علت توقف یارانه و پیگیری یارانه با کد ملی • مجله تصویر زندگی


چرا یارانه ام کم شد و چه باید بکنم؟

اگر فکر می کنید که دهک خانوار شما نیاز به بازبینی دارد، این ویدیو را تماشا کنید تا ببینید چه چیزی می تواند دهک شما را تغییر دهد. تفکیک خانوار توسط یک سری شاخص تعیین می شود که شامل چهار شاخص زیر است:

  1. اندازه خانوار (تعداد اعضای خانواده)
  2. معاملات بانکی
  3. اطلاعات خودرو
  4. حقوق و درآمد مردم

اعشار شما ممکن است به دلیل یکی از موارد زیر تغییر کرده باشد:

گروه اول: اگر فرزندان یک خانواده ازدواج کنند یا زندگی خود را شروع کنند، اما هنوز خانواده خود را از والدین خود جدا نکرده باشند، زیرا کل درآمد آنها با هم محاسبه می شود، ممکن است منجر به رتبه دهم خانواده آنها شود. این افراد می توانند پس از ثبت درخواست بررسی در سامانه پشتیبانی و مراجعه به سازوکار اعلام شده از سوی سازمان یارانه های هدفمند با مراجعه به سایت این سازمان یا پلیس +10 خانواده خود را جدا کنند.

گروه دوم: برخی از افراد، مانند صندوق‌داران یا مدیران خرید، حساب‌های شخصی و تجاری خود را از هم جدا نکرده‌اند یا زمانی که افراد کارت‌های بانکی خود را به دیگران داده‌اند تا با آنها کار کنند. اگر تراکنش بانکی این افراد به این دلایل افزایش یافته باشد می تواند منجر به شناسایی آنها شود. در حالت اول برای رفع این مشکل باید حساب شخصی و تجاری را جدا کنند و در حالت دوم بدانند ممکن است این کار عواقب قانونی برای این افراد داشته باشد و کارت خود را به دیگران ندهند. وزارت رفاه اجتماعی بعد از 3 ماه اقدام به این افراد می کنداگر تا آن زمان حسابشان تقسیم شود مشمول یارانه می شوند.

گروه سوم: افرادی هم هستند که خودروهای خود را به صورت قراردادی فروخته اند، چون خودروهای این افراد هنوز ثبت نام نشده است، دارایی آنها محسوب می شود و ممکن است آنها را در دسته عشر قرار دهد. این افراد برای حل این مشکل باید به مراکز پلاک مراجعه کنند تا خودرویی که فروخته اند از لیست مالکان آنها حذف شود.

گروه چهارم: البته گروه های دیگری هم هستند که واقعاً درآمد بالایی دارند اما به دلیل بیماری خاص و گران قیمت یکی از اعضای خانواده خود نیاز به حمایت دارند. این عزیزان مشمول شرایط و ضوابط خاصی می باشند و با تماس با سایت اعتراض دهکده و درج شرایط خود قابل بررسی می باشند. در این زمینه وزارت بهداشت و سازمان مراقبت های اجتماعی نیز نظارت دارند.

حذف یارانه با خرید ارز سهمیه ای: دولت در نظر دارد امسال به دلیل نیاز به افتتاح حساب ارزی و امکان محاسبه دقیق داده ها، یارانه خریداران ارز سهمیه ای را متوقف کند.

بر اساس گزارش ها، با توجه به اینکه خرید ارز سهمیه ای مستلزم افتتاح حساب ارزی است و واریز ارز اسکناس به حساب ارزی پس از 72 ساعت انجام می شود، این امر منجر به نظارت دقیق بر روی ارز می شود. خریداران ارز سهمیه ای و حذف یارانه آنها به دلیل مالی و گردش مالی زیاد خواهد بود.

پس از رفع ایرادات فوق، افراد می توانند با مراجعه به سامانه پشتیبانی نسبت به بررسی وضعیت خود اقدام کنند تا در صورت واجد شرایط بودن، بررسی شده و کمک هزینه خود را دریافت کنند.

نحوه انشعاب خانوار برای دریافت یارانه اعلام شد

معاون رفاه و اقتصاد تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اطلاعات اقتصادی خانوارهای ایرانی در بانک اطلاعاتی بهزیستی ایران هر 6 ماه یکبار بازنگری می شود.

من گزارش میدم اخبار سبک زندگی یارانه ایعلیرضا عسگریان در گفت وگو با فارس درباره اینکه چرا اطلاعات پایگاه اجتماعی ایران برای دریافت یارانه به روز نمی شود؟ وی تصریح کرد: عشریه افراد برای دریافت یارانه یک تکلیف قانونی و مبنای تصمیم گیری است و در نظر داریم شماره و شماره بانک بهزیستی ایران را به صورت آنلاین منتشر کنیم، اما بر اساس مفاد قانون بودجه 1402 موظف هستیم به روز رسانی داده ها و اطلاعات پایگاه بهزیستی ایران هر 6 ماه یکبار تغییر کند، در صورت اعمال این تغییرات طبیعتا مبنای ارزیابی استحقاق خانوارها قرار می گیرد که بر اساس آن کاهش خانوارها تغییر می کند. .

تعداد یارانه بگیران در کشور

وی گفت: «وزارت تعاون با وجود اینکه ۷۸ میلیون ایرانی در حال حاضر یارانه می گیرند، تلاش می کند مرتباً اطلاعات اقتصادی خانوارها را به روز کند.» این تعداد یارانه باعث می شود همیشه اعتراض داشته باشیم.

