فواید یوگا برای تناسب اندام



تصورات اشتباهی در رابطه با ورزش یوگا وجود دارد. برخی افراد تصور می‌کنند یوگا درباره مدیتیشن، آواز خواندن، دعا، نفس کشیدن و مواردی مانند این است. در مقابل، برخی مردم تصور می‌کنند یوگا در رابطه با حرکات فیزیکی و ورزشی می‌باشد. تحقیقات علمی درباره ورزش یوگا هنوز تکمیل نشده است.

اما بسیاری از گزارش‌ها نشان می‌دهد، این ورزش به شکل باورنکردنی بر تناسب اندام و سلامت جسمانی یا ذهنی تاثیرگذار است. کافی است یک بار حرکات ورزشی یا مدیتیشن یوگا را انجام دهید تا تاثیر آن را حس کنید. این ورزش محبوبیت بسیار زیادی دارد. به گونه‌ای که به یک روتین روزمره برای بسیاری از مردم جهان تبدیل شده است. اگر قصد دارید با فواید یوگا برای تناسب اندام آشنا شوید، بهتر است این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.‌

یوگا چیست؟

یوکا یک ورزش باستانی است که برای افزایش سلامت جسمانی و تمرین ذهن انجام می‌شود. با استفاده از این ورزش، می‌توان قدرت تمرکز را افزایش داد و آرامش بیشتری به دست آورد. به طور کلی، یوگا با مدیتیشن و تمرینات ورزشی مرتبط است. زمانی به نتایج دلخواه و ایده‌آل این ورزش دست پیدا خواهید کرد که تمرینات ذهنی و جسمانی را به صورت همزمان با یکدیگر انجام دهید.

اگر تصاویر و ویدیوهای ورزش یوگا را در رسانه‌های اجتماعی تماشا کرده باشید، به خوبی می‌دانید که حرکات ورزشی یوگا به آرامی انجام می‌شوند و معمولاً با تنش یا فعالیت‌های بدنی شدید همراه نیستند. با این وجود، می‌توانند تاثیری مانند سایر حوزه‌های ورزشی داشته باشند و به مرور زمان شما را به تناسب اندام برسانند. در حال حاضر، این ورزش محبوبیت بسیار زیادی در تمام جهان پیدا کرده است. اگر قصد دارید تمرینات یوگا و حرکات بدنسازی را در کنار یکدیگر انجام دهید، می‌توانید از خدمات ویژه سایت تحصصی فیت کلاب بهره‌مند شوید.

فواید یوگا برای تناسب اندام چیست؟

ورزش یوگا فواید گوناگونی برای تناسب اندام دارد. در ادامه برخی از این فواید را برای شما بیان می‌کنیم.

افزایش انعطاف پذیری

یکی از مهم‌ترین مزایای این ورزش برای تناسب اندام، افزایش انعطاف پذیری بدن است. بهبود انعطاف پذیری تاثیر بسیار زیادی بر تناسب اندام دارد. همچنین بر بهبود فعالیت‌های روزمره موثر است و آمادگی جسمانی شما را برای انجام تمرینات بدنسازی پیچیده افزایش می‌دهد. در سال ۲۰۱۶، یک نظرسنجی در رابطه با تاثیر ورزش یوگا بر افزایش انعطاف پذیری انجام شد. نتایج این نظرسنجی، نشان داد که اکثر مردم برای بهبود انعطاف پذیری بدن خود این ورزش را انتخاب کردند.

یکی از مهم‌ترین دلایل مشکلات جسمانی یا عدم توانایی برای انجام فعالیت‌های روزمره، کاهش انعطاف پذیری و بی تحرکی است. مطالعات پزشکی نشان می‌دهد، انعطاف پذیری بخش مهمی از سلامت جسمانی است. خوشبختانه ورزش یوگا در شدت‌های مختلف مثل متوسط، ضعیف و قوی ارائه می‌شود. بنابراین می‌توانید به مرور زمان انعطاف پذیری بدن خود را افزایش دهید. جالب است بدانید حتی افراد بالای ۶۵ سال نیز می‌توانند از این ورزش برای بهبود انعطاف پذیری بدن خود استفاده کنند.

