طریقه شستن نوزاد بعد از مدفوع (راهنمای تصویری) • مجله تصویر زندگی


اگر مراقبت از نوزاد تجربه اول شماست باید بدانید که کار تعویض پوشک نوزاد و شستن نوزاد بعد از مدفوع را نباید سرسری بگیرید. این کار نیاز به رعایت نکاتی دارد تا از راش ناشی از پوشک جلوگیری شود. همچنین شستن نوزاد دختر بعد از مدفوع با شستن نوزاد پسر بعد از مدفوع تفاوت‌هایی دارد. در این مقاله همراه ما باشید تا گام به گام نکاتی که برای رعایت بهداشت نوزاد بعد از مدفوع کردن لازم است انجام دهید را با با شما در میان بگذاریم.

هنگام شستن نوزاد بعد از مدفوع باید مراحلی را طی کنید تا اطمینان حاصل کنید که پوست کودک تمیز و خشک است. بنابراین از تحریک و راش پوشک جلوگیری می‌شود. قبل از هر کاری وسایل مورد نیاز را آماده کنید تا وسط کار با دستانی آلوده و غیر بهداشتی مجبور نشوید دنبال وسیله خاصی بروید و کودک را تنها بگذارید.

وسایل مورد نیاز برای شستن نوزاد بعد از مدفوع

برای شستن نوزاد پس از مدفوع ابتدا وسایل نوزاد زیر را آماده کنید:

  • تشک تعویض یا زیرانداز تعویض
  • پوشک ساده یا پوشک شورتی
  • سطل پوشک
  • دستمال مرطوب
  • پارچه خشک کن
  • کرم نوزاد

شستن نوزاد بعد از مدفوع ممکن است حتی ۳ یا ۴ بار در روز هم لازم شود. میز تعویض شرایطی را برای شما فراهم می‌کند که هنگام نیاز به شستن نوزاد و تعویض پوشک تمام وسایل در لحظه در دسترس شما باشد . بنابراین اگر دوست دارید می‌توانید از میز تعویض هم می‌توانید برای نظم بخشیدن به این کار روتین استفاده کنید.

مراحل شستن نوزاد بعد از مدفوع

۱- ابتدا محل تعویض پوشک را آماده کنید تا نوزاد را برای شست‌و شوآماده کنید.

۲- پوشک نوزاد را درآورید و در سطل پوشک بندازید. حتما می‌دانید که بسیاری از سطل‌های پوشک از پخش بوی مدفوع به بیرون جلوگیری می‌کنند.

۳- قبل از شستن نوزاد بعد از مدفوع اگر تکه‌های مدفوع بر روی باسن نوزاد باقی مانده است، اول با یک دستمال مرطوب آن را پاک کنید.

۴- دقت کنید کف باسن و بین چین‌های پایین‌تنه نوزاد را با دقت پاک کنید. . پیچیدن یک دستمال تمیز دور انگشت به شما کمک می کند تا این نواحی کوچک را راحت تر تمیز کنید.

۵- دقت کنید همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده است. نوزاد را از جلو به عقب تمیز کنید. خصوصا اگر نوزاد دختر دارید کاملا به سمت فلش تصویر دقت کنید. این کار بسیار مهم است.

۶- نوزاد را به محل شست‌وشو ببرید و با آب ولرم ابتدا محل ادرار را بشویید.

۷- سپس به سراغ پایین تنه نوزاد و مقعد برای شستن مدفوع بروید.

۸- پارچه خشک کن را به دور نوزاد بپیچید و به محل تعویض پوشک بیاورید.

۹- پس از هر بار تعویض پوشک، دست های خود را به خوبی بشویید. هنگامی که کودک شما از تغییر پوشک خود آگاه شد، دست های او را نیز بشویید. این عادت خوبی است.

۱۰- اگر پوست نوزاد قرمز شد، آن را مالش ندهید، زیرا ممکن است باعث قرمزی بیشتر شود. از کرم سوختگی یا کرم‌های مراقبتی استفاده کنید.

۱۱-حتی اگر پوست نوزاد قرمز نیست هم می‌توانید از لوسیون استفاده کنید. دقت کنید لوسین را از جایی بخرید که برند غیر تقلبی و اصل را در اختیارتان می‌گذارد. لوسیون به حفظ رطوبت پوست نوزاد و جلوگیری از خشک شدن آن کمک می‌کند.

۱۲-در مرحله آخر باید با یک پارچه خشک کن پنبه‌ای به دقت محل پوشک شدن کودک را خشک کنید. هرگر قبل از پوشک کردن نباید کودک خیس بماند چون باعث عفونت و راش پوستی می‌شود.

