شیباریوم چیست؟ معرفی شبکه و ارز شیباریوم


پس از راه‌اندازی موفقیت‌آمیز توکن شیبا توسط ریوشی و تشکیل جامعه‌ای از دنبال‌کنندگان وفادار به آن، بنیان‌گذار این توکن، مصمم شد که آن را فراتر از یک میم‌کوین ساده، به عنوان دارایی با ارزش ذاتی گسترش دهد. شیبا (SHIB) که اغلب قاتل دوج کوین نامیده می‌شود، توکن کاربردی صرافی غیرمتمرکز ShibaSwap، بر روی اتریوم است.

ریوشی خالق ناشناس شیبا، در حال پیاده‌سازی طیف وسیعی از پروتکل‌ها و برنامه‌های کاربردی جدید برای افزودن ابزارهای ارزشمند به دارایی اصلی خود، شیبا است. در اواخر سال ۲۰۲۱، ریوشی آخرین برنامه‌ توسعه شیبا را راه‌حل لایه دوم بلاکچین شیباریوم اعلام کرد. در این مقاله به این خواهیم پرداخت که خصوصیات بلاکچین شیباریوم چیست و به برخی از ویژگی‌ها و پروتکل‎هایی که تیم توسعه قبل از راه‌اندازی معرفی کرده، نگاه خواهیم انداخت. همچنین در مورد اینکه تاثیر شبکه شیباریوم بر اکوسیستم شیبا چیست و پتانسیل آینده شیباریوم چه چیزهایی را دربرمی‌گیرد، بحث خواهیم کرد.

پروژه شیباریوم (Shibarium) چیست؟

شبکه شیباریوم یک راه‌‌حل لایه‌ دوم با تمرکز بر مقیاس‌بندی زنجیره میزبان فعلی خود یعنی اتریوم است. این شبکه توسط تیم توسعه میم کوین شیبا اینو (SHIB) طراحی شده است. پروتکل لایه دوم شیباریوم تراکنش‌های سریع‌تر با هزینه‌های کمتر را امکان‌پذیر خواهد کرد. قرار است با همکاری بنیاد Unification، پروتکل جدید استیبل کوین SHIB را روی این بلاکچین معرفی کند. همچنین، شیباریوم ابزارهای جدیدی را براساس توکن حاکمیتی BONE، خواهد آورد.

واقعیت این است که شیباریوم یک مکان توسعه برای برنامه نویسان بلاکچین خواهد بود. علاوه بر این، این پروتکل بازی Shiba Inu NFT و برنامه‌های کاربردی متاورس را توسعه خواهد داد.

در حال حاضر، توکن SHIB روی اتریوم به عنوان یک توکن ERC-20 کار می‌کند. اما پس از راه‌اندازی پروتکل، توکن‌ها به Shibarium منتقل می‌شوند. همچنین از لحاظ نظری، ارزش توکن شیبا (SHIB) با راه‌اندازی پروتکل جدید افزایش خواهد یافت.

شیبا اینو (SHIB) چیست و چه ارتباطی با شبکه شیباریوم دارد؟

SHIB در آگوست ۲۰۲۰ به عنوان رقیب Dogecoin به بازار عرضه شد. Shiba Inu یک رمزارز مبتنی بر اتریوم است که از یک داستان مشهور با تم نژاد سگ ژاپنی کوچک برای توسعه اکوسیستم خود استفاده می‌کند. این پروژه توسط یک توسعه‌دهنده با نام مستعار ریوشی تأسیس شده و هدف اصلی خود را تلاش برای تمرکززدایی کامل مالی اعلام کرده است.

عرضه کل این توکن به ۱۰۰۰ تریلیون محدود شده است، بنابراین به این زودی‌ها تمام نمی‌شود! برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال، شیبا به کاربران اجازه می‌دهد تا تریلیون‌ها توکن را به‌طور همزمان نگه دارند. طبق تحلیل شیبا در پلتفرم کاوشگر و تحلیل بلاکچین Etherscan، بیش از یک میلیون آدرس کیف پول توکن SHIB به صورت فعال وجود دارد. در عرضه اولیه توکن شیبا، ۵۰ درصد آن در Uniswap قفل شده بود و نیمه باقی مانده به آدرس کیف پول ویتالیک بوترین، بنیان‌گذار اتریوم ارسال شد.

