علائم عدم اعتماد به نفس را پیدا کنید


مواجهه با چالش های زندگی برای برخی افراد دشوارتر است. این افراد معمولا از تجربه موقعیت ها و فرصت های جدید فرار می کنند. این مشکل می تواند یکی از علائم کمبود عزت نفس باشد.

افراد با عزت نفس پایین معمولا شکست های زندگی خود را خیلی بزرگ می دانند و به دلیل ترس از شکست از انجام کارهای جدید اجتناب می کنند. این افراد معمولا در زندگی به موفقیت نمی رسند.

از دیدگاه روانشناسی، عزت نفس پایین یکی از مهم ترین موانع پیشرفت انسان در زندگی است.

در این مقاله از ایده آل مگ قصد داریم با نگاهی عمیق به مشکل اعتماد به نفس پایین، آسیب ها، علائم و راه حل های درمانی آن را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید

عزت نفس پایین و آسیب های آن

اعتماد به نفس در زبان روانشناسی، باور فرد به خود و توانایی هایش است. اعتماد به نفس مانند موتوری است که ما را با چالش های مختلف در زندگی مواجه می کند. این ویژگی شخصیتی به عنوان منبع انرژی، اراده ما را برای رسیدن به موفقیت تقویت می کند.

اعتماد به نفس در واقع یک مفهوم اساسی در ساختار شخصیت ماست. این مفهوم مانند سایر عوامل تشکیل دهنده شخصیت در صورتی مفید و مؤثر است که حدود اعتدال را زیر پا نگذارد.

وقتی فردی به جای ارزیابی واقعی از توانایی ها و توانایی های خود، خود و توانایی های خود را دست کم می گیرد، در این صورت مسئله عزت نفس پایین مطرح می شود.

عزت نفس پایین برعکس کار خود یعنی ایجاد انرژی و انگیزه عمل می کند. زیرا شروع یک فعالیت جدید یا به طور کلی ریسک پذیری در زمینه های مختلف کاری و اجتماعی، برای فرد اضطراب آور خواهد بود.

اگر چه مقدار مشخصی از اضطراب هنگام تصمیم گیری و شروع کارهای جدید طبیعی و قابل انتظار است. اما در افراد با عزت نفس پایین، این اضطراب به حدی است که فرد با از دست دادن مداوم فرصت ها در زندگی مواجه می شود.

گویی افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند یک دیوار شیشه ای از امنیت در مقابل خود ساخته اند و با اجازه ندادن به حرکت های جدید از دیوار خود محافظت می کنند. ندانم که پنهان شدن پشت این دیوار و در نتیجه از دست دادن فرصت ها بزرگترین ضربه و آسیب به امنیت خواهد بود.

این سوالات ممکن است برای شما پیش آمده باشد: «چه عواملی باعث کاهش عزت نفس ما می شود و چگونه می توانیم عزت نفس خود را افزایش دهیم؟ در ادامه این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

علت کاهش عزت نفس چیست؟

عوامل مختلفی می توانند باعث کاهش عزت نفس شوند. ژنتیک، خلق و خو، پیشینه فرهنگی، تجربیات اولیه زندگی، شیوه های فرزندپروری، آسیب های روانی شدید از مهم ترین عوامل دخیل در این زمینه هستند.

یافتن ریشه های نقش تجربیات اولیه در اعتماد به نفس ما را به سال های اولیه زندگی بازمی گرداند. اگر بخواهیم دقیق تر باشیم، عامل خلق و خو را نیز می توان در قالب این تجربیات بررسی کرد.

همانطور که می دانیم روحیه کودکان متفاوت است. برخی از کودکان از همان ابتدای تولد دارای مزاج سخت هستند. اغلب اوقات این کودکان گریه می کنند یا ناله می کنند، به سختی آرام می شوند و برای کوچکترین مشکلی هیجان زده می شوند.

والدین کودکان دشوار اغلب راه حل را در کنترل و محافظت بیش از حد می دانند. در واقع تا جایی که می توانند سعی می کنند محیط را برای فرزندشان ایمن کنند و هر عاملی که باعث سردرگمی فرزندشان شود را از آن دور نگه دارند.

رفتار محافظه کارانه ممکن است در کوتاه مدت کودک و والدین را از تنش محافظت کند، اما در دراز مدت، رشد کودک در محیط پاستوریزه، او را از تجربیات ضروری و متنوع محروم می کند.

محرومیت از تجربیات اغلب با فقدان مهارت های اجتماعی همراه است. فقدان مهارت های اجتماعی منجر به کاهش عزت نفس می شود.