وی همچنین ادامه داد: ده یک مکانیسم کار است پرداخت یارانه مربوط به خانوارها است که در حال حاضر 9 دهک یارانه دریافت می کنند و دهک های دهم از دریافت یارانه خارج هستند.

وی افزود: ما می خواهیم پرداخت یارانه ها منصفانه باشد و پاسخ روشنی به مردم داده شود و هر سوالی دارند بپرسند و ما در حد توان خود پاسخ خواهیم داد.

یارانه ام را قطع کردند اما پولدار یارانه می گیرد

برخی از حضار در پاسخ به سوال معاون رفاهی و اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سوال گفتند که یارانه آنها به دلیل داشتن دو خودرو در یک خانواده قطع شده است. و بله صاحب خانه نیستند، در حالی که برخی افراد چند خانه یا مغازه دارند، اما همچنان یارانه می گیرند، گفت: این حرف ها قابل قبول نیست. آیا ممکن است شخصی چند فروشگاه داشته باشد اما تراکنش بانکی او ثبت نشده باشد؟ ما معیارهای زیادی برای شناسایی اندازه اقتصادی خانوار داریم که یکی از آنها تراکنش های بانکی است، شاخص های دیگری مانند

معیار عشر خانوار

  • تراکنش بانکی
  • حساب های بانکی
  • علاقه
  • مانده کار در حساب های بانکی
  • ساختار خانوار
  • سایز خانواده
  • تعداد وسایل نقلیه
  • قیمت وسیله نقلیه
  • تعداد حقوق بگیران یک خانوار
  • دارایی های بازار سهام خانوار
  • داشتن ملک و خانه
  • تعداد سفرهای خارج از کشور (به استثنای سفرهای عتبات)

همه این موارد به عنوان معیار تصمیم گیری استفاده می شود و هر یک از این اطلاعات به طور مستقل محاسبه نمی شود.

عسگریان تصریح کرد: نه تنها تراکنش مالی بالا در یک زمان مورد توجه قرار می گیرد، بلکه میانگین ارزش معیارهای ذکر شده در یک خانوار مبنای تحلیل و قضاوت ما است.

پایگاه اجتماعی ایران اطلاعات خانوارها را از کجا می گیرد؟

معاون اجتماعی و اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکنون چه دستگاه هایی اطلاعات خود را به پایگاه اجتماعی ایران منتقل کرده اند؟ گفت:

  • سازمان های ثبت اسناد
  • ثبت احوال
  • بانک مرکزی
  • پلیس
  • کمیته یاری امام خمینی (ره) در حوزه پشتیبانی
  • رفاه
  • مبادله کالا
  • حقوق
  • صندوق های بیمه
  • سازمان تامین اجتماعی

و برخی دیگر از سازمان ها هستند که اطلاعات آنها آنلاین است و برای برخی هر 6 ماه یکبار به روز می شود.

وی بیان کرد: اندازه و ساختار خانوار دو شاخصی است که در صورت تغییر، متناسب با تأثیر خود بر یک دهم خانوارها تأثیر گذاشته و تغییر می کند.

عسگریان به نظر شما حذف این همه نظر و اطلاعات فقط یک دهم به صرفه است؟ وی گفت: به نظر شما اگر سه دهک بالاترین درآمد را از یارانه خارج کنیم، چند نفر از یارانه حذف می شوند؟ البته در این صورت بسیاری از کارمندان عادی و خانوارهای متوسط ​​حذف خواهند شد.

عسگریان تصریح کرد: در هر دهک درآمدی 8.7 میلیون نفر وجود دارد و قصد اصلی ما این است که با شاخص های دقیق تر تداخل نداشته باشیم و شاخص ها را برای حذف افراد یا حتی تغییر دهک ها تنظیم و اعمال کنیم. نکته اصلی این است که ما فقط عدالت می خواهیم. در هر دور نظرسنجی، برخی خانوارها به دهک های بالا و برخی به دهک های پایین نقل مکان می کنند.

عسگریان درباره اینکه آیا تمام افراد دهک دهم از یارانه حذف می شوند؟ وی گفت: در هر دهک صدک هایی وجود دارد و تعداد کمی یارانه می گیرند، اما یارانه اکثر 10 دهک برتر حذف شده است.

وی افزود: برخی افراد اصلا تراکنش بانکی ندارند و این افراد مظنون به اختفای اطلاعات مالی هستند که در حال بررسی وضعیت خانوار آنها هستیم.

به گفته عسگریان، طرح قطع خانوارها و شناسایی افراد با درآمد بالا از محل یارانه یک تکلیف قانونی است که در قانون بودجه بر عهده دولت گذاشته شده است.

پیگیری یارانه قطع شده با کد ملی

همچنین در صورتی که افراد تمایل به بررسی کاهش درآمد خود داشته باشند می توانند به آدرس hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند. قبلا در صفحه نحوه استعلام یارانه عشر و ثبت اعتراض به کاهش یارانه نحوه پیگیری یارانه قطع شده با کد ملی سرپرست خانوار را روشن می کند.

افراد می توانند برای اطلاع از دهک درآمدی خود با شماره گویا 09200006369 تماس بگیرند و با وارد کردن کد ملی و مشخصات خود از دهک درآمدی خود مطلع شوند.