وسیله نقلیه قرمز رنگ می بینید؟ قرمز پررنگ و چشم نواز است. بنابراین ترجیح دادن این نوع خودرو ممکن است به این معنی باشد که می خواهید تصویری از قدرت، عملکرد و اعتماد به نفس به نمایش بگذارید.
  • فرزند پسر: مردم اغلب آبی را به عنوان رنگ ثبات و ایمنی توصیف می کنند. رانندگی با ماشین آبی می تواند اعتماد به نفس شما را نشان دهد.
  • رنگ زرد: به گفته کارشناسان، رانندگی با یک وسیله نقلیه زرد می تواند به این معنی باشد که شما به طور کلی فردی شاد هستید و شاید کمی ریسک گریزتر از یک فرد معمولی باشید.
  • خاکستری: کارشناسان پیشنهاد می‌کنند افرادی که ماشین‌های خاکستری رانندگی می‌کنند نمی‌خواهند متمایز شوند و در عوض چیزی کمی ظریف‌تر را ترجیح می‌دهند.

سایر عوامل موثر در انتخاب رنگ

البته، انتخاب رنگ ما اغلب تحت تأثیر عواملی مانند هزینه، زیبایی و سایر ملاحظات عملی است. نه تنها این، بلکه ترجیحات رنگ می تواند در طول زمان تغییر کند. در جوانی ممکن است رنگ های روشن تر و توجه بیشتر را ترجیح دهیم. اما با بالا رفتن سن، به سمت رنگ های سنتی تر متمایل می شود. شخصیت خریدار می تواند نقش مهمی در انتخاب رنگ داشته باشد. اما خریداران اغلب به شدت تحت تأثیر عواملی مانند قیمت و همچنین در دسترس بودن هستند. به عنوان مثال، خرید یک وسیله نقلیه سفید ممکن است به معنای تمایل کمتر مردم باشد تا شما را جوان و مد روز تصور کنند. و بیشتر به آب و هوای محل زندگی شما مربوط می شود. افرادی که در آب و هوای گرم زندگی می کنند، وسایل نقلیه سبک را به وسایل نقلیه تاریک ترجیح می دهند.

تحقیقات بیشتری مورد نیاز است

علاقه به موضوع روانشناسی رنگ در حال افزایش است. اما برخی از سوالات بی پاسخ مانده است. چگونه تداعی رنگ ایجاد می شود؟ تأثیر این تداعی ها بر رفتار در دنیای واقعی چقدر قوی است؟ آیا می توان از رنگ برای افزایش بهره وری کارگران یا ایمنی محل کار استفاده کرد؟ چه رنگ هایی بر رفتار مصرف کننده تأثیر می گذارند؟ آیا تیپ های شخصیتی خاصی رنگ های خاصی را ترجیح می دهند؟ همانطور که محققان به بررسی چنین سؤالاتی ادامه می دهند، ممکن است به زودی درباره تأثیر رنگ بر روانشناسی انسان اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

Zina O'Connor، یکی از اعضای هیئت علمی گروه معماری، طراحی و برنامه ریزی در دانشگاه سیدنی، پیشنهاد می کند که مردم باید مراقب بسیاری از ادعاهایی که در مورد روانشناسی رنگ می کنند باشند. اوکانر توضیح می دهد: «بسیاری از این ادعاها فاقد پشتوانه تجربی هستند. آنها نقص های عمده ای را نشان می دهند (مانند اغراق علّی و اعتبار ذهنی) و ممکن است حاوی فاکتوئیدهایی باشند که به عنوان واقعیت ارائه می شوند. علاوه بر این، چنین ادعاهایی اغلب به تحقیقات منسوخ شده و بدون ارجاع به یافته های تحقیقات فعلی اشاره می کنند.

سخنرانی پایانی ایده آل مگ

رنگ می تواند نقش مهمی در انتقال اطلاعات، ایجاد یک روحیه خاص و حتی تاثیرگذاری بر تصمیمات افراد داشته باشد. ترجیحات رنگی همچنین بر اشیایی که افراد انتخاب می کنند، لباس هایی که می پوشند و نحوه تزئین محیط اطراف خود تأثیر می گذارد. مردم اغلب اشیایی را با رنگ هایی انتخاب می کنند که حالات و احساسات خاصی را برمی انگیزد. مانند انتخاب رنگ خودرویی که اسپرت، آینده نگر، ظریف یا قابل اعتماد به نظر می رسد. از رنگ های اتاق نیز می توان برای ایجاد حالت خاصی استفاده کرد. مانند رنگ آمیزی اتاق خواب با رنگ سبز ملایم برای ایجاد روحیه آرام. پس هدف نهایی چیست؟ کارشناسان دریافته‌اند که در حالی که رنگ می‌تواند بر احساس و رفتار ما تأثیر بگذارد، این تأثیرات تابع عوامل شخصی، فرهنگی و موقعیتی است. تحقیقات بیشتری برای به دست آوردن درک بهتر از روانشناسی رنگ ها مورد نیاز است.