به گفته روانشناسان، اولین تجربیات ما در حوزه تعاملات اجتماعی در عزت نفس ما نقش دارد. به گفته کارشناسان یکی از عوامل دخیل در این امر عدم پذیرش در بین گروه همسالان است. بدین ترتیب؛ تجربه طرد شدن و عدم محبوبیت در میان همسالان با عزت نفس پایین همراه است. در مقاله راه های افزایش عزت نفس در نوجوانان بیشتر در این مورد صحبت کردیم.

در مطالعه ای در سال 2017 در مورد رابطه بین سبک های فرزندپروری و عزت نفس، نشان داده شد که سبک فرزندپروری مقتدرانه (صمیمی اما مقتدرانه) با عزت نفس بالا مرتبط است. در حالی که سبک های فرزندپروری مستبدانه (کنترل زیاد و دلبستگی کم)، سهل گیرانه (کنترل کم و دلبستگی زیاد) و سبک های فرزندپروری طردکننده (کنترل کم و دلبستگی کم) با عزت نفس پایین در افراد مرتبط است.

آسیب یا ضربه روانی شدید عامل مهم دیگری در کاهش عزت نفس افراد است. گفته می شود که تروما رویدادهای ناخوشایند شدیدی است که اثرات آن می تواند بر عملکرد فرد در زندگی تأثیر بگذارد.

تجربه تجاوز جنسی، مشاهده تجاوز جنسی به دیگری، مشاهده صحنه قتل، بلایای طبیعی مانند زلزله یا سایر تجربیات ناراحت کننده ای که ساختار روانی فرد را مختل می کند، همگی می توانند آسیب تلقی شوند.

علاوه بر اثرات مخرب تروما، کاهش و حتی تخریب عزت نفس یکی از علائم بارز در افراد آسیب دیده خواهد بود. حمله ناپخته تروما به عزت نفس باعث می شود فرد احساس بی ارزشی کند و توانایی ها و قابلیت های خود را دست کم بگیرد.

شاید بتوان گفت که فروپاشی عزت نفس زیر بار ضربه، مانع بزرگی در راه بهبودی و رهایی فرد از موقعیت های آسیب زا است. بنابراین یکی از بخش های مهم فرآیند درمان این افراد، درمان عزت نفس پایین است.

علاوه بر موارد ذکر شده، دلایل دیگری نیز باعث کاهش عزت نفس می شود.

  • انتظارات غیر واقعی از خودتان
  • کمال گرایی افراطی
  • خود قضاوت سخت
  • نپذیرفتن یا بخشیدن اشتباهات شما
  • ترس از زندگی، به ویژه ترس از شکست
  • مهارت کافی نیست

علائم عزت نفس پایین چیست؟

شناخت علائم عزت نفس پایین اولین قدم مهم برای افزایش عزت نفس است. از این رو در این قسمت شما را با نشانه های اعتماد به نفس پایین آشنا می کنیم.

آشنایی با علائم عزت نفس پایین دیدگاه شما را نسبت به این موضوع عمیق تر می کند.

  • اغلب برای فردی که اعتماد به نفس پایینی دارد شروع گفتگو دشوار است. قبل از اینکه شروع به صحبت کند، شخص می ترسد، تردید می کند و مردد می شود. او دائماً با خود بررسی می کند که آیا آنچه می خواهد بگوید درست است یا نه.
  • تنها ماندن در موقعیت های اجتماعی بدون دوست یا آشنا دشوار است.
  • فردی که عزت نفس پایینی دارد ارتباطات اجتماعی محدودی دارد. این فرد در روابط اجتماعی نیز بسیار آسیب پذیر است و به راحتی آسیب می بیند.
  • در بیشتر موقعیت ها، شخص حتی زمانی که هیچ تقصیری نداشته باشد، احساس گناه می کند.

  • او اغلب نگران محبت دیگران نسبت به خود است یا از پذیرفته شدن یا طرد شدن در جامعه می ترسد. به همین دلیل است که می تواند در ظاهر حتی نسبت به کسانی که از آنها بدش نمی آید محبت شدید نشان دهد.
  • او نمی تواند مخالفت خود را در مورد موضوعی بیان کند. این مشکل باعث می شود در بیشتر موارد شکست بخورد و زیر بار کاری که دوست ندارد قرار بگیرد.
  • از آنجایی که فرد تصور درستی از خود و خواسته هایش ندارد، اغلب تابع دیگران در گروه است.
  • تحمل انتقاد را ندارد و در مقابل انتقاد دیگران واکنش های احساسی شدید نشان می دهد.
  • او نمی تواند به راحتی تعارف های صادقانه دیگران را بپذیرد زیرا احساس می کند که لیاقتش را ندارد.
  • برای فردی که اعتماد به نفس ندارد، تصمیم گیری حتی در مورد مسائل ساده یکی از سخت ترین کارها است. این شخص مدام رای خود را تغییر می دهد و در نهایت از تصمیم خود ناراضی است.
  • او نمی تواند نیازها، خواسته ها و احساسات خود را اولویت بندی کند. این حالت به ویژه زمانی تشدید می شود که از او خواسته شود نیازها و خواسته های دیگران را در اولویت قرار دهد.
  • فردی با عزت نفس پایین همیشه به موفقیت خود در یک کار معین شک می کند. بنابراین معمولاً به جای اینکه یک فعالیت را تا رسیدن به هدف ادامه دهد، منصرف شده و کار را ناتمام رها می کند.
  • این فرد در حالی که مدام خود را با دیگران مقایسه می کند، موفقیت های دیگران را دست بالا می گیرد. برعکس، او شکست های خود را بسیار قابل توجه و پیروزی های خود را کم می بیند.
  • از آنجایی که فرد توانایی های خود را کم می بیند، خود را شایسته ترفیع یا پیشرفت نمی داند. بنابراین، استاندارد زندگی آن کمتر از استانداردهای بیشتر مناطق است.
  • او نمی تواند به راحتی با اشتباهات خود کنار بیاید و آنها را بپذیرد. از این رو هر بار که خطایی می کند، خود را به شدت محکوم می کند.
  • زبان بدن فرد بیانگر شک، عدم اطمینان، ناامیدی از خود و بی حوصلگی است.

