علائم کبد چرب حاد و شدید + روش های درمانی


علائم کبد چرب حاد و شدید موضوعی است که امروز قصد داریم به آن بپردازیم. امروزه بیماری کبد چرب یک بیماری بسیار شایع پزشکی است و اگرچه در بیشتر موارد رفتاری خوش خیم دارد، اما گاهی اوقات می تواند به یک بیماری جدی تبدیل شود و باعث آسیب جبران ناپذیر کبدی شود. سیروز تا انتها

تخمین زده می شود که 20 درصد از جمعیت بزرگسال از بیماری کبد چرب رنج می برند. در این میان، از هر چهار نفر یک نفر نیز التهاب مزمن دارد که می تواند منجر به التهاب شود سرطان کبد بودن

در این مقاله مجله اینترنتی Mage ایده آل با ما همراه باشید تا با علائم کبد چرب حاد و شدید بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با بیماری خطرناک کبد چرب

کبد بزرگترین عضو بدن است که به هضم غذا، ذخیره انرژی و دفع سموم کمک می کند.

کبد چرب وضعیتی است که در آن چربی در کبد تجمع می یابد و به دو نوع اصلی تقسیم می شود:

  • بیماری کبد چرب غیر الکلی
  • بیماری کبد چرب الکلی

بیماری کبد چرب غیر الکلی چیست؟

بیماری کبد چرب غیر الکلی نوعی کبد چرب است که ارتباطی با مصرف الکل ندارد. این بیماری خود به دو نوع مختلف تقسیم می شود:

  • کبد چرب ساده: در کبد چربی وجود دارد، اما التهاب یا آسیب به سلول‌های کبد کم است یا اصلاً وجود ندارد. به طور کلی، کبد چرب ساده نمی تواند منجر به سرطان کبد یا عوارض جدی شود.
  • استئاتوز کبدی بدون الکل: التهاب و آسیب به کبد و سلول های چربی وجود دارد که می تواند باعث فیبروز یا اسکار کبد شود. استئاتوز نایر در نهایت می تواند به سیروز یا سرطان کبد منجر شود.

بیماری کبد چرب الکلی چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، بیماری کبد چرب الکلی ناشی از مصرف زیاد الکل است. کبد شما بیشتر الکلی را که می نوشید تجزیه می کند تا در نهایت از بدن شما دفع شود. اما فرآیند تجزیه الکل می تواند مواد مضر ایجاد کند.

این مواد می توانند به سلول های کبد آسیب برسانند، باعث التهاب و تضعیف دفاع طبیعی بدن شوند. هرچه الکل بیشتری بنوشید، آسیب بیشتری به کبد شما وارد می شود. بیماری کبد چرب الکلی اولین مرحله بیماری کبد الکلی است. مراحل بعدی ممکن است شامل هپاتیت الکلی و سیروز باشد.

مراحل کبد چرب

انواع کبد چرب را می توان بر اساس شدت آن به شرح زیر طبقه بندی کرد:

  • استئاتوز کبدی درجه 1 یا ساده: چربی اضافی بی ضرر در نظر گرفته می شود. معمولاً بیمار هیچ علامتی ندارد و مشکل فقط از طریق آزمایش خون معمولی تشخیص داده می شود.
  • استئاتوز کبدی درجه 2 یا غیر الکلی: علاوه بر چربی اضافی، کبد نیز ملتهب می شود. به طور کلی بیمار علائمی مانند درد در سمت راست شکم و نفخ دارد. علائم کبد چرب مرحله 2 را می توان در این مرحله مشاهده کرد.
  • فیبروز کبدی درجه 3: چربی و التهابی وجود دارد که باعث تغییراتی در اندام و رگ های خونی اطراف آن می شود، اما کبد همچنان به طور طبیعی عمل می کند.
  • درجه 4 یا سیروز کبدی: این مرحله جدی‌ترین مرحله بیماری است و پس از سال‌ها التهاب با تغییراتی در کل کبد و در نتیجه کاهش اندازه و شکل نامنظم مشخص می‌شود. سیروز می تواند به سرطان کبد یا مرگ تبدیل شود که در این صورت پیوند عضو لازم است.

بنابراین، علاوه بر ارزیابی میزان چربی در کبد، بررسی وجود التهاب نیز مهم است، زیرا علت اصلی مرگ سلولی در این اندام است. الاستوگرافی کبد، یک آزمایش سریع و بدون درد، می تواند برای ارزیابی پیشرفت بیماری استفاده شود.

علائم هر مرحله از بیماری کبد چرب

کبد چرب معمولا هیچ علامتی ایجاد نمی کند. برخی از افراد احساس خستگی یا درد مبهم شکمی دارند. کبد تمایل به بزرگ شدن دارد که می تواند توسط پزشک در طول معاینه تشخیص داده شود.

بر اساس یک مطالعه اخیر، بین 6 تا 7 درصد از مردم در سراسر جهان فیبروز کبدی دارند و آن را نمی دانند. چون هیچ علامتی ندارند. اغلب مردم نمی دانند که مشکل کبدی دارند. مگر اینکه در آزمایش هایی که به دلیل دیگری انجام شده چیزی پیدا شود. هر علامتی که ظاهر می شود غیر اختصاصی است و مردم اغلب آنها را به عنوان چیز دیگری نادیده می گیرند.

همانطور که کبد بیشتر تحریک شده و ملتهب می شود، علائم ظاهر می شوند. مرحله اول بیماری کبد فیبروز است. اصطلاحی است که برای توصیف زخم خفیف کبد استفاده می شود که زمانی رخ می دهد که کبد به طور مکرر یا دائمی آسیب یا ملتهب شود.

فیبروز یک بیماری قابل درمان است که در مراحل اولیه تشخیص داده شود و اقدامات لازم برای جلوگیری از آسیب های بعدی مانند درمان یا تغییر سبک زندگی انجام شود.

شناسایی و درمان علت معمولاً می تواند فیبروز اولیه را معکوس کند. اگر آسیب عود کند یا دائمی باشد (مانند هپاتیت مزمن طولانی مدت)، سلول های کبد سعی می کنند خود را ترمیم کنند، اما ممکن است در نتیجه یک اسکار ایجاد شود. طی ماه ها و سال ها، این چرخه می تواند منجر به فیبروز پیشرفته تر و قابل توجه تر شود که در نهایت می تواند به سیروز تبدیل شود.

علائم فیبروز کبدی

گاهی اوقات افراد مبتلا به فیبروز ممکن است علائم شدید کبد چرب حاد زیر را تجربه کنند:

  • درد مبهم یا دردناک در سمت راست بالای شکم (در سمت راست پایین دنده ها): بیماران معمولاً آن را به عنوان درد ثابت ضربان دار یا ضربان دار توصیف می کنند.
  • خستگی و ضعف شدید: محققان خاطرنشان می کنند که خستگی و ضعف شایع ترین علائم آسیب کبدی است. متأسفانه، علل خاص خستگی مربوط به بیماری کبد و خستگی عمومی به طور کامل شناخته نشده است. محققان حدس می زنند که علت اصلی خستگی مزمن مرتبط با بیماری کبد ممکن است به دلیل تغییرات در شیمی مغز و سطوح هورمونی ناشی از اختلال عملکرد کبد باشد. به طور خاص، سطوح تغییر یافته کورتیکوتروپین، سروتونین و نوراپی نفرین ممکن است زمینه ساز سطوح کاهش یافته انرژی باشد. محققان همچنین خاطرنشان کردند که علائم مرتبط با خستگی به دلیل افزایش کلی در حضور محصولات جانبی سمی در خون که کبد آسیب دیده نمی تواند به اندازه کافی از بین ببرد، احتمالا بدتر می شود.
  • کاهش وزن بی دلیل و کاهش اشتها

علائم خفیف کبد چرب

کبد چرب خفیف به خودی خود هیچ علامتی ایجاد نمی کند، بنابراین معمولاً زمانی که افراد به دلایل دیگر تحت آزمایشات پزشکی قرار می گیرند، کبد چرب تشخیص داده می شود. بیماری کبد چرب می تواند برای سال ها یا حتی دهه ها بدون ایجاد هیچ علامتی به کبد شما آسیب برساند.

اگر بیماری بدتر شود، ممکن است خستگی، کاهش وزن، ناراحتی شکمی، ضعف و گیجی را تجربه کنید. اکثر بیماران مبتلا به کبد چرب خفیف بدون علامت هستند یا از علائم و نشانه های غیر اختصاصی مانند خستگی، بی حالی یا درد ربع فوقانی راست رنج می برند.

در بیشتر موارد، تشخیص در زمینه مشخصات فاکتور خطر مناسب و افزایش تصادفی ترانس آمینازها مشکوک است.

