سه تا از زیباترین باغ های شیراز را به شما معرفی می کنیم.



شیراز یکی از شهرهای تاریخی و پرطرفدار ایران است که علاوه بر جاذبه‌های فرهنگی مملو از باغ‌های تاریخی است، شاید به دلیل وجود همین باغ‌های زیبا باشد که سفر به شیراز را در فصل بهار به‌ویژه اردیبهشت‌ماه لذت‌بخش می‌کند. باغ های ایرانی از دیرباز یکی از نشانه های سازگاری انسان و طبیعت بوده است. در این مطلب از باغ دلگشا، هفتنان شیراز و باغ پاسارگاد شیراز برای شما خواهیم گفت، پس با ما همراه باشید.

باغ دلگشا

کافی است 5 دقیقه از آرامگاه سعدی پیاده روی کنید، بوی شگفت انگیز درختان نارنج شما را به یکی از قدیمی ترین باغ های شیراز دعوت می کند. قدمت باغ دلگشا شیراز به بیش از 1300 سال و دوره ساسانی می رسد که نام این باغ ایرانی در سفرنامه جیمز موریا دیپلمات انگلیسی نیز آمده است.

در سفرنامه مسافر آمده است که باغ دلگشا در دوره صفویه و زندیه شهرت زیادی داشت، اما این باغ در زمان نادرشاه و آقا محمدخان قاجار تخریب شد، اما پس از سال ها کوام الملک شیرازی باا دلگشا آن را خریداری و مرمت می کند. آی تی. در سال 1348 این باغ توسط شهرداری شیراز خریداری و از مالکیت خصوصی خارج شد. در سال 1356 پس از مرمت عمارت کلاه فرنگی و احداث دیوار جدید در اطراف بنا، باغ دلشا شیراز دوباره پذیرای بازدید عموم شد. امروزه از آن به عنوان موزه در مجموعه باغ دلگشا استفاده می شود.

عمارت باغ دلگشا شیراز در دوره زندیه ساخته شده و معماری آن به سبک کاخ های ساسانی بیشاپور است. این عمارت در سه طبقه ساخته شده و دارای دو ورودی در دو طرف بنا است و در تالار بزرگ چهار تخت وجود دارد. سقف های این عمارت دارای گچ بری زیبایی است که با نقاشی رنگ روغن زیبایی دو چندانی به این بنای آینه ای بخشیده است.

بهترین زمان برای بازدید از این باغ اردیبهشت ماه است زیرا در این زمان شکوفه دادن درختان نارنج عطر مطبوعی را در فضا پخش می کند و قدم زدن در کنار آب نماهای زیبای باغ فضایی خاص و دلنشین را برای بازدیدکنندگان ایجاد می کند.

باغ دلگشا در ضلع جنوبی تنگ آب خان و در دامنه کوه قرار دارد و آب چشمه قنات غازران که از آرامگاه سعدی سرچشمه می گیرد از این باغ می گذرد. در ابتدای باغ یک حوض هشت ضلعی وجود دارد که آب همه نهرها به داخل آن می ریزد.

باغ هفت تنان

یکی دیگر از باغ های زیبای شیراز، باغ هفت تنان است که در قسمت شمالی آرامگاه حافظ و در دامنه کوه چهل مکم قرار دارد. در این باغ قبر هفت عارف قرار دارد که کریم خان زند بر سر هر یک از آنها سنگ بزرگی بدون کتیبه گذاشته است و به همین دلیل این باغ را باغ هفت تنان شیراز می نامند.

قدمت باغ هفت تنان به قرن ها قبل از حکومت زندیه باز می گردد، اما عمارت داخل باغ متعلق به دوران کریم خان است. در وسط ساختمان اصلی حوض فیروزه ای بزرگی قرار دارد که آب رکن آباد از آنجا بیرون می ریخت. یکی از جاذبه های عمارت داخل باغ تالار بزرگی است که سقف آن بر روی دو ستون بزرگ قرار دارد و بالای آن مجلسی بر روی گچ نقاشی شده که از شاهکارهای دوران زندیه است. از آثار نقاشی شده بر روی دیوارها می توان به طرح درویشی، صحنه قربانی شدن اسماعیل، نقش شیخ صنعان و دختر بی باک اشاره کرد.

باغ هفت تنان شیراز تا چند سال پیش عبادتگاه دراویش بود اما اکنون به موزه سنگ تبدیل شده است. اما اهالی شیراز برای طلب باران به باغ هفت تنان می روند و دعا می کنند و از خداوند می خواهند که دعایشان مستجاب شود. باغ هفتنان دارای درختان سرو، کاج و نارنج است که قدمت بسیاری از آنها به صدها سال می رسد.

باغ پاسارگاد شیراز

باغ پاسارگاد شیراز را مادر باغ های ایرانی می نامند.طبق تحقیقات باستان شناسی، باغ ایرانی نخستین بار در دوره هخامنشیان ساخته شد و ریشه باغ های ایرانی در پاسارگاد است.

پاسارگاد شیراز در سال ۲۰۱۱ به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این باغ یکی از دیدنی های مجموعه پاسارگاد است که از باغ پاسارگاد شیراز تنها بخشی از زهکش و آبنما باقی مانده است.

برای انتقال آب در باغ پاسارگاد، کانالی به طول 900 متر از سنگ آهک ساخته شد که کف آن سنگی و حوض های متعدد بود که نشان از فناوری آبرسانی باغ دارد.

باغ پاسارگاد که به دستور مستقیم کوروش ساخته شد و خود این پادشاه هخامنشی معماری باغ را پیشنهاد داد. از جاده شیراز به آباده سه کیلومتر راه بود.

بر اساس کاوش‌های باستان‌شناسی، سیستم آبیاری شامل نهرها و دریاچه‌ها اطراف کاخ را احاطه کرده و باغ پاسارگاد باغ کاخ و باغ آرامگاه بوده است. دو آلاچیق استراحت در دو طرف باغ پاسارگاد طراحی شده است و تمامی کاخ های پاسارگاد با فضای سبز و باغ احاطه شده است.

به گفته باستان شناسان و مورخان مقبره و کاخ های کوروش در وسط باغ بزرگی قرار داشته که نهرهای موجود در آب از رودخانه پلوار سرچشمه می گیرد و این محوطه زیبا و سرسبز باغ پاسارگاد بوده است.

آخرین کلمه

در شهر شیراز باغ های زیبایی با درختان سرو و نارنج وجود دارد که حواس مسافران را می گیرد. بهترین زمان برای بازدید از این باغ ها فصل بهار به خصوص در اردیبهشت است که درختان نارنج شکوفا می شوند و عطر بهارنارنج خیابان ها را پر می کند. اگر از این باغ ها دیدن کرده اید، نظرات خود را در علی بابا پلاس بنویسید تا سایر کاربران از تجربیات شما بهره مند شوند.