فوم و لایه فوم در کارخانه چگونه تولید می شود؟


همه ما بارها کلمه فوم را شنیده ایم و به اشکال مختلف، هرچند کوچک و خانگی از آن استفاده کرده ایم. این ماده عایق حرارت، رطوبت، سرما و صدا بوده و به دلیل تنوع در اندازه و برش، خرید فوم به صورت عمده در صنایع مختلف بسیار رایج شده و روز به روز بر محبوبیت آن افزوده می شود. با ما همراه باشید تا به تفصیل درباره نحوه تولید فوم ورق و رول صحبت کنیم.

فوم چیست؟

فوم یکی از پرمصرف ترین مواد اولیه در بسیاری از صنایع از جمله خودروسازی، پزشکی، بسته بندی، ساختمان سازی و تولید کیف و کفش است. این ماده در اصل از پراکندگی حباب های کوچک هوا در بستر سیال یا جامد تولید می شود و بسته به چگالی، کشسانی و نوع برش آن در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. فوم ورق و رول دو نوع از پرمصرف ترین فوم های موجود در بازار هستند که تکنولوژی تولید یکسان و روش های برش متفاوتی دارند.

معرفی ورق فوم

صنعت کفش اولین استفاده کننده از ورق فوم در ایران بود. به تدریج با گسترش استفاده از ورق فوم در ساخت کیف و کفش، واردات ماشین آلات تولید فوم تضمین شد و پس از چند سال انواع ورق فوم تولید و به بازار عرضه شد.

براقیت و شفافیت بالا، برگشت پذیری، نفوذ ناپذیری (عایق) گرما و سرما، استحکام کششی بالا، انعطاف پذیری بالا، مقاومت در برابر سایش، جذب رطوبت، ضربه و جذب شیمیایی از ویژگی های منحصر به فرد ورق فوم است. این خصوصیات به تدریج زمینه استفاده از این نوع فوم را در صنایع دیگر فراهم کرد.

ابعاد ورق فوم

ورق های فوم در اندازه های مختلف را می توان با استفاده از قالب های مختلف تولید کرد. به طور کلی فوم 150 در 230 سانتی متر بیشترین استفاده را در بازار دارد زیرا عموماً کمترین میزان ضایعات را دارد و نسبت به سایر سایزهای فوم ورق مقرون به صرفه تر است. البته بسته به کاربرد و نوع ورق فوم می توانید ورق هایی با عرض 70 تا 215 سانتی متر و طول 100 تا 375 سانتی متر با ضخامت 2 تا 5.5 سانتی متر تهیه کنید. فوم هایی با اندازه های خاص از قبل برش خورده و به بازار عرضه می شوند.

نحوه تولید ورق فوم

تولید فوم یک فرآیند کاملا صنعتی و پر از جزئیات است که نیاز به مواد اولیه، فرمول های خاص و ماشین آلات منحصر به فرد دارد. گاهی به روش تزریق گاز، گاهی به روش پخت و گاهی به روش فوم سرد تولید می شود که درصد مواد اولیه بسته به نوع فوم تولیدی متفاوت خواهد بود.

  • پس از انتخاب فرمول صحیح برای ترکیب مواد اولیه پلاستیکی و افزودنی ها، تمامی مواد اولیه در ظرف مخلوط کن قرار می گیرند تا در زمان، دما و فشار مشخص با هم مخلوط شوند. یک ماده چسبناک به عنوان خروجی از مرحله اول از مخلوط کن خارج می شود.
  • در مرحله بعد، این ماده چسبناک به داخل اکسترودر وارد می شود تا با عبور از غلتک های فلزی، ورقه های مسطح را تشکیل دهد. سرعت این غلتک ها برای اعمال فشار لازم برای تولید ورق های فوم متراکم از قبل تنظیم شده است.
  • در مرحله آخر ورق های فوم مسطح برای قالب گیری وارد دستگاه ولکانیزاسیون می شوند. دما و فشار اعمال شده در این مرحله، چگالی، انعطاف پذیری و کیفیت فوم را تعیین می کند و در نتیجه کفی مطابق با ابعاد قالب به وجود می آید.

معرفی فوم رول

فوم رول یکی از محبوب ترین انواع فوم EVA است که از فوم با ضخامت های مختلف و رول شده به صورت رول در بازار تهیه می شود. این نوع فوم به دلیل کشش سطحی عالی، مقاومت در برابر پارگی و عایق بودن از انعطاف پذیری خوبی برخوردار است و در صنایعی مانند ساختمان سازی و بسته بندی کاربرد فراوانی دارد. فوم غلتک اجازه نفوذ آب و رطوبت را نمی دهد و به عنوان درزگیر (برای کاهش صدا یا صرفه جویی در مصرف انرژی) بسیار کاربرد دارد.

