علائم پرکاری تیروئید در مردان، تشخیص و درمان آن


پرکاری تیروئید زمانی رخ می دهد که غده تیروئید بیش از حد تیروکسین تولید کند. علائم پرکاری تیروئید در مردان را نباید نادیده گرفت، زیرا این بیماری باعث از بین رفتن بافت عضلانی و پوکی استخوان می شود.

از دیگر عوارض این بیماری می توان به لرزش بدن، اضطراب و تعریق اشاره کرد. روش های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد که با نظر پزشک و با توجه به شرایط، سن و مرحله بیماری تجویز می شود.

با این مقاله در بخش سلامت ادامه دهید مگ عالیه با ما همراه باشید تا با علائم پرکاری تیروئید در مردان بیشتر آشنا شوید.

پرکاری تیروئید چیست؟

پرکاری تیروئید بیماری است که در آن غده تیروئید بیش از حد فعال است و هورمون تولید می کند. در صورت عدم درمان، پرکاری تیروئید می تواند مشکلات سلامتی دیگری ایجاد کند. برخی از جدی ترین مشکلات قلب (ضربان قلب سریع یا نامنظم، نارسایی احتقانی قلب) و استخوان ها (پوکی استخوان) از مهمترین این مشکلات سلامتی هستند.

پرکاری تیروئید یک اصطلاح پزشکی است که برای تعریف آسیب شناسی افزایش عملکرد بافت غده تیروئید استفاده می شود. این بیماری با افزایش غیر طبیعی هورمون های تیروئید همراه است.

در این بیماری دو هورمون T3 و T4 (تیروکسین) بیش از نیاز بدن ترشح می شود. این هورمون ها نقش مهمی در فعالیت سلول های بدن دارند و مقدار بیش از حد آنها می تواند بر تمام بافت های بدن تاثیر بگذارد.

پرکاری تیروئید 20 نفر از هر 100000 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد و طیف وسیعی از بیماری ها را شامل می شود. از آسیب شناسی هایی که باعث پرکاری تیروئید می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گواتر چند سلولی پایدار (BMN)
  • آدنوم سمی (تک تومور)
  • گواتر چند سلولی سمی (Plummer's Sd.)

با این حال، شایع ترین آسیب شناسی ناشی از پرکاری تیروئید، بیماری گریوز بیسدو است.

چرا مردان به پرکاری تیروئید مبتلا می شوند؟

بیماری گریوز شایع ترین علت پرکاری تیروئید است. هنگامی که سیستم ایمنی به غده تیروئید حمله می کند، باعث تولید بیش از حد هورمون تیروئید می شود. بیماری گریوز یک بیماری مزمن (طولانی مدت) است که معمولاً در خانواده هایی با سابقه بیماری تیروئید یا سایر بیماری های خودایمنی دیده می شود. برخی از افراد مبتلا به بیماری گریوز دچار التهاب در پشت کره چشم می شوند. این باعث می‌شود چشم‌ها برافراشته شوند.

علل کمتر شایع پرکاری تیروئید عبارتند از:

  • گره های تیروئید: توده هایی در غده تیروئید وجود دارد که می توانند هورمون اضافی ترشح کنند.
  • تیروئیدیت تحت حاد – التهاب دردناک غده تیروئید: این مشکل معمولاً توسط ویروس ها ایجاد می شود.
  • تیروئیدیت لنفوسیتی – التهاب بدون درد ناشی از لنفوسیت ها (نوعی گلبول سفید خون) در غده تیروئید.

علائم پرکاری تیروئید در مردان چیست؟

شایع ترین علائم پرکاری تیروئید در مردان خستگی، تعریق، بی قراری، تغییر در اشتها، مشکل در تمرکز و کاهش وزن است. یک عارضه جانبی غیرعادی که فقط مردان را تحت تأثیر قرار می دهد، تورم بافت سینه است که در واقع باعث رشد سینه های مردانه می شود.

یکی دیگر از علائم احتمالی احساس نبض بسیار سریع است. ضربان قلب ممکن است نامنظم باشد و تنفس حتی در حالت استراحت نیز دشوار باشد. بیشتر مردم احساس می‌کنند که قلبشان از سینه‌شان بیرون می‌پرد. در بیماران مسن حتی ممکن است نارسایی قلبی رخ دهد.

دو عارضه جانبی جدی دیگر که به دلیل پرکاری تیروئید در مردان مشاهده می شود، ضعف عضلانی به همراه ضعف استخوانی نیز از علائم جدی است زیرا می تواند اثرات جدی بر بدن انسان داشته باشد.

در صورت عدم درمان، علائم با افزایش سطح تیروکسین بدتر می شود.

نشانه ها و شخصیت ها پرکاری تیروئید در مردان

اگر بخواهیم مهمترین علائم پرکاری تیروئید را در مردان نشان دهیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • احساس گرما
  • عرق کردن بیشتر
  • ضعف عضلانی
  • لرزش بدن به خصوص دست ها
  • نبض تند
  • ضعف یا خستگی
  • کاهش وزن
  • اسهال یا افزایش حرکات روده
  • تحریک پذیری و بی قراری
  • مشکلات چشمی

چگونه پرکاری تیروئید را تشخیص دهیم؟

پزشک در محله اول معاینه فیزیکی انجام می دهد. او آزمایش خون را برای اندازه گیری سطح هورمون شما تجویز می کند. زمانی که سطوح T4 و T3 بالاتر از حد طبیعی و سطح هورمون محرک تیروئید (TSH) کمتر از حد طبیعی باشد، شما دچار پرکاری تیروئید هستید.

برای تعیین نوع پرکاری تیروئید، پزشک ممکن است آزمایش جذب ید رادیواکتیو را برای اندازه گیری میزان ید جذب شده توسط تیروئید از جریان خون انجام دهد. غده تیروئید از ید برای ساختن T3 و T4 استفاده می کند. در برخی موارد، پزشک ممکن است برای بررسی شکل غده و وجود گره‌ها در آن، اسکن غده تیروئید را تجویز کند.

روش های درمان پرکاری تیروئید در مردان

عدم درمان یا امتناع از درمان پرکاری تیروئید می تواند منجر به عوارض بینایی، کاهش وزن خطرناک و مشکلات قلبی شود. روش های مختلفی برای درمان پرکاری تیروئید وجود دارد. درمان پرکاری تیروئید به سن و شرایط فیزیکی و شدت مشکل تیروئید بستگی دارد.

از جمله این روش ها می توان به تزریق ید رادیواکتیو و تجویز داروهای خوراکی مانند بتابلوکرها و داروهای ضد تیروئید اشاره کرد. بتا بلوکرها پرکاری تیروئید را درمان نمی کنند و فقط اثرات منفی هورمون های تیروئید بر متابولیسم و ​​ضربان قلب را کاهش می دهند.

داروهای ضد تیروئید اساساً بخشی از تولید هورمون های تیروئید را متوقف می کنند. یکی از خطرناک ترین عوارض این داروها کاهش تولید گلبول های سفید است.

استفاده از ید رادیواکتیو یکی از بهترین روش های درمان است. 80 درصد بیماران پس از دریافت تنها یک دوز از این ماده بهبود یافتند. از آنجایی که ید فقط توسط غده تیروئید از خون خارج می شود، احتمال آسیب به سایر بافت ها کمتر است.

اگر پرکاری تیروئید درمان نشود یا درمان تجویز شده موثر نباشد، بیماری به نام طوفان تیروئید ایجاد می شود که می تواند منجر به مرگ شود.

در موارد حاد و پیشرفته بیماری، جراحی تیروئید توصیه می شود. در این روش بخشی از غده تیروئید از بدن خارج می شود تا تولید هورمون تیروکسین کاهش یابد. این روش درمانی با خطرات جدی همراه است. در طی این عمل ممکن است تارهای صوتی بیمار آسیب ببینند.

گاهی اوقات که در این عمل قسمت زیادی از غده تیروئید برداشته می شود، فرد دچار کم کاری تیروئید می شود. این افراد باید تا آخر عمر از قرص تیروکسین استفاده کنند.

برای پرکاری تیروئید چه بخوریم؟

اساس رژیم غذایی برای پرکاری تیروئید افزایش مصرف برخی مواد غذایی است که باعث کاهش فعالیت غده تیروئید می شود.

غذاهای توصیه شده

  • انواع کلم و تربچه: این غذاها به دلیل وجود کافئین و اسیدهای کلروژنیک باعث کاهش فعالیت غده تیروئید می شوند.
  • آجیل و دانه ها: آجیل، بادام زمینی، دانه کتان، دانه کاج تولید تنیروکسی را در بدن کاهش می دهد.
  • غلات: غلاتی مانند گندم و ارزن نیز تولید تیروکسین را کاهش می دهند.
  • غذاهای حاوی کافئیک اسید: کرفس، پرتقال، لیمو، هویج، آووکادو، آلو، بادمجان و هلو از جمله این غذاها هستند.
  • انار و انگور: این مواد حاوی الاژیک اسید هستند که عملکرد تیروئید را بهبود می بخشد.
  • لیتیوم: لیتیوم همچنین تأثیر مثبتی بر عملکرد پرکاری تیروئید دارد. غذاهایی مانند پیاز، مارچوبه، خربزه، جعفری و سیب زمینی سرشار از لیمو هستند.

غذاهایی که باید اجتناب کنید

افراد مبتلا به پرکاری تیروئید باید از خوردن غذاهای غنی از ید اجتناب کنند زیرا این غذاها باعث تولید بیشتر هورمون تیروکسین می شوند. از جمله این غذاها باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • سبزیجات: سیر، گوجه فرنگی، اسفناج، لوبیا، نخود فرنگی
  • غلات و حبوبات: ذرت، آفتابگردان، سویا، عدس، نخود، لوبیا، جو دوسر.
  • میوه ها: انبه، سیب، خرما، نارگیل، توت فرنگی، زردآلو، آجیل برزیلی، آناناس، فندق، پسته، بادام هندی؛
  • گیاهان و ادویه جات: زوفا، رازیانه، پیچک آسیاب شده، دارچین، جینسنگ، ریحان؛
  • غذاهای دریایی و نمک یددار: جلبک دریایی، به ویژه Fucus vesiculosus

سوالات متداول

غده تیروئید چیست؟

غده تیروئید در جلوی گردن قرار دارد، وظیفه آن تشکیل هورمون های تیروئید، رساندن آنها به خون و رساندن آنها به تمام بافت های بدن است. هورمون های تیروئید به بدن کمک می کنند انرژی مصرف کند، دمای بدن را حفظ کند و در مغز، قلب، ماهیچه ها و سایر اندام ها به طور طبیعی عمل کند.

پرکاری تیروئید تحت بالینی چیست؟

این اصطلاح برای توصیف بیماران مبتلا به اتیروئیدیسم بالینی استفاده می شود که در آنها غلظت هورمون تیروئید سرم طبیعی است اما معمولاً در قسمت بالایی محدوده مرجع است و TSH در غیاب بیماری غیر تیروئیدی غیرقابل تشخیص است.

علائمی مانند دمای بسیار بالا بدن، ضربان قلب سریع و تنگی نفس وضعیت تیروئید را توصیف می کند؟

پرکاری تیروئید یک اورژانس پزشکی نادر است و برای تثبیت بیمار نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد. پرکاری تیروئید تشخیص داده نشده در طی هفته ها یا ماه ها با علائم به تدریج بدتر می شود که توسط فرد مبتلا یا اعضای خانواده تا زمانی که طوفان تیروئید رخ نمی دهد، تشخیص داده نمی شود.

کدام رایج تر است؟ پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید؟

کم کاری تیروئید یا کم کاری تیروئید بسیار شایع تر از پرکاری تیروئید است. علائم کم کاری تیروئید در مردان با پرکاری تیروئید متفاوت است. عدم تشکیل غده تیروئید شایع ترین علت کم کاری تیروئید در بدو تولد (کم کاری مادرزادی تیروئید) است. در کودکان بزرگتر و بزرگسالان، شایع ترین علت کم کاری تیروئید زمانی است که گلبول های سفید خون به اشتباه غده تیروئید را تخریب می کنند (به نام تیروئیدیت خود ایمنی). عملکرد مناسب تیروئید برای حفظ وزن طبیعی ضروری است. اگر در بزرگسالی کاهش یا افزایش وزن ناخواسته را تجربه کردید، با متخصص مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.

اگر بالای 35 سال سن دارید، باید عملکرد تیروئید خود را هر 5 سال یکبار بررسی کنید. حقیقت یا دروغ؟

این درست است که بیماری تیروئید با آزمایش خون قابل تشخیص است. بیماری تیروئید با افزایش سن طبیعی بیشتر می شود. عوامل خطر اضافی برای اختلالات تیروئید عبارتند از قرار گرفتن در معرض انواع خاصی از پرتودرمانی (مانند پرتودرمانی برای سرطان)، جراحی مغز یا گردن، آسیب شدید سر، و برخی اختلالات ژنتیکی (مانند سندرم داون، سندرم ترنر، دیابت نوع 2). 1، لوپوس و غیره) همه بزرگسالان بالای 35 سال باید هر 5 سال یکبار با یک آزمایش خون ساده از نظر بیماری تیروئید غربالگری شوند.

در بیشتر افراد، درمان با ید رادیواکتیو پرکاری تیروئید را درمان می کند. حقیقت یا دروغ؟

این درست است که پرکاری تیروئید گریوز را می توان با دارو (متیمازول) برای سرکوب غده تیروئید، ید رادیواکتیو برای از بین بردن غده تیروئید، یا جراحی (به نام تیروئیدکتومی) برای برداشتن غده تیروئید درمان کرد. خطرات، مزایای بالقوه و زمان انجام هر روش توسط متخصص غدد بر اساس شرایط خاص شما تعیین می شود. بیماران اطفال (زیر 18 سال) مبتلا به پرکاری تیروئید گریوز می توانند تنها با دارو بهبود یابند و از خطرات و ناراحتی ید رادیواکتیو یا جراحی جلوگیری کنند. اکثر بزرگسالان مبتلا به گریوز تنها با دارو درمان نمی شوند. ید رادیویی به عنوان درمان اولیه بیماری گریوز در بزرگسالان ترجیح داده می شود.