فیلیپین کجاست؟ ۱۱ مقصد گردشگری محبوب این کشور


آیا می‌دانید فیلیپین در کدام قاره است؟ تابه‌حال به این کشور زیبا سفر کرده‌اید؟ فیلیپین یکی از مقاصد گردشگری جذاب برای کسانی است که به طبیعت علاقه دارند و می‌خواهند چند روزی را دور از شلوغی و استرس بگذرانند. با سفر به جزایر فیلیپین مناظر متفاوتی را می‌بینید؛ از شهرهای شلوغ گرفته تا سواحل آرام و مناظر کوهستانی خیره‌کننده. در این مقاله این کشور آسیایی و محبوب‌ترین مناطقش را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

معرفی کشور فیلیپین

فیلیپین مجمع‌الجزایری در جنوب شرقی آسیا و غرب اقیانوس آرام است. این کشور بیش از ۷۰۰۰ جزیره دارد که در ۸۰۰کیلومتری ساحل ویتنام قرار گرفته‌اند. مانیل پایتخت فیلیپین و کزون سیتی در جنوب شرقی مجمع‌الجزایر فیلیپین پرجمعیت‌ترین شهر این کشور است.

در قرن ۱۶ میلادی، پادشاه اسپانیا، فیلیپ دوم، این مجمع‌الجزایر را استعمار کرد و نام کشور از این پادشاه گرفته شده است. فیلیپین سال‌ها مستعمره اسپانیا و تحت قیمومیت ایالات متحده آمریکا بوده است؛ به همین دلیل قرابت‌های فرهنگی زیادی با غرب دارد. این کشور از نظر منابع غنی است و پتانسیل دارد که اقتصادی صنعتی و قوی در آن ایجاد شود اما هنوز شغل بیشتر مردم کشاورزی است.

حکومت فیلیپین دموکراتیک و بر اساس قانون اساسی است. رئیس جمهور فیلیپین هم رئیس دولت و هم فرمانده نیروهای مسلح این کشور است. رئیس‌جمهور را مردم انتخاب می‌کنند و تنها ۱ دوره ۶ ساله می‌تواند در این سمت بماند.

جغرافیا

مجمع‌الجزایر فیلیپین از شرق به دریای فیلیپین، از جنوب به دریای سلبس، از جنوب غربی به دریای سولو و از غرب و شمال به دریای چین جنوبی محدود می شود. تعداد کل جزایر در این مجمع‌الجزایر ۷۱۰۷ جزیره بود، اما در سال ۲۰۱۶ سازمان ملی نقشه‌برداری و اطلاعات منابع فیلیپین اعلام کرد بیش از ۵۰۰ جزیره در این کشور وجود دارند که قبلا کشف نشده بودند. جزایر بزرگ فیلیپین به ۳ گروه تقسیم می‌شوند:

  • گروه لوزون در شمال و غرب: متشکل از لوزون، میندورو و پالاوان.
  • گروه ویسایاس در مرکز: متشکل از بوهول، سبو، لیته، ماسبات، نگروس، پانای و سامار.
  • گروه میندانائو در جنوب.

اقلیم

آب‌وهوای فیلیپین استوایی و به‌شدت موسمی است، یعنی در بعضی فصول مرطوب و در بعضی فصول خشک است. بادهای باران‌زا از جنوب غربی تقریبا از ماه می تا اکتبر و بادهای خشک‌تر از شمال شرقی در نوامبر تا فوریه به این سرزمین می‌وزند. فصل خشک معمولا از دسامبر شروع می شود و در ماه می به پایان می رسد. ۳ ماه اول این فصل خنک و ۳ ماه دوم گرم است. بقیه سال فصل مرطوب فیلیپین است درنتیجه نوامبر تا فوریه مطلوب‌ترین فصل برای سفر به این کشور است. در این ماه‌ها، شب‌ها هوا خنک می‌شود و رطوبت کمی دارد. روزها نیز هوا مطبوع و آفتابی است.

مردم

مردم فیلیپین از نظر قومی متفاوت‌اند، اما در مجموع فیلیپینی نامیده می‌شوند. اجداد بیشتر مردم مالایی‌تبار بوده‌اند و از سرزمین‌های آسیای جنوب شرقی و اندونزی به این جزایر آمده بودند. جامعه فیلیپینی معاصر از حدود ۱۰۰ گروه قومی متمایز تشکیل شده است.

