زبان بدن چیست و در کجای زندگی ما کاربرد دارد؟


شاید شما از آن دسته افرادی باشید که فکر می کنید تنها زبان مادری شما همان زبانی است که صحبت می کنید. اما باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. زبان اصلی شما هنگام صحبت کردن زبان بدن خوب؛ بنابراین مانند سایر زبان ها باید آن را به خوبی یاد بگیرید و به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

اگر سوالی دارید زبان بدن چیست؟ باید بگوییم که این مفهوم به مجموعه رفتارهایی اطلاق می شود که به شما این امکان را می دهد تا بدون صحبت کردن، معنا و هدف خود را به دیگران منتقل کنید و با آنها ارتباط خوبی برقرار کنید. اگر به دنبال آشنایی با زبان بدن با ما بمان. در این مقاله قصد داریم در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تعریف زبان بدن و نیاز به یادگیری آن

زبان بدن چیست؟

در برخی شرایط ممکن است فقط از طریق رفتار غیرکلامی و فیزیکی و بدون صحبت بتوانید منظور خود را به دیگران منتقل کنید یا با آنها ارتباط برقرار کنید. در چنین شرایطی، شما در واقع موفق شده اید زبان بدن خودت استفاده کن زبان بدن یا همان زبان بدن انسان به عنوان یکی از مهم ترین ارتباطات غیرکلامی شناخته می شود که برای ارتباطات روزمره بسیار ضروری است.

زبان بدن به زبان انگلیسی به آن زبان بدن می گویند. یادگیری و آموزش زبان بدن این به شما کمک می کند در ارتباطات روزمره خود بدرخشید. شاید جالب باشد بدانید که تمام حرکات بدن مانند نشستن، ایستادن، حرکات بدن، دست دادن، حرکات صورت، حرکات چشم و ابرو و غیره. زبان بدن در نظر گرفته شده است.

این مجموعه از شرایط بدن معمولاً به طور ناخودآگاه در انسان رخ می دهد. بنابراین بیشتر مردم از وجود آن اطلاعی ندارند. استفاده بهینه و به موقع از این حرکات به شما کمک می کند تا روابط کاری و اجتماعی بهتری داشته باشید.

ترکیب بندی زبان بدن صحبت کردن تاثیر کلمات شما را دو چندان می کند. بنابراین پس از مدتی تاثیر مثبت آن را در ارتباطات روزانه خود خواهید دید. همچنین برای کمک آشنایی با زبان بدن می توانید کنترل بهتری بر رفتار و حرکات خود داشته باشید یا پیام های حرکتی دیگران را بهتر شناسایی کنید.

به عنوان مثال، اگر برای مصاحبه شغلی به یک شرکت یا سازمان می روید، دستان شما می توانند استرس شما را به خوبی نشان دهند. بی قراری، محکم گرفتن دست ها یا بستن آنها نشان دهنده عدم اعتماد به نفس شماست. بنابراین، این ممکن است بر نتیجه نهایی مصاحبه تأثیر بگذارد. با دانستن این موارد می توانید کنترل بهتری بر دستان خود داشته باشید و با روش های کاهش استرس خود را در این شرایط کنترل کنید.

لزوم مطالعه زبان بدن

یادگیری امروز زبان بدن تبدیل به یک مهارت شده است. دانستن زبان بدن چیست؟به بهبود کیفیت ارتباطات شما کمک می کند. در واقع ریشه بسیاری از اتفاقات زندگی مانند شکست ها، پیروزی ها، غم ها و شادی هاست. زبان بدن بستگی دارد مهارت های مطالعه لانگویچ باش و فنون ارتباطی عامل مهمی در موفقیت مذاکرات و معاملات هستند. بنابراین یادگیری آن به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر در برقراری ارتباط بسیار مؤثر است.

گاهی اوقات ارتباط غیرکلامی بسیار مؤثرتر از صحبت کردن است. زیرا در برخی موقعیت ها کلمات و کلمات می توانند مبهم و مبهم به نظر برسند. در نتیجه برای کمک به زبان بدن شما می توانید پیام خود را به شیوه ای درست به مخاطب منتقل کنید.

از طرف دیگر، اگر بتوانید افکار و نگرش افراد را از روی حرکات آنها حدس بزنید، در واقع می توانید افکار درونی آنها را درک کنید. این باعث می شود همیشه در مورد احساسات و عواطف دیگران دقیق تر شوید.

فواید یادگیری زبان بدن

رفتار و وضعیت بدنی از مهمترین و تاثیرگذارترین عوامل در اولین قرار ملاقات است. بسیاری از ما، وقتی برای اولین بار با کسی ملاقات می کنیم، ابتدا از روی حرکات و زبان بدن او را قضاوت می کنیم. چرا زبان بدن این نگرش شخصی شما را نشان می دهد و شما می توانید آن نگرش را از طریق کلمات منتقل کنید. پس اهمیت زبان بدنکمتر از حرف و حرف نیست.

