فیلم راهنمای انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ • مجله تصویر زندگی


بعد از اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری ۱۴۰۲ به مرحله انتخاب رشته برای داوطلبان کنکور رسیده‌ایم و انتخاب‌ رشته برای داوطلبان و خانواده داوطلبان بسیار حساس و سرنوشت‌ساز است.

این روز‌ها بعد از اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری ۱۴۰۲ به مرحله انتخاب رشته برای داوطلبان کنکور رسیده‌ایم و انتخاب‌ رشته برای داوطلبان و خانواده داوطلبان بسیار حساس و سرنوشت‌ساز است.

 مراحل انتخاب رشته در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲

داوطلبان آزمون سراسری  ابتدا باید برای انتخاب رشته در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org و بعد از مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب‌ رشته آزمون سراسری ۱۴۰۲ با ورود به حساب کاربری خود «کار پوشه» ابتدا باید کارنامه خود را دریافت کنند.

داوطلبان باید در مرحله بعدی به دور‌ه‌هایی که مجاز به انتخاب‌ رشته شدند و براساس رتبه و نمره کل کدرشته‌های مورد‌علاقه خود را در فرم پیش‌نویسی که در دفترچه انتخاب رشته‌ براساس ضوابط و شرایط تکمیل کنند.

چند نکته مهم در انتخاب‌ رشته:

  • در این مرحله هر داوطلب می‌تواند ۱۵۰ کد رشته محل از گروه آزمایش اصلی، شامل گروه آزمایشی علوم انسانی و ریاضی و فنی، علوم تجربی و گروه‌های آزمایشی علاقه‌مند هنر وزبان‌های خارجی انتخاب کند، انتخاب‌ دانشگاه‌هایی مانند پیام‌نور و دانشگاه غیرانتفاعی نیز در همین فرم است.
  • داوطلبانی که در هیچ کدام از نوبت‌های اولیه و دوم آزمون سراسری «دی‌ماه و تیر‌ماه» ثبت‌نام نکردند، می‌توانند با پذیرش صرفاً براساس سوابق‌ تحصیلی وارد
    دانشگاه‌ شوند.
  • در مورد انتخاب‌ رشته هر داوطلب باید طبق علاقه و موقعیت جغرافیایی، امکانات شخصی و براساس توان مالی دانشگاه خود را انتخاب کنند.
  • قراردادن یک رشته‌ محل در انتخاب اولیه  تاثیری در شانس اولیه قبولی ندارد و در انتخاب‌ رشته‌ها حتما به ضوابط و مقررات رشته تحصیلی شرایط خاص، نحوه گزینش داوطلبان و شرط بومی، توجه کنید.

گزینش تحصیل در واحدهای دانشگاه غیر از واحد اصلی را حتما ملاک خود قرار دهید و به یاد داشته باشید انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی در این فرم انجام نمی‌‌شود، بجز رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، دامپزشکی که در این فرم درج شده است.

ـ توصیه مهم اینکه قبل از تکمیل نهایی انتخاب‌ رشته حتما با افراد و مشاور‌های مورد تائید خودتان ومشاوره‌های مدرسه مشورت کنید و برای مشاوره کم‌هزینه و مجازی به وبگاه سازمان سنجش بروید و با پرداخت هزینه کمی می‌توانید به صورت مجازی مشاوره  انتخاب‌ رشته کنید.

نام‌کاربری و رمز عبور را نباید در اختیار دیگران قرار دهید

ـ نکته پایانی اینکه سعی کنید در همان روز‌های اول با دقت و مدیریت زمان انتخاب‌ رشته را انجام دهید و به ساعت‌های پایانی انتخاب رشته موکول نکنید و کد رشته‌ها  نهایی شده را در وبگاه سازمان سنجش چک کنید؛ در نهایت از کدرشته‌ها یک نسخه چاپی دریافت کنید و به یاد داشته باشید نام کاربری و رمز عبور را نباید در اختیار دیگران قرار دهید.