علت پوسته پوسته شدن پوست چرب صورت و بهترین راه های درمان آن


هر کسی با نوع پوست خشک، مخلوط، معمولی یا روغنی به دنیا می آید و تا آخر عمر با او زندگی می کند. متأسفانه هیچ کس نمی تواند ظاهر پوست خود را پس از تولد تغییر دهد. زیرا این ویژگی کاملاً توسط ژن ها تعیین می شود. اما پوست می تواند تحت تاثیر عوامل محیطی نیز قرار گیرد. شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که می دانند پوست چرب دارند. اما دلیل لایه برداری را نمی دانند پوست چرب چهره آنها چگونه است؟

در این مقاله توسط سایت ایده آل مگ، دلیل لایه برداری پوست چرب روی صورت ما تحقیق می کنیم و بهترین راه حل ها را برای درمان آن ارائه می دهیم. با ما بمان.

علت پوسته پوسته شدن پوست چرب روی صورت چیست؟

بسیاری از افراد از پوسته پوسته شدن پوست چرب خود تعجب می کنند و از خود می پرسند که آیا ممکن است پوست های چرب نیز پوسته پوسته شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله. اگرچه پوست چرب برای شاداب نگه داشتن پوست و محافظت در برابر باکتری ها چربی زیادی تولید می کند، اما گاهی اوقات این روغن مشکل ساز می شود.

اگر افراد دارای پوست چرب به شستن و تمیز کردن صورت خود توجه کافی نداشته باشند، روغن تولید شده روی پوست تجمع می یابد. در نتیجه منافذ پوست توسط چربی مسدود می شود. علاوه بر جوش، لک و آکنه، این انسداد می تواند به پوست این تصور را بدهد که دیگر نیازی به تولید چربی ندارد. به همین دلیل غدد چربی زیر پوست مانند قبل چربی تولید نمی کنند و پوست فرد خشک می شود. بعد از این خشکی، صورت لایه برداری می شود. بنابراین یکی از دلایل پوسته پوسته شدن صورت، پاکسازی نادرست پوست چرب صورت است.

یکی دیگر از دلایلی که می تواند باعث پوسته پوسته شدن پوست چرب صورت شود، کم آبی آن است. کم آبی به معنای از دست دادن آب و رطوبت است. هر فردی با هر نوع پوستی ممکن است به دلیل عوامل محیطی، شیوه زندگی و حتی استفاده نادرست از محصولات مراقبت از پوست دچار کم آبی یا کم آبی شود. اگرچه نوشیدن آب فراوان در طول روز برای حفظ رطوبت مورد نیاز پوست ضروری است، اما پوست مقداری از رطوبت مورد نیاز خود را نیز از محیط جذب می کند.

به طور کلی موارد زیر می توانند باعث کم آبی پوست شوند:

  • نور خورشید
  • بادهای شدید و تغییرات آب و هوایی
  • مصرف الکل
  • مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و نوشابه
  • استفاده مکرر از جکوزی، سونا و جکوزی
  • انجام تمرینات هوازی با شدت بالا
  • لایه برداری بیش از حد پوست
  • استفاده نادرست از محصولات مراقبت از پوست
  • استفاده از داروهای خاص

بسیاری از ما با موارد فوق روبرو بوده ایم و به همین دلیل پوستی کم آب داریم. در نتیجه یکی از دلایل دیگر چرب شدن پوست صورت می تواند کم آبی بدن باشد. جالب است بدانید که کم آبی پوست موقتی است و با مراقبت کافی برطرف می شود. بنابراین پوست های کم آب در دسته انواع پوست (چرب، خشک، مختلط و نرمال) قرار نمی گیرند.

چگونه می توان پوست چرب را درمان کرد؟

همانطور که قبلاً گفتیم سبک زندگی تأثیر زیادی بر سلامت و شادابی پوست صورت دارد. بنابراین سعی کنید مصرف الکل و کافئین را به حداقل برسانید. علاوه بر این، تمرینات اصلی نیز نقش بسیار مهمی در افزایش گردش خون بدن دارند. هرچه گردش خون در بدن بیشتر باشد، سلول‌ها بهتر از اکسیژن تغذیه و اشباع می‌شوند. این امر در مورد پوست نیز صدق می کند و در نتیجه پوستی درخشان، سالم و شاداب خواهید داشت.