زبان مردم فیلیپین بیشتر فیلیپینی و انگلیسی است، اما بر اساس تحقیقات جامعه‌شناسی، حدود ۱۵۰ زبان در این کشور رایج است. ریشه برخی زبان‌ها به اجداد آسیایی مردم فیلیپین بازمی‌گردد و سایر آنها ریشه اسپانیایی و انگلیسی دارند. تنوع گویش و لهجه در این کشور بسیار زیاد است، اما تقریبا تمام مردم می‌توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند.

بیشتر مردم فیلیپین مسیحی کاتولیک هستند. پیروان دیگر فرقه های مسیحیت تقریبا یک‌دهم جمعیت را تشکیل می‌دهند. اسلام نیز در قرن پانزدهم از برونئی وارد فیلیپین شد و امروزه حدود ۵درصد مردم مسلمان‌اند که اکثرا در جزایر جنوبی زندگی می‌کنند. تعداد کمی از فیلیپینی‌ها هم به آیین بودا یا ادیان محلی گرایش دارند.

تراکم جمعیت فیلیپین زیاد اما توزیع جمعیت نابرابر است. تراکم جمعیت بخش‌هایی از مانیل ۱۰۰ برابر برخی مناطق دورافتاده مانند کوهستان‌های شمال لوزون است. آمار زاد و ولد این کشور نیز به مقدار چشمگیری بیشتر از میانگین جهانی و همچنین میانگین جنوب شرقی آسیاست. بیش از ۸۰درصد جمعیت در آغاز قرن بیستم مردم روستایی بودند، اما در اوایل قرن بیست‌و‌یکم این تعداد به ۴۰درصد کاهش یافت. در نواحی روستایی، خانه‌ها اغلب کوچک‌اند و فقط یکی‌دو اتاق دارند. در شهرهای بزرگ‌تر اختلاف طبقاتی شدیدی وجود دارد. مردم ثروتمند در خانه‌های چندطبقه زندگی می‌کنند، اما بخش زیادی از مردم همچنان گرفتار فقرند. آنها هر قطعه زمین خالی را اشغال می‌کنند و با چوب، ورق فلز، بامبو و سایر مواد دورریز برای خود سرپناه می‌سازند. این افراد به آب، برق یا خدمات بهداشتی دسترسی ندارند.

اقتصاد

کشاورزی، جنگل‌داری و ماهیگیری فعالیت‌های اقتصادی رایج در فیلیپین هستند. یکی از مهم‌ترین محصولات کشور فیلیپین برنج است، اما در کنار آن کشاورزان بومی نیشکر، موز، نارگیل، ذرت، آناناس، انبه، مرکبات و پاپایا هم می‌کارند. بخشی از این محصولات را نیز صادر می‌کنند.

ماهی نقش مهمی در تغذیه مردم فیلیپین دارد و پروتئین رژیم غذایی‌شان را تأمین می‌کند. فیلیپینی‌ها از دیرباز ماهیگیری می‌کرده‌اند، اما از اوایل دهه ۱۹۹۰ این صنعت روند رو به رشدی داشته است. کنسرو تن‌ماهی اصلی‌ترین محصول صادراتی این کشور است. در کنار آن شیرماهی، ساردین، آنچوی و آبزیان دیگر هم صادر می‌شوند.

سال‌ها پیش حدود نیمی از زمین‌های فیلیپین بافت جنگلی داشت و پوشیده از درختان مختلف بود. بیشتر درختان این مناطق ارزش تجاری داشتند، اما در طی سالیان گذشته این بافت طبیعی در معرض خطر قرار گرفته است. قطع بی‌رویه درختان و اقدامات ناکافی برای احیای جنگل آسیب جبران‌ناپذیری به جنگل‌های فیلیپین زده است. دولت فیلیپین از اواسط دهه ۱۹۸۰ صادرات چوب را ممنوع کرد، اما همچنان چوب‌های ارزنده جنگل‌های فیلیپین غیرقانونی از این کشور خارج می‌شوند.

فرهنگ

جامعه فیلیپین از نظر فرهنگی منحصر‌به‌فرد است. مردم در عین تفاوت‌های بسیار، همگن و شبیه به یکدیگرند. فیلیپین از نظر جغرافیایی بخشی از آسیای جنوب شرقی محسوب می‌شود، اما به لحاظ فرهنگی به اروپا و آمریکا نزدیک‌تر است. کشورهای غربی حدود ۴ قرن بر این مجمع‌الجزایر حکومت کرده‌اند و اثری محونشدنی در فیلپین به جای گذاشته‌اند اما قشر فرهیخته این کشور همواره در تلاش بوده است تا هویت آسیایی خود را حفظ کند و به میراث‌های فرهنگی‌شان پایبند بماند.

