مراحل ساخت کانکس فلزی؛ مصالح مورد نیاز و روش اجرا • مجله تصویر زندگی


ساخت کانکس برای اهداف مختلفی صورت می‌گیرد. جهت اسکان موقت، پایگاه‌های ارگان‌های مختلف، ایستگاه‌های نگهبانی و برخی موارد مشابه، معمولا کانکس فلزی بهترین نوع سازه است. کانکس‌ها وزنی سبک دارند، از ساختار ساده‌ای بهره می‌برند و در مدت زمان کوتاهی نیز بنا می‌شوند. با این وجود نکات زیادی برای ساخت و اجرای کانکس وجود دارد که در نظر گرفتن آن‌ها می‌تواند سازه را آسیب‌پذیر کند.

با توجه به این موضوع، قصد داریم در ادامه این نوشته به بررسی مراحل ساخت کانکس و نکات مهم در این زمینه بپردازیم؛ تا انتها همراه ما باشید.

مراحل ساخت کانکس فلزی

همان‌طور که گفته شد، کانکس ساختار بسیار ساده‌ای دارد و برای اجرای آن نیازمند به تخصص خیلی بالایی نیستیم. کانکس‌ها دارای یک ساختار کامل و ثابت محسوب می‌شوند، اما در این بین ممکن است جزئیات متفاوتی هم برای کاربرد‌های مختلف آن‌ها وجود داشته باشد. به هر جهت، یک‌سری مراحل ثابت وجود دارند که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

تهیه و آماده‌سازی محل

آماده‌سازی محیط و زمین برای ساخت یک کانکس اهمیت بالایی دارد. در این مرحله باید سطح زمین را کاملا صاف و هموار کرد تا کانکس در شرایط مناسبی قرار بگیرد. سپس پایه‌های ساپورت مستقر می‌شوند که این موضوع، خود، نیازمند دقت فراوانی است. همچنین در این مرحله باید دسترسی‌‌ها به فاضلاب، آب، برق و سایر موارد مورد نیاز نیز برقرار شود.

توجه داشته باشید که در این مرحله نباید هیچ مشکلی وجود داشته باشد، چرا که اصلاح مشکلات بعد از انتقال کانکس به محل مربوطه بسیار سخت و زمان‌بر خواهد بود.

تخلیه و تمیز کاری کانکس

هر کانکسی که قصد استفاده از آن را دارید، فارغ از اینکه به تازگی ساخته شده و یا قدیمی است، باید به شکل کامل تمیز شده و داخل آن نیز تخلیه شود.

برش و تراشکاری

این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل است و باید با دقت بالایی صورت گیرد. در این مرحله می‌بایست برش‌ها و تراشکاری‌های لازم را انجام دهید تا سوراخ‌های مورد نیاز برای درب و پنجره‌ها به وجود بیایند. هر گونه بی‌دقتی در این مرحله می‌تواند باعث آسیب به ساختار کانکس شود. برای خسارت ندیدن، با توجه به قیمت روز پروفیل صنعتی و سایر مواد اولیه‌ای که در ساخت کانکس استفاده می‌شوند، بهتر است مراقب باشید!

جوشکاری و اتصالات فلزی

بعد از ایجاد ساختار اولیه کانکس، نیاز است تا تجهیزات فرعی مانند درب‌ها و پنجره‌ها نیز به ساختار اضافه شوند. در این مرحله قسمت‌های مختلف کانکس به هم جوش داده می‌شوند و همچنین نصب درب و پنجره‌ها نیز صورت می‌گیرد.

عایق کاری و عایق گذاری

کانکس‌ها نیز مانند هر سازه دیگری در برابر تغییرات آب و هوایی حساسند و از این رو باید با عایق کاری مناسب، جلوی آسیب رسیدن به کانکس‌ها گرفته شود. رطوبت محیط مهم‌ترین عامل تخریب کانکس‌ها به شمار می‌رود و برای جلوگیری از این مشکل می‌توان از پنبه شیشه‌ای، پنبه معدنی، پلی اورتان و برخی موارد دیگر استفاده کرد. این مرحله اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که در صورت وجود هرگونه نشتی می‌تواند آسیب‌های زیادی را به کانکس وارد کند و رفع این مشکل نیز بعد از بروز ایراد بسیار سخت است.