اما جدای از مواد سبک زندگی، درمان های تخصصی نیز وجود دارد که می توان از آنها برای از بین بردن علل چربی پوست صورت استفاده کرد. این نکات مراقبتی عبارتند از:

1- شستشوی صحیح و اصولی

بسته به اینکه چقدر پوستتان چرب است، باید تعیین کنید چند بار در روز صورت خود را بشویید. به یاد داشته باشید که شستشوی زیاد و زیاد باعث خشکی و کم آبی پوست می شود. معمولا شستن صورت یک بار صبح و یک بار عصر کافی است. نکته مهم این است که برای شستن صورت از پاک کننده مخصوص پوست خود استفاده کنید.

تا حد امکان از محصولات حاوی سولفات خودداری کنید. زیرا سولفات باعث خشکی پوست می شود. به طور کلی، شوینده ای که برای شستن صورت خود استفاده می کنید، نباید پوست شما را خشک و سفت کند. در غیر این صورت، لازم است آماده سازی دیگری تهیه شود. شاید دلیل لایه برداری صورت شما شوینده اشتباه باشد.

همچنین اگر در طول روز آرایش می کنید، باید قبل از خواب صورت خود را کاملا تمیز کنید. آرایش هرگز نباید یک شبه روی پوستتان بماند. زیرا با چربی پوست ترکیب می شوند و منافذ را می بندند. در نتیجه پس از مدتی با پوستی پر از لک و لک مواجه خواهید شد.

برای تمیز کردن پوست بعد از آرایش، از میسلار آب، شیر پاک کننده یا محلول دیگری برای پاک کردن آرایش استفاده کنید. مقداری از پاک کننده را به یک پد پنبه یا پد آرایشی منتقل کنید و سپس به آرامی آن را روی صورت خود بمالید. مراقب باشید هنگام تمیز کردن پوست از خشونت استفاده نکنید. زیرا ممکن است پوست شما بیشتر از قبل پوسته پوسته شود. پس از پاک کردن آرایش، به سراغ شیر آب رفته و صورت خود را با پاک کننده مخصوص پوست خود بشویید.

در نهایت از یک تونر مناسب برای تمیز کردن منافذ پوست استفاده کنید. لوازم آرایشی می توانند به عمق منافذ پوست شما نفوذ کنند و حتی با مواد شوینده پاک نمی شوند. تونر یک پاک کننده عمیق است که بقایای آرایش را از منافذ پاک می کند. علاوه بر این، بسیاری از تونرها دارای خواص آبرسانی، مغذی و مرطوب کنندگی هستند.

اما باید در انتخاب تونر دقت کنید. زیرا برخی از تونرها از مواد شوینده زیادی ساخته می شوند و نه تنها برای پوست مفید نیستند، بلکه مشکلات پوستی را بدتر خواهند کرد. برای اینکه بفهمید تونر خوبی انتخاب کرده اید یا نه، کافی است بسته تونر (معمولاً به شکل بطری) را بردارید و آن را تکان دهید. اگر کف و پایداری زیادی روی محلول تونر ایجاد شد به این معنی است که تونر حاوی مواد شوینده و شیمیایی زیادی است و بهتر است دیگر از آن استفاده نکنید.

2- لایه برداری منظم

لایه برداری پوست گردش خون را در ناحیه صورت افزایش می دهد و پوست مرده را به خوبی از بین می برد. مهم نیست که علت پوسته پوسته شدن پوست چرب شما چیست، مهم این است که باید به نحوی سلول های مرده و خشک پوست را از روی پوست خود پاک کنید. لایه برداری بهترین راه برای این کار است.

به طور کلی، افرادی که پوست چرب دارند نیاز به لایه برداری ۲ تا ۳ بار در هفته دارند. این کار اصلاً گران یا دشوار نیست. می توانید با یک فیبر نرم و مخملی، برس شستشوی صورت یا اسکراب های مختلف پوست خود را لایه برداری کنید. به یاد داشته باشید که هرگز نباید پوست خود را به شدت و به شدت مالش دهید. از آنجایی که پوست صورت حساس و نازک است، لایه برداری شدید و خشن می تواند آن را خشک، ملتهب و کم آب کند.

