فرق کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک؛ کدام کابینت برای آشپزخانه‌ی ما بهتر است؟


کابینت نئوکلاسیک از محبوب‌ترین مدل‌های کابینت آشپزخانه است که در سال‌های اخیر نیز بسیار ترند شده است. این سبک، برگرفته از طراحی قرن ۱۹ میلادی، موسوم به عهد ویکتوریا است که در عین حالی که سبکی فاخر و جذاب است، از افراط و گزافه‌گویی سبک کلاسیک سبقت گرفته است. خطوط نرم و ملایم و آرامش در ذات سبک نئوکلاسیک نهفته است به طوری که بیننده از تماشای آن لذت می‌برد. این سبک کابینت را می‌توان با چوب طبیعی، روکش چوب و کابینت ممبران اجرا کرد و از زیبایی طراح‌های آن در آشپزخانه لذت برد. در ادامه با ویژگی‌های کابینت نئوکلاسیک و تفاوت آن با کابینت مدرن و کابینت کلاسیک، بیشتر آشنا می‌شویم.

کابینت نئوکلاسیک و تفاوت آن با کابینت مدرن و کلاسیک

سبک نئوکلاسیک در پی خستگی انسان‌ها از جزئیات افراط‌گونه کلاسیک در قرن ۱۹ میلادی به وجود آمد؛ همان زمانی که هنوز خبری از سبک مدرن و طراحی‌های ساده‌ی آن نبود. بنابراین اولین خصوصیت کابینت نئوکلاسیک آن است که نه مانند سبک کلاسیک پر کار و شلوغ است و نه مانند کابینت‌های مدرن، ساده و بی‌آلایش!

در واقع، کابینت نئوکلاسیک سبکی تلفیقی است و در طراحی آن، ظواهر سنتی و مدرن به صورت تومان نهادینه شده است. این سبک مختص کسانی است که به المان‌های معاصر و سنتی در کنار هم علاقه و تمایل نشان می‎دهند.

رنگ‌های رایج کابینت نئوکلاسیک

کابینت‌های سبک نئوکلاسیک عمدتا در رنگ‌های خنثی و موقر طراحی می‌شوند؛ خصوصا رنگ سفید که یکی از زیباترین نمونه‌های این کابینت نیز هست. رنگ‌های خاکستری، شیری، قهوه‌ای، قهوه‌ای سوخته، سبز، آبی تیره، بژ و سفید از متداول‌ترین رنگ‌های این کابینت است. در صورتی که تمایل داشته باشید می‌توانید از ترکیب دو رنگ نیز در طراحی این کابینت‌ها استفاده کنید.

جزئیات و ظاهر کابینت‌ها

نئوکلاسیک اگر چه سبکی تلفیقی است اما در طراحی آن کفه‌ی ترازو بیشتر به سمت کلاسیک بیشتر سنگینی می‌کند. در طراحی کابینت نئوکلاسیک، نباید از لوازم و جزییات مدرن در طراحی آشپزخانه به صورت افراطی استفاده کنید. به عنوان مثال، در این سبک، همانند کابینت کلاسیک، باید هود درون کاور پوشانده شود و یا نباید از دستگیره‌های مدرن، دستگیره‌های ساده و کشیده، برای کابینت‌ها استفاده کرد.

همچنین، شیرآلات و لوستری که در آشپزخانه نصب می‌شود باید در هماهنگی با کابینت‌ها باشد تا زیبایی آشپزخانه دو چندان شود. معمولا در طراحی کابینت نئوکلاسیک، یک یا دو کابینت ویترینی یا درب پنجره‌ای دیده می‌شود که بر زیبایی فضای آشپزخانه می‏افزاید.

استفاده از خطوط هلال و بدون زاویه

طراحی کلی کابینت نئوکلاسیک به نحوی است که بیشتر از خطوط نرم و هلال استفاده می‌شود و همین عامل است که در ذهن بیننده، حس آرامش را تداعی می‌کند. طراحی درب‌ها و کابینت‌های ویترینی معمولا هلالی هستند و خطوط تیز کمتر به چشم می‌خورند.