افزایش قدرت بدنی

یکی دیگر از مهم‌ترین فواید یوگا برای تناسب اندام، افزایش قدرت بدنی است. اگر کمی در رابطه با بدنسازی و تمرینات آن اطلاع داشته باشید، به خوبی می‌دانید که قدرت بدنی اهمیت بسیار زیادی برای رسیدن به تناسب اندام دارد. شاید اکثر مردم تصور کنند یوگا صرفاً با کشش و انعطاف پذیری مرتبط است. در حالی که مربیان یوگا معتقد هستند، این ورزش تاثیر بسیار زیادی بر قدرت عضلات دارد. البته سطح یوگا نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

همانطور که گفته شد، این ورزش سطوح‌ مختلفی دارد. سطوح قوی ورزش یوگا، می‌توانند باعث عضله‌سازی شوند. اخیراً یک مطالعه در رابطه با همین مسئله انجام شد. در این پژوهش از شرکت کنندگان خواسته شد تا برای مدتی تمرینات یوگا شدید انجام دهند. نتیجه نشان داد که این ورزش تاثیر بسیار زیادی بر تقویت قدرت و حفظ سلامتی شرکت کنندگان دارد و حتی از بروز بیماری‌های مختلف مثل سرطان سینه جلوگیری می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی

تقویت سیستم ایمنی، یکی دیگر از مهم‌ترین فواید یوگا برای تناسب اندام و عضله سازی است. مطالعات نشان می‌دهد این ورزش، استرس مزمن را از بین می‌برد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش قدرت سیستم ایمنی، استرس و اضطراب شدید است. زمانی که سیستم ایمنی بدن تضعیف شود، ورزشکار در معرض بروز بیماری‌های مختلف قرار خواهد گرفت.

این مسئله برای افرادی که به تناسب اندام فکر می‌کنند و به صورت روزانه تمرینات ورزشی انجام می‌دهند، اهمیت بسیار زیادی دارد. تضعیف سیستم ایمنی، قدرت شما را برای انجام حرکات ورزشی کاهش می‌دهد.‌ علاوه بر این، بروز بیماری‌های مختلف ممکن است شما را از برنامه ورزشی و رژیم غذایی دور کند. با توجه به اینکه یوگا می‌تواند التهابات بدن را از بین ببرد و سیستم ایمنی را تقویت کند، بنابراین گزینه کاملاً مناسبی برای رسیدن به تناسب اندام و حفظ سلامتی بدن خواهد بود.

تقویت تعادل بدن

از دیگر فواید یوگا برای تناسب اندام و عضله سازی، تقویت تعادل بدن است. تقریبا تمام ورزشکاران می‌دانند که تعادل تا چه اندازه بر انجام حرکات ورزشی تاثیرگذار است. تا زمانی که نتوانید تمرینات ورزشی را به شکل درستی انجام دهید، به تناسب اندام نخواهید رسید. برخی افراد تصور می‌کنند، صرفاً می‌توان با رژیم غذایی به تناسب اندام رسید. در حالی که رژیم غذایی صرفاً ۵۰ درصد برنامه تناسب اندام است.

بنابراین برای رسیدن به یک وزن ایده‌آل، باید ورزش و تغذیه را در کنار یکدیگر مدیریت کنید. تقریباً بیشتر حرکات یوگا نیاز به تعادل دارند. بنابراین این ورزش می‌تواند به مرور زمان تعادل بدن شما را افزایش دهد. حفظ تعادل نه تنها برای انجام تمرینات بدنسازی ضروری است، بلکه بر بهبود فعالیت‌های روزمره نیز تاثیر می‌گذارد. انجام کارهای ساده مثل برداشتن یک وسیله از روی زمین، پایین آمدن از پله‌ها یا بالا رفتن از کوه، به تعادل نیاز دارد.

دیگر فواید یوگا برای بدن

علاوه بر فواید یوگا برای تناسب اندام، بهتر است از دیگر مزایای این ورزش نیز مطلع شوید. در ادامه برخی از این مزایا را برای شما بیان می‌کنیم:

بهبود عملکرد قلب

ورزش یوگا بر بهبود عملکرد قلب و عروق تاثیر می‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد تمرینات ورزشی یوگا، بر تقویت سیستم قلبی عروقی و کنترل سرعت تنفس تاثیرگذار هستند. هر چقدر به شکل بهتری نفس بکشید، آرامش بیشتری به دست خواهید آورد و ضربان قلب شما کاهش پیدا می‌کند. این مسئله از بروز مشکلات خطرناک مثل سکته قلبی جلوگیری می‌کند و فشار شریانی را نیز کاهش می‌دهد. یوگا می‌تواند بر مرکز قلبی تنفسی مغز تاثیر بگذارد و از این طریق، متابولیسم بدن شما را کنترل کند.

کمک به بهبود خواب

از دیگر مزایای یوگا این است که به بهبود خواب کمک می‌کند. محققان همیشه به مسائلی مثل توانایی فرد برای به خواب رفتن و کیفیت خواب توجه داشته‌اند. تمامی اقداماتی که طی روز انجام می‌دهید، می‌توانند بر کیفیت خواب شبانه شما تاثیرگذار باشند. یکی از مهم‌ترین دلایل به هم ریختن سیستم خواب، دغدغه‌های روزانه و اضطراب و استرس شدید است.