لایه برداری بیش از حد یک اشتباه رایج است که بسیاری از افراد مرتکب آن می شوند. لایه برداری صورت نباید بیشتر از 3 بار در هفته باشد و هر لایه برداری باید با دقت انجام شود. اگر پوست شما پس از لایه برداری ملتهب، حساس و قرمز شد، نشانه آن است که با لایه برداری بیش از حد خشن رفتار کرده اید. اگر در آینده به این مشکل رسیدگی نکنید، پوست شما چرب تر و کم آب می شود. منجر به کم آبی و چربی بیشتر پوست می شود.

به طور کلی، اگر فکر می کنید ممکن است در لایه برداری عجولانه یا تهاجمی عمل کنید، بهتر است به جای برس شستشوی صورت و الیاف مخملی، از یک اسکراب ملایم استفاده کنید.

3- آبرسانی و آبرسانی به پوست

آبرسانی و مرطوب کردن پوست بسیار مهم است. بنابراین اگر پوست خود را به خوبی بشویید و لایه برداری کنید اما آن را آبرسانی و مرطوب نکنید، نتیجه ای نخواهید گرفت. فکر نکنید برای این کار به هزاران محصول مختلف نیاز دارید! فقط یک مرطوب کننده خوب این کار را می کند. اما اگر کرم خوبی پیدا نکردید که هم آبرسان و هم آبرسان باشد، می توانید دو کرم مرطوب کننده و آبرسان جداگانه تهیه کنید.

از آنجایی که شما پوست چرب دارید، حتما باید از مرطوب کننده ای استفاده کنید که روی بسته بندی آن نوشته شده است: «برای پوست چرب». استفاده از مرطوب کننده ها و مرطوب کننده ها باید هر بار بعد از شستن و لایه برداری صورت انجام شود تا پوست بتواند رطوبتی را که در اثر شستشو و لایه برداری از دست داده است، بازگرداند. برای این کار زمانی که پوست شما هنوز کمی مرطوب است از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. سپس بعد از حدود 1 دقیقه از مرطوب کننده استفاده کنید تا آبی که از طریق مرطوب کننده به پوست شما می رسد تبخیر نشود و از بین نرود.

آبرسان با آبرسانی به پوست می تواند کم آبی آن را اصلاح کند و در نتیجه یکی از مهم ترین عوامل پوسته پوسته شدن چربی روی صورت را از بین ببرد. برخی از افراد ممکن است به شما بگویند از روغن های طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن آرگان، روغن بادام و غیره برای حل مشکل پوسته پوسته شدن پوست صورت خود استفاده کنید. در حالی که این نظر اشتباه است. در واقع پوست کم آب فاقد آب است نه چربی. پوست چرب شما به اندازه کافی چربی دارد و فقط باید آب مورد نیاز آن را تامین کنید. بنابراین استفاده از روغن کمکی به حل مشکل شما نمی کند.

4- هوای اطراف را مرطوب کنید

اگر در مناطق خشک و کوهستانی زندگی می کنید، قطعاً اغلب با خشکی پوست به خصوص در پاییز و زمستان مواجه شده اید. همانطور که گفتیم پوست های چرب که پوسته پوسته می شوند کم آب می شوند. اگرچه رطوبت مورد نیاز پوست را می توان با نوشیدن آب و استفاده از کرم های مرطوب کننده تامین کرد، اما مرطوب کردن هوای محیط تاثیر کرم ها را دو چندان می کند.

برای مرطوب کردن هوای محیط می توانید از دستگاه های مرطوب کننده خانگی به نام «بخور صد» استفاده کنید. این دستگاه ها از یک فن برای تبخیر آب و تبدیل آن به ذرات بسیار ریز و پخش آن در هوا استفاده می کنند. در نتیجه، پوست می تواند مقداری رطوبت را از هوای اطراف نیز جذب کند. اگر مرطوب کننده یا رطوبت ساز سرد ندارید، می توانید ظرفی پر از آب را در بالای اجاق گاز یا هر منبع حرارتی قرار دهید. در نتیجه با تبخیر آب داخل ظرف، هوای اطراف نیز مرطوب می شود.

همانطور که دیدیم پوسته شدن پوست چرب روی صورت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما رفع این مشکل اصلا کار سختی نیست و می توانید بدون صرف هزینه زیاد شادابی و لطافت پوست خود را بازگردانید. موارد ذکر شده برای رفع مشکل پوسته پوسته شدن پوست صورت برای بسیاری از افراد موثر و مفید است. اگر تجربه ای در این زمینه دارید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.