آشنایی با زبان بدن مزایای زیادی وجود دارد. برای کمک به زبان بدن شما می توانید احساسات خود را به خوبی به شریک زندگی خود منتقل کنید. به عنوان مثال، هنگام ابراز علاقه شفاهی به دیگران، نمی توانید اخم کنید. در این شرایط، حالات یا حرکات صورت شما، مانند در آغوش گرفتن، می تواند این احساس را منتقل کند که به او علاقه مند هستید. در واقع همراه با ارتباط کلامی، زبان بدن به خوبی می تواند حالت درونی شما را نشان دهد.

هر حرکت بدن شما می تواند جایگزین هزاران کلمه شود. این بدان معناست که شما می توانید تاثیر کلمات خود را با حالات صورت و حرکات بدن خود دو برابر کنید. مثلاً وقتی به کسی دست می دهید. دست دادن معنایی فراتر از احوالپرسی دارد. این ژست به ظاهر ساده می تواند به خوبی نیت درونی شما را نشان دهد. به عنوان مثال، می توانید بدون اینکه متوجه شوید به گونه ای دست بدهید که معنای مخالف داشته باشد.

بطور کلی مطالعه زبان بدن این به شما کمک می کند تا رفتار و کلمات افراد را رمزگشایی کنید. شامل فواید یادگیری زبان بدن موارد زیر ممکن است مشخص شود:

  • می توان رفتار و تصمیمات افراد را پیش بینی کرد.
  • شما بهتر می توانید احساسات قلبی افراد نسبت به خود را تشخیص دهید.
  • می توان تشخیص داد که فرد می ترسد.
  • می توان تشخیص داد که یک فرد دروغ می گوید یا راست می گوید.
  • من میتوانم فشار مردم را شناخت.

کاربردی ترین تعریف زبان بدن

شما همیشه نمی توانید آنچه را که در ذهن دارید بگویید. گاهی لازم است بتوانید درد، استرس، هیجان و لذت خود را بدون بر زبان آوردن حتی یک کلمه به دیگران منتقل کنید. تحت این شرایط زبان بدن این به شما کمک می کند تا دیگران بتوانند حالات روحی و روانی شما را درک کنند. به عنوان مثال، اگر به حفظ حریم خصوصی یا همدردی دیگران نیاز دارید، از زبان بدن می توانید این پیام را برای دیگران فوروارد کنید.

از سوی دیگر، می توانید احساسات آنها را از حالت های مختلف بدن افراد نیز درک کنید. برای مثال، با نگاهی که مردم به شما دارند متوجه می شوید که آیا طرف مقابل استرس دارد یا خیر. همچنین موارد دیگری مانند استرس، ترس، امید، افسردگی، اعتماد به نفس و غیره زبان بدن به راحتی قابل تشخیص است.

حرکات بیشتر زبان بدن انسان یا به اصطلاح زبان بدن ناخودآگاه رخ می دهد؛ بنابراین همه مردم به نوعی از این زبان در کارهای روزمره خود استفاده می کنند. به عنوان مثال، زمانی که تغییر یا چالش احساسی را تجربه می کنید، این احساسات به طور خودکار در رفتار و حرکات شما منعکس می شود. به عنوان مثال، اگر شریک زندگی شما دروغ می گوید، سعی می کند چشمانش را از شما پنهان کند یا مدام دستش را جلوی دهانش می گیرد.

استفاده از زبان بدن

زبان بدن این به شما امکان می دهد پیام خود را به دیگران منتقل کنید یا از طریق رفتار غیرکلامی و فیزیکی با آنها ارتباط برقرار کنید. در حقیقت زبان بدن این ابزار قدرتمندی است که به شما کمک می کند آنچه را که در ذهن شما می گذرد به طرف مقابل منتقل کنید.

از طرفی استفاده درست از آن زبان بدن این به شما کمک می کند در موقعیت های مختلف زندگی موثرتری داشته باشید. دانستن زمان و مکان استفاده از زبان بدن، شما را یک قدم جلوتر در ارتباط قرار می دهد. ارتباط غیرکلامی کاربردهای فراوانی دارد و در مناسبت‌های مختلف مانند کار، آشنایی، دوستی، فرزندپروری، معاملات، غذا، فعالیت‌های ورزشی، مصاحبه‌های شغلی و غیره استفاده می‌شود. به طور کلی می توان از زبان بدن در موارد زیر استفاده کرد:

  • نمایش دستورالعمل: اگر تجربه سفر با هواپیما را دارید حتما حرکات مهماندار را در ابتدای پرواز دیده اید. این حرکات در واقع بیانگر دستورات نشستن و رفتار مناسب در تصادف است. تحت این نوع شرایط زبان بدن انسان به جای کلمات و حروف استفاده می شود.
  • نشانگر برجسته: گاهی اوقات ممکن است از زبان بدن برای تاکید استفاده کنید. در واقع از این روش زمانی استفاده می شود که بخواهید توجه را به چیزی جلب کنید. به عنوان مثال، می توانید در برخی موقعیت ها از دستان خود برای نشان دادن و تأکید بر محل زندگی خود استفاده کنید.
  • نمایش وضعیت: ممکن است از علامت سر برای تأیید یا رد سؤال شخصی استفاده کرده باشید. به عنوان مثال، اگر پاسخ شما مثبت است، سر خود را به نشانه بله تکان می دهید یا شانه های خود را برای نشان دادن نه بالا می اندازید. در نتیجه زبان بدن به عنوان یک نشانه، به دیگران کمک می کند تا معنای حرکات شما را درک کنند.