توجه به جزئیات در این مدل کابینت بسیار مهم است و معمولا ظرافت بسیاری در انتخاب وسایل و لوازم آشپزخانه‌های نئوکلاسیک به کار گرفته می‌شود؛ به طوری که با حضور در چنین فضایی شیفته ظرافت و زیبایی اجزای آشپزخانه خواهید شد.

سایز و ابعاد کابینت

با توجه به متراژ آشپزخانه و نیاز مشتری، می‌توان کابینت نئوکلاسیک را طراحی کرد. در برخی از مدل‌ها می‌توان کابینت را تا نزدیک به سقف امتداد داد. عرض کابینت‌ها نیز با توجه به نیاز مشتری، ممکن است بین ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متر در نظر گرفته شود. در صورتی که نیازتان باشد، می‌توانید یک یا دو کابینت سوپری نیز در آشپزخانه تعبیه کنید تا فضای بیشتری برای ذخیره‌سازی مواد خوراکی در دسترس‌تان باشد.

متریال تشکیل دهنده کابینت نئوکلاسیک

جنس و بدنه‌ی کابینت ممکن است چوب طبیعی، روکش چوب، یا ام‌دی‌اف حکاکی شده و روکش شده (کابینت ممبران یا وکیوم) باشد. این سبک را با کابینت‌های رنگ، مثل کابینت پلی اورتان یا کابینت رنگ پولیشی، نیز می‌توان سفارش داد.

صفحه‌ی روکابینتی در سبک نئوکلاسیک معمولا از سنگ طبیعی یا مصنوعی یا چوب انتخاب می‌شود تا جلوه‌ی بیشتری داشته باشد. در برخی مدل‌ها از یک یا چند شلف چوبی نیز برای زیباتر شدن آشپزخانه تعبیه می‌شود. به طور کلی، سنگ و چوب طبیعی از متریال رایج در سبک نئوکلاسیک به حساب می‌آیند.

تمیزکاری کابینت

نحوه تمیزکاری کابینت‌های سبک نئوکلاسیک نسبتا آسان است؛ زیرا این مدل دارای طراحی‌ها و منبت‌های پیچیده و حکاکی شده نیست. با توجه به جنس بدنه‌ی کابینت نحوه‌ی تمیزکاری آن متفاوت خواهد بود. تمیزکاری کابینت‌های رنگ پولیشی و رنگ پلی اورتان نسبت به نمونه‌های چوبی یا ممبران ساده‌تر است. زیرا این کابینت‌ها مقاومت بیشتری نسبت به مواد شوینده، رطوبت یا زبری دارند. هر چند نباید از لوازم زبر و خشن برای تمیزکاری کابینت‌ها استفاده کنید زیرا بدنه‌ی کابینت دچار آسیب خواهد شد و زیبایی خود را از دست خواهد داد.

بهتر است به صورت هفتگی و ماهانه کابینت‌ها را تمیز کنید تا ذرات چربی سخت و سفت نشود و نیاز به مواد شوینده قوی نباشد.

قیمت کابینت نئوکلاسیک

قیمت کابینت، تابعی از متریال تشکیل دهنده و سبک آن است. هر چه در طراحی کابینت از متریال طبیعی مانند چوب یا سنگ بیشتر استفاده شده باشد، قیمت آن بیشتر خواهد شد. بر همین اساس، کابینت چوبی و روکش چوب در سبک نئوکلاسیک، قیمت بالاتری نسبت به کابینت‌های ممبران یا ام دی اف رنگ شده دارند.

با توجه به این که در طراحی سبک نئوکلاسیک جزئیات بیشتری نسبت به کابینت مدرن وجود دارد، قیمت کابینت نئوکلاسیک نسبت به سبک مدرن، بیشتر است. اما روی هم رفته، می‌توان کابینت‌های نئوکلاسیک زیبا و شیک را هم با قیمت اقتصادی و مقرون به صرفه سفارش داد.

در پایان، از همراهی شما سپاسگزاریم و امیدواریم مطالب بیان شده، برایتان مفید و کاربردی واقع شده باشد.