نصب درب‌ها و پنجره‌ها

در این مرحله از ساخت کانکس باید درها و پنجره‌هایی را که جای آن‌ها بیشتر لحاظ شده است، نصب کرد. درب‌ها و پنجره‌ها نیز باید به شکل کامل بعد از نصب عایق‌بندی شوند. در این مرحله، استفاده از اتصالات مناسب اهمیت زیادی دارد تا درب‌ها و پنجره‌ها به درستی در جایگاه خود قرار گرفته و عایق‌بندی‌ها نیز بتوانند به درستی عمل کنند.

اعمال پوشش دیوار‌ها و سقف‌ها

دیوارها و سقف‌های کانکس باید از پوشش مناسبی برخوردار باشند تا درون سازه تاثیر زیادی از آب و هوای بیرون از سازه دریافت نکند. در این مرحله از ساخت کانکس می‌توان از مصالحی مانند فلز، چوب، یا ساندویچ پانل استفاده کرد. همچنین با توجه به مناسب بودن قیمت، می‌توانید با خرید ورق استیل از این محصول نیز استفاده کنید.

نصب سیستم‌های آب و برق

در این مرحله از مراحل ساخت کانکس، برق‌کشی و لوله‌کشی و همچنین نصب سیستم‌های برقی و آبی صورت می‌گیرد. مواردی مانند دستشویی، روشویی و تجهیزات روشنایی از مهم‌ترین تجهیزاتی به شمار می‌روند که در مرحله مذکور نصب می‌شوند.

نصب تجهیزات داخلی

در این مرحله باید تمام تجهیزاتی را که برای زندگی در کانکس لازم است، در آن قرار داده و نصب کرد. برخی از این تجهیزات مانند کمد‌ها و فرم دکوراسیون بنابر اختیار و سلیقه اما برخی موارد دیگر مانند تجهیزات گرمایشی و سرمایشی حتما باید در کناکس قرار بگیرند.

پایان کار و تمیز کاری

بعد از نصب تجهیزات داخلی و همچنین پوشش سقف‌ها و دیوارها، احتمالا کثیفی‌های زیادی به وجود آمده باشد و برای اینکه بتوان از کانکس استفاده کرد، باید آن‌ها را از بین برد. برای تمیزکاری در کانکس بهتر است از مواد شوینده‌ای استفاده کنید که به ورق‌های فلزی خود کانکس و همچنین پوشش‌های استفاده‌شده آسیب وارد نمی‌کنند.

آزمایش و بازرسی کیفیت

بعد از اتمام مراحل ساخت کانکس، زمان تحویل به مشتریان فرا می‌رسد، اما قبل از این مرحله بهتر است سلامت ساختار کلی و بخش‌های مختلف کانکس را به شکل کامل چک کرد. در این مرحله می‌بایست بازرسی به شکل دقیق صورت گیرد و تمامی سیستم‌ها چک شوند.

تحویل به مشتری

در صورتی‌که مشکل خاصی برای کانکس وجود نداشت، می‌توان کانکس را به مشتری تحویل داد.

خرید انواع پروفیل و ورق فلزی با بهترین قیمت

یکی از مهم‌ترین مقاطع فولادی برای ساخت کانکس، پروفیل‌های فلزی و انواع ورق‌ها هستند. خوشبختانه این محصولات به وفور در کشور تولید می‌شوند و حتی می‌توانید به شکل مستقیم از کارخانه نیز خرید داشته باشید.

اما در صورتی‌که تجربه لازم برای خرید از کارخانه را ندارید و همچنین به دنبال دریافت سریع‌تر و آسان‌تر سفارش خود هستید، خبر خوش برای شما اینکه مجموعه بازرگانی مهندسی آیرومارت با شرایط ویژه فروش، آماده ارائه این محصول به شما مشتریان گرامی است. برای کسب اطلاعات، خرید و بررسی قیمت انواع ورق فلزی، قیمت قوطی آهن و هر نوع مقاطع فولادی دیگر، تنها کافی است که با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس گرفته و یا به سایت آیرومارت به آدرس www.iromart.com مراجعه کنید.

کلام آخر

کانکس‌ها یکی از پرکاربردترین انواع سازه هستند که به واسطه سرعت بالا در اجرا و قیمت نهایی مناسب، برای مصارف مختلف به کار گرفته می‌شوند. در صورتی‌که ساخت کانکس طی مراحل اصولی صورت گرفته باشد، این سازه‌ها حتی می‌توانند در بدترین شرایط آب و هوایی نیز عملکرد مناسبی داشته باشند و با توجه به این موضوع، ما در این نوشته کوشیدیم تا اصول و مراحل اصلی ساخت کانکس را برای شما تشریح کنیم.