با توجه به اینکه یوگا استرس را کاهش می‌دهد و بر افزایش آرامش ذهنی تاثیرگذار است، می‌تواند کیفیت خواب را نیز تقویت کند. مطالعات نشان می‌دهد، این ورزش حتی سرعت به خواب رفتن افراد را نیز افزایش می‌دهد. افرادی که به صورت مداوم تمرینات ورزشی یوگا انجام می‌دهند، خواب عمیق‌تری دارند.

بهبود سلامت استخوان

از دیگر مزایای این ورزش می‌توان به بهبود سلامت استخوان اشاره کرد. بسیاری از تمرینات یوگا بر انقباضات ایزومتریک تاثیر می‌گذارند. یعنی ممکن است چندین ماهیچه هنگام انجام دادن تمرین درگیر شده باشند، اما طول ماهیچه‌ها تغییر نمی‌کند. به عنوان مثال، حرکت پلانک یک حرکت بدنسازی است که معمولاً در یوگا نیز انجام می‌شود. در این حرکت، فشار قابل توجهی به بالاتنه بدن مثل بازوها، تنه و حتی پاها وارد می‌شود. اگرچه در این حالت عضلات بالاتنه و پایین تنه درگیر هستند، اما طول ماهیچه‌ها ثابت است.

مطالعات نشان می‌دهد تمرینات ایزومتریک، می‌توانند تراکم استخوان را افزایش دهند و بر بهبود قدرت مفاصل تاثیرگذار باشند. البته برای تقویت مفاصل، پیشنهاد می‌کنیم در کنار ورزش از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید. مصرف لبنیات یا سایر گروه‌های غذایی، ممکن است بر تقویت استخوان‌ها تاثیرگذار باشد. اگر به برنامه رژیم غذایی احتیاج دارید، بهتر است یک مرتبه رژیم لاغری فیت کلاب را امتحان کنید. این رژیم توسط متخصصان تغذیه با تجربه مجموعه فیت کلاب ارائه می‌شود که کاملاً با شرایط جسمانی شما سازگاری دارد.

افزایش اعتماد به نفس

از دیگر مزایای این ورزش، افزایش اعتماد به نفس است. زمانی که انعطاف پذیری و قدرت جسمانی بدن شما افزایش پیدا کند، توانایی بیشتری برای انجام حرکات ورزشی و فعالیت‌های روزمره خواهید داشت. این ورزش بر زیبایی ظاهر شما نیز تاثیر می‌گذارد. بنابراین باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود. تمرینات یوگا، قدرت جسمانی و ذهنی را به صورت همزمان افزایش می‌دهند. در نتیجه، ورزشکار می‌تواند تصمیم گیری بهتری داشته باشد یا با اعتماد به نفس بیشتری عمل کند.

جدا از مواردی که بیان شد، یوگا به هیچ وجه یک ورزش خسته کننده نیست. این ورزش تنوع بسیار زیادی دارد. شما می‌توانید در هر زمانی، سبک ورزش خود را تغییر دهید و به سراغ مدل‌های جدید ورزش یوگا بروید.

بررسی کلی

یوگا همیشه به عنوان یک ورزش فوق‌العاده برای تقویت سلامت جسم و ذهن شناخته می‌شود. اخیراً پژوهش‌های گوناگونی در رابطه با تاثیر یوگا بر تناسب اندام انجام شد. رضایت بیشتر ورزشکاران و اکثر تحقیقات، نشان می‌دهد این ورزش می‌تواند بر افزایش قدرت عضلات، بهبود انعطاف پذیری، افزایش تعادل و بهبود آمادگی جسمانی تاثیرگذار باشد. جدا از این موارد، یوگا بر سلامت بدن نیز تاثیر می‌گذارد.

یعنی از بروز بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند و استرس و اضطراب را نیز کاهش می‌دهد. رژیم غذایی و تمرینات بدنسازی که در کنار حرکات یوگا انجام می‌شوند، اهمیت بسیار زیادی دارند. اگر به دنبال یک مجموعه حرفه‌ای و معتبر برای دریافت رژیم غذایی و برنامه تمرینات ورزشی هستید، مجموعه فیت کلاب انتخاب کاملا مناسبی برای شما خواهد بود.

/ توجه : این مطلب رپورتاژ آگهی بوده و سایت کوکا مسئولیتی در قبال خدمات معرفی شده آن ندارد.