ابعاد رول فوم

پرکاربردترین فوم رول ها در ضخامت های 1 تا 10 میلی متر تولید و به بازار عرضه می شوند. ضخامت رول دوناپرن ساده و آجدار از 1 تا 10 میلی متر، عرض 150 سانتی متر و طول 25 تا 100 متر است. پارکت فوم رول شده با ضخامت 1.5 تا 2 میلی متر، عرض 150 سانتی متر و طول 50 متر نیز تولید و عرضه می شود.

نحوه ساخت یک غلتک فوم

ماده اصلی فوم غلتک فوم EVA با ضخامت دلخواه می باشد. بسته به طول مورد نظر رول فوم، چندین ورق فوم توسط دستگاه یا دستگاه جوشکاری به هم چسبانده می شود تا یک رول فنجانی تشکیل شود. در مرحله بعد این رول پشت دستگاه برش قرار می گیرد. در مرحله اول و دوم برش، رول های صابون و جی بی با ضخامت های مختلف تولید، جمع آوری و جدا می شوند. اکنون نوبت برش اصلی و تولید فوم غلتک است.

یک بار دیگر ضخامت فوم روی دستگاه تنظیم شده و برش شروع می شود. دو غلتک چرخان ورق های فوم برش خورده را در جلوی دستگاه برش جمع می کنند و پس از اتمام دور برش، رول فنجانی بسته بندی می شود. این مراحل تا جایی ادامه می یابد که ضخامت فوم باقی مانده در دستگاه کمتر از ضخامت فوم غلتک باشد. در این حالت کف باقیمانده روی رول فنجانی بریده شده و مانند کف صابون لایه آخر جمع می شود.

مواد اولیه لازم برای تولید فوم

ماده اولیه فوم ورق و رول EVA ترکیبی از اتیلن و وینیل استات می باشد. برای تولید این محصولات از ذرات پلاستیک وینیل استات با درصد وزنی 10 تا 40 درصد و البته مواد پلی اتیلن استفاده می شود. همچنین در فرآیند قالب گیری با تغییر مقدار مواد افزودنی کف کننده و کاتالیست، میزان سفتی، چگالی و انعطاف پذیری فوم را تغییر می دهند.

سایر مواد لازم برای تولید فوم عبارتند از:

  • تالک؛
  • پرکننده کربنات کلسیم؛
  • روان کننده با اسید استئاریک؛
  • عامل اتصال متقابل DCP;
  • عامل کف کننده AC؛
  • پروموتر فوم اکسید روی؛
  • مستربچ رنگی برای تولید فوم در رنگ های مختلف؛
  • افزودنی های نسوز برای افزایش عایق حرارتی فوم؛
  • عامل آنتی استاتیک برای تولید فوم آنتی استاتیک.

ویژگی های فوم EVA

  • انعطاف پذیری باور نکردنی: فوم EVA را می توان سخت یا نرم و الاستیک تولید کرد.
  • ضریب اصطکاک بالا: امکان ساخت فوم های آجدار با ضریب اصطکاک بالا وجود دارد تا به راحتی روی هیچ سطحی سر نخورند.
  • مقاومت در برابر دمای پایین: فوم EVA در دماهای بسیار پایین (تا -70 درجه سانتیگراد) انعطاف پذیر باقی می ماند.
  • مقاومت در برابر ضربه و فشار: این فوم ها به راحتی نمی شکنند و نمی ترکند.
  • مقاومت در برابر اشعه UVA: آنها تقریباً در سخت ترین شرایط محیطی قوی باقی می مانند.
  • بدون گوگرد و بوی بد: استفاده از این فوم ها به عنوان تشک باعث سردرد نمی شود.
  • مقاومت شیمیایی بالا: فوم EVA در برابر اسیدها و قلیایی های رقیق، روغن ها، هیدروکربن های آلیفاتیک و انواع الکل ها بسیار مقاوم است.
  • قابلیت جذب ضربه و ارتعاش: این فوم شکننده ترین محموله را با خیال راحت به مقصد می رساند.
  • جذب رطوبت کم: نه تنها روی آب شناور می شود، بلکه زمانی که به عنوان یک لایه محافظ استفاده می شود، از محتویات آن در برابر نفوذ آب و رطوبت محافظت می کند.

آخرین کلمه

برای دریافت بهترین کیفیت فوم ورق و رول در انواع سایز و رنگ به سایت شرکت تولیدی و صنعتی فومیران به آدرس www.foamiran.com مراجعه نمایید. این شرکت پیشرو ورق و رول فوم بیش از 20 سال تجربه درخشان در زمینه محصولات اساسی و فرآوری شده دارد. محصولات متنوع و باکیفیت این تولید کننده از بهترین مواد اولیه و با تکیه بر تجربه و دانش نیروهای متخصص به دست می آید تا نیاز بازارهای داخلی و جهانی را به بهترین نحو ممکن برآورده سازد.

آیا تجربه استفاده از فوم ورق یا رول را دارید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و همراهان ما در میان بگذارید.


اصول کسب ثروت را بیاموزید و عادات افراد ثروتمند را توسعه دهید.