علائم و نشانه های سرخک در کودکان


سرخک یک عفونت دوران کودکی است که توسط یک ویروس ایجاد می شود. در سال های گذشته، بیشتر کودکان در اوایل زندگی به این بیماری مبتلا می شدند، اما اکنون بسیاری از این بیماری با واکسن قابل پیشگیری است.
سرخک که به آن سرخک نیز می گویند بسیار مسری است و از طریق بزاق، بینی و به طور کلی مایعات مخاطی بدن و تنفس منتقل می شود و بسیار خطرناک و حتی کشنده است. در این مقاله علائم سرخک و روش های مراقبت از کودک مبتلا به سرخک در صورت عود بیماری شرح داده شده است.

سرخک در کودکان

سرخک یک نوع بیماری دوران کودکی است و یک بیماری عفونی است که توسط یک ویروس رایج به نام پارامیکسو ویروس ایجاد می شود. این بیماری هنگام سرفه و عطسه فرد مبتلا از طریق قطرات به فرد دیگری منتقل می شود.

از عوارض جدی این بیماری می توان به عفونت گوش، اسهال و ذات الریه اشاره کرد. سرخک در کودکان بسیار جدی تر از آبله مرغان یا اوریون در کودکان است. از هر 1000 نفری که به این بیماری مبتلا می شوند، حدود یک نفر به آنسفالیت مبتلا می شود که یک عفونت مغزی است که منجر به آسیب دائمی مغز و مرگ می شود.

در این مقاله به سرخک در کودکان، علائم، عوامل، عوارض سرخک در کودکان و راه های پیشگیری و درمان این بیماری می پردازیم.

علائم سرخک در کودکان

علائم سرخک مانند سرماخوردگی است. با سرفه و درد شدید و آبریزش چشم شروع می شود. با افزایش دما، فرد احساس ناراحتی و ناراحتی بیشتری خواهد کرد. لکه های سفید کوچکی به نام لکه های کوپلیک در قسمت داخلی گونه ها و پشت دهان ظاهر می شود. این بیماری حدود 10 روز طول می کشد. بعد از روز سوم و چهارم، بثورات روی پوست ظاهر می شود، این لکه ها قرمز هستند. این بثورات از پشت گوش شروع می شود و به صورت، گردن و سپس بقیه بدن گسترش می یابد.

علل سرخک در کودکان

عامل سرخک در کودکان یک ویروس رایج به نام پارامیکسو ویروس است. این نوع ویروس با سرفه یا عطسه فرد مبتلا پخش می شود. پارامیکسو ویروس آنقدر مسری است که از هر 10 نفری که با این ویروس در تماس هستند 9 نفر در صورت عدم ایمن سازی به سرخک مبتلا می شوند. اگر قطرات ناشی از سرفه و عطسه بر روی سطحی قرار گیرد، با لمس این سطوح و قرار دادن دست ها در نزدیکی چشم و بینی، امکان ابتلا به این بیماری وجود دارد.

این ویروس می تواند چندین ساعت روی سطوح زنده بماند. هنگامی که ویروس سرخک وارد بدن می شود، قبل از انتشار در سراسر بدن، در مجاری تنفسی و پوست تکثیر می شود. در صورت تشخیص سرخک، کودک باید در اتاقی جداگانه قرنطینه شود تا از سرایت این بیماری عفونی به افراد دیگر جلوگیری شود. هر کسی که فکر می کند سرخک دارد باید در خانه بماند و به مدرسه یا سر کار نرود.

راه های تشخیص سرخک در کودکان

پزشک سرخک را در کودکان با علائمی که فرد دارد، مانند تورم مشخصه این بیماری و لکه های کوچک در دهان تشخیص می دهد. همچنین ممکن است پزشک آزمایش خون را برای تشخیص سرخک تجویز کند.

درمان سرخک در کودکان

هیچ درمان ضد ویروسی برای سرخک وجود ندارد، اما عوارض آن با آنتی بیوتیک قابل درمان است. با این حال روش هایی را برای کاهش علائم ذکر کرده ایم.

  • اطمینان حاصل کنید که کودک شما به اندازه کافی استراحت می کند و مایعات زیادی می نوشد.
  • نوشیدنی های گرم باعث کاهش سرفه می شود.
  • پاراستامول می تواند تب و ناراحتی را در کودکان مبتلا کاهش دهد.
  • برای بهبود سرفه کودکان می توانید از بخارساز سرد استفاده کنید.
  • اگر کودک مبتلا به سرخک شش ماهه یا بزرگتر است، می توانید با تجویز پزشک دوز مناسب استامینوفن بدهید تا تب و درد او کاهش یابد.
  • اگر کودک مبتلا کمتر از سه ماه دارد، بدون تجویز پزشک به او دارویی ندهید.
  • کودک خود را از دیگران دور نگه دارید تا از شیوع بیماری جلوگیری کنید.
  • همچنین از دادن آسپرین به نوزاد خودداری کنید زیرا آسپرین می تواند باعث سندرم ری شود که می تواند کشنده باشد.
  • ژله نفتی مانند وازلین به محافظت از پوست اطراف لب کمک می کند.
  • اگر پلک های کودک شما پوسته پوسته است، آن ها را به آرامی با آب گرم بشویید.
  • اگر کودک مبتلا مشکلات تنفسی داشته باشد، سرفه شدید یا خواب آلود داشته باشد، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. یک مورد جدی سرخک با عوارض در بیمارستان قابل درمان است.

سرخک چه مدت در کودکان مسری است؟

کودک مبتلا به سرخک 24 ساعت قبل و حدود 4 ساعت پس از ظاهر شدن بثورات مسری است. این بیماری حدود 10 روز طول می کشد. افرادی که واکسن سرخک را دریافت نکرده اند، در صورت تماس نزدیک با فرد بیمار، مطمئناً آن را دریافت خواهند کرد.

پیشگیری از سرخک در کودکان

برای محافظت از کودک خود در برابر ابتلا به سرخک، محیط های شلوغ مانند مهمانی ها، اتوبوس ها و سایر محیط های پرترافیک را کنترل کنید. اگر کودکی در مدرسه به سرخک مبتلا شده است، او را تا بهبودی کامل به مدرسه نفرستید. ویتامین A می تواند در کاهش علائم سرخک در کودکان مفید باشد، بنابراین محصولات لبنی، هویج و زرده تخم مرغ را در رژیم غذایی کودکان خود بگنجانید.

بهترین راه برای ایمن سازی کودکان در برابر سرخک، واکسیناسیون دوران کودکی است. واکسن سرخک همراه با واکسن سرخک و اوریون به عنوان واکسن MMR تزریق می شود. کودکان اولین دوز این واکسن را در 12 ماهگی و دوز دوم را در 18 ماهگی دریافت می کنند. توصیه می شود کودکان خود را با این دو دوز در برابر این بیماری 99 درصد ایمن سازی کنید. اگر کودک واکسن سرخک، اوریون و سرخجه (MMR) را دریافت نکرده باشد، مستعد ابتلا به این بیماری است. اگر کودک خود را در برابر این بیماری واکسینه نکرده اید و فکر می کنید در معرض این ویروس قرار گرفته است، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

واکسیناسیون بزرگسالان در برابر سرخک

افرادی که بین سال های 1966 تا 1994 متولد شده اند ممکن است به طور کامل در برابر سرخک واکسینه نشده باشند و ممکن است دو دوز بعدی واکسن را که اکنون توصیه می شود دریافت نکرده باشند. در این دوره، اکثر کودکان حداقل یک دوز دریافت کردند. افرادی که قبل از سال 1966 متولد شده اند، به دلیل وجود ویروس، احتمالاً در دوران کودکی نسبت به این بیماری مصون هستند. اگر در سال 1966 یا بعد از آن متولد شده اید، اگر مطمئن نیستید که دو دوز توصیه شده را دریافت کرده اید، حتماً با پزشک خود در مورد واکسیناسیون سرخک مشورت کنید. در اکثر کشورها این واکسن ها به صورت رایگان ارائه می شوند.

امتیاز شما برای این پست