زندگی در فیلیپین در کل حول محور خانواده می‌چرخد. مردم فیلیپین به روابط خانوادگی اهمیت می‌دهند و بیشتر آداب‌ورسومشان در جمع‌های خانوادگی برگزار می‌شود. بیشتر رویدادهای مهم فیلیپینی‌ها وابسته به مذهبشان است. کاتولیک‌ها غسل تعمید و مراسم ازدواج و مسلمانان جشن‌های مخصوص به خود را دارند، اما بعضی اعیاد در فیلیپین رسمی برگزار می‌شود. کریسمس، عید پاک، عید فطر، روز سال نو، روز کارگر و روز استقلال فیلیپین از جشن‌های رسمی این کشورند.

امروزه مردم فیلیپین مثل کشورهای غربی مدرن لباس می‌پوشند، اما در برخی مناطق همچنان پوشیدن لباس‌های بومی رایج است. مردان این مناطق برای رویدادهای رسمی پیراهن گلدوزی‌شده‌ای می‌پوشند که بارونگ نام دارد. زنان فیلیپین نیز لباسی بلند با آستین‌های گشاد می‌پوشند که از شانه تا آرنج‌هایشان را می‌پوشاند.

گردشگری

فیلیپین کشوری توریستی است که هرساله میلیون‌ها گردشگر به آن سفر می‌کنند. بیشتر مسافران این کشور از کره جنوبی، آمریکا و ژاپن می‌آیند. در چند سال اخیر تعداد توریست‌های آسیایی هم افزایش یافته است. این کشور یکی از مقاصد زیبا و محبوب بین ایرانیان است، چراکه نسبتا نزدیک است و سفر به آن هزینه آن‌چنانی ندارند. البته که هزینه سفر به فیلیپین کاملا وابسته به نوع سفر شماست.

با توجه به پیشرفت‌های کشور فیلیپین، آمار مهاجرت به این کشور هم صعودی بوده است. برای اخذ اقامت فیلیپین می‌توان به چندین روش اقدام کرد. فیلیپین انواع ویزای تحصیلی و کاری را در اختیار کسانی می‌گذارد که قصد زندگی در این کشور را دارند.

جاهای دیدنی فیلیپین

فیلیپین کشوری زیبا و متنوع برای گردشگران است. چه به دنبال ماجراجویی‌های هیجان‌انگیز باشید و چه بخواهید چند روزی را در سکوت و آرامش بگذرانید، فیلیپین انتخابی مناسب برای تعطیلات شماست. در این مجمع‌الجزایر می‌توانید کنار کوسه‌ها غواصی و غارنوردی‌ را تجربه کنید یا در ساحل‌های شنی سفید قدم بزنید و غرق در معماری کلیساهای دوران استعمار شوید. مهمان‌نوازی مردم و غذاهای خوشمزه این کشور نیز سفر شما را خاطره‌انگیزتر خواهد کرد. در ادامه محبوب‌ترین جاهای دیدنی فیلیپین را با هم مرور می‌کنیم.

۱. مانیل

مانیل، پایتخت فیلیپین، به «مروارید شرق» شهرت دارد. خلیج مانیل یکی از بزرگ‌ترین بندرهای جهان و از مهم‌ترین شهرهای تجاری فیلیپین است. جنگل‌های حرا دور این خلیج را احاطه کرده‌‌اند و محیطی دلپذیر برای گذراندن تعطیلات ساخته‌اند. آب‌های آرام خلیج مانیل و منظره غروب خورشید در این شهر فضایی رؤیایی برای شما می‌سازند تا از تعطیلات خود لذت ببرید.

شما در شهر تاریخی مانیل تفریحات بسیاری خواهید داشت. موزه‌ها، پارک‌ها، تئاترها، مراکز خرید و رستوران‌های زیادی در مانیل وجود دارند که گردشگران وقت خود را در آنها می‌گذرانند. اگر به این شهر سفر کردید، از امتحان‌کردن غذاهای جدید نترسید. مانیل به بازارهای محلی و غذاهای خیابانی خوشمزه‌ مشهور است. یکشنبه‌بازار لگازپی، بازار کویاپو و محله چینی‌ها بهترین جاها برای خوردن غذاهای جدید و دلپذیر فیلیپینی هستند.

۲. سبو

سبو شهری بندری در فیلیپین است. در این شهر آرامش سواحل و شلوغی زندگی مدرن را هم‌زمان می‌بینید؛ به همین دلیل یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری این کشور محسوب می‌شود. هرساله تعداد زیادی مسافر خارجی و داخلی از سبو دیدن می‌کنند و تعطیلات خود را در این شهر زیبا می‌گذرانند. سبو شهری تاریخی است و می‌گویند یکی از خاستگاه‌های مسیحیت در فیلیپین است.