در دروان همه گیری کووید-۱۹، بوترین بخشی از هولدینگ SHIB خود را به امور خیریه اهدا کرد و ۴۰ درصد باقی مانده را نیز سوزاند. با توییت‌های ایلان ماسک، خرید شیبا با افزایش قیمت، سال به سال رکورد موفقیت‌آمیزی داشته است. شیبا رکوردهای جدید قیمت را با سود سالانه نزدیک به ۵۴/۰۰۰/۰۰۰ درصد به ثبت رساند. این بدان معناست که تمامی سرمایه‌گذارانی که در ابتدای سال SHIB را به ارزش ۲ دلار خریداری کرده‌اند، میلیونر شده‌اند!

با این حال، شیبا اینو (SHIB) بسیار بیشتر از یک memecoin ساده و بدون کاربرد است و محدود به نحوه خرید و فروش شیبا نیست. با افزایش محبوبیت میم کوین شیبا، توسعه‌دهندگان تصمیم گرفتند که ارزش این توکن را حفظ کنند. بدین منظور آنها یک سری از ابزارها را بر پایه توکن شیبا راه‌اندازی کردند. یکی از این محصولات ShibaSwap بود که یک پروتکل DeFi با ویژگی‌هایی مشابه Uniswap است. در اوج خود، ShibaSwap ارزش کل قفل شده‌ای (TVL) برابر با ۱.۸ میلیارد دلار داشت، اما امروزه مقدار آن فقط ۲۳.۷ میلیون دلار است. توسعه دهندگان شیبا همچنین ویژگی تجارت NFT را برای استفاده از محبوبیت آن راه‌اندازی کردند. با حذف پروتکل توکن rebase، اکنون LEASH دومین توکن برای ایجاد انگیزه در پلتفرم ShibaSwap است.

توکن دیگر این اکوسیستم BONE، حقوق حاکمیت پروتکلی را برای جامعه SHIBArmy خود ارائه می‌کند. جامعه کاربران از طریق پروژه Doggy DAO به‌روزرسانی‌ها را پیشنهاد می‌کنند و به رأی می‌گذارند.

اکوسیستم Shiba Inu اکنون شامل یک صرافی غیرمتمرکز (DEX)، پلتفرم بازی توکن غیرقابل تعویض (NFT) و اپلیکیشن متاورس است. علاوه بر این، شیبا با مشارکت بنیاد Unification و با توسعه راه‌حل لایه دوم بلاکچین Shibarium، آگاهی و پذیرش عموم نسبت به این فناوری را ارتقا داده و در نتیجه ارزش رمزارز شیبا را افزایش می‌دهد. اگرچه ارزش شیبا دائماً در نوسان بوده، با این حال نفوذ شیباریوم می‌تواند سودهای نمایی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند.

شیباریوم چگونه کار می کند؟

پس از اعلام ریوشی، دوگانگی در مورد اینکه آیا Shiabrium یک بلاکچین مستقل است یا یک پروتکل لایه دوم، به وجود آمد. شیباریوم با بیان این که فاصله بین راه‌حل لایه دوم و بلاکچین ناچیز است، اعلام کرد قصد دارد جنبه‌هایی از شبکه پلیگان و زنجیره هوشمند بایننس (BSC) را با هم ترکیب کند. بر این اساس، تراکنش‌ها در بین زنجیره اول و پروتکل لایه دوم انجام می‌شود. در نهایت شیباریوم در بالای زنجیره قراردادهای هوشمند پیشرو اتریوم، یک پروتکل لایه دوم است که کاربرد زنجیره اصلی را بهینه می‌کند. شیباریوم قصد دارد تا هزینه‌های تراکنش و تعامل در شبکه اتریوم را به شدت کاهش دهد. علاوه بر این، شیباریوم زمانی که تعداد زیادی از کاربران به طور همزمان در حال تراکنش هستند، به کاهش تراکم شبکه اصلی کمک می‌کند. همچنین با تراکنش‌های بسیار سریع و کم‌هزینه این راه‌حل لایه دوم، بلاکچین Shibarium را برای بازی‌ها و موارد استفاده متاورس ایده‌آل می‌کند. در این بین کارایی Shibarium می‌تواند اکوسیستم SHIB را برای شرکت‌های بزرگی که باید تراکنش‌های روزانه بیشماری را انجام دهند، کارآمد کند.