چگونه عزت نفس را افزایش دهیم؟

خوشبختانه، قاطعیت یک ویژگی ثابت و غیر قابل انعطاف نیست. افراد با عزت نفس بالا یا پایین به دنیا نمی آیند. در روانشناسی راه های مختلفی برای درمان عزت نفس پایین وجود دارد. با تمرین این راهکارها می توانید عزت نفس خود را افزایش دهید.

  • فهرستی از اهداف خود تهیه کنید. اهداف بلندمدت خود را به اهداف و مراحل کوچکتر تقسیم کنید تا آنها را دست یافتنی تر کنید.
  • قدم به قدم برای رسیدن به هدف نهایی حرکت کنید و از شکست در این راه نترسید. انتظارات واقع بینانه ای برای خود تعیین کنید و زمانی که نتوانستید انتظارات خود را برآورده کنید، اشتباه خود را بپذیرید. اجازه ندهید اشتباهات شما را عقب نگه دارد.
  • قبل از موافقت با خواسته های دیگران، دلیل پذیرش آن را با خود بررسی کنید. رضایت شما برای لذت است یا برای توجه دیگران؟
  • هرگز از ترس طرد شدن کاری انجام نده. به یاد داشته باشید که شخصیت های محبوب شخصیت های قوی و با اعتماد به نفس هستند.
  • همیشه سعی کن بهترین خودت باشی از مقایسه خود با دیگران بپرهیزید. بهترین معیار پیشرفت شما خودتان هستید.
  • باور کنید یا نه، ورزش منظم نقش مهمی در افزایش عزت نفس دارد.

بر اساس مطالعه ای که در سال 2016 منتشر شد، ورزش با تصویر بدن مرتبط است و هر چه تصویر بدنی مثبت تری داشته باشد، عزت نفس بیشتری خواهد داشت.

  • تمرین شفقت به خود راه دیگری برای درمان عزت نفس پایین است. وقتی با شکست یا اشتباه مواجه می شوید، خیلی به خودتان سخت نگیرید. مثلاً به جای اینکه به خود بگویید “من چقدر احمقم!” من همیشه بهم می ریزم!» بگویید: «من تنها کسی نیستم که اشتباه می کنم همیشه راهی برای جبران آن وجود دارد.

طبق یک مطالعه در سال 2009، تمرین شفقت به خود به افراد امید می دهد و در افزایش عزت نفس بسیار موثر است.

  • با تردیدهای خود روبرو شوید. به عنوان مثال، اگر در یک جمع باشید، احتمالاً ذهن شما به شما می گوید “چیزی نگو!” اگر حرفتان را بلند کنید، ممکن است حرف اشتباهی بزنید و به شما بخندند!»؛ در این مرحله، دقیقاً برعکس عمل کنید و نظر خود را بگویید. همیشه به یاد داشته باشید که در این معادله خندیدن و مسخره کردن دیگران اشتباه است، ابراز نظر نکردن.

آخرین کلمه

یکی از مهمترین عناصر شخصیت ما اعتماد به نفس است. عزت نفس پایین ما را از رویارویی با چالش ها و تجربه موقعیت ها و فرصت های جدید باز می دارد.

با توجه به پیامدهای منفی و آسیب های ناشی از عزت نفس پایین، قطعا بهبود آن ضروری است. تمرین راهبردهای مختلف توصیه شده توسط روانشناسان به ما کمک می کند تا از شر عزت نفس پایین خلاص شویم و آن را درمان کنیم.

اگر در مورد علائم عزت نفس پایین و نحوه درمان آن سوالی دارید، لطفاً از ما بپرسید.

امتیاز شما برای این پست