بناهای تاریخی سبو تلفیقی از فرهنگ فیلیپینی و معماری اسپانیایی است که می‌توانید ساعت‌ها در آنها وقت بگذرانید و خسته نشوید. اگر هم ترجیح می‌دهید سفری ماجراجویانه داشته باشید، بهتر است به حومه سبو سر بزنید. در سواحل این شهر می‌توانید در کنار موجودات دریایی شنا یا دره‌نوردی در آبشار کاواسان را امتحان کنید. آب‌وهوای سبو گرم و استوایی است و در بیشتر روزهای سال، باران‌های موسمی می‌بارد.

۳. کلیسای سن‌آگوستین

کلیسای سن‌آگوستین یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای فیلیپین است. این بنا را در سال ۱۵۸۶ ساخته‌اند و یونسکو آن را میراث جهانی اعلام کرده است. طراحی این کلیسا به‌سبک باروک است و تأثیر معماری اسپانیایی و چینی را می‌توان در آن مشاهده کرد. درهای کلیسا کنده‌کاری‌های پیچیده و زیبایی خیره‌کننده‌ای دارند. در طی سالیان گذشته، بارها این ساختمان را بازسازی کرده‌اند. آخرین بازسازی سن‌آگوستین در سال ۲۰۱۳ انجام شد. کلیسای سن‌آگوستین یکی از جاذبه‌های گردشگری کشور فیلیپین است که نباید دیدنش را از دست بدهید.

۴. موزه ملی فیلیپین

اگر می‌خواهید با فرهنگ، تاریخ و رسوم فیلیپین آشنا شوید از موزه ملی فیلیپین بازدید کنید. این موزه ۴ بخش اصلی دارد که مجموعه کاملی از سراسر جهان در آن جمع شده است. آثاری در حوزه تاریخ طبیعی، باستان‌شناسی، جانورشناسی، مردم‌شناسی و هنر این کشور را در موزه ملی می‌بینید. دولت فیلیپین معقتد است همه مردم باید فرصتی داشته باشند تا با جنبه‌های فرهنگی مختلف این کشور آشنا شوند؛ به همین دلیل بازدید از موزه ملی هزینه ورودی ندارد و بازدیدکنندگان می‌توانند رایگان از آن بازدید کنند.

۵. تپه‌های شکلاتی

تپه‌های شکلاتی که در منطقه کارمن جزیره بهل قرار دارند، یکی از دیدنی‌ترین جاهای فیلیپین هستند. این تپه‌ها در منطقه‌ای به‌مساحت ۵۰ کیلومتر مربع گسترده شده‌اند و منظره‌ای مسحورکننده ایجاد کرده‌اند. تپه‌های شکلاتی شکل عجیبی دارند. این تپه‌ها مخروط‌هایی مرتفع‌اند که همگی شبیه یکدیگرند. در فصول خشک، چمن‌های سرسبز این منطقه کاملا خشک می‌شوند و به رنگ قهوه‌ای روشن درمی‌آیند و به همین دلیل به نام تپه‌های شکلاتی مشهور است.

۶. شالیزارهای پلکانی بانائو

شالیزارهای پلکانی بانائو در گذشته فقط مزارعی پیچ‌درپیچ در کنار کوه بودند. مردم محلی این منطقه را ترک کرده بودند و رونق زیادی نداشت، اما امروزه کشاورزان جوان به این شالیزارها برگشته‌اند. نسل جدید کشاورزان در حال احیای این مزارع‌اند و آن را به یکی از نقاط دیدنی فیلیپین تبدیل کرده‌اند. آنها برای آبیاری مزارع از روش گذشتگان خود استفاده می‌کنند و آب را از قله کوه‌های پوشیده از یخ به شالیزار می‌رسانند. این تکنیک آب‌رسانی نشانه مهارت مهندسی پیشرفته پیشینیان این منطقه است. یونسکو در سال ۱۹۹۵ شالیزارهای بانائو را جزو میراث جهانی اعلام کرد و امروزه بازدیدکنندگان زیادی دارد.

۷. پارک ملی پورتو پرینس

پارک ملی پورتو پرینس جاذبه‌ای گردشگری برای دوستداران طبیعت است. این پارک فقط یک ساعت با مرکز شهر پورتو پرنسس فاصله دارد. پارک ملی پورتو پرینس گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی دارد و در سال ۲۰۱۲ به‌عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید انتخاب شد. سالانه میلیون‌ها گردشگر به فیلیپین سفر می‌کنند تا این پارک زیبا را ببینند. گردشگران در طول بازدید از این پارک، سوار قایق پارویی می‌شوند و از غار جذابی عبور می‌کنند که استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌های خیره‌کننده دارد و رودخانه‌ای زیرزمینی در آن جاری است.