زبان بدن در بازاریابی

یکی از استفاده از زبان بدن در تجارت است. در بسیاری از معاملات و ارتباطات، آنچه به صورت شفاهی می گویید همیشه مهم نیست. بلکه گاهی اوقات نحوه صحبت شما تاثیر زیادی روی مخاطب دارد. در واقع احساسی که در طرف مقابل ایجاد می کنید بسیار مهم است. این ویژگی به ویژه در برخی مشاغل مانند بازاریابی بسیار مهم است.

زمانی که می خواهید محصولی را بفروشید، باید احساس راحتی و اطمینان را در طرف مقابل ایجاد کنید. در غیر این صورت ممکن است طرف مقابل به شما اعتماد نداشته باشد و برای حرف شما ارزش قائل نباشد. در نتیجه کنترل تمام حالات و حرکات بدن مانند حرکات چشم و ابرو، حرکات بدن، بازوها و پاها می تواند به موفقیت بازاریاب منجر شود. در غیر این صورت امکان پذیر است زبان بدنبدترین دشمن خودت باش

در نتیجه بهتر است به زبان بدن مواظب خودت باش سعی کنید احساسات خوب را برای مخاطبان خود ارسال کنید. این ویژگی به خصوص برای اولین قرار بسیار مهم است. اگر اولین برداشت طرف مقابل از شما خوب است، می توانید به ادامه همکاری امیدوار باشید.

نکات مهم در مورد زبان بدن در بازاریابی

مشتری شما مطمئناً در اولین جلسه شما را نمی شناسد. بنابراین اولین جلسه کاری بسیار موثر است. او سعی می کند از طریق ارتباط غیرکلامی ذهن شما را بخواند. پس باید طوری با او رفتار کنید که در حضور شما احساس راحتی کند. بهتر است نکات جالب زبان بدن در زمینه بازاریابی را بدانید:

  • ارتباط چشمی: بیشتر واکنش های احساسی بر حالت چهره شما تأثیر می گذارد. در واقع چشم ها عامل بسیار مهمی در انتقال احساس درونی شما هستند. بنابراین تاثیر تماس چشمی در بازاریابی را دست کم نگیرید. برای این منظور بهتر است در هنگام ملاقات با مشتری ارتباط چشمی زیادی برقرار کنید.
  • موقعیت: شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که وقتی کسی با لبخند با شما صحبت می کند، این احساس را داشته باشید که طرف مقابل با شما صادق است. بنابراین، در جلسات بازاریابی، به بیان دهان و حرکت لب ها توجه زیادی داشته باشید.
  • روش قرار دادن دست ها: نحوه قرار دادن دست ها گاهی اوقات می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. به عنوان مثال، هنگامی که در جلسات بازاریابی دستان خود را در جیب خود قرار می دهید، به مشتری نشان می دهد که نسبت به آنها بی تفاوت هستید. سعی کنید آغوش خود را باز نگه دارید تا احساسی دوستانه به او بدهید.
  • عادات بد وضعیت بدن: لرزش مداوم پاها، روی هم افتادن پاها و غیره از جمله عادات بد زبان بدن این یک جلسه کاری است. طوری رفتار کنید که مشتری متوجه پای شما نشود.
  • حرکات اضافی: برخی از حرکات اضافی مانند باز و بسته شدن مداوم سر خودکار می تواند به عنوان یک رفتار ناخوشایند ظاهر شود.
  • فاصله شخصی را رعایت کنید: خیلی نزدیک یا خیلی دور تاثیر خوبی روی طرف مقابل نخواهد داشت. بهتر است از طرف دیگر بین 30 تا 120 سانتی متر فاصله داشته باشید.

نتیجه گیری نهایی

یکی از قدرتمندترین ابزارها برای ارتباطات روزمره زبان بدن و- با کمک این زبان غیر کلامی می توانید در ارتباطات خود به موفقیت دست پیدا کنید. همانطور که از نامش پیداست، زبان بدن به مجموعه ای از حالات بدن و اعضای صورت مانند دست، پا، چشم و غیره اشاره دارد.

برخلاف کلمات، این زبان می تواند احساسات و ذهن واقعی شما را آشکار کند. بنابراین، کنترل و استفاده از زبان بدن می تواند شما را جذاب تر از قبل کند. از سوی دیگر، با استفاده از زبان بدن می توانید افکار دیگران را درک کنید. بنابراین مانند سایر زبان ها، یادگیری زبان بدن بسیار مهم است تا با شناخت نشانه های بدن، روانتر و بهتر از قبل عمل کنید.