ویژگی های شبکه شیباریوم

بلاکچین شیباریوم مزایای بی‌شماری را به همراه خواهد داشت. در اینجا به چند مورد از این مزایا اشاره می‌کنیم:

  • مقرون به صرفه بودن: هزینه‌های گس شیباریوم به شدت پایین است و کاربران گزینه‌هایی برای کاهش بیشتر آنها در دسترس خواهند داشت.
  • امنیت: به عنوان یک سیستم غیرمتمرکز، Shibarium یک گزینه فوق امن برای به اشتراک‌گذاری داده‌های حساس و بدون آسیب‌پذیری در برابر دستکاری است.
  • شفافیت: کاربران می‌توانند تمامی تراکنش‌ها را ببینند و پیگیری کنند.
  • کارایی: Shibarium تراکنش‌ها را با سرعت بالایی پردازش می‌کند.

مروری بر فناوری زیربنایی شیباریوم

سه‌گانه بلاکچین بیان می‌کند که مقیاس‌پذیری بلاکچین‌ها بدون به خطر انداختن عدم تمرکز یا امنیت دشوار است. در کنار به‌روزرسانی‌های اتریوم ۲.۰ برای افزایش شدید توان عملیاتی زیرساخت‌های خود، انواع راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری شامل زنجیره‌های جانبی و شبکه‌های لایه دوم به وجود آمده است.

در اینجا، مرور مختصری از راه‌حل مقیاس‌پذیری شیباریوم که بر پایه شبکه لایه دوم است را ارائه می‌کنیم:

اگرچه از تابستان ۲۰۲۱ تبلیغات شیباریوم به راه افتاد، اما اطلاعات کمی در مورد زیرساخت و فناوری‌های خاص آن در دسترس است! با این حال، می‌دانیم که راه‌حل لایه دوم به مقیاس‌بندی زنجیره اتریوم، کمک می‌کند. ریوشی در پست وبلاگی که برنامه‌های پروژه شیباریوم را منتشر می‌کند، آورده است که کارمزد تراکنش‌های شیباریوم نزدیک به صفر خواهد بود.

این تراکنش‌ها بین زنجیره لایه اول اتریوم و پروتکل لایه دوم شیباریوم تقسیم می‌شوند. Shibarium بخش بزرگی از بار را کنترل می‌کند و از غلبه تراکنش‌های اتریوم بر سیستم جلوگیری می‌کند. نتیجه این امر کاهش ازدحام شبکه خواهد بود.

شیباریوم دارای مکانیزم داخلی است که به دارندگان توکن‌ها اجازه می‌دهد تا توکن‌های خود را بسوزانند و آنها را از گردش خارج کنند و بدین ترتیب قیمت توکن را افزایش می‌دهد. همچنین گزارش شده است که Shibarium ممکن است یک کارمزد تراکنش اسمی دریافت کند و از آن برای سوزاندن توکن‌های SHIB استفاده کند. این عمل به Shibarium اجازه می‌دهد تا ارزش SHIB را ثابت نگه دارد.

سیتوشی کوزاما Shytoshi Kusama سرپرست پروژه Shibarium، در Shiba Discord AMA این‌طور گزارش می‌دهد که شیباریوم برای هر سرویس، بازی یا هر چیزی که بر‌اساس آن ساخته شود، هزینه‌های پایینی دریافت خواهد کرد. اکوسیستم شیبا اینو در جهت رسیدن به اهداف خود، اکوسیستم سه توکنی‌ شامل LEASH و BONE و SHI را ایجاد کرده است. هر توکن در این اکوسیستم، امکانات متفاوتی را برای دارندگان فراهم می‌کند تا بازده سرمایه خود را افزایش دهند. دارندگان می‌توانند از ShibaSwap، صرافی غیرمتمرکز بومی اکوسیستم شیبا اینو، برای معامله توکن‌ها، مشارکت در حاکمیت، کسب پاداش و خرید NFT و … استفاده کنند.

توکن BONE

شیباریوم از توکن حاکمیت اکوسیستم شیبا یعنی توکن BONE، به عنوان دارایی نقدینگی پایه خود استفاده خواهد کرد. توکن bone علاوه بر راه‌اندازی راه‌حل شبکه شیباریوم، امکانات جدیدی نیز خواهد داشت. Shibarium از BONE به عنوان توکن اصلی خود برای تمرکززدایی و ایجاد موقعیت‌های جدید استفاده خواهد کرد. توسعه‌دهندگان اکوسیستم شیبا، BONE را به عنوان توکن کاربردی Shibarium انتخاب کرده‌اند. دیگر توسعه‌دهندگان نیز می‌توانند از این توکن برای جمع آوری سرمایه جهت پروژه‌های جدید خود استفاده کنند.