۱۳-برای مراقبت از پوست ظریف کودک از محصولات طبیعی و غیر محرک استفاده کنید تا از جوش و سوزش پوشک جلوگیری کنید. به یاد داشته باشید که از استفاده از دستمال مرطوب بچه حاوی الکل یا عطر که می تواند باعث تحریک و برهم زدن تعادل طبیعی پوست کودک شما شود، خودداری کنید. بهتر است از آب ولرم و نسبتا گرم برای شستن نوزاد بعد از مدفوع استفاده کنید.

در صورتی که به جای پوشک از کهنه نوزاد استفاده می کنید مراحل گفته شده در بالا تا حد زیادی برای شما هم صادق خواهد بود. اگر می خواهید بدانید که بین پوشک یا کهنه کدام یک را می بایست انتخاب کنید می توانید به مقاله معرفی شده مراجعه کنید.

شستن نوزاد دختر بعد از مدفوع

حالا که مراحل شستن نوزاد بعد از مدفوع را می‌دانیم خوب است به تفاوت دختر و پسر در این مرحله هم اشاره کنیم. شستن نوزاد دختر بعد از مدفوع نسبت به نوزاد پسر دقت بیشتری می‌خواهد. چون این احتمال وجود دارد که تکه‌هایی از مدفوع روی فرج، لابیا یا واژن و مجرای ادرار وارد شود و احتمالاً باعث عفونت شود.

از یک دستمال مرطوب تمیز برای پاک کردن مدفوع از اطراف اندام تناسلی او استفاده کنید، همیشه از جلو به عقب پاک کنید. هیچ وقت هنگام پاک کردن با دستمال از سمت عقب به جلو پاک نکنید، زیرا می تواند باکتری های مدفوع را وارد واژن یا مجرای ادرار کند. همچنین برای شستن ناحیه تناسلی نوزادان دختر بسیار دقت کنید، زیرا ناحیه واژن نوزادان دختر بسیار حساس بوده و باید توجه کرد تا هیچ گونه آلودگی وارد آن نشود.

همچنین مدفوع باقی مانده در لابیا را با آب ولرم خوب بشویید و سپس آخرین قسمت مقعد را خوب بشویید. شست‌و شوی ملایم با آب ولرم کافی است. نیازی به استفاده از محصولات بهداشتی شست‌وشو نیست. یادتان باشد که حتما اول واژن را بشویید سپس مقعد چون ممکن است آلودگی از دست شما هم به واژن منتقل شود.

شستن نوزاد پسر بعد از مدفوع

شستن نوزاد پسر بعد از مدفوع با رعایت نکات لازم مهم است. چرا که تمیز کردن اندام تناسلی نوزاد پسر در هنگام تعویض پوشک و زمان حمام برای جلوگیری از عفونت و حفظ سلامت او مهم است. درست است که نوزادان دختر نیاز به دقت و رعایت موارد بهداشتی بیشتری دارند اما فراموش نکنید که نوزاد پسر هم برای رعایت بهداشت لازم است از جلو به عقب شسته شود.  همچنین دقت کنید که هنگام شستشوی ناحیه ادراری برای نوزاد پسر زیر بیضه ها و بین چین ها را هم خوب بشویید.

سخن پایانی

مهم‌ترین نکته برای شستن نوزاد بعد از مدفوع این است که همیشه ملایم و دقیق باشید. در کنار تمام مواردی که برای شستن نوزاد گفته شد و همچنین بررسی تفاوت نوزاد دختر و پسر هنگام شستن بعد از مدفوع نکته مهم دیگری هم وجود دارد. استفاده از لوازم تعویض نوزاد که غیر تقلبی و از مواد طبیعی و غیرتحریک کننده پوست باشند بسیار مهم است. فروشگاه کودکو به عنوان نماینده رسمی و آنلاین برندهای معتبر پوشک و لوسیون و لوازم بهداشتی با ضمانت اصالت کالا خیال شما را از این بابت راحت می‌کند. همچنین لوازمی نظیر سطل پوشک، میز تعویض، تشک تعویض و سرویس حمام نوزاد با کیفیت هم پروسه تعویض و شستن نوزاد را برای شما راحت و دلنشین می‌کند. با برقراری ارتباط با کارشناسان فروش فروشگاه کودکو از امکان مشاوره آسان و رایگان و انتخاب محصولات کاربردی و اصل برخوردار می‌شوید!