علائم کبد چرب حاد و شدید

به دلیل آسیب شدید کبدی، افراد علائم قابل توجهی دارند. با پیشرفت بیماری به سیروز، علائم کبد چرب حاد و شدید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • زردی پوست و سفیدی چشم که به آن یرقان نیز می گویند: این زردی پوست و سفیدی چشم نتیجه بیلی روبین (رنگدانه صفرا) است. بیلی روبین در خون انباشته می شود و نمی تواند به عنوان مواد زائد از بدن خارج شود.
  • استفراغ یا حالت تهوع: احساس مداوم حالت تهوع ناشی از کاهش توانایی بدن در پردازش و دفع سموم و همچنین تغییر در متابولیسم و ​​هضم است. مشکلات گوارشی مانند قولنج و سوء هاضمه رفلاکس معده به مریمی تواند با آسیب کبدی رخ دهد و منجر به استفراغ شود.
  • خارش پوست: باز هم این به سطح بالای بیلی روبین و ناتوانی کبد در پردازش صفرا مربوط می شود. این کمبود جریان مایع اغلب در سطح پوست به صورت لکه های خارش دار و پوسته قابل مشاهده است.
  • معده درد یا نفخ: می تواند با حفظ سطح آلبومین و پروتئین در خون و مایعات (بیماری که اغلب آسیت نامیده می شود) باردار به نظر برسد. در حالی که آسیت می تواند به دلیل تعدادی از شرایط پزشکی ایجاد شود، سیروز کبدی شایع ترین علت است.
  • ادرار زرد تیره یا ادرار و اسهالادرار ممکن است به دلیل افزایش سطح بیلی روبین در جریان خون بدن، زرد و سیاه شود.
  • تمایل به خونریزی یا کبودی آسان: هنگامی که کبد آسیب می بیند، تولید پروتئین های مورد نیاز برای لخته شدن خون را کاهش می دهد یا متوقف می کند.
  • تورم پاها، مچ پاها و پاها به دلیل تجمع مایعات (ادم): اختلال عملکرد کبد توانایی بدن برای تولید و گردش پروتئین را سرکوب می کند که به نوبه خود باعث مشکلات گردش خون می شود. احتباس مایعات همچنین می تواند به دلیل کاهش عملکرد کلیه ایجاد یا بدتر شود که می تواند با آسیب شدید کبدی همراه باشد.
  • تغییرات شخصیتی، سردرگمی، مشکل در تمرکز، از دست دادن حافظه یا توهم: کبد نمی تواند خون را به طور معمول فیلتر کند و مواد مضر را از جریان خون خارج کند، بنابراین سموم می توانند تجمع کرده و به مغز بروند و باعث سردرگمی و از دست دادن حافظه شوند.

توجه: حافظه و همچنین تغییرات خلقی، اختلال در قضاوت، بی نظمی، اختلال در گفتار و حرکت، خواب آلودگی و کما گاهی اوقات آنسفالوپاتی کبدی نامیده می شود.

سایر علائم آسیب جدی کبد

موارد ذکر شده در بالا مهمترین علائم استئاتوز شدید و حاد کبد است. با این حال، این بیماری می تواند علائم زیر را ایجاد کند:

  • آگوه
  • خطوط قرمز کوچک (رگ‌های خونی) روی پوست پشت
  • از دست دادن میل جنسی
  • مشکل در حفظ وزن
  • چرخه نامنظم در زنان
  • در مردان، سینه‌های بزرگ، بیضه‌های متورم یا کوچک شدن بیضه‌ها

روش های درمان کبد چرب حاد و شدید

درمان کبد چرب عمدتا با تغییر رژیم غذایی، ورزش منظم و حذف مصرف الکل انجام می شود. همچنین کاهش وزن و کنترل شرایطی که مشکل را بدتر می کند، مانند دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا، مهم است.

هیچ داروی خاصی برای درمان این مشکل وجود ندارد، اما پزشک ممکن است واکسن هپاتیت B و C را برای جلوگیری از بیماری بیشتر کبد توصیه کند.

برخی از داروهای خانگی نیز می توانند برای کمک به درمان استفاده شوند. توصیه هایی برای کاهش عوامل خطر ارائه شده است. این توصیه ها شامل موارد زیر است:

  • مصرف مشروبات الکلی را محدود یا اجتناب کنید
  • سطح کلسترول و قند را کنترل کنید
  • مصرف قند و چربی اشباع شده را کاهش دهید
  • من وزن کم می کنم
  • قند خون خود را کنترل کنید

آخرین کلمه

در این مقاله علائم استئاتوز شدید و حاد کبدی بررسی شد. همانطور که گفتیم، اگر بتوانید کبد چرب را در مراحل اولیه تشخیص دهید، شانس شما برای کنترل این بیماری بسیار بیشتر است. بنابراین توصیه می کنیم به طور مداوم بر عملکرد کبد خود نظارت داشته باشید و هر سال آزمایش های لازم را انجام دهید.