۸. سیارگائو

سیارگائو جزیره‌ای کوچک شبیه یک قطره اشک و از معروف‌ترین جاهای دیدنی فیلیپین است. ساحل جزیره سیارگائو شن‌های سفید ریز دارد و آب فیروزه‌ای از خط ساحلی آن می‌گذرد. این ساحل از محبوب‌ترین نقاط برای موج‌سواری و غواصی است. در نزدیک ساحل، صخره‌های مرجانی زیبایی وجود دارد که از جاذبه‌های طبیعی این شهر محسوب می‌شود. سیارگائو چند آبشار و تالاب هم دارد. اگر به غواصی و موج‌سواری علاقه ندارید، می‌توانید به دیدن این مکان‌ها بروید و ساعاتی را در آرامش سپری کنید. غارنوردی یکی دیگر از فعالیت‌های محبوب در جزیره سیارگائوست که سفر هیجان‌انگیزی برای شما می‌سازد.

۹. سامال

سامال از بزرگ‌ترین جزایر فیلیپین است. در سامال تفریحات بسیاری هست و اصلا خسته نخواهید شد. آبشار هاگیمیت از نقاط دیدنی سامال است و گردشگران بسیاری برای استراحت به آن سفر می‌کنند. شما می‌توانید ساعات طولانی در ساحل سفید این جزیره، کنار آب‌های آرام بنشینید و لذت ببرید. غواصی، غارنوردی و ماهیگیری از دیگر تفریحات این جزیره است. یکی از شگفتی‌های طبیعی جزیره سامال تأثیر جزر و مد روی شن‌های ساحلی است. حدود ۸۰ هکتار از سطح جزیره در زمان مد به زیر آب می‌رود و در هنگام جزر پدیدار می‌شود. شما در تمام جزیره سامال شادی و نشاط را حس خواهید کرد.

۱۰. کرون

کرون سومین جزیره بزرگ فیلیپین است. در کرون قله‌های آهکی مرتفع را می‌بینید که روی غارهای تودرتو به وجود آمده‌اند. می‌توانید چند ساعتی به گشت‌وگذار بین این غارها و قله‌ها مشغول شوید و ماجراجویی کنید. اگر هم به غواصی علاقه دارید، این جزیره مقصدی جذاب برای شماست. آب شفاف، صخره‌های مرجانی رنگارنگ و کشتی ژاپنی غرق‌شده در نزدیک ساحل کرون از جاذبه‌های گردشگری این جزیره زیباست. آب‌وهوای جزیره کرون گرم است و در مناطقی از ساحل درختان نارگیل و انبه به چشم می‌خورد. علاوه‌بر این، چندین دریاچه و تالاب در کرون وجود دارد که مقصدی رؤیایی برای گردشگران است.

۱۱. تاگایتای

در بین جاهای دیدنی فیلیپین، تاگایتای بسیار محبوب است. تاگایتای شهری مرتفع و مشرف به دریاچه تال است. دریاچه و آتشفشان تال از جاذبه‌های طبیعی فیلیپین هستند و می‌توانید منظره‌اش را ساعت‌ها تماشا کنید. تاگایتای آب‌وهوای دلپذیر و نقاط دیدنی گوناگونی دارد. آرامش حاکم بر جزیره برای گردشگرانی که می‌خواهند چند روزی دور از استرس استراحت کنند، بسیار مناسب است. یکی دیگر از مکان‌های دیدنی تاگایتای باغ سونیاست. در این باغ فضایی رمانتیک و آرام به دور از شلوغی را می‌یابید و از غذاهای خوشمزه محلی لذت خواهید برد.

سخن آخر

فیلیپین مقصدی فریبنده با شگفتی‌های طبیعی و فرهنگی غنی است که گردشگران را از سراسر جهان فرامی‌خواند. با سفر به این کشور شما مناظر خیره‌کننده‌ای می‌بینید که برای همیشه در خاطرتان خواهد ماند. همچنین این کشور سرزمین تنوع‌هاست؛ در فیلیپین زبان‌ها، مذاهب و فرهنگ‌های مختلف را می‌بینید که همگی با آرامش و در کنار هم روح گرم مجمع‌الجزایر فیلیپین را ساخته‌اند.

اگر در گذشته به این جزایر زیبا سفر کرده‌اید، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید





اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید