علت غذا خوردن احساسی چیست؟ + راه حل مقابله


در یک دنیای عادی، شما تصمیم می گیرید در پاسخ به گرسنگی یک میان وعده یا شام بخورید. با این حال، واقعیت کاملا متفاوت است. چند بار در طول یک بازی پرتنش فوتبال به طور تصادفی چیپس زیادی خورده اید؟ یا از غم یا بی حوصلگی به یک تکه شکلات اضافی دست زده اید؟ هر دوی این سناریوها می توانند نمونه هایی از غذا خوردن احساسی باشند، اگر به دانستن اهمیت می دهید خوردن احساسی چیست؟ تا انتها با ما همراه باشید تا علت و درمان احساسی خوردن را به شما معرفی کنیم.

خوردن احساسی چیست؟

خوردن احساسی یک مکانیسم مقابله ای بسیار طبیعی در پاسخ به احساسات قوی است. سوزان آلبرز روانشناس می گوید: «تعریف فنی خوردن عاطفی، خوردن برای فرار، بی حس کردن، تغییر یا تشدید احساسات است.» همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، خوردن احساسی بسیار رایج است. دکتر آلبرز خاطرنشان می کند: «تحقیقات نشان می دهد که حدود 75 درصد از کل غذا خوردن ما به صورت احساسی انجام می شود. ما غذا می خوریم نه به این دلیل که گرسنه هستیم، بلکه به این دلیل که بی حوصله، استرس یا مضطرب هستیم.

ارتباط بیولوژیکی بین غذا خوردن احساسی و استرس وجود دارد: زمانی که احساس اضطراب یا ناراحتی می کنید، بدن شما شروع به تولید هورمونی به نام کورتیزول می کند. دکتر آلبرز می گوید: «کورتیزول ما را به خوردن غذاهای شیرین، چرب یا نمکی وادار می کند. در گذشته، در مواقع استرس، به تمام کالری‌هایی که می‌توانستید دریافت کنید، نیاز داشتید، زیرا در شرایط جنگ یا فرار قرار داشتید. وقتی استرس دارید، با زیست‌شناسی باستانی‌تان سروکار دارید که به شما می‌گوید، بروید غذا بیاورید.

جامعه و فرهنگ نیز غذا را به عنوان چیزی ایده آل معرفی می کنند. دکتر آلبرز می‌گوید: «اگر به تبلیغات یا آگهی‌های بازرگانی نگاه کنید، اغلب مردم را تشویق می‌کنند که به غذا به عنوان چیزی آرامش‌بخش روی آورند. غذا نیز چیزی است که دائماً در دسترس است و در هر زمانی از روز به آن دسترسی داریم. بنابراین وقتی احساس استرس می کنیم، خوردن آن بسیار آسان است.»

چه چیزی باعث خوردن احساسی می شود؟

خوردن عاطفی دلایل بسیاری دارد، از جمله:

1- مشکل در تشخیص گرسنگی جسمی و عاطفی

بسیاری از ما برای به پایان رساندن یک وعده غذایی برای احساس سیری به نشانه های بیرونی متکی هستیم. دکتر آلبرز می گوید: «به عنوان مثال، اگر من در حال خوردن یک بشقاب غذا هستم، یکی از نشانه های بیرونی این است که وقتی بشقاب من تمام شد، کارم تمام شد، یا اگر یکی از والدین به من گفت که باید بشقاب خود را تمام کنید. . به جای توجه به نشانه‌های درونی و دیدن اینکه آیا احساس سیری می‌کنیم یا نه، به حرف والدین خود گوش می‌دهیم.” با غذا خوردن احساسی، برخی از افراد معمولاً در تشخیص این سیگنال‌های درونی که نشان‌دهنده گرسنگی فیزیکی هستند و سیگنال‌های بدن مبنی بر اینکه وقت غذا است، مشکل دارند. .

2- رعایت رژیم های غذایی غیر اصولی و نامناسب

یک رژیم غذایی نامناسب اغلب منجر به خوردن احساسی می شود، زیرا تلاش برای کاهش دادن چیزهای ناسالم اغلب به این معنی است که باید آنچه می خورید را محدود کنید و برخی از غذاها را حذف کنید. دکتر آلبرز می گوید: «تغذیه محدود یکی از بزرگترین محرک ها برای خوردن احساسی است.

3- اضطراب شدید

دکتر آلبرز همچنین می گوید که استرس و اضطراب یکی دیگر از عوامل اصلی در خوردن احساسی هستند. اما در حالی که بسیاری از مردم هنگام احساس اضطراب بیشتر غذا می خورند، دیگران در جهت مخالف حرکت می کنند. او می گوید: «آنها غذا نمی خورند زیرا اشتهای خود را از دست می دهند. احساسات آنها به قدری شدید و شدید است که بر احساس گرسنگی غلبه می کنند یا جایگزین آن می شوند و دیگر به آن توجه نمی کنند. این می تواند مشکل ساز باشد زیرا ما برای مقابله با استرس و احساسات به غذا نیاز داریم.

این مقاله را نیز بخوانید: استرس را فورا کاهش دهید و از بین ببرید

4- بروز استرس موقعیتی

خوردن احساسی می تواند ناشی از استرس موقعیتی نیز باشد. به عنوان مثال، همه گیر COVID-19 روال معمول را مختل کرده و منجر به انزوا و کسالت شده است و محیطی ایده آل برای غذا خوردن احساسی ایجاد کرده است. دکتر آلبرز می گوید: ما زمان زیادی را صرف غذا می کنیم زیرا تغذیه برای ما مهم است. اما در طول همه گیری، اضطراب، استرس و بی حوصلگی در زمان صرف غذا اتفاق افتاد.

این مقاله را نیز بخوانید: راهکارهای علمی برای کاهش استرس

5- عوامل استرس زای فصلی

عوامل استرس‌زای فصلی مانند دماهای سردتر و روزهای کوتاه‌تر و همچنین تعطیلات نیز می‌توانند منجر به دوره‌هایی از غذا خوردن احساسی شوند. دکتر آلبرز می گوید: «تعطیلات می تواند مشغله، استرس، تماس با اعضای خانواده و در دسترس بودن انواع غذاهای شگفت انگیز تعطیلات را به همراه داشته باشد. “گاهی اوقات این طوفان کامل غذا خوردن احساسی است.”

نشانه های غذا خوردن احساسی چیست؟

چندین نشانه وجود دارد که نشان می دهد شما ممکن است مستعد خوردن احساسی باشید:

1- تمایل ناگهانی و فوری

گرسنگی جسمی در طول زمان به آرامی رشد می کند. دکتر آلبرز می گوید: «پس از خوردن، ممکن است برای مدتی احساس سیری کنید و سپس گرسنگی شما افزایش یابد. شما هوس غذاهای مختلف می کنید، احساس سیری می کنید و با وجود اینکه احساس سیری می کنید به خوردن ادامه می دهید.” او خاطرنشان می کند که غذا خوردن احساسی به طور ناگهانی رخ می دهد و می تواند یک فوریت داشته باشد. برای مثال، ممکن است بگویید باید چیزی بخورم یا ممکن است احساس کنید. که شما واقعا به شکلات نیاز دارید.

2- ولع خوردن به برخی غذاها

نه تنها هوس شما به طور ناگهانی ظاهر می شود، بلکه ممکن است فقط بخواهید غذاهای خاصی بخورید. دکتر آلبرز می گوید که معمولاً در چنین مواردی فرد می تواند بگوید من شکلات می خواهم و این تنها چیزی است که مرا راضی می کند. این یک پرچم قرمز برای خوردن احساسی است.

3- پرخوری

پرخوری یکی دیگر از ویژگی های غذا خوردن احساسی است. احساسی که بسیاری از مردم در مورد آن صحبت می کنند این است که می خواهند آن غذا به آنها احساس بهتر یا رضایت بدهد. دکتر آلبرز می گوید: «هرچقدر هم که غذا بخورند، تا زمانی که احساس سنگینی یا سیری نکنند، نمی توانند از خوردن دست بکشند. اما آنها امیدوارند که غذا خوردن به نوعی احساس آنها را تغییر دهد.”

4- احساس شرم و گناه

احساس ناراحتی عاطفی، مانند شرم یا گناه، به دلیل عادات غذایی نامناسب، یکی دیگر از علائم غذا خوردن عاطفی است. ممکن است این احساس را بعد از خوردن یک وعده غذایی سنگین یا غذای بسیار ناسالم تجربه کنید.

چگونه خوردن احساسی را متوقف کنیم؟

استراتژی های زیادی برای متوقف کردن غذا خوردن احساسی وجود دارد، و در حالی که هیچ رویکردی برای همه وجود ندارد، استراتژی های خوبی که باید دنبال شوند عبارتند از:

1- رژیم غذایی خود را تغییر دهید تا سالم تر شوید

غذاهای غنی از ویتامین D می توانند خلق و خوی شما را بهبود بخشند، بنابراین شیر غنی شده و غلات کامل، تخم مرغ، قارچ و ماهی مانند سالمون را در رژیم غذایی خود بگنجانید. ویتامین C همچنین می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند.

2- مراقب آنچه می خورید باشید

مراقب نوع خوراکی هایی که می خرید باشید. برخی از غذاها بیشتر محرک خوردن احساسی هستند. دقیقاً بدانید که وقتی استرس دارید به سراغ کدام تنقلات می روید و سعی کنید آنها را در دسترس قرار ندهید.

3- نگذارید زیاد گرسنه شوید

برخی از افراد زمانی که زمان غذا خوردن فرا می رسد، تحریک پذیر و تحریک پذیر می شوند. برای جلوگیری از این مشکل، پروتئین مصرف کنید زیرا به شما کمک می کند مدت بیشتری سیر بمانید و کمتر گرسنه شوید.

4- استرس و اضطراب خود را مدیریت کنید

راه حل های زیادی برای کاهش استرس و اضطراب وجود دارد که در این مقاله به طور کامل توضیح داده شده است: کاهش و حذف فوری استرس

5- از خود سوال بپرسید

دکتر آلبرز می گوید: «بهتر است قبل از اینکه لقمه بخورید این سوال را از خود بپرسید: آیا من غذا می خورم به این دلیل که از نظر جسمی گرسنه هستم یا به این دلیل که از نظر احساسی احساس می کنم؟

تعجب خواهید کرد که هر چند وقت یکبار وقتی متوقف می شوید و آن احساس ذهنی را در نظر می گیرید، متوجه می شوید که مشکل چیست. “شاید من در حال حاضر احساس بی حوصلگی می کنم” یا “شاید واقعاً آنقدر گرسنه نیستم” یا “احساس استرس دارم” این آگاهی واقعاً می تواند چهره شما را در جهت بسیار متفاوتی تغییر دهد.

این مقاله به شما کمک می کند تا بیشتر از ذهن خود آگاه شوید: تأثیر مدیتیشن بر استرس

چه زمانی خوردن احساسی مشکل ساز می شود؟

گاهی غذا خوردن به بدی غذای ناسالم نیست. دکتر آلبرز می گوید: «بعضی اوقات فقط به کمی شکلات نیاز دارید تا احساس بهتری داشته باشید و این اشکالی ندارد. با این حال، این زیاده‌روی زمانی می‌تواند مشکل‌ساز باشد که اغلب اتفاق می‌افتد یا به مکانیسم اصلی مقابله شما تبدیل می‌شود. “وقتی استرس دارید و اولین یا تنها راه شما برای مقابله این است که به غذا روی بیاورید، غذا خوردن احساسی به یک مشکل تبدیل می شود.”

برای تغذیه درمانی هیجانی به کجا مراجعه کنیم؟

اگر با غذا خوردن احساسی سر و کار دارید، بهتر است به پزشک یا درمانگر مراجعه کنید و مورد ارزیابی قرار بگیرید تا مشخص شود آیا مشکل پزشکی زمینه ای دارید یا چیز دیگری در حال وقوع است. به عنوان مثال، درد مزمن می تواند به خوردن احساسی به عنوان راهی برای احساس بهتر منجر شود و افسردگی می تواند باعث تغییر در اشتها شود.

دکتر آلبرز می‌گوید: «یکی از چیزهایی که وقتی کسی سراغ من می‌آید درباره آن صحبت می‌کنیم این است که آیا این مشکل اصلی است یا مشکل دیگری وجود دارد که خوردن احساسی شما را بدتر می‌کند؟» بنابراین اگر احساس افسردگی می کنید، آیا افسردگی باید برای کمک به غذا خوردن عاطفی درمان شود؟ یا برعکس است: آیا خوردن احساسی است که باعث یا تشدید افسردگی می شود؟

آخرین کلمه

به پایان مقاله «غذای احساسی چیست؟» رسیدیم. ممنون که تا آخر با ما همراه بودید اگر سوال یا نظری دارید، می توانید با ما در میان بگذارید.

منبع:

health.clevelandclinic.org