شمع برگشتی پرایس اکشن و چه کاربردی دارد؟


اکشن قیمت یک روش معاملاتی رایج در بازارهای مالی است که با تجزیه و تحلیل و بررسی محدوده‌های مهم قیمت، حرکات آتی قیمت را پیش‌بینی می‌کند. در واقع در این روش تمرکز اصلی بر محدوده قیمت یک دارایی و تغییرات آن است.

الگوهای مختلفی در عمل قیمت وجود دارد که به دو دسته تقسیم می شوند: الگوهای معکوس و الگوهای ادامه، که در آن معامله گران با مشاهده الگوهای معکوس در نمودار قیمت، تغییر در روند قیمت را پیش بینی می کنند. در این مقاله، انواع الگوهای معکوس قیمت را که معامله گران می توانند با شناسایی آنها در نمودار قیمت، سود قابل توجهی کسب کنند، به تفصیل بررسی کرده ایم.

الگوی عمل قیمت مهم

الگوهای معکوس عمل قیمت از جمله الگوهای نمودار در تحلیل تکنیکال هستند که به عنوان ابزاری برای شناسایی تغییرات جهت قیمت در بازارهای مالی استفاده می شوند. در واقع این الگوها نشان دهنده پایان روند فعلی قیمت و آغاز روند جدیدی در بازار است. در زیر تعدادی از محبوب ترین الگوهای معکوس قیمت را ارائه می دهیم.

الگوی شمعدانی جذبی

الگوی شمعدانی درگیر یا پوشاننده الگوی عمل قیمت مهم در پایان یک روند صعودی یا نزولی شکل می گیرد و نسبت به تغییر روند هشدار می دهد. در الگوی فراگیر نزولی، کندل اول صعودی و کندل دوم، کندل نزولی با بدنه بزرگتر از کندل اول است که بدنه کندل صعودی را کاملا می پوشاند. در حالی که در یک الگوی فراگیر صعودی، کندل اول نزولی است و کندل دوم یک کندل صعودی با بدنه بزرگ است.

لازم به ذکر است که در الگوی جذبی نزولی روند قیمت نزولی و در الگوی جذبی صعودی روند قیمت صعودی است.

مدل جاذب

سمت چپ (الگوی جذب صعودی)

سمت راست (الگوی جذب نزولی)

مدل سر و شانه

الگوی سر و شانه یکی از الگوهای معکوس قیمت است که برای تحلیل رفتار قیمت استفاده می شود. این الگو معمولا در یک روند صعودی رخ می دهد و باعث تغییر در یک روند نزولی می شود. الگوی سر و شانه از سه قله تشکیل شده است که قله های چپ و راست در این الگو از قله میانی پایین تر است.

در واقع در این مدل دو راس چپ و راست نقش «شانه‌ها» و راس بزرگ میانی نقش «سر» را بازی می‌کنند. همچنین خطی که نقاط کف قیمت را به هم متصل می کند، خط گردن نامیده می شود. معامله گران باید منتظر بمانند تا خط گردن شکسته شود تا با استفاده از این الگو معامله کنند. در واقع وقتی قیمت به زیر خط گردن می رسد، الگوی سر و شانه کامل می شود و می توان انتظار کاهش قیمت و تغییر روند از بالا به پایین را داشت.

علاوه بر این، یک الگوی سر و شانه می تواند در جهت مخالف و در یک روند نزولی شکل بگیرد که در این صورت به آن الگوی سر و شانه معکوس گفته می شود. این الگو ساختاری مخالف با الگوی شانه اصلی دارد و پایان یک روند نزولی و آغاز یک روند صعودی جدید را نشان می دهد.

الگوی شمع نوار سنجاق

الگوی شمعدانی پین بار به الگوی چکشی نیز معروف است و یکی از الگوهای معکوس قیمت است. در واقع معامله گران با مشاهده این الگو در نمودار قیمت انتظار تغییر روند را دارند. مانند اکثر الگوهای اکشن قیمت، الگوی نوار پین دو نوع دارد. الگوی پینبار نزولی از دو شمعدان با رنگ های متضاد تشکیل شده است که طول سایه بالایی آن دو برابر طول بدنه شمعدان است. این الگو حرکت نزولی قیمت را نشان می دهد.

الگوی پینبار صعودی متشکل از دو شمعدان از رنگ های متضاد با سایه پایین بسیار طولانی است. این الگو احتمال حرکت قیمت رو به بالا را افزایش می دهد.

نوار پین صعودی

میله پین ​​خرس

مدل بالا دو نفره

الگوی سقف دوگانه یک الگوی برگشت نزولی است و زمانی در نمودار شکل می‌گیرد که قیمت یک دارایی دو بار متوالی و به طور مساوی بالا می‌رود، اما نمی‌تواند بر سطح مقاومت غلبه کند و در نتیجه به آرامی به سمت پایین حرکت می‌کند. الگوی دوتایی در انتهای یک روند صعودی شکل می گیرد و شروع یک روند نزولی جدید را نشان می دهد. شکل دیگری از این الگو وجود دارد که به جای دو قله با سه قله ایجاد می شود و به آن الگوی سقف سه گانه می گویند.

مدل ته دوتایی

مدل دو طبقه از انواع قیمت اکشن در پایان روندهای نزولی شکل می گیرد و نوید تغییر جهت حرکت قیمت را می دهد. در این الگو، قیمت دو بار متوالی و یکسان به سمت پایین حرکت می کند و شکلی شبیه به دو دره در نمودار ایجاد می کند. خط گردن روی این نمودار مماس با راس بین دو طبقه کشیده شده است.

شکل دیگری از این الگو وجود دارد که به جای دو دره روی نمودار با سه دره ایجاد می شود و به آن الگوی کف سه گانه می گویند.

مدل گوه ای

یک الگوی گوشه یا الگوی گوه از دو خط روند همگرا تشکیل شده است. نکته مهم در مورد این الگو این است که جهت حرکت دو خط روند باید در یک راستا باشد. اگر این الگو در یک روند نزولی شکل بگیرد و خطوط روند روند صعودی داشته باشند، به آن الگوی زاویه صعودی می گویند.

همچنین اگر این الگو در یک روند صعودی تشکیل شود و خطوط روند به سمت نزول تمایل داشته باشند، به آن الگوی زاویه نزولی می گویند. در واقع الگوی زاویه صعودی شروع یک روند نزولی را نشان می دهد، در حالی که الگوی زاویه نزولی شروع یک روند صعودی را نشان می دهد.

آخرین کلمه

ما در این مقاله از سری مقالات مالی حسینی ما الگوهای مختلف معکوس قیمت را معرفی کرده‌ایم تا معامله‌گران بتوانند از این الگوها برای شناسایی موقعیت‌های تجاری کم ریسک استفاده کنند و از این طریق سود قابل توجهی کسب کنند. البته به یاد داشته باشید که الگوهای اکشن قیمت مانند سایر روش های تحلیل بازار سرمایه، روشی قطعی نیستند و ممکن است در معرض خطا باشند.

لازم به ذکر است که معامله گران اردیبهشت می توانند با شناسایی و شناخت صحیح این الگوهای نمودار قیمت، شانس موفقیت خود را در بازارهای مالی افزایش دهند.