طبق گزارش سایت CoinGecko، توکن BONE با حداکثر عرضه ۲۵۰ میلیون توکن، در حال حاضر دارای عرضه در گردش  ۶۲,۳۴۳,۱۷۹ میلیون است. طراحی توکنومیک برای BONE به این شکل است که میانه عرضه اکوسیستم سه توکنی شیبا (SHIB، LEASH و BONE) را داشته باشد. سقف آن به اندازه‌ای زیاد است که به کاربران اجازه می‌دهد تا مقادیر زیادی را در حین حفظ نقدینگی خریداری کنند، اما در عین حال به اندازه‌ای پایین است که به مدیریت برای حفظ قیمت نیاز نداشته باشد.

پس از راه‌اندازی شبکه شیباریوم، همه دارندگان توکن SHIB به فرصت‌های انحصاری برای ضرب و به دست آوردن توکن‌های BONE دسترسی خواهند داشت. توکن‌های SHIB و LEASH باقیمانده، به کاربردهای قبلی خود در پلتفرم، با ShibaSwap ادامه خواهند داد. به این ترتیب، تمام نقدینگی در شیباریوم، از BONE به عنوان توکن پایه استفاده می‌کند. در پست وبلاگ Shibarium، ریوشی از توکن bone به عنوان نقطه شروع برای شیباریوم یاد کرد، چرا که در مورد آن نباید نگران نهنگ‌ها باشیم!

توکن LEASH

توکن LEASH مانند یک بند، نقدینگی را تا سقف ۱۰۷۶۴۶ توکن محدود می‌کند. LEASH در ابتدا به عنوان یک توکن rebase برای تثبیت توکن‌های دیگر در اکوسیستم شیبا اینو منتشر شد. توسعه‌دهندگان در نهایت این هدف را رها کردند و تصمیم گرفتند LEASH را برای استفاده‌های دیگر ارتقا دهند. بدین ترتیب دارندگان نقدینگی می‌توانند توکن‌های LEASH را برای کسب پاداش در استخرهای نقدینگی به اشتراک بگذارند. سود این سپرده‌های نقدینگی به صورت توکن‌های xLEASH پرداخت می‌شود که می‌توان پس از برداشت با SHIB معامله کرد.

توکن SHI

SHI یک استیبل کوین خواهد بود که پس از راه‌اندازی پروژه شیباریوم، هم بر روی اتریوم و هم بر روی شیباریوم کار خواهد کرد. هدف SHI تبدیل شدن به یک ارزش جهانی، واحد حساب و وسیله‌‎ مبادله ارزش است. بیشتر استیبل‌کوین‌ها با دلار، نسبتِ یک به یک دارند. اما SHI برای آن که برای هر کسی در هر کجای دنیا قابل دسترسی باشد،  قیمتی برابر با ۰.۰۱ دلار خواهد داشت. به این ترتیب، این استیبل کوین می‌تواند برای انواع پرداخت‌های خرد در بسیاری از کشورهای مختلف استفاده شود. در وبلاگ شیباریوم، ریوشی اظهار داشته که امیدوارند SHI به یک ارز با ثبات جهانی تبدیل شود که مردم عادی در همه کشورها از آن به عنوان ذخیره ارزش و نوعی پرداخت استفاده کنند.

شیباریوم چه زمانی راه‌اندازی می‌شود؟

توسعه‌دهندگان قبلاً یک راه‌اندازی خصوصی Shibarium را به عنوان بخشی از فاز شبکه آزمایشی آلفا انجام داده‌اند که آن را موفقیت آمیز ارزیابی کردند. کیف پول بومی اصلی‌ترین ویژگی در دست توسعه آنهاست تا Shibarium را برای راه‌اندازی کامل آماده کند.

با اینکه سرمایه‌گذاران مشتاق بودند تا از زمان نهایی در دسترس قرار گرفتن شیباریوم در شبکه اصلی اتریوم اطلاع یابند، اما توسعه‌دهندگان نتوانستند تاریخ دقیقی را اعلام کنند. اگرچه تاریخ انتشار رسمی هنوز هم مشخص نیست، اما Shytoshi Kusama، توسعه‌دهنده اصلی Shibarium، در توییتی به کاربر توییتر @Hekadabighomie اشاره کرده است که راه‌اندازی به زودی انجام خواهد شد. به همین ترتیب، Unification Foundation، شرکت توسعه‌دهنده Shibarium، اعلام کرده است که نسخه بتا عمومی این شبکه در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۲ در دسترس خواهد بود. به این ترتیب راه‌اندازی نهایی آن احتمالاً در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ انجام خواهد شد.

آینده شیباریوم

حدس زدن خصوصیات برنامه‌ها و سرویس‌های اکوسیستم شیبا که پس از راه‌اندازی شبکه Shibarium توسعه می‌یابند، غیرممکن است. یک نقطه عطف برای تیم توسعه Shiba Inu، راه‌اندازی پلتفرم بازی Oshiverse برای کسب درآمد است. این بازی کاربران را به استفاده از خانواده توکن‌های شیباریوم تشویق می‌کند و تعامل بین جامعه کاربران آن را افزایش می‌دهد. پلتفرم این بازی برای iOS و اندروید موجود است.

Oshiverse قرار است روی پروتکل شیباریوم اجرا شود. البته قبل از اینکه پیرامون تاثیر  Oshiverse پیشگویی کنیم، لازم است شبکه شیباریوم راه‌اندازی شود. علاوه بر این، اطلاعاتی وجود دارد که برخی از توکنومیک‌های درون بازی شامل فرآیند سوزاندن توکن SHIB و کاهش عرضه این توکن است که افزایش ارزش این توکن را در پی خواهد داشت.

توکن‌های SHIB اکنون یک روش پرداخت پذیرفته شده در فروشگاه آنلاین Newegg Commerce و غول سینمایی AMC Entertainment هستند. به‌علاوه، یک نیروی پشتیبانی قوی از طرف جامعه کاربران SHIBArmy برای لیست شدن Shiba Inu در پلتفرم معاملاتی Robinhood Markets که یک سرمایه‌گذار خرده‌فروش ممتاز است، وجود دارد. بر این اساس، جامعه SHIBArmy بیش از ۵۰۰ هزار درخواست در Change.org برای Robinhood جمع‌آوری کرده تا SHIB را برای تجارت فهرست کند. در نتیجه، شیبا در موقعیت‌های تجاری جدیدی قرار می‌گیرد که منجر به تقاضای بالا و پذیرش شیباریوم پس از راه‌اندازی می‌شود. چنین دستاوردی می‌تواند توکن‌های اکوسیستم شیبا را در واچ لیست مخاطبان جدید مشتاقِ سرمایه‌گذاری قرار دهد.

شیباریوم چه تاثیری بر قیمت شیبا اینو خواهد داشت؟

در حال حاضر، بسیاری از مردم شیبا اینو را به‌ عنوان یک میم کوین تصور می‌کنند. میم‌کوین‌ها عموماً به عنوان گزینه‌هایی با پامپ و دامپ زیاد در نظر گرفته می‌شوند. اخیراً ارزش SHIB به دلیل اخبار مربوط به راه‌اندازی آتی Shibarium دوباره افزایش داشته است و از پایین‌ترین سطح قیمت در سال گذشته در ۰.۰۰۰۰۸۰ دلار به بالاترین سطح فعلی ۰.۰۰۰۰۸۴ دلار رسیده است. با این حال شیبا مانند سایر توکن‌ها، بیش از ۹۰ درصد پایین‌تر از بالاترین رکورد خود است. یک سوال رایج این است که راه‌اندازی Shibarium چه تاثیری بر تحلیل شیبا می‌گذارد؟ احتمالاً تاثیر آن بسیار چشمگیر خواهد بود. شیباریوم می‌تواند از طریق مکانیسم ضرب خود به تثبیت و حتی افزایش قیمت Shiba Inu کمک کند. همچنین کارمزدهای کمتر تراکنش‌ها می‌تواند امکان انجام تراکنش‌های بیشتر را ایجاد کرده و معامله‌گران جدید ارزهای دیجیتال را جذب کند. بدین ترتیب تعداد زیاد معامله‌گران قطعاً به افزایش ارزش توکن‌ها در اکوسیستم شیبا اینو کمک خواهد کرد. هرچند همه این‌ فرضیات به شرایط حاکم بر بازار در آن زمان خاص بستگی دارد.

واقعیت این است که در چند ماه گذشته، شاهد عرضه‌های محصولات زیادی بوده‌ایم که طبق انتظارات پیش نرفته است. به عنوان مثال، اخیراً، قیمت Chainlink پس از معرفی سهام توسط شبکه کاهش یافت. به طور مشابه، قیمت اتریوم نیز پس از ادغام اتریوم، سقوط کرد. اخیراً،  قیمت شبکه Theta و TFUEL پس از معرفی ویژگی متاچین توسط شبکه هم کاهش یافت. بنابراین، در حالی که قیمت Shiba Inu احتمالاً قبل از راه‌اندازی افزایش پیدا خواهد کرد، ولی انتظار نداشته باشید که این دستاوردها